Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Více výsledků...
Výjezdy na Slovensko dosáhly v loňském roce rekordní úrovně – poprvé překonaly hranici 600 000 osob. Prognózy napovídají, že zájem o návštěvu Slovenska poroste i v příštích letech. Podívejme se proto na specifika českého turisty vyjíždějícího k východním sousedům detailněji.
|
Ze slovenských okresů je Čechy |
||
Z pohledu slovenského incomingu je Česká republika dlouhodobě nejdůležitějším zdrojovým trhem – česky mluví téměř každý třetí host ubytovaný ve slovenských hromadných ubytovacích zařízeních. Po mírném propadu v roce 2014 návštěvnost Slovenska opět roste a loni dosáhla historicky nejvyšší hodnoty, když se v tamních HUZ ubytovalo více než 621 000 hostů z Česka, což je o 21,9 % více než v roce 2015. Ve skutečnosti jich bylo ještě víc, neboť mnoho českých hostů se na Slovensku ubytovává u známých a příbuzných. Odhady hovoří o tom, že se tak do statistik nedostává více než třetina českých dovolenkářů.
Graf 1 – Vývoj návštěvnosti Slovenska českými občany v letech 2009–2016
Zdroj: Statistický úřad SR
Ale zpět k oficiálním statistikám. Ty hovoří o tom, že počet přenocování loni meziročně vzrostl o 22,7 procent na celkových 1 719 807 noclehů, a to navzdory tomu, že se obecně průměrná délka dovolené u českých turistů spíše zkracuje. „V průměru stráví český návštěvník v ubytovacím zařízení na Slovensku tři dny,“ komentuje statistiky Klára Badinková, tuzemská zástupkyně Ministerstva dopravy a výstavby Slovenské republiky, pod které od počátku letošního roku přešla veškerá agenda někdejší Slovenské agentury pro cestovní ruch. Nejčastěji podle ní Češi míří do Žilinského kraje (24,6 %), následují kraje Bratislavský, Prešovský a Trenčínský. Největší nárůst návštěvnosti přitom loni zaznamenal kraj Košický. Pokud jde o okresy, nejčastěji jsou cílem českých turistů Bratislava, Poprad, Liptovský Mikuláš, Žilina a Nové Zámky. „Nejnavštěvovanějším obdobím jsou měsíce srpen, červenec a září,“ doplňuje Klára Badinková. Obecně je ale výhodou Slovenska fakt, že je pro české turisty prakticky celoroční destinací.

Pokud jde o ubytování, je poptávka ze strany českých hostů zejména po zařízeních nižší až střední kategorie, tedy po hotelech, motelech a botelech s jednou až třemi hvězdičkami a po penzionech (26,6 %), dále pak po ubytování v soukromí (10,3 %). A jak už bylo uvedeno, 35,9 procenta českých turistů využívá při svých pobytech na Slovensku možnosti ubytování u svých příbuzných a známých.
Graf 2 – Vývoj návštěvnosti Slovenska českými občany v letech 2009–2016
Zdroj: Ministerstvo dopravy a výstavby SR
Informace, které jsme při přípravě tohoto vydání získali od Ministerstva dopravy a výstavby SR, říkají, že český návštěvník během pobytu na Slovensku utratí průměrně € 191,25 za pobyt, průměrná denní útrata tak dosahuje hodnoty € 39,05. Ceny jsou mimochodem faktorem, s kterým Češi na Slovensku vyjadřují největší nespokojenost (v tomto smyslu se vyjádřilo 22,8 českých turistů). Dojde-li skutečně po nedávném zastavení měnových intervencí České národní banky k posílení kurzu koruny, dá se předpokládat, že cenovou úroveň na Slovensku budou Češi hodnotit lépe. Kriticky se někteří Češi (18,6 %) vyjadřovali také k úrovni slovenské dopravní infrastruktury a stavu cest.
Tab.: Vývoj a predikce vybraných ukazatelů slovenského hotelového trhu
| Rok | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
| Obsazenost (v %) |
28,8 | 30,0 | 32,8 | 31,5 | 33,4 | 33,2 | 33,3 | 33,9 | 34,7 | 35,5 | 36,6 | 38,0 | 39,8 |
| RevPAR (v USD) |
33,89 | 33,99 | 38,12 | 39,14 | 44,17 | 42,42 | 38,81 | 40,46 | 41,94 | 43,42 | 45,19 | 47,38 | 49,60 |
| Počet hotelů | 1 324 | 1 322 | 1 297 | 1 473 | 1 439 | 1 462 | 1 829 | 2 037 | 2 113 | 2 211 | 2 290 | 2 358 | 2 425 |
| Počet pokojů | 35 878 | 35 844 | 36 208 | 38 921 | 38 690 | 39 117 | 42 344 | 44 512 | 46 225 | 48 607 | 50 604 | 52 567 | 54 087 |
Zdroj: Canadean
Z dosavadních trendů vyplývá, že Češi budou na Slovensko cestovat ve zvýšené míře i v příštích letech. A to nejen kvůli tomu, že obecně roste poptávka po blízkých a bezpečných destinacích. Důvody je třeba hledat i ve společné historii, prakticky nulové jazykové bariéře či v neustále se zlepšující kvalitě služeb cestovního ruchu na Slovensku. „Obrovskou výhodou Slovenska je, že mnozí čeští občané ho pokládají za domácí destinaci, což znamená, že jejich opakovaná návštěva je v případě spokojenosti prakticky zaručená,“ říká Klára Badinková a k tématu spokojenosti dodává, že podle výsledků nedávných průzkumů je téměř 90 procent českých hostů s návštěvou Slovenska spokojených, přičemž 96 procent by si návštěvu zopakovalo a 97 procent by ji doporučilo svým známým a příbuzným.
Graf 3 – Příjezdy českých turistů na Slovensko dle druhu dopravy
Zdroj: Ministerstvo dopravy a výstavby SR, zpracování vlastní
Svoji roli bezesporu hrají i marketingové aktivity, které na českém trhu vyvíjí slovenské ministerstvo dopravy a výstavby prostřednictvím svého pražského zastoupení. Pozitivní je, že úřad důležitost českého trhu chápe a svoji přítomnost v Praze v rámci reorganizace neukončil. Česká republika patří v marketingové strategii Slovenska mezi primární trhy, podobně jako Maďarsko, Polsko, Rakousko, Ukrajina, Německo, Ruská federace, Itálie a Velká Británie.
(Článek čerpá mj. z dat poskytnutých agenturou CzechTourism.)
Foto: Shutterstock.com

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“.