Jak marketingově zvládnout recesi

Nebudu pravděpodobně daleko od pravdy, když rok 2020 přiřadím k těm, na které bychom chtěli raději zapomenout či je rovnou přeskočit a situaci panující na trhu poslední dva měsíce mít zdárně za sebou. Bylo by skvělé mít alespoň křišťálovou kouli a moci se podívat, co nás čeká například za čtvrt roku. Co bychom nyní za to dali… Těžko si lze vzpomenout na horší rok, než je tento, a především na měsíce březen a duben, kdy se celá ekonomika a zejména cestovní ruch dostaly na samotné dno.

Jak dlouho se budeme pohybovat u dna, je těžké zodpovědět, můžeme si však být jisti, že dříve nebo později se od něj odrazíme a začneme pomalu, ale jistě stoupat. A ačkoli se to může nyní zdát předčasné a dost možná utopické, není na škodu již nyní být na tuto cestu připraveni. Dovolte mi proto souhrnně prezentovat několik tipů, které mohou odraz ode dna urychlit, a které bych rozdělil do několika základních okruhů.

Ukázka e-mailové kampaně hotelu ve Stockholmu, který nabízí speciální časově omezený balíček s peněžitým kreditem na útratu v hotelu

Ukázka e-mailové kampaně hotelu ve Stockholmu, který nabízí speciální časově omezený balíček s peněžitým kreditem na útratu v hotelu

Reakce na tržní podmínky

  • Sledujte vývoj na trhu a u konkurence. I přes značný pokles poptávky na trhu je dobré vědět, zda váš hotel neza­ostává za konkurencí nebo trhem.
  • Jsou ceny vašeho hotelu správně nastaveny s ohledem na trh? Nesnažte se být za každou cenu nejlevnější.
  • Zaměřte se na zdrojové trhy s nejmenším omezením a snadnou dostupností. Nezapomínejte na lokální trh.
  • Oslovte pravidelné hosty.
  • V době recese klesají marketingové investice, proto je – zejména – digitální marketing levnější. Pokud to tedy finanční situace dovolí, nepodléhejte pokušení zastavit marketingové investice.

Práce s cenou a nabídkami

  • Nabídněte speciální podmínky pod podmínkou přihlášení pro ovlivnitelné trhy včetně slev pro delší pobyty, ­kreditu na útratu v hotelu nebo jiných benefitů.
  • Nabídky by měly být časově omezené.
  • Výhody odlišujte podle typu hosta a zdrojové země (např. parkování zdarma ocení host ze sousedních zemí, ale pro hosta ze Švédska nemá praktický význam).
  • Snažte se o dodržení cenové parity na úrovni veřejných cen.
  • V době recese, kdy se potenciální hosté nechtějí vázat na předplatby, jděte do rizika a nabízejte co nejflexi­bilnější podmínky rezervace.
  • Pokud má hotel věrnostní program, pak nabídněte načtení vyššího počtu bodů za pobyt.

Marketingová investice

  • V žádném případě se nesnažte kompletně eliminovat investice do marketingu. Investice však musejí být efektivní.
  • Eliminujte cílové skupiny, u kterých byla horší odezva na marketingové aktivity v minulosti.
  • Při hodnocení efektu investice se nesnažte porovnávat výsledek s minulostí, berte v potaz tržní situaci.
  • Zaměřte se na trhy s nejmenší rezistencí cestovat a na konkrétní profil hosta.
  • Remarketing by měl mít vyšší než standardní podíl na investici.

Komunikace

  • Komunikujte pouze to, co může host reálně očekávat včetně podmínek. V ­situaci recese není prostor pro nedorozumění.
  • Zdůrazněte zvýšený důraz na úklid, čistotu a hygienu pokojů a společných prostor pro snazší akceptaci nabídky.
  • Poskytněte co nejvíce informací o destinaci, situaci v ní a tipy pro pocit komfortu.
  • Pravidelně hosty informujte o jakýchkoli změnách v hotelu nebo destinaci.

Pro inspiraci přikládám ukázku e-mailové kampaně hotelu ve Stockholmu, který nabízí speciální časově omezený balíček s peněžitým kreditem na útratu v hotelu.

Přeji nám všem zdraví, štěstí a energii a co nejrychlejší návrat do normálu.

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více