ECTAA jedná s Evropskou komisí o refundacích za nevyužité letenky

V souvislosti s pandemií covid-19 se objevila řada komplikací s řádnou refundací nevyužitých letenek ze strany některých leteckých společností. Řada z nich v reakci na vypuknutí krize zastavila možnost automatického vracení úhrad prostřednictvím rezervačních systémů. Tento mechanismus přitom agentům a cestovním kancelářím umožňuje rychlé zpracování refundací ve prospěch jejich zákazníků.

Asociace ECTAA shromáždila evropskými agenty hlášené případy nevypořádaných závazků u konkrétních leteckých společností, a tyto podklady v červenci zaslala Komisi. Z říjnového jednání na toto téma vyplynulo, že kromě případů hlášených agenty zaznamenalo generální ředitelství Komise pro dopravu i mnoho případů ohlášených přímo spotřebiteli. Šlo zejména o nevypořádané nároky ze strany leteckých společností, případně o pomalé či nevypořádané kompenzace ze strany agentů a OTAs. Na to, jak jsou komplikace s vypořádáním závazků řešeny, se Komise dotázala přímo aso­ciace leteckých dopravců IATA. Situaci s průběhem refundací bude monitorovat spolu s vnitrostátními orgány pro prosazování práva.

Generální ředitelství pro dopravu projevilo zájem o konkrétní příklady problémů, se kterými se agenti setkávají. Jedním z nich může být problém letecké společnosti, která vyžaduje přímé informace o klientech a refunduje pouze konečné spotřebitele i přesto, že byl let součástí zájezdu. Dále má zájem o příklady, kdy např. levné tarify jsou více flexibilní či zahrnují pojišťovací služby, avšak pouze pokud jde o nákup na přímých kanálech. Praktiky leteckých společností konzultuje Komise také s vnitrostátními orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele s cílem možných koordinovaných donucovacích opatření.

IATA také uvedla, že směrem k aerolinkám realizovala dvě velké kampaně, které apelovaly na aerolinky s účastí v systému BSP (Billing and Settlement Plan), aby dodržovaly nařízení o právech cestujících v letecké dopravě ve smyslu vracení peněz a dodržování stanovených podmínek. Výsledkem je, že zhruba 70 leteckých společností s účastí v BSP, které řádně nerefundovaly, znovu otevřelo možnosti refundace.

ECTAA nadále shromažďuje nové aktualizace a případy, které jsou vůči Evropské komisi komunikovány.

 

Autor

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Smartwings

Smartwings zpět na lince do Dubaje. Létat budou denně

Letecká společnost Smartwings včera obnovila přímé letecké spojení z Prahy do Dubaje ve Spojených arabských emirátech. Linka bude během zimního letového řádu provozována každý den letadlem Boeing 737 MAX.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

ČUCR: cestovní ruch patří na Ministerstvo průmyslu a obchodu

Cestovní ruch je průmysl a jako takový patří do gesce Ministerstva průmyslu a obchodu. S touto ústřední myšlenkou se formou otevřeného dopisu obrátil prezident České unie cestovního ruchu Viliam Sivek na představitele obou koalic, které uspěly v podzimních parlamentních...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tuzemské skiareály letos zdraží až o 20 procent

Lyžařské areály se chystají na novou sezonu, připravují novinky, vylepšení i rozšíření online služeb, které usnadní dodržování protiepidemických opatření. Mnohé však kvůli ekonomickým dopadům pandemie koronaviru seškrtaly investice a soustředily se hlavně na nutnou údržbu. Většina středisek...

Číst více