Tušíte, jak na Belgičany a Nizozemce?

Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group) Petra Koorn Palečková během exportního online workshopu Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group)

Čtvrtý z exportních workshopů agentury CzechTourism představil tuzemským hoteliérům, zástupcům cestovních kanceláří a dalším podnikatelům činným v incomingu aktuální situaci na trzích Nizozemska a Belgie, v menší míře také Lucemburska, stejně jako cestovatelské plány tamních obyvatel. O prezentaci se postarala ředitelka amsterodamského zastoupení CzechTourism s působností pro země Beneluxu Petra Koorn Palečková.

Nizozemsko

Jak už je na těchto workshopech zvykem, v úvodu včerejšího eventu zazněly informace o aktuální situaci na jednotlivých trzích. Situaci v Nizozemsku označila Petra Koorn Palečková za kritickou. Necelá padesátka účastníků se tak dozvěděla, že Nizozemsko se po rychlém rozvolnění potýká s enormním nárůstem počtu nakažených – během dvou týdnů se zvýšil o 600 %. V reakci na to byly opět uzavřeny kluby, diskotéky a bary, restaurace mohou nabízet jen místa k sezení a zavírat musejí o půlnoci. Turistické atrakce jsou ale otevřeny. Roušky jsou povinné pouze v MHD a platí doporučení dodržovat od ostatních vzdálenost 1,5 metru. Pokud jde o očkování, alespoň jednu dávku vakcíny obdrželo téměř 80 procent Nizozemců, ukončené očkování má asi 48 procent obyvatelstva. Celkem bylo podáno asi 18 milionů dávek.

Pokud jde o cestování během pandemie, Nizozemci byli prý příkladně disciplinovaní a na základě doporučení, resp. žádosti vlády, tedy nikoli zákazu, nejezdili příliš během lockdownu na zahraniční dovolené a věnovali se spíše domácímu turismu. Dokládají to třeba statistiky za 3. kvartál loňského roku. Z těch vyplývá, že počet dovolených meziročně poklesl o čtvrtinu, přičemž cest do zahraničí ubylo 60 procent, domácí turismus naopak vzrostl o 26 procent. Celkový výdaje Nizozemců na dovolenou v zahraničí poklesly dokonce o 75 procent na celkové 2 mld. eur. Pokud už vycestovali do zahraničí, jejich cesty mířily téměř výhradně (z 98 %) do evropských destinací, nejčastěji do Německa, Belgie, Francie či Španělska.

Co se týká plánů na letošní léto, dovolenou si hodlá podle Palečkové dopřát 7 milionů Nizozemců, přičemž 41 procent z nich zůstane ve své domovině. Ti, kteří zamíří do zahraničí, si za cíl nejčastěji vyberou Německo, Francii, Španělsko či Itálii. Víc než polovina (56 %) pojede autem, aby mohli flexibilněji reagovat na případné změny pravidel v jednotlivých destinacích. Z hlediska typu dovolené je největší poptávka po pobytech v přírodě, na venkově, stoupá popularita aktivní dovolené, ale také city breaks. Co do forem ubytování je největší poptávka po rekreačních domech, apartmánech a kempech.

V loňském roce do České republiky zavítalo 81 655 Nizozemců, což bylo o 67 procent méně než v roce 2019. Loni tito hosté realizovali na území Česka cca 233 tis. noclehů, průměrná délka pobytu byla 3,85 dne. Zatím rekordní hodnoty vykázal incoming z Nizozemska v roce 2018, kdy počet příjezdů překonal hodnotu 256 tisíc. Nejčastěji míří Nizozemci do Prahy, s velkým odstupem pak do Jihočeského, Královéhradeckého a Jihomoravského kraje. Nejdéle v loňském roce zůstávali v Královéhradeckém kraji (5,73 dne), dále pak v krajích Jihočeském, Pardubickém a Libereckém.

Belgie

Aktuální pandemická situace v Belgii je klidnější než v sousedním Nizozemsku, i když i zde počty nakažených rostou. Každopádně i v Belgii se mohou turisté těšit na otevřené atrakce, hotely či kempy, stejně tak ale musejí počítat se zavřenými diskotékami či kluby. Belgické restaurace mohou mít otevřeno do 01:00 hod. Ve vnitřních prostorách a v MHD jsou povinné roušky, soukromé návštěvy jsou omezeny maximálním počtem 8 osob, hromadné akce pak mohou přivítat 2 000 lidí uvnitř či 2 500 venku. Poměr očkovaných obyvatel je téměř stejný jako v Nizozemsku (víc než 81 procent obdrželo alespoň první dávku, víc než 48 procent pak obě).

Podobnosti i odlišnosti lze  ale najít v oblasti  cestování a cestovatelských plánů Belgičanů. Ti na rozdíl od svých nizozemských sousedů během lockdownu cestovat do zahraničí nesměli. Možná o to víc se nyní těší na cestovatelské zážitky – 73 procent jich plánovalo letní dovolenou a podle průzkumu i počítali s vyšším rozpočtem na cestování než v loňském roce. Dvě třetiny se na dovolenou vypraví autem. Pokud jde o preferovaný typ dovolené, 37 procent sní o pláži, 35 procent o klidu v přírodě, další pak o poznávání regionů či city breaks. Ze zahraničních destinací je největší poptávka po Francii, Belgii, Španělsku, Itálii a Řecku.

Do Česka přicestovalo nejvíce Belgičanů v roce 2016 (víc než 110 tisíc), v loňském roce jen něco přes 28 tisíc. Počet přenocování loni dosáhl hodnoty 72 tisíc, průměrná délka pobytu byla 3,55 dne. I z Belgie mířilo loni nejvíce turistů do Prahy, na dalších příčkách se s notným odstupem umístily kraje Plzeňský, Jihomoravský a Jihočeský. Nejdéle pak Belgičané zůstávali v Karlovarském kraji (4,47 dne), dále pak v krajích Královéhradeckém, Plzeňském a Středočeském.

Lucembursko

Pro dokreslení uvedla Petra Koorn Palečková i statistiky o příjezdech z Lucemburska. Z této země k nám loni zavítalo 1 558 hostů, kteří realizovali 3 826 přenocování. Průměrná délka pobytu Lucemburčanů byla 3,46 dne. Z hlediska regionů měli největší zájem o Prahu a opět s radikálním odstupem o Karlovarský kraj, Plzeňský kraj a Jihomoravský kraj. Nejdéle zůstávali v krajích Moravskoslezském (5,16 dne), Zlínském, Karlovarském a Královéhradeckém.

Ilustrace: Shutterstock.com

Benelux na cestovatelském semaforu

Základem pro příjezdy z jakékoli země je aktuální podoba cestovatelského semaforu. Na tom v současnosti Nizozemsku svítí barva oranžová (patří tedy mezi země se středním rizikem nákazy covidem-19), Belgii a Lucembursku pak zelená, která symbolizuje země s rizikem nízkým. S ohledem na současný vývoj je ale dost pravděpodobné, že se Nizozemsko přesune mezi země červené, tedy s vysokým rizikem. V praxi to znamená, že z Beneluxu mohou do Česka přicestovat turisté s dokončeným očkováním, děti do 6 let, případně ti, kteří v posledních 180 dnech prodělali onemocnění covidem. Ostatní se musejí prokázat negativním výsledkem testu na covid (antigenní nesmí být starší 48 hodin, PCR test 72 hodin), případně test absolvovat do 5 dnů po vstupu na naše území. Všichni bez rozdílu musejí před vstupem do Česka vyplnit Příjezdový formulář.

Marketingové aktivity v Beneluxu

Tak jako během každého z předchozích exportních workshopů zazněly i tentokrát informace o tom, jakými kampaněmi a dalšími marketingovými aktivitami hodlá CzechTourism příjezdy z citovaných trhů v příštích měsících podporovat.

K největší změně došlo u Petry Koorn Palečkové u veletrhů, které se vesměs přesunuly do virtuálního prostoru. Na příkladu veletrhu Fiets en wandelbeurs 2021 však ukázala, že o tuto formu nizozemská veřejnost nejeví přílišný zájem. „Nizozemci hodně pracují s internetem a prospekty si mohou kdykoli stáhnout z našich stránek,“ vysvětlila Palečková, proč se napříště těchto forem prezentace amsterodamské zastoupení příliš účastnit nebude.

Z dalších již realizovaných aktivit zmínila Palečková PR články, kterým dává přednost před klasickou inzercí. Touto formou se Česko v Beneluxu prezentovalo například jako cyklistická destinace. Společně s dalšími zahraničními zastoupeními se i to v Beneluxu podílelo na propagaci českých kempů (PR články v online i tištěných médiích, v plánu je press trip).

S velkým zájmem se podle Palečkové setkalo v posledních měsících u televizních štábů, které u nás natáčely. Ovšem za největší úspěch pro Česko označila to, že u nás v minulých měsících proběhlo natáčení populární reality show Wie is de Mol? „Je to nejvíc, co může destinační management v Nizozemsku získat,“ poznamenala Palečková a vysvětlila, že se jedná o nejsledovanější pořad v Nizozemsku, který k televizním obrazovkám připoutal 4 miliony diváků všech generací. Devět dílů této reality show jim představilo vybrané krásy Jihomoravského, Středočeského, Královéhradeckého, Plzeňského a Karlovarského kraje, kterým se tak dostalo mimořádné publicity s prokazatelným vlivem na cestovní ruch. Pro zajímavost – zahraniční zastoupení CzechTourism pro Benelux, které disponovalo ročním rozpočtem 2 mil. Kč, tímto pořadem získalo mediální hodnotu minimálně 79 mil. Kč, přičemž připočíst je prý nutné další mediální prostor, který následně zaplnili blogeři věnující se danému pořadu atp.

Účastníci workshopu se dále dozvěděli, že nyní běží na webu a sociálních sítích restart kampaň zaměřená na města, aktivní turismus, hrady a zámky, gastronomii a lázeňství. Marketingové aktivity na nizozemském trhu nevyvíjí jen CzechTourism, ale v současnosti třeba i Jihočeský kraj. Všem zájemcům o podobné marketingové aktivity v Beneluxu nabídla Palečková pomocnou ruku.

Z připravovaných aktivit pak zmínila zejména press tripy a influencer tripy, které se uskuteční od v průběhu každého ze zbývajících měsíců letošního roku. Namátkou zmiňme, že zaměřeny budou na Cyklostezku Ohře, aktivní dovolenou v severních Čechách, potenciál Česka pro motocyklisty, zájemce o aktivní dovolenou apod.

V přípravě je dále kampaň Prague Unlocked organizovaná ve spolupráci s Prague City Tourism, chystá se kampaň propagující Stezku podél železné opony (cyklistický produkt zaměřený na aktivní seniory), podzimní kampaň na Prahu a významná regionální města (cíleno na páry nebo skupiny přátel jezdící na dovolenou mimo školní prázdniny). Za dobrou zprávu označila Palečková chystané přímé noční vlakové spojení European Sleeper (z Ostende přes Brusel, Amsterodam a Berlín do Prahy), které bude zavedeno na jaře příštího roku. Další marketingové aktivity představí Nizozemcům třeba české Vánoce a s nimi české sklářství a další tradice.

Další workshop za tři týdny

Ve středu 4. srpna bude seriál exportních workshopů s řediteli zahraničních zastoupení agentury CzechTourism pokračovat dílem zaměřeným na Itálii, Španělsko a Francii. Všichni zájemci  se jej mohou opět po předchozí registraci zúčastnit zdarma.

Autor

Nejnovější články z rubriky Data/Analýzy

Foto: Shutterstock.com

Evropský cestovní ruch v roce 2020

V roce 2020 se téměř polovina všech přenocování na území Evropské unie uskutečnila v letních měsících - červenci a srpnu. Celoroční počet nocí strávených v ubytovacích zařízeních cestovního ruchu se ve srovnání s rokem 2019 snížil o 52 %.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Turistů v Praze přibylo, rány ale dál krvácejí

Počet turistů, kteří se v letošním druhém čtvrtletí ubytovali v hromadných ubytovacích zařízeních v metropoli, se po loňském propadu způsobeném covidovou pandemií zvýšil o 90 procent. Služeb ubytovacích zařízení v hlavním městě od dubna do konce června využilo 252 427 lidí,...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

CzechTourism: V tuzemských hotelech se v srpnu ubytoval rekordní počet Čechů

Služeb tuzemských hotelů a dalších hromadných ubytovacích zařízení během srpna využil rekordní počet českých turistů - zhruba 848 400. Ve srovnání s loňským druhým prázdninovým měsícem je to nárůst o 8,4 procenta, oproti srpnu 2019 počet domácích turistů v českých...

Číst více