Co byl dříve luxus, je dnes již běžné

Většina po nich touží, ale ne všichni mají prostředky, nabídku či atraktivity na to, je zaujmout. Turisté, kteří jsou v destinaci ochotni utratit více peněz, se neoznačují za náročné pro nic za nic. Měly by se jižní Čechy nadále spoléhat na masy a růst počtu „běžných“ turistů, nebo mají cestovatelům s vyššími nároky co nabídnout?

Dle ředitele Jihočeské centrály cestovního ruchu (JCCR) Jaromíra Poláška požadavky turistů na kvalitu služeb a vyšší standard ubytovaní rostou. Lidé také stále častěji touží po netradičním programu, neotřelejších gastronomických zážitcích a především po možnosti bezhotovostních úhrad služeb. „Náročnější turista přijíždí obvykle na kratší dobu, takže požaduje opravdu kvalitní program a individualizaci,“ doplňuje ředitel JCCR. Jinými slovy chtějí zážitek, který nikde jinde nepoznají a vyhýbají se masově organizované podobě turistiky.

To, že očekávají kvalitní servis, však dnes již nemůže subjekty pohybující se v cestovním ruchu nijak překvapit. „Neřekl bych, že hosté jsou nějak netradičně nároční. Očekávají spíše, že úroveň služeb v našem kraji se již bude blížit nebo dosahovat úrovně, na kterou jsou zvyklí v západní Evropě. Hosté dnes v žádném případě netolerují nedostatečné nebo polovičaté služby,“ objasňuje Petr Šalda, generální ředitel Grandhotelu Zvon v Českých Budějovicích. Přitom jedním z důvodů je především to, že v regionu roste průměrná cena za ubytování. Petr Šalda proto souhlasí s Jaromírem Poláškem v tom, že hosté jsou obecně také mnohem náročnější na kvalitní stravu. „Dále vyžadují skutečně vřelý a klientský přístup a očekávají i vyšší úroveň vybavení hotelu. Za samozřejmé dnes již považují třeba klimatizaci na pokoji a perfektní úklid,“ podotýká a dále osvětluje: „Dlouhodobě těžíme ze skvělé lokace přímo na náměstí v Českých Budějovicích a je velmi důležité, že máme k dispozici 40 parkovacích míst ve vlastní garáži. Abychom byli schopni na rostoucí požadavky odpovídat stále lepšími službami, dlouhodobě investujeme do průběžné obnovy hotelu průměrně 3–5 milionů ročně.“

Odkud přijíždějí

Jak jste mohli odhalit o pár stran dříve v článku z dílny Českého statistického úřadu, mezi nejčastější zahraniční návštěvníky jižních Čech patří dlouhodobě turisté z Asie a také ze sousedních států – především pak ti německy mluvící. Není proto asi nijak překvapivé, že i nároční cestovatelé, kteří si přijíždějí užít krásy regionu, pocházejí nejčastěji z Německa. To potvrzuje jak ředitel JCCR, tak i generální ředitel Grandhotelu Zvon, který k tomu doplňuje: „Díky lokaci hotelu máme dlouhodobě nejvíce německy mluvících hostů z Rakouska a Německa. Celkem je jich kolem 40 %. Zhruba kolem 30 % tvoří hosté z Asie a Češi se pak stále pohybují okolo 20 %. Asi 10 % pak pochází ze zbytku Evropy, Severní Ameriky a dalších míst.“ V rámci domácího cestovního ruchu pak dle Jaromíra Poláška navštěvují jižní Čechy především lidé z Prahy a jejího okolí.

Co je láká

Přírodní, kulturně-historické i sportovní atraktivity, kterými se jižní Čechy pyšní, zná určitě každý. Proto je ostatně také téměř všichni chtějí vidět. Co je však naprosto jedinečnou vlastností regionu, díky které může náročnou klientelu nalákat? Dle ředitele JCCR je to především skutečnost, že se kraj vyznačuje vysokou hustotou zmíněných atraktivit. To znamená, že nejsou daleko od sebe a je jich skutečně mnoho. O to víc, když si uvědomíme, kolik doposud neznámých památek začal kraj v posledních letech více propagovat, čímž je dostal do povědomí mnohem většího počtu cestovatelů. „Zaujmout je dále umí i individualizované programy v rámci plaveb na Vltavě,“ poznamenává. Navíc chce letos Jihočeská centrála cestovního ruchu více propagovat – podobně jako střední Čechy – také glamping, tedy luxusní ubytování v kempech a chatách či v korunách stromů. JCCR z tohoto důvodu zmapovala více než 30 míst, do nichž chce na zahraničních veletrzích turisty lákat. Úspěch v tomto ohledu očekává opět především u Němců. K tomu však bude potřeba nastavit propagační kampaň, která bude založena hlavně na kvalitní on-line prezentaci.

Co je třeba ještě zlepšit

I když toho má kraj mnoho co nabídnout, pořád je ještě několik oblastí, na nichž bude potřeba zapracovat. „Stále máme bohužel trochu problém s kvalitou služeb versus jejich cenou a také s komplexní nabídkou,“ odhaluje Jaromír Polášek. Jako další minus pak zmiňuje i nedostatek nákupních možností, které by tyto turisty přesvědčily utratit zde více peněz. Tedy dělat přesně to, po čem touží, a kvůli čemu jsou tak žádanou klientelou.

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Prague City Tourism zbohatne o 45 milionů

Radní hlavního města dle očekávání schválili záměr magistrátu navýšit základní jmění městské firmy Prague City Tourism (PCT) o 45 milionů korun na celkových 111 milionů. Základní jmění bude navýšeno úpisem 45 000 akcií.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

ČUCR: cestovní ruch patří na Ministerstvo průmyslu a obchodu

Cestovní ruch je průmysl a jako takový patří do gesce Ministerstva průmyslu a obchodu. S touto ústřední myšlenkou se formou otevřeného dopisu obrátil prezident České unie cestovního ruchu Viliam Sivek na představitele obou koalic, které uspěly v podzimních parlamentních...

Číst více
Foto: A.T.I.C. ČR

Blíží se TÝDEN turistických informačních center ČR

Ve vazbě na Světový den pro rozvoj informací vyhlásila Asociace turistických informačních center ČR (A.T.I.C. ČR) na období od 25. do 31. října TÝDEN turistických informačních center. Do akce se zapojí 146 informačních center z celé České republiky....

Číst více