Vrátí se senioři do hledáčků cestovních kanceláří?

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

S výhodami pro seniory se v nabídkách cestovních kanceláří roztrhl pytel loni před covidem. Letos zvýhodněných nabídek zájezdů pro ně ubylo. Zato mají přednost v očkování.

Až do února loňského roku se skupina seniorů (potažmo 55+) jevila jako žádoucí a perspektivní segment klientů cestovních kanceláří. Disponují prakticky neomezeným fondem času během roku, zato v podvědomí mají memento omezení času do budoucna: dnešní příležitost užít si se už nemusí opakovat, cestování do zahraničí má vyšší prioritu než u generací, které nezažily jeho zákazy – a v neposlední řadě mají rádi pohodlí a své jisté, tedy netouží po dobrodružství, jak vyjde cesta, kterou by si sami sestavili na internetu od A do Z.

Osob ve věku 55 – 75 let, tedy seniorů, kteří pravděpodobně mohou cestovat, je v Česku na 2 miliony. To už stojí za nabídku. Té bylo docela dost, a to nejen ze strany specializovaných cestovek. S výraznou propagací výhod se přidaly prakticky všechny velké firmy. Některé z jimi deklarovaných výhod byly přitom spíš poutačem (pozornost v řádu sta korun na zájezdu v ceně kolem 20 000).

Senioři cestovat chtějí. Chtějí si vynahradit loňské manko. Je samozřejmě dost těch, kdo se teď bojí, ale mají naději, že se na ně dostane očkování dřív, než nastane čas pro zájezd.

Naděje a pády 2020

Pandemie doslova uzemnila skoro celý cestovní ruch. Řadu zájezdů musely stornovat cestovní kanceláře kvůli zákazům, řada lidí stornovala účast z obav před nákazou. UNWTO uvádí za rok 2020 pokles příjezdů turistů do zemí Evropy o 70 %.  Pro seniory to platilo přibližně stejně jako pro ostatní kategorie turistů, u specializovaných dotovaných programů byl propad ještě citelnější, protože ty se realizují více v mimosezóně – a předsezóna byla odepsaná prakticky celá. Tomáš Hubka z cestovní kanceláře Delfín Travel k tomu říká: „Protiepidemická opatření, která nastalou situaci doprovázela, takřka znemožnila cestovat po velkou část roku. Z toho důvodu byl rozdíl v realizovaných zájezdech v roce 2019 a 2020 významný = propad o 80 %.“ Tolik cestovní kancelář, která se specializuje výhradně na zájezdy 55+, až do loňského roku výhradně do zahraničí. Zareagovali pružně a ještě pro loňský rok vypsali doplňkově i zájezdy po vlastech českých, které se dobře prodávaly.

Blanka Hrubá z Travel Family, která nabízí seniorům speciální letní pobytové zájezdy do Chorvatska a Černé Hory, konstatuje: „ Pro sezónu 2020 byl prodej těchto zájezdů zahájen velmi úspěšně, ovšem až do momentu, než dorazil covid-19. S ohledem na skutečnost, že z pohledu rizik spojených s nákazou covid-19 se jedná o nejohroženější skupinu osob, propad zájmu byl okamžitý a výrazný. Probuzení poptávky jsme zaregistrovali až v průběhu června 2020, kdy již bylo zřejmé, že se podařilo v cílových destinacích s covid-19 epidemií úspěšně vypořádat a realizovat opatření k ochraně zdraví všech osob. Počty prodaných zájezdů v segmentu seniorů se ve srovnání s rokem 2019 propadly v roce 2020 přibližně na třetinu. Především z důvodu nenaplnění přepravní kapacity, jak u letadel tak autobusů, jsme v rámci kategorie zájezdů Aktivní dovolená 50+ a Dotované pobyty 50+ byli nuceni zrušit přibližně 50 % zájezdů.“ Zároveň ale upozorňuje na jedno plus: „Ti, kteří vycestovali, si velmi chválili menší počet turistů v letoviscích a celkově výrazně klidnější atmosféru, jakou v Chorvatsku již řadu let nezažili.“

Docela šikovně řešila situaci CK Alexandria.26. 5. 2020 jsme zrušili všechny prodané zájezdy s odletem až do konce prázdnin. Jedním z důvodů bylo i to, že jsme nechtěli nikoho nutit cestovat, pokud měl obavy. Každý měl právo se rozhodnout, zda na dovolenou chce odjet a zájezd si koupí znovu  s vědomím aktuální situace a s ní souvisejících opatření, či ne,“ říká marketingový ředitel Petr Šatný. A dodává: „Reálně se tak loni v létě prodávaly zájezdy pouze do velmi omezeného počtu destinací (z těch přímořských se jedná o Bulharsko, Řecko a Chorvatsko) a i zde byly tržby nižší, než bylo plánováno. Pohybují se zhruba na 30 – 40 % plánu. Co se seniorů týče, situace kopíruje celý trh a nejsou tam nijak zásadní statisticky významné odchylky. CK Alexandria nabídla již v půlce března 2020 svým zákazníkům vstřícnou možnost přeložit si svůj zájezd na příští rok a získat poukaz v hodnotě 125 % zaplacené částky. O tuto možnost byl velký zájem a využil ji obrovský počet našich zákazníků. Po schválení ‚lex voucher‘ jsme u zájezdů, které nebylo možné realizovat, začali vydávat také poukazy dle tohoto zákona, u chráněných osob pak vracet peníze. Zákazníci tak měli na výběr; u seniorů většinou převažovala možnost ‚vydělat‘ a získat 125 % zaplacené hodnoty.“  

Eva Němečková z CK Čedok dokládá zájem seniorů cestovat na příkladu zájezdů do maďarských lázní: „Velmi oblíbenou destinací našich seniorů je Maďarsko, respektive pobyty v maďarských lázních. Tyto zájezdy jsme vzhledem k proměnlivosti situace v loňském roce mohli realizovat pouze u třetiny termínů, v závislosti na aktuálních opatřeních v ČR nebo v Maďarsku. Senioři své zájezdy většinou rušit nechtěli. Když nebylo možno na zájezd odjet, upřednostňovali variantu překnihování na pozdější termín, a to třeba i několikrát za sebou. Většina seniorů zůstala u původní destinace, pouze v jiném termínu, případně strávili dovolenou v tuzemsku a letos se již opět chystají do zahraničí.“

Cestovky, které se větší měrou zaměřují na domácí cestovní ruch, na tom byly loni trochu lépe. Ne, že by covid neprovedl své, ale zmatků i zákazů bylo přece jen o něco míň. Petr Krč uvádí, že CK Atis tak zaznamenala pokles prodeje zájezdů pro seniory „jen“ o 50 %, polovinu zájezdů se podařilo zrealizovat. S tím, že storna seniorů z důvodů obav šplhala až k 70 %. Naproti tomu 15 % těch, jimž byly zájezdy kvůli protiepidemickým opatřením zrušeny, si vybralo náhradní program již v roce 2020, převážně v České republice.

Zvýšený zájem o dovolenou v Česku byl živen vedle obav i masivní propagační kampaní státu a regionů s heslem: užijte si dovolenou doma, u nás je bezpočet zážitků a bezpečně. Bezpečí a blízkost rodiny i tuzemské lékařské péče hraje samozřejmě u seniorů, označovaných šmahem za rizikovou skupinu, prim. Jakkoliv zrovna ti senioři, kteří obvykle cestují do zahraničí, až tak rizikovou skupinou nejsou. Jenže stokrát opakovaná fráze se stává pravdou.

Nekalá konkurence v domácím turismu

Důsledkem pandemie byl, v Česku stejně jako ve světě, obrovský výpadek incomingu. Hromadná ubytovací zařízení hostila jen čtvrtinu počtu zahraničních turistů z roku 2019 a zrealizovaných nocí bylo jen 27,2 %. Opatření státu i regionů na zalátání děr získáním domácích turistů obsahovala i finanční benefity. Pro všechny, nejen seniory. Je však známou skutečností, že právě senioři jsou na slevy všeho druhu velmi citliví. Nejmarkantnějším případem jsou lázeňské vouchery. Jsou to hlavně senioři, kdo mají s lázeňskou léčbou zkušenosti, potřebují ji a mají o ni zájem. Systém lázeňských voucherů – příspěvek 4 000 Kč na pobyt v délce minimálně 6 nocí s minimálně 5 procedurami – už pobyt výrazně zvýhodnil. Navíc stejná osoba si mohla vygenerovat libovolný počet voucherů a jet tak i vícekrát.  Celkem bylo vygenerováno asi 217 tisíc voucherů, a to od druhého pololetí. Využito jich podle aktuálních informací z MMR a agentury CzechTourism bylo cca 39 tisíc – na využití totiž bylo doslova pár měsíců – od půlky října už do lázní vzhledem ke covidu směli jen pacienti „na pojišťovnu“. Takže plná mimosezóna, pro jejíž využití byly vouchery nejvíc míněny, vyšla naprázdno.

Místní bonusy i lázeňské vouchery byly ale poskytovány spotřebitelům napřímo. Cestovní kanceláře činné v domácím cestovním ruchu si sotva škrtly, poskytovatelé služeb dávají přednost přímému prodeji. Nabídky cestovních kanceláří tedy byly v tomto srovnání cenově znevýhodněny. Opět – pro seniory silný signál. Ještě že také platí, že senioři bývají konzervativnější a věrnější klienti; nicméně ceny jsou často až na prvním místě.

Platnost loni vygenerovaných lázeňských voucherů byla prodloužena až do konce letošního roku a zároveň je možno generovat nové vouchery s tím, že zbývající alokace je dle mluvčího Ministerstva pro místní rozvoj Viléma Frčka zhruba 844 mil. Kč. A i nadále platí, že lázně tyto pobyty zpravidla aktivně nabízejí napřímo. Jak říká Petr Krč: „Jen některé lázně poukazy od nás ‚pracně‘ akceptují.“ Ať tržně čistě nebo ne, pro letošní rok je i pro seniory ve hře nějakých 211 tisíc lázeňských voucherů. To už s cestováním zahýbá, nakolik to disponibilní kapacita lázní a covidová omezení umožní.

2021 – na startovním bloku

Senioři cestovat chtějí. Chtějí si vynahradit loňské manko. Je samozřejmě dost těch, kdo se teď bojí, ale mají naději, že se na ně dostane očkování dřív, než nastane čas pro zájezd. Dokud se epidemie zdála na ústupu, hrály roli first minute podmínky a některé CK zaznamenaly slibné prodeje – tak např. Petr Šatný hodnotí: „Prodeje na léto 2021 se velmi slibně rozjely v prosinci, který atakoval velmi úspěšná čísla z roku 2019, a to i v zákaznické skupině seniorů. Leden a únor však bohužel se zhoršením pandemické situace přinesl pokles prodejů. Nyní již opět vnímáme od seniorské skupiny silnou poptávku. Dáváme to do souvislosti především se sílícím očkováním, kdy především senioři začínají být přesvědčeni, že nebude pro ně problém se k očkování dostat. Zájem je především o letní zájezdy, Bulharsko a Řecko.“ „Momentálně je v kurzu nejvíce Evropa, a to naše oblíbené destinace v Itálii a Španělsku. Nemálo zakoupených zájezdů je také exotických, které směřují do období letošního pozdního podzimu a zimy 2022“, konstatuje Tomáš Hubka a Blanka Hrubá dodává: „Naši věrní klienti volí známé destinace hlavně s ohledem na bezpečnost, rychlejší dostupnost, informovanost a zajištění služeb našich znalých delegátů. Destinace na prvním místě jsou Chorvatsko a Řecko a řecké ostrovy.“

Senioři, přestože nebyli nuceni akceptovat vouchery za zrušené zájezdy, jich od loňska drží nemalé množství; ti, kteří si vybrali za zrušené zájezdy peníze, zase pravděpodobně drží pro letošní dovolenou tyto prostředky. Potenciál tedy je, ale většina potenciálních klientů vyčkává, jaké budou podmínky. Tomáš Hubka to shrnuje za všechny: „Letošní rok a nákup zájezdů se nese v duchu daleko větší obezřetnosti, než jaká bývala v minulosti běžná. Část našich klientů proto vyčkává, nevyužila first minute a preferuje nákup dovolené za standardních podmínek, ale s jistotou toho, že již budou očkováni.“

Výhody pro seniory vysychají

Pandemie těžce zasáhla hospodaření subjektů poskytujících turistické služby. Letošek to může leda trochu vylepšit, ale ne spravit. I jestli se přeshraniční opatření k létu rozvolní, rozhodně budou dále trvat epidemiologická opatření ohledně způsobu poskytování služeb, dezinfekce, rozestupů atp., která snižují kapacitu a zvyšují náklady. Za takové situace se cenová vstřícnost podnikatelských subjektů vůči seniorům moc čekat nedá.  Nabídky výhod pro seniory jsou v tomto roce viditelně omezenější: kromě dlouhodobě specializovaných nabídek CK Delfín Travel, Quality Tours a Travel Family a více let praktikované slevy pro seniory u CK Alexandria, je vyhledání zájezdů pro seniory úkolem vskutku detektivním, s kterým vyhledávače na síti moc nepomohou. Když některá další cestovka seniory z tradice uvádí, dotyčnou nabídku sotva najdete. Na přímý dotaz mne jedna velká cestovní kancelář odkázala jen na paušální slevu 1 500 z plné ceny zájezdu, nekombinovatelnou s ostatními slevami (což přijde oproti obvyklým first nebo last minute slevám pořád ještě dráž).

Podstatné faktory pro cestování seniorů 2021

  • Trvá vyšší potenciál domácích pobytů, a to jak kvůli přetrvávajícím obavám, tak i vzhledem k výhodným lázeňským voucherům
  • Senioři jsou skupinou, kterou covid ovlivní při cestování 2021 do zahraničí nejméně, protože:

– budou pravděpodobně proočkováni; to bohužel bude platit pro předsezónu jen z části

– mají jistotu trvalých příjmů a zároveň zkušenost, že co si neužijí letos, bude nejspíš napřesrok dražší

  • senioři jsou citliví vůči cenám a výhodám – poptávka se soustředí na last minute a speciální nabídky
  • u seniorů je dost velký podíl singles, kvůli covidu možná bohužel větší než dosud; uspějí hotely, které pochopí, že je výhodnější prodat pokoj bez citelného příplatku, než ho mít prázdný (rodiny s dětmi budou moci cestovat nejspíš jen o prázdninách bez obvyklého uvolňování na poslední/první týden školního roku)
  • senioři zvládají komunikaci po síti, ale potřebují přehledné a jasné informace bez složitého vyhledávání a umí ocenit osobní přístup
  • senior si musí být jist, že se v případě potřeby o něj delegát plně postará
  • senioři jsou věrní klienti; věrní svým destinacím i věrní svým specializovaným CK, pokud je nezklamaly svým přístupem; adresné oslovení je faktor úspěchu (např. CK Atis a Delfín Travel by mohly potvrdit)
  • vyhlídky na možnost získat nové klienty z řad seniorů jsou pro rok 2021 z říše snů; kdo se této klientele nevěnoval dříve, nemá šanci; kdo se jim věnoval, musí pro tu šanci vyvinout větší akviziční úsilí a zároveň pro ně maximálně zpřehlednit a zjednodušit obtíže spojené s epidemiologickými opatřeními

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více