Jak efektivně po pandemii covid-19 oslovit německý trh: Příklad Arménie

Foto: Miroslav Rončák Starobylé kláštery u jezera Sevan Foto: Miroslav Rončák

V současném (post)covidovém období, kdy se situace na jednotlivých trzích neustále mění,  je pro destinace nutné reagovat operativně s přesným načasováním konkrétních aktivit. Jednou z priorit je vrátit turistům ztracenou důvěru. Přestože se Arménie zatím v rozvoji cestovního ruchu nachází za těmi nejlepšími, v mnoha faktorech právě svojí aktivitou směrem ke klíčovému německému trhu předčila mnohem zvučnější destinace, Českou republiku nevyjímaje.

Na začátku září jsem měl možnost se jako člen expertního týmu společně s řadou německých profesionálů v cestovním ruchu a šedesátkou TOP německých cestovních kanceláří zúčastnit velkolepého DRV FVW Armenia Forum. Součástí pětidenního eventu bylo kromě 8 tematicky zaměřených poznávacích cest po arménských regionech i celodenní B2B fórum, jak lépe prodávat Arménii na německém trhu. Akce byla organizovaná ve spolupráci Německé asociace cestovních kanceláří DRV, největšího německého mediálního koncernu cestovního ruchu FVW Medien, German Agency for International Cooperation (GIZ) a Arménské centrály cestovního ruchu.

Obdivuhodná byla především rychlost, s jakou se podařilo takovou stěžejní akci zorganizovat. Flexibilita a předvídavost jsou pro konkurenceschopnost destinací, především v současné době, nesmírně důležité. Arménii se v mezicovidové době podařilo dostat do země nejen 60 TOP německých cestovních kanceláří, ale i další přední německé specialisty cestovního ruchu, např. prezidenta Německé asociace cestovních kanceláří (DRV) Norberta Fiebiga, zástupce Lufthansy či Austrian Airlines a předních německých médií. Při restartu cestovního ruchu se rozdíly mezi destinacemi stírají, o to důležitější je reagovat operativně a nečekat, až přijdou peníze na kampaň, která i vzhledem k načasování a měnícím se podmínkám může být jen vyhozením peněz do vzduchu. To již nemluvím o pozdním získání známek „Safe travels“, které jsou pro mnohé turisty zárukou bezpečného cestování. Tam některé destinace neskutečně zaspaly, což se projevilo minimálním počtem zahraničních návštěvníků v letním období. Ale zpět k Arménii. Jsou dvě možnosti jak přesvědčit turisty a získat ztracený pocit důvěry v bezpečnost destinace. Kvalitní PR na samotném zdrojovém trhu či fyzická přítomnost „opinion leaders“. Arménie se rozhodla přesvědčit o postcovidové bezpečnosti země TOP aktéry německého cestovního ruchu na vlastní oči.

Čím Arménie cílí na německý trh?

Z pohledu turismu má Arménie německému trhu mnoho co nabídnout. O tom se mohli B2B experti v rámci série doprovodných tematických programů přesvědčit v dostatečné míře. Důraz je kladen na poznávací cestovní ruch zaměřený na historii a návštěvu památek, aktivní formy turismu, wellness či gastronomii.

Pro německý trh jsou obzvlášť zajímavé unikátní kláštery. Nikoliv náhodou je Arménie považována za kolébku křesťanství. Hlavní město Jerevan s hrdostí prohlašuje, že počátky města jsou 2800 let staré a přesahují o 14 let založení Říma. Kulturní památky v kombinaci s panenskou přírodou jako např. u jezera Sevan či nejvyšší hory země Aragaz braly zástupcům cestovních kanceláří při naší návštěvě dech. Právě pro aktivního a adrenalinového turistu, na kterého země také cílí, je Arménie rájem. Trekingové trasy, rafting, paragliding či slackline přímo vybízejí k sportovním aktivitám. Arménie ovšem nezapomíná ani na udržitelný rozvoj destinace. Kromě aktivních forem cestovního ruchu se země intenzivně zaměřuje na agroturistiku, podporu regionálních produktů a řemesel. Mílovými kroky se rozvíjí gastronomický turismus. Zlatým hřebem byla návštěva proslulé továrny na výrobu arménské brandy „Ararat“.

Zvýšený důraz je kladen na kvalitu služeb. V navštívených hotelech nechyběl v pokojích ani během snídaní dotazník spokojenosti návštěvníka. Nutnost udržitelnosti rozvoje destinace zdůraznili v rámci celodenního jednání i němečtí experti. Prezident německé asociace cestovních kanceláří DRV Norbert Fiebig zmínil stále intenzivnější tlak německých klientů směrem ke společenské odpovědnosti destinací a aktérů cestovního ruchu. V podobném duchu hovořila i zástupkyně Lufthansy Group Alexandra Krug, která prezentovala i několik příkladů, jak toho chce společnost v nejbližších letech dosáhnout. V plánu je zmodernizování flotily, využívání ekologicky šetrného paliva či kompenzování uhlíkové stopy. Na to navázal blok letecké dopravy a hledání východisek optimálního portfolia leteckých spojení včetně časů příletů tak, aby plně odpovídaly požadavkům německých klientů.

Výhodou fóra byla kromě zajímavého programu také možnost vzájemné diskuze mezi německými experty, místními podnikateli a národní turistickou centrálou. Podnětná byla vystoupení německých touroperátorů, kteří Arménii dlouhodobě nabízejí. Přítomné cestovní kanceláře tak měly možnost nejenom načerpat mnoho nových inspirativních idejí, ale i poučit se z počátečních nezdarů jiných aktérů působících v cestovním ruchu. Přínosné byly i zkušenosti místních podnikatelů v oblasti hotelnictví z postupného restartu cestovního ruchu v zemi. Rozsáhlou část fóra tvořila vystoupení samotných účastníků doprovodných programů zahrnující hodnocení kvality jednotlivých doprovodných programů a návrhů na zlepšení. V rámci toho bloku získali místní podnikatelé cenné rady k efektivnímu zacílení na náročnou německou klientelu.

Celé DRV FVW Armenia Fórum bylo zakončeno majestátním galavečerem s výhledem na osvětlené hlavní město Jerevan. Již teď připravuje Arménie další akce k efektivnímu oslovení německého B2B segmentu. První z příležitostí bude 24. listopadu, mezi zahraničními destinacemi velice populární, virtuální veletrh (Virtual counter days), na kterém je očekávána účast více než 5 000 německých cestovních kanceláří.

Autor

Nejnovější články z rubriky Asie

Foto: Shutterstock.com

Japonsko se kvůli obavám z varianty omikron uzavře cizincům

Obavy z varianty omikron koronaviru uzavřou opět od zítřka Japonsko cizincům. S odkazem na dnešní oznámení japonského premiéra Fumia Kišidy o tom informovala agentura Reuters.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Indie se otevírá plně očkovaným zahraničním turistům

Indie od dnešního dne povoluje vstup do země plně očkovaným zahraničním turistům, kteří dorazí komerčními lety; plně očkovaní cestující charterových letů mají do Indie přístup už od minulého měsíce.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Zakázané ovoce aneb jak na turisty z Asie

Občanům některých asijských zemí jejich vlády důrazně nedoporučují cestování do Evropy a cestovní kanceláře takové cesty nesmí vůbec nabízet. V těchto destinacích zároveň platí velmi přísná protiepidemická opatření. Navzdory tomu se v nich zástupci české centrály cestovního ruchu...

Číst více