ECTAA jedná s Evropskou komisí o refundacích za nevyužité letenky

V souvislosti s pandemií covid-19 se objevila řada komplikací s řádnou refundací nevyužitých letenek ze strany některých leteckých společností. Řada z nich v reakci na vypuknutí krize zastavila možnost automatického vracení úhrad prostřednictvím rezervačních systémů. Tento mechanismus přitom agentům a cestovním kancelářím umožňuje rychlé zpracování refundací ve prospěch jejich zákazníků.

Asociace ECTAA shromáždila evropskými agenty hlášené případy nevypořádaných závazků u konkrétních leteckých společností, a tyto podklady v červenci zaslala Komisi. Z říjnového jednání na toto téma vyplynulo, že kromě případů hlášených agenty zaznamenalo generální ředitelství Komise pro dopravu i mnoho případů ohlášených přímo spotřebiteli. Šlo zejména o nevypořádané nároky ze strany leteckých společností, případně o pomalé či nevypořádané kompenzace ze strany agentů a OTAs. Na to, jak jsou komplikace s vypořádáním závazků řešeny, se Komise dotázala přímo aso­ciace leteckých dopravců IATA. Situaci s průběhem refundací bude monitorovat spolu s vnitrostátními orgány pro prosazování práva.

Generální ředitelství pro dopravu projevilo zájem o konkrétní příklady problémů, se kterými se agenti setkávají. Jedním z nich může být problém letecké společnosti, která vyžaduje přímé informace o klientech a refunduje pouze konečné spotřebitele i přesto, že byl let součástí zájezdu. Dále má zájem o příklady, kdy např. levné tarify jsou více flexibilní či zahrnují pojišťovací služby, avšak pouze pokud jde o nákup na přímých kanálech. Praktiky leteckých společností konzultuje Komise také s vnitrostátními orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele s cílem možných koordinovaných donucovacích opatření.

IATA také uvedla, že směrem k aerolinkám realizovala dvě velké kampaně, které apelovaly na aerolinky s účastí v systému BSP (Billing and Settlement Plan), aby dodržovaly nařízení o právech cestujících v letecké dopravě ve smyslu vracení peněz a dodržování stanovených podmínek. Výsledkem je, že zhruba 70 leteckých společností s účastí v BSP, které řádně nerefundovaly, znovu otevřelo možnosti refundace.

ECTAA nadále shromažďuje nové aktualizace a případy, které jsou vůči Evropské komisi komunikovány.

 

Autor

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Pavel Bálek

Rozmach vodních linek na Českobudějovicku

Českobudějovicko sice není vnímáno jako tradiční destinace říční plavby, ale počtem lodních linek si v ničem nezadá se zbytkem republiky. Plavba na Vltavské vodní cestě v oblasti Českých Budějovic zažívá největší rozmach od své obnovy v roce 2011....

Číst více
Foto: Letiště Praha

Stále více cestujících na pražském letišti

Na Letišti Václava Havla Praha bylo podle aktuálních statistik letos v červnu odbaveno téměř 289 tisíc cestujících. Jde o nárůst o více než 650 procent oproti loňskému roku, kdy se provoz začínal po první vlně pandemie onemocnění COVID-19...

Číst více
Foto: Letiště Praha

EasyJet nově spojuje Prahu a Barcelonu

Letecká společnost easyJet zahájila provoz na své nové lince, díky které během letních měsíců spojí Prahu a Barcelonu. Nová pravidelná linka je dalším krokem ke splnění závazku společnosti easyJet propojit své španělské základny s hlavními evropskými městy....

Číst více