Cestovku, jejíž jméno má zvuk, si lidé najdou

S Tomášem Cikánem, majitelem cestovní kanceláře ESO travel, jsme mluvili o některých trendech na trhu s poznávacími zájezdy, i o budoucnosti turismu jako takového.

 Tomáš Cikán Cestovkám se loni – alespoň podle jejich vyjádření pro média – nadprůměrně dařilo. Předpokládám, že ESO travel nebude výjimkou…

V hodnocení globálního vývoje bych byl opatrný. Je totiž nezpochybnitelný fakt, že prodeje zájezdů přes klasické cestovní kanceláře celosvětově klesají. Proč by měl být český trh výjimkou? Ano, některým touroperátorům prodeje vzrostly, ale na druhé straně několik desítek cestovek dobrovolně ukončilo touroperátorskou činnost. Nicméně je fakt, že nám se loni dařilo skvěle, dosáhli jsme vůbec nejlepších hospodářských výsledků za celou historii firmy. Dílem díky vývoji měnových kurzů, především ale v důsledku přerodu ESO travel z globální cestovní kanceláře na cestovku specializovanou na mimoevropské exotické zájezdy. Tento proces jsme započali v roce 2012 a letos jej završíme. V praxi to znamená, že ukončíme prodej pobytových zájezdů, které ještě před pěti lety tvořily polovinu našich tržeb. Ponecháme si jen pár nejzajímavějších cílů ve Francouzské Polynésii, Oceánii a Indickém oceánu, kam budeme dál pořádat luxusní pobytové zájezdy pro naše stálé klienty. Tato změna je odrazem mého přesvědčení, že význam pro nás mají do budoucna zájezdy poznávací. Právě u nich se totiž může projevit profesionalita cestovní kanceláře, její know-how či kreativita. V době internetu není problém poskládat pobytový zájezd, zájezdy poznávací jsou ale závislé na kontaktech a osobních vazbách, které přes internet nevybudujete. A druhým naším pilířem jsou incentivní zájezdy, které zajišťujeme pro řadu významných tuzemských i nadnárodních firem.

Zaměřením na poznávací zájezdy dokreslujete trend, o kterém v tomto čísle píšeme, a sice růst poptávky po okrajových produktech cestovního ruchu…

Ano, v dnešní době nemůžeme čekat na klienta, který půjde náhodou kolem, a napadne ho koupit si zájezd. Chceme-li být úspěšní, musíme hledat cesty, jak efektivně oslovit a zaujmout takovéto úzce specializované cílové skupiny. Nicméně musíme si také uvědomit, že vnímání toho, co je okrajové či menšinové, se v průběhu času mění. Před dvaceti lety jsme jako naprostou kuriozitu nabízeli složitou cestu na Antarktidu, kterou si i kvůli zhruba 600tisícové ceně mohl dovolit jen málokdo. A dnes? Již za pár dnů (pozn. red.: rozhovor se odehrál v půli ledna) nám na Antarktidu, resp. na plavbu podél jejích břehů, odlétá víc než dvacetičlenná skupina klientů, kteří si za svých 150 000 užijí naprosto pohodlné cestování.

V dnešní době nemůžeme čekat na klienta, který půjde náhodou kolem, a napadne ho koupit si zájezd.

Jenže s tím, jak se cestování zpřístupňuje, pro vás musí být čím dál těžší nabídnout svým náročným klientům destinace, kde se nebudou setkávat s průvodními jevy overtourismu, ne?

Ano, ale s tím těžko můžeme něco dělat. Neubráníme se tomu, aby naši klienti necestovali přes Londýn, Dubaj, Bangkok, Atlantu či jiné světové letecké křižovatky, kde mnozí vůbec poprvé zažijí overtourism. Nebo si vezměme Galapágy – tam před dvaceti lety zavítalo každým rokem asi 60–80 tisíc turistů. Dnes se jich tam vystřídá víc než milion! Na druhou stranu musím říct, že naši klienti jsou rozumní a chápou, že chtějí-li z navštěvovaných zemí vidět to nejzajímavější, frekventovaným místům se nevyhnou. Třeba zájezd do Japonska se asi těžko obejde bez návštěvy Tokia, při cestě do Austrálie nelze vynechat Sydney apod. A to jsme teprve na začátku – dnes se na cesty ročně vydá asi 1,3 mld. lidí, v roce 2050 jich má být až čtyřikrát tolik. Je jasné, že cestovní ruch bude muset být v některých destinacích regulován. První vlaštovkou jsou třeba mnohé hotely na Maledivách, které stanovily kvóty pro příjezdy turistů z Číny…

Jaké další plány nosíte v hlavě pro příští měsíce? Nějaké zajímavé novinky?

Při našem záběru už je těžké přicházet s výraznými novinkami. Spíše chceme zdokonalovat stávající produkt a postupně jej doplňovat o perličky. Těm se chci věnovat víc i já osobně a víc času trávit na cestách, ať už s rodinou, či s klienty.

To ale předpokládá kvalitní tým, který zajistí chod cestovky. Jak moc těžké je dnes takto kvalitní lidi získat a udržet?

Naší silnou stránkou je stabilní a loajální tým profesionálů, kteří u nás pracují řadu let. Díky tomu se firma i na delší dobu obejde bez mé fyzické přítomnosti. Starosti s náborem jsme už dlouho nemuseli řešit, takže nevím, jak problematické by bylo hledání. Loni jsme se sice rozrostli o dva nové a velmi zkušené kolegy od konkurence, ti si nás ale vytipovali sami. Prostě cestovku, jejíž jméno má zvuk, si lidi najdou. A jak si zaměstnance udržet? To je jednoduché – jsou-li spokojeni zaměstnanci, podávají dobré výkony, jsou spokojeni majitelé a tím i celá firma.

Foto: Jakub Hněvkovský

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Outgoing

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více