Udrží se outgoing na Slovensko na rekordní vlně?

Výjezdy na Slovensko dosáhly v loňském roce rekordní úrovně – poprvé překonaly hranici 600 000 osob. Prognózy napovídají, že zájem o návštěvu Slovenska poroste i v příštích letech. Podívejme se proto na specifika českého turisty vyjíždějícího k východním sousedům detailněji.

Ze slovenských okresů je Čechy
nejvíc navštěvována Bratislava.

Z pohledu slovenského incomingu je Česká republika dlouhodobě nejdůležitějším zdrojovým trhem – česky mluví téměř každý třetí host ubytovaný ve slovenských hromadných ubytovacích zařízeních. Po mírném propadu v roce 2014 návštěvnost Slovenska opět roste a loni dosáhla historicky nejvyšší hodnoty, když se v tamních HUZ ubytovalo více než 621 000 hostů z Česka, což je o 21,9 % více než v roce 2015. Ve skutečnosti jich bylo ještě víc, neboť mnoho českých hostů se na Slovensku ubytovává u známých a příbuzných. Odhady hovoří o tom, že se tak do statistik nedostává více než třetina českých dovolenkářů.

Graf 1 – Vývoj návštěvnosti Slovenska českými občany v letech 2009–2016

 Graf 1 – Vývoj návštěvnosti Slovenska českými občany v letech 2009–2016

Zdroj: Statistický úřad SR

Ale zpět k oficiálním statistikám. Ty hovoří o tom, že počet přenocování loni meziročně vzrostl o 22,7 procent na celkových 1 719 807 noclehů, a to navzdory tomu, že se obecně průměrná délka dovolené u českých turistů spíše zkracuje. „V průměru stráví český návštěvník v ubytovacím zařízení na Slovensku tři dny,“ komentuje statistiky Klára Badinková, tuzemská zástupkyně Ministerstva dopravy a výstavby Slovenské republiky, pod které od počátku letošního roku přešla veškerá agenda někdejší Slovenské agentury pro cestovní ruch. Nejčastěji podle ní Češi míří do Žilinského kraje (24,6 %), následují kraje Bratislavský, Prešovský a Trenčínský. Největší nárůst návštěvnosti přitom loni zaznamenal kraj Košický. Pokud jde o okresy, nejčastěji jsou cílem českých turistů Bratislava, Poprad, Liptovský Mikuláš, Žilina a Nové Zámky. „Nejnavštěvovanějším obdobím jsou měsíce srpen, červenec a září,“ doplňuje Klára Badinková. Obecně je ale výhodou Slovenska fakt, že je pro české turisty prakticky celoroční destinací.

 Hlavním motivem pro návštěvu Slovenska je pro českého návštěvníka dovolená (36,6 %). Víc než čtvrtina (27,3 %) navštěvuje své příbuzné, 19,5 procenta cest je motivováno pracovními důvody. „Během svého dovolenkového pobytu na Slovensku se český návštěvník nejčastěji věnuje odpočinku (39,5 %), poznávání (33,5 %) a návštěvám rodiny (32,6 %),“ uvádí Klára Badinková. Není pochopitelně překvapením, že v létě se Češi na Slovensku zajímají o turistiku, cykloturistiku a vodní sporty, v zimě pak o lyžování a další zimní sporty.

Pokud jde o ubytování, je poptávka ze strany českých hostů zejména po zařízeních nižší až střední kategorie, tedy po hotelech, motelech a botelech s jednou až třemi hvězdičkami a po penzionech (26,6 %), dále pak po ubytování v soukromí (10,3 %). A jak už bylo uvedeno, 35,9 procenta českých turistů využívá při svých pobytech na Slovensku možnosti ubytování u svých příbuzných a známých.

Graf 2 – Vývoj návštěvnosti Slovenska českými občany v letech 2009–2016

 Graf 2 – Vývoj návštěvnosti Slovenska českými občany v letech 2009–2016

Zdroj: Ministerstvo dopravy a výstavby SR

Informace, které jsme při přípravě tohoto vydání získali od Ministerstva dopravy a výstavby SR, říkají, že český návštěvník během pobytu na Slovensku utratí průměrně € 191,25 za pobyt, průměrná denní útrata tak dosahuje hodnoty € 39,05. Ceny jsou mimochodem faktorem, s kterým Češi na Slovensku vyjadřují největší nespokojenost (v tomto smyslu se vyjádřilo 22,8 českých turistů). Dojde-li skutečně po nedávném zastavení měnových intervencí České národní banky k posílení kurzu koruny, dá se předpokládat, že cenovou úroveň na Slovensku budou Češi hodnotit lépe. Kriticky se někteří Češi (18,6 %) vyjadřovali také k úrovni slovenské dopravní infrastruktury a stavu cest.

Tab.: Vývoj a predikce vybraných ukazatelů slovenského hotelového trhu

Rok 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
Obsazenost
(v %)
28,8 30,0 32,8 31,5 33,4 33,2 33,3 33,9 34,7 35,5 36,6 38,0 39,8
RevPAR
(v USD)
33,89 33,99 38,12 39,14 44,17 42,42 38,81 40,46 41,94 43,42 45,19 47,38 49,60
Počet hotelů 1 324 1 322 1 297 1 473 1 439 1 462 1 829 2 037 2 113 2 211 2 290 2 358 2 425
Počet pokojů 35 878 35 844 36 208 38 921 38 690 39 117 42 344 44 512 46 225 48 607 50 604 52 567 54 087

Zdroj: Canadean

Budoucnost? Zřejmě růžová…

Z dosavadních trendů vyplývá, že Češi budou na Slovensko cestovat ve zvýšené míře i v příštích letech. A to nejen kvůli tomu, že obecně roste poptávka po blízkých a bezpečných destinacích. Důvody je třeba hledat i ve společné historii, prakticky nulové jazykové bariéře či v neustále se zlepšující kvalitě služeb cestovního ruchu na Slovensku. „Obrovskou výhodou Slovenska je, že mnozí čeští občané ho pokládají za domácí destinaci, což znamená, že jejich opakovaná návštěva je v případě spokojenosti prakticky zaručená,“ říká Klára Badinková a k tématu spokojenosti dodává, že podle výsledků nedávných průzkumů je téměř 90 procent českých hostů s návštěvou Slovenska spokojených, přičemž 96 procent by si návštěvu zopakovalo a 97 procent by ji doporučilo svým známým a příbuzným.

Graf 3 – Příjezdy českých turistů na Slovensko dle druhu dopravy

 Graf 3 – Příjezdy českých turistů na Slovensko dle druhu dopravy

Zdroj: Ministerstvo dopravy a výstavby SR, zpracování vlastní

Svoji roli bezesporu hrají i marketingové aktivity, které na českém trhu vyvíjí slovenské ministerstvo dopravy a výstavby prostřednictvím svého pražského zastoupení. Pozitivní je, že úřad důležitost českého trhu chápe a svoji přítomnost v Praze v rámci reorganizace neukončil. Česká republika patří v marketingové strategii Slovenska mezi primární trhy, podobně jako Maďarsko, Polsko, Rakousko, Ukrajina, Německo, Ruská federace, Itálie a Velká Británie.

(Článek čerpá mj. z dat poskytnutých agenturou CzechTourism.)
Foto: Shutterstock.com

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Nejnovější články z rubriky Destinace

Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Poreč – město mozaiky

Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“.

Číst více