Jak marketingově zvládnout recesi

Nebudu pravděpodobně daleko od pravdy, když rok 2020 přiřadím k těm, na které bychom chtěli raději zapomenout či je rovnou přeskočit a situaci panující na trhu poslední dva měsíce mít zdárně za sebou. Bylo by skvělé mít alespoň křišťálovou kouli a moci se podívat, co nás čeká například za čtvrt roku. Co bychom nyní za to dali… Těžko si lze vzpomenout na horší rok, než je tento, a především na měsíce březen a duben, kdy se celá ekonomika a zejména cestovní ruch dostaly na samotné dno.

Jak dlouho se budeme pohybovat u dna, je těžké zodpovědět, můžeme si však být jisti, že dříve nebo později se od něj odrazíme a začneme pomalu, ale jistě stoupat. A ačkoli se to může nyní zdát předčasné a dost možná utopické, není na škodu již nyní být na tuto cestu připraveni. Dovolte mi proto souhrnně prezentovat několik tipů, které mohou odraz ode dna urychlit, a které bych rozdělil do několika základních okruhů.

Ukázka e-mailové kampaně hotelu ve Stockholmu, který nabízí speciální časově omezený balíček s peněžitým kreditem na útratu v hotelu

Ukázka e-mailové kampaně hotelu ve Stockholmu, který nabízí speciální časově omezený balíček s peněžitým kreditem na útratu v hotelu

Reakce na tržní podmínky

  • Sledujte vývoj na trhu a u konkurence. I přes značný pokles poptávky na trhu je dobré vědět, zda váš hotel neza­ostává za konkurencí nebo trhem.
  • Jsou ceny vašeho hotelu správně nastaveny s ohledem na trh? Nesnažte se být za každou cenu nejlevnější.
  • Zaměřte se na zdrojové trhy s nejmenším omezením a snadnou dostupností. Nezapomínejte na lokální trh.
  • Oslovte pravidelné hosty.
  • V době recese klesají marketingové investice, proto je – zejména – digitální marketing levnější. Pokud to tedy finanční situace dovolí, nepodléhejte pokušení zastavit marketingové investice.

Práce s cenou a nabídkami

  • Nabídněte speciální podmínky pod podmínkou přihlášení pro ovlivnitelné trhy včetně slev pro delší pobyty, ­kreditu na útratu v hotelu nebo jiných benefitů.
  • Nabídky by měly být časově omezené.
  • Výhody odlišujte podle typu hosta a zdrojové země (např. parkování zdarma ocení host ze sousedních zemí, ale pro hosta ze Švédska nemá praktický význam).
  • Snažte se o dodržení cenové parity na úrovni veřejných cen.
  • V době recese, kdy se potenciální hosté nechtějí vázat na předplatby, jděte do rizika a nabízejte co nejflexi­bilnější podmínky rezervace.
  • Pokud má hotel věrnostní program, pak nabídněte načtení vyššího počtu bodů za pobyt.

Marketingová investice

  • V žádném případě se nesnažte kompletně eliminovat investice do marketingu. Investice však musejí být efektivní.
  • Eliminujte cílové skupiny, u kterých byla horší odezva na marketingové aktivity v minulosti.
  • Při hodnocení efektu investice se nesnažte porovnávat výsledek s minulostí, berte v potaz tržní situaci.
  • Zaměřte se na trhy s nejmenší rezistencí cestovat a na konkrétní profil hosta.
  • Remarketing by měl mít vyšší než standardní podíl na investici.

Komunikace

  • Komunikujte pouze to, co může host reálně očekávat včetně podmínek. V ­situaci recese není prostor pro nedorozumění.
  • Zdůrazněte zvýšený důraz na úklid, čistotu a hygienu pokojů a společných prostor pro snazší akceptaci nabídky.
  • Poskytněte co nejvíce informací o destinaci, situaci v ní a tipy pro pocit komfortu.
  • Pravidelně hosty informujte o jakýchkoli změnách v hotelu nebo destinaci.

Pro inspiraci přikládám ukázku e-mailové kampaně hotelu ve Stockholmu, který nabízí speciální časově omezený balíček s peněžitým kreditem na útratu v hotelu.

Přeji nám všem zdraví, štěstí a energii a co nejrychlejší návrat do normálu.

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Petr Manuel Ulrych

Kulhánek: Turismus se v létě přiblížil předcovidové situaci

Po Ministerstvu pro místní rozvoj (MMR) se tento týden za končící letní turistickou sezonou ohlédlo také Ministerstvo zahraničních věcí (MZV). O vývoji zejména výjezdového turismu novináře během dnešní tiskové konference informoval ministr Jakub Kulhánek. Představeny byly...

Číst více
Foto: Shutterstock.com, Vysočina Tourism, Koruna Vysočiny (montáž: COT group)

Vysočina Tourism povede Oľga Königová

Novou ředitelkou organizace destinačního managementu Vysočina Tourism se stane Oľga Königová, která ve funkci nahradí Tomáše Čiháka. Ten měl chod krajské DMO na starosti od roku 2009. Oľga Königová doposud stála v čele destinační společnosti Koruna...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tunisko přispěje cestovkám na podzimní chartery

Cestovním kancelářím, které vypraví do Tuniska charterové lety na okraji sezony, se dostane od této země finanční podpory. Snahou destinace je podpořit pandemií silně poznamenaný turismus. Českým novinářům to řekl generální ředitel Tuniského národního úřadu...

Číst více