×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Globální distribuční systémy neustále rostou

Globální distribuční systémy (GDS) jsou často považovány za přežitek doby kamenné a za distribuční kanál, jehož význam postupně upadá. Navíc není z pohledu inovativnosti nikterak zajímavý, a proto je často v hotelích odsouván na druhou kolej.

Přesto se od roku 1994 počet hotelových rezervací přes GDS více než ztrojnásobil z 20 na 79 mil. v roce 2019 (zdroj: Travel­Click). Nárůst produkce GDS lze dobře vidět též v nejsilnějších destinacích v ČR v Praze a Brně, kde roční tržby prostřednictvím GDS narostly v Praze o 10 % na 40 mil. USD a o 10 % na 4 mil. USD v Brně.

Hotely často i přes neoddiskutovatelný nárůst počtu rezervací přes GDS obhajují nízký zájem o GDS nemožností jeho produkci ovlivnit. Možností je několik, důležité je dodržet základní pravidla práce s GDS.

1. Aktualizovaný listing na GDS

Ačkoli se to může zdát paradoxní, jsou nepřesné a zastaralé informace na GDS nejčastějším problémem u většiny hotelů, které tento kanál využívají. Příčinou je nízká váha, kterou jim hotely přisuzují, a z toho plynoucí neaktuální ceny, informace o placení provizí atd. Těžko lze očekávat rezervace přes GDS, pokud hotel prodává na OTAs za 80 eur a na GDS za 150 eur, nebo je GDS systém dokonce pro prodej uzavřen. Jelikož GDS je kanál B2B a využívají jej primárně agenti, očekává se, že hotel vyplatí určitou provizi.

 Obr. 1– informace o službách zahrnutých v ceně na GDS

Obr. 1– informace o službách zahrnutých v ceně na GDS
Pozn.: BI = cena zahrnuje snídani, COM = výše provize,
CXL = nejpozdější datum, kdy lze rezervaci stornovat; Zdroj: Amadeus
 

Tato informace musí být viditelně u každé ceny zmíněna a pro placení provizí se doporučuje využít některé ze společností poskytujících konsolidované platby provizí agentům, což vede u agenta k větší jistotě, že provizi dostane, a tudíž bude pro rezervace preferovat hotely, které s některou z takových společností spolupracují. Popis ceny na GDS by pak měl obsahovat též informace o možnosti storna a zda cena zahrnuje snídani (na obr. 1 je ukázka informace o službách zahrnutých v ceně na GDS)

2. Reklama na GDS

Hotely se na GDS zobrazují náhodným výběrem, a nemají proto garantované konkrétní místo a zobrazují se při každém hledání na různých pozicích. Přestože se hotely na GDS zobrazují náhodným výběrem, existuje možnost, jak tento problém obejít. Jednotlivé GDS nabízejí hotelům možnost zakoupit si tzv. prioritní listing a vždy se zobrazit na předních stránkách (pokud však bude např. Consortia agent vyhledávat podle preferovaného statusu, uvidí nejprve své preferované hotely).

 Obr. 2 – Ukázka inzerce na GDS; Zdroj: Sabre

Obr. 2 – Ukázka inzerce na GDS; Zdroj: Sabre
 

Vedle preferovaného umístění je nutné, aby měl agent motivaci konkrétní hotel zarezervovat. Neznají-li agenti hotel, bude trvat poměrně dlouhou dobu, než provedou první rezervaci, a celkově bude nárůst rezervací v důsledku prioritního listingu pozvolný. Proto lze doporučit jako doplněk reklamu na GDS. Spočívá v krátkých zprávách, které se objevují buď v horní, nebo spodní části obrazovky, v jejímž rámci provádí agent první výběr hotelu, anebo v podobě bannerů (viz obr. 2).

3. Aktivní spolupráce s firmami

GDS je považován primárně za firemní rezervační kanál. Proto je spolupráce s firemní klientelou na lokální úrovni pro nárůst produkce GDS klíčová. Dojednání spolupráce s nadnárodní firmou na lokální úrovni může hotelu zajistit akceptaci do globálního hotelového programu konkrétní firmy, a tím výrazně navýšit počet firemních rezervací, jelikož pak všechny pobočky společnosti budou moci provést v hotelu rezervace přes GDS. I když je korporátní segment globálně hlavním zdrojem rezervací přes GDS, leisure klientela má v mnoha destinacích také silné zastoupení, např. v Praze odhaduji podíl leisure klientely na cca 40 % produkce GDS. Jde však především o pětihvězdičkové hotely.

4. Partnerství s tzv. konsorcii

Konsorcia (někdy také travel management společnosti) jsou globální uskupení travel agentů pod hlavičkou jedné společnosti. Tímto spojením pak docilují marketingových a obchodních výhod v podobě známosti a možnosti vyjednat lepší ceny od dodavatelů – hotelů, leteckých společností atd. Mezi nejznámější konsorcia patří American Express, Carlson WagonLit, BCD Travel a další. Z pohledu GDS tkví jejich význam v objemu rezervací, které prostřednictvím tohoto kanálu realizují – bývá to zhruba 70 % veškerých rezervací GDS. Díky této tržní síle nabízejí hotelům za poplatek (v řádu stovek až tisíců eur za rok dle společnosti) možnost získat status preferovaného partnera. Pro hotel má toto preferované členství podstatnou výhodu (přestože je placené) v podobě přednostního umístění ve vyhledávání.

Foto: Shutterstock.com

foto
Ing. Jan Kameníček MBAregionální viceprezident společnosti TravelClick
jkamenicek@travelclick.com
Tel: +420 604 817 317
 

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Smartwings

Smartwings si připsaly primát: přistání s „Maxem“ na Antarktidě

Letecká společnost Smartwings přistála s letounem Boeing 737 MAX 8 na Antarktidě. Přistání na Troll Airfield v severním cípu Antarktidy se uskutečnilo 26. ledna 2022 a stroj tohoto typu zde přistál vůbec poprvé. Let si objednala společnost Aircontact pro...

Číst více
Foto: Jihočeská centrála cestovního ruchu

Jižní Čechy se rozrostou o další modernizovaná karavanová stání

Do dotačního programu Jihočeského kraje, zaměřeného na vznik nových a modernizaci současných karavanových stání, dorazilo k termínu podání celkem 27 žádostí. V tiskové zprávě o tom informovala Jihočeská centrála cestovního ruchu.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Svátky pomohly American Airlines snížit ztrátu

Ztráta amerických aerolinek American Airlines Group bez zahrnutí mimořádných položek ve čtvrtém čtvrtletí klesla na 921 milionů USD (19,7 miliardy Kč) z 2,2 miliardy USD předloni, kdy zájem o cestování negativně ovlivnila pandemie nemoci covid-19. Ke zmírnění...

Číst více