Za čím v tuzemsku míří rodiče s dětmi?

Foto: CzechTourism – fotobanka, autor: Bedna films Foto: CzechTourism – fotobanka, autor: Bedna films

Cílíte svými aktivitami na tuzemské rodiny? Nebo jsou skupinou, na kterou hodláte v důsledku koronakrize více zaměřit svoji pozornost a přizpůsobit jí své produkty? Pak byste měli vědět, po čem touží, resp. za čím nejraději cestují. Napovíme vám…

Foto: CzechTourism – fotobanka, autor: Bedna films

 Rodinné výlety za památkami a dalšími turistickými lákadly jsou bezesporu jedním z hnacích motorů cestovního ruchu v Česku. A to dlouhodobě. Zřejmě každý z nás si občas zavzpomíná na to, jak s rodiči trávil prázdniny či víkendy cestami po hradech, zámcích, koupalištích apod. A této tradici jsou věrny i dnešní generace. Dokládají to například výsledky průzkumu, který v roce 2018 provedla společnost GFK Czech pro agenturu CzechTourism – podle nich se v doprovodu dětí vydává na cesty téměř třetina účastníků domácího cestovního ruchu.

Tab. 1: Nejnavštěvovanější zábavní turistické cíle v ČR (2019)

Název cíle Návštěvnost
(v tis. osob)
Kraj
AquaPalace Praha, Čestlice 1 013,9 Středočeský
Aqualand Moravia, Pasohlávky 806,1 Jihomoravský
Aquapark Uherské Hradiště 428,1 Zlínský
Bludiště na Petříně, Praha 371,6 Hlavní město Praha
Stezka korunami stromů Lipno, Lipno nad Vltavou 310,7 Jihočeský
Stezka korunami stromů Krkonoše, Janské Lázně 305,3 Královéhradecký
Stezka v oblacích, Dolní Morava 300,0 Pardubický
Království železnic, Praha 267,7 Hlavní město Praha
Termály Losiny, Velké Losiny 239,5 Olomoucký
Centrum Babylon Liberec – Aquapark, Liberec 238,0 Liberecký

Zdroj: CzechTourism

Další výzkum, tentokrát z roku 2017, který pro národní turistickou centrálu zpracovala agentura Ipsos, pak vypovídá o tom, kam, resp. za jakými produkty, se Češi se svými potomky vydávají. V doprovodu partnera či partnerky a dětí se respondenti věnují nejvíce rekreační turistice (40 %) a návštěvám památek a historických míst (33 %), méně časté jsou pak cesty motivované aktivním sportováním (28 %), městská a regionální turistika (27 %) a cesty za odpočinkem, resp. ozdravné pobyty (22 %).

Tab. 2: Nejnavštěvovanější zoo, zahrady a akvária (2019)

Název cíle Návštěvnost
(v tis. osob)
Kraj
Zoologická zahrada hl. m. Prahy, Praha 1 456,5 Hlavní město Praha
Zoo Zlín, Zlín 682,6 Zlínský
Zoologická zahrada Ostrava, Ostrava 580,1 Moravskoslezský
Safaripark Dvůr Králové, Dvůr Králové nad Labem 541,9 Královéhradecký
Zoo Plzeň, Plzeň 505,0 Plzeňský
Zoologická zahrada Liberec, Liberec 402,2 Liberecký
Botanická zahrada hl. m. Prahy, Praha 376,3 Hlavní město Praha
Zoologická zahrada Olomouc, Olomouc 348,2 Olomoucký
Zoologická zahrada Jihlava, Jihlava 346,6 Vysočina
Zoo Brno, Brno 331,3 Jihomoravský

Zdroj: CzechTourism

O konkrétních typech atraktivit, které tuzemské rodiny vyhledávají, se žádný nám známý průzkum nezmiňuje, vsadili jsme proto na empirii a sondou mezi kolegy-rodiči jsme si ověřili, že největší popularitu mají zábavní turistické cíle, zoologické zahrady a cíle, které mají co do činění s vědou a technikou. Na tyto tři kategorie jsme se proto zaměřili podrobněji. Sáhli jsme po čerstvé analýze návštěvnosti turistických cílů v loňském roce, kterou vydala agentura CzechTourism, a vyhledali v ní pro vás deset nejnavštěvovanějších cílů v každé ze zmiňovaných tří kategorií. Pochopitelně je nám jasné, že veškerou návštěvnost nemají na svědomí rodiny s dětmi, přesto jsme názoru, že tyto žebříčky svoji vypovídací hodnotu v námi uvažovaném kontextu mají.

Tab. 3: Nejnavštěvovanější cíle v ČR v kategorii Věda a technika (2019)

Název cíle Návštěvnost
(v tis. osob)
Kraj
Lanová dráha na Petřín, Praha 2 230,4 Hlavní město Praha
Dolní Vítkovice, Ostrava 1 370,4 Moravskoslezský
Pivovar Plzeňský Prazdroj, Plzeň 591,7 Plzeňský
iQLandia science center, Liberec 382,0 Liberecký
Národní technické muzeum, Praha 312,0 Hlavní město Praha
Lanová dráha Sněžka, Pec pod Sněžkou 310,0 Královéhradecký
Landek Park, Ostrava 304,6 Moravskoslezský
VIDA! science centrum, Brno 287,8 Jihomoravský
ŠKODA Muzeum, Mladá Boleslav 274,2 Středočeský
Lanová dráha v zoo Praha, Praha 238,2 Hlavní město Praha

Zdroj: CzechTourism

Na tyto „žebříčky“ můžete nahlédnout ze dvou úhlů. Zaprvé je můžete vzít jako inspiraci pro své vlastní cesty, případně pro doporučení vašim klientům – návštěvnost je praktickým odrazem popularity, a ta by měla jít ruku v ruce s kvalitou, kterou daný cíl nabízí. Anebo se na věc můžete podívat z druhé strany a k těmto cílům, které vynikají nadprůměrnou návštěvností, se můžete pokusit najít alternativu v podobě cílů méně navštěvo­vaných. Tím ostatně uděláte radost jak provozovatelům cílů, které se zatím ne­setkávají s tak výrazným zájmem, tak třeba národní turistické centrále, která se dlouhodobě snaží o rov­noměrnější rozptyl turistů po Česku. Ostatně i ona sama nedávno na portálu Kudyznudy.cz zveřejnila seznam 42 „­neobjevených skvostů“ Česka…

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Moravskoslezské Convention Bureau

Pro svou další událost si vyberte Ostravu a Moravskoslezský kraj

Nezaměnitelná atmosféra průmyslových lokalit, kvalitní služby a dostatečná kapacita činí z Ostravy a Moravskoslezského kraje ideální místo pro pořádání kongresů, konferencí i menších firemních a společenských akcí všeho druhu. Stačí si jen vybrat.

Číst více
Foto: Hradec Králové Region Convention Bureau

Královéhradecký kraj? Firemní akce od A do Z

Na pořádání konferencí, seminářů, workshopů, eventů či teambuildingů jsme tu my. A s námi v tom jede více než 50 partnerů z celého kraje! Společně vám vaši velkou i malou firemní akci připravíme na míru, a to včetně pestré nabídky doprovodných...

Číst více
Foto: Martin Peterka

Východní Morava – inspirující místo pro výjimečná setkání

Autentický region Východní Morava by se vám měl dostat do hledáčku míst, pokud hledáte opravdový zážitek pro své pracovní partnery. Jeho jedinečnost a pestrost pramení ze spojení oblastí – Kroměřížska, Slovácka, Valašska, Zlínska a Luhačovicka.

Číst více