COT na cestách: 72 hodin v Bratislavě a okolí (I.)

Foto: Petr Manuel Ulrych Most SNP Foto: Petr Manuel Ulrych

Bratislava a její region jsou dlouhodobě druhým nejčastějším cílem českých turistů mířících na Slovensko. Směřuje sem víc než dvacet procent česky hovořících hostů. Bude tomu tak ale i po koronakrizi? A co odpovědné úřady dělají pro to, aby zájem českých návštěvníků udržely? To jsme se rozhodli zjistit přímo na místě. 

Pár údajů na okraj. Bratislavský kraj přitahuje dlouhodobě největší počet zahraničních turistů navštěvujících Slovensko. Z loňských 2,48 milionu zahraničních turistů, kteří využili služeb slovenských hromadných ubytovacích zařízení, jich víc než milion zamířil do Bratislavského kraje. Tedy bezmála 42 procent. Na celkovém počtu přenocování zahraničních turistů měl kraj podíl asi třicetiprocentní, z čehož vyplývá, že je cílem zejména kratších cest (průměrná délka pobytu cizinců v kraji byla 1,9 dne).

Čechů loni na Slovensko podle údajů tamního statistického úřadu zamířilo 777 tisíc, meziročně téměř o 11 procent více. A plných 21 procent (přesně 160 297) se ubytovalo v Bratislavě a okolí. Víc českých hostů zaregistroval jen kraj Žilinský. Opět se tak potvrdily trendy z minulých let. Bohužel i ten, že Češi v této části Slovenska zůstávají jen krátce – průměrný počet přenocování byl 1,8 dne (v rámci celého Slovenska pak 2,7 dne).

Letošní rok je ale kvůli koronakrizi v řadě ohledů jiný. Původní odhady předpokládající další nárůst turismu v Bratislavě a okolí se pochopitelně nepotvrdí – aktuálně je cestovní ruch v této oblasti hluboko pod úrovní stejného období loňského roku. Slovenské ministerstvo dopravy a výstavby, v jehož gesci je také cestovní ruch, se po uvolnění restrikcí logicky snaží turismus povzbudit. Stejně tak Krajská organizace cestovního ruchu Bratislavského kraje (Bratislava Region Tourism) i Oblastní organizace cestovního ruchu Bratislava (Bratislava Tourist Board).

Jedním z konkrétních opatření, s kterými v Bratislavě přijdou, bude kampaň „72hodinové město“. K jejímu spuštění dojde v polovině července a město se bude její pomocí snažit přilákat návštěvníky a udržet je na svém území po dobu alespoň tří dnů. „Kampaní chceme v prvním plánu podpořit domácí cestovní ruch, ale rozhodli jsme se oslovit i naše klíčové zdrojové trhy, tedy Česko a Rakousko,“ vysvětluje Maroš Plitko, mluvčí Bratislava Tourist Board. Přispěje kampaň k prodloužení průměrné délky pobytu českých hostů? Na to budeme pochopitelně zvědavi, s příslušnými statistikami vás rádi seznámíme…

Na webových stránkách kampaně (www.72hodinovemesto.cz) si hosté budou moci „naklikat“ své zájmy a web jim připraví itinerář pro každý ze tří dnů bratislavského pobytu. Budou se tak moci  vydat třeba za bratislavskou gastronomií, kávou a relaxem, pivem a zábavou, přírodou a sportem apod. Speciální itineráře budou připraveny třeba pro rodiny s dětmi, nebo pro ty, kteří chtějí zažít slovenskou metropoli jako místní. „Abychom návštěvníkům pobyt v Bratislavě ještě více zpříjemnili a zvýhodnili, připravili jsme nabídku ubytování 2+1. Díky partnerství s vybranými bratislavskými hotely tak lidé získají tři noci ve městě za cenu dvou,“ vysvětluje Plitko. Hotelů je aktuálně sedm, jejich počet se ještě může zvýšit.

Karta Bratislava Card, City & Region se prodává ve třech verzích

Další výhody mohou návštěvníci města získat, pokud si pořídí městskou kartu Bratislava Card, City & Region. Ta svému držiteli umožňuje neomezené cestování veřejnou dopravou nejen ve městě, ale v celém Bratislavském kraji, slouží jako vstupenka do 16 muzeí a galerií v Bratislavě, opravňuje k účasti na hodinové prohlídce města a dává šanci využít až 50% slev u více než stovky partnerů. V době koronakrize byl prodej karet zastaven, neboť držitelé by kvůli zavřeným provozovnám a turistickým atrakcím neměli šanci čerpat slibované benefity. „Prodej obnovíme v polovině července,“ slibuje Maroš Plitko a dodává, že karta bude k mání ve třech verzích – jednodenní bude stát 20 eur, 48hodinová 25 eur a 72hodinová 28 eur. Pokud host využije již zmiňované nabídky ubytování 2+1, bude mít šanci koupit si za stejných podmínek i městskou kartu – za třídenní variantu tedy zaplatí jen 25 eur. Bratislava Tourist Board rovněž do budoucna plánuje nabídnout kartu ve formě aplikace pro mobilní zařízení. V současnosti si musejí návštěvníci kartu fyzicky vyzvednout v informačním středisku v centru města.

S aktuální situací v Bratislavě a jejím okolí se mohli díky pozvání tuzemského zastoupení slovenského turismu seznámit i vybraní čeští novináři, redakci COT nevyjímaje. A dojmy, kterými na ně slovenská metropole zatím zapůsobila, jsou veskrze pozitivní. Sluncem zalité město na Dunaji dýchá pohodovou atmosférou a těší se na návštěvníky. „Aktuálně máte šanci zažít Bratislavu tak, jak jste ji v posledních letech jistě neviděli,“ láká Marta Kučerová, která od letošního jara řídí tuzemské zastoupení slovenského cestovního ruchu. A jejím slovům je třeba dát zapravdu – v místech, kde během hlavní sezony proudily davy turistů, panuje klid. Na malebném Hlavním náměstí natrefíte v odpoledních hodinách na jednoho buskera, několik hloučků o čemsi diskutujících místních obyvatel a skupinku bezstarostně si hrajících dětí. Vyhlášenou Michalskou ulicí, která obvykle „praská ve švech“, projdete naprosto volně a můžete si vybrat, na kterou z četných zahrádek se posadíte – všechny jsou téměř prázdné. Pocit naprostého klidu zažijete i v areálu Bratislavského hradu, mimochodem skvěle opraveného. Člověku se ani pomalu nechce věřit, že ještě v první polovině minulého století šlo prakticky o ruiny, respektive obvodové zdi. Dnes se můžete projít perfektně opravenými interiéry a prohlédnout si zdejší stálé i sezonní expozice. Aktuálně se tak můžete prostřednictvím archeologických nálezů seznámit třeba s historií Slovenska a jeho hlavního města, připomenout si období Sametové revoluce, projít si vývoj slovenského divadla či pokochat se zlatým pokladem dávných Inků.

O večerní zábavu nebudete mít během návštěvy slovenského hlavního města také nouzi. Restaurace jsou (až na výjimky) otevřeny a chcete-li okusit třeba něco z tradičních prešpurských specialit, nebudete nejspíš potřebovat ani předchozí rezervaci. Stačí si jen vybrat. A večer můžete zakončit třeba sklenkou něčeho dobrého v legendární restauraci UFO na Mostě SNP, která nabízí naprosto jedinečný výhled na město na Dunaji. Bratislavský hrad máte jako na dlani, stejně jako třeba největší bratislavskou čtvrť Petržalka či dynamicky se vyvíjející lokalitu, které vévodí projekt Sky Park s futuristickými stavbami od britské architektky Zahy Hadid. Výhled z terasy, která se nachází ve výšce 95 metrů, je zkrátka famózní. Za dobré viditelnosti dohlédnete až do vzdálenosti zhruba 100 kilometrů, tedy i poměrně hluboko do vnitrozemí Rakouska či Maďarska… A také se na vlastní oči přesvědčíte, proč se o Bratislavě hovoří jako o zeleném městě – asi 40 procent její rozlohy tvoří parky. O nich ale až v dalším díle tohoto miniseriálu. Nyní zpět k Mostu SNP a jeho unikátní věži. Věděli jste například, že tato bratislavská dominanta letos slaví již 48. výročí svého vzniku a že od roku 2015 patří do prestižní světové federace The World Federation of Great Towers?

Současná Bratislava jednoznačně láká k nasávání své unikátní atmosféry. A byla by škoda této příležitosti, která se zřejmě hned tak opakovat nebude, nevyužít…

Autor

Nejnovější články z rubriky Outgoing

Foto: Shutterstock.com

Kuba se od poloviny listopadu otevře turistům

Ostrov svobody se chystá od poloviny listopadu otevřít své hranice zahraničním turistům. Uvedl to v úterý ministr pro turistiku Juan Carlos García. Kuba zavedla omezení v cestovním ruchu v dubnu loňského roku, aby zamezila šíření koronaviru ze zahraničí....

Číst více
Foto: Smartwings

Smartwings zpět na lince do Dubaje. Létat budou denně

Letecká společnost Smartwings včera obnovila přímé letecké spojení z Prahy do Dubaje ve Spojených arabských emirátech. Linka bude během zimního letového řádu provozována každý den letadlem Boeing 737 MAX.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

ČUCR: cestovní ruch patří na Ministerstvo průmyslu a obchodu

Cestovní ruch je průmysl a jako takový patří do gesce Ministerstva průmyslu a obchodu. S touto ústřední myšlenkou se formou otevřeného dopisu obrátil prezident České unie cestovního ruchu Viliam Sivek na představitele obou koalic, které uspěly v podzimních parlamentních...

Číst více