Travelcon 2020 – skvělý i on-line (II.)

Druhý den konference Travelcon 2020 se zaměřil mimo jiné na problematiku restartu cestovního ruchu po ukončení pandemi a odvolání restrikcí, gastroturistiku či influencer marketing. 

 

Program v „zeleném“ sále

Creator House – evropský unikát v influencer marketingu

Jiří Dužár

Jako první dostal v pátečním dopoledním bloku slovo Jiří Dužár, který představil Creator House – osobitý projekt, který mění zaběhnutá pravidla pro spolupráci destinací s influencery. Princip je jednoduchý: destinace bude po určitou dobu hostit předem nasmlouvané influencery, kterým nechá svobodu v rozhodování, co chtějí podnikat, co fotografovat a o čem psát. Nemají tedy předem daný itinerář, čímž se otevírá prostor jejich kreativitě a zvyšuje se šance na unikátní a autentický obsah, který destinaci propaguje na sociálních sítích, blozích apod. Autory myšlenky Creator House jsou bývalí kanadští influenceři Dalen a Pete Heckovi, kteří tři takové projekty realizovali ve své domovině. Spolu s Jiřím Dužárem jsou také členy realizačního týmu prvního evropského Creator House, který vzniká (resp. vznikne) v Českých Budějovicích. Měli být také hosty Travelconu, kvůli současným restrikcím ale museli účastníky pozdravit jen formou předtočené zdravice ze svého domova. Ze stejného důvodu také byla posunuta realizace projektu – původně měla odstartovat již na počátku dubna, s ohledem na koronavirovou pandemii je nejbližším myslitelným termínem podzim letošního roku, informoval Dužár. Mezi specifické cíle projektu patří zvýšení povědomí o Českých Budějovicích v rámci České republiky, představit jižní Čechy očima svobodných tvůrců obsahu, vytvořit diskuzi mezi destinací, tvůrci a jejich publiky a tím dát vzniknout novému příběhovému obsahu, který zviditelní destinaci i její partnery. Projekt poběží dva měsíce, každý jednotlivý influencer, který projde sítem a uzavře s hostiteli smlouvu, bude moci v destinaci strávit jeden týden. Mezi přínosy Dužár zmínil zvýšení povědomí o destinaci na sociálních sítích a cestovatelských blozích, kontinuální tvorbu kvalitního příběhového obsahu, navázání kontaktů s influencery a distribuci informací o partnerech v regionu. Projekt by měl mít pro destinaci multiplikační mediální efekt. Pro influencery, který bylo pro jižní Čechy vybráno dvanáct, by měl být projekt zajímavý větší mírou svobody, která dává šanci na unikátní a autentičtější obsah. Otázka je, zda budou všichni influenceři schopni zareagovat na nové poměry – je možné, že někteří z nich skončí. „Bude proto třeba vyjednat nové podmínky a dost možná i otevřít jednání s těmi, kteří v tendru skončili pod čarou,“ konstatoval Dužár, podle kterého může mít pandemie COVID-19 na influencer marketing ozdravný vliv – může pomoci oddělit zrno od plev. Projekt Creator House může být inspirací i pro ostatní regiony a jejich práci s influencery, Dužár proto vyzdvihl pár zásad a inspirativních myšlenek.

 

Amazing places & Zachraň hotel

Petr Kotík měl původně na Travelconu představit svůj projekt Amazing Places a „kouzelná“ místa v něm prezentovaná, pod tlakem současné situace musel téma přednášky změnit a spolu s Martinem Blažkem ze společnosti Mevris představil projekty Zachraň hotel (o něm jsme podrobněji psali ZDE), resp. Hero Hotel, jehož podstatou je podpora hotelů, které zajišťují ubytování pro lidi, kteří bojují proti pandemii v oné pověstné první linii. Tento neziskový projekt má podle Kotíka ambici stát se celostátní kampaní, která upozorní na tristní situaci v oblasti horeca. Základním pilířem projektu je azylové ubytování pro ty, kteří stojí v první linii. K této již spuštěné fázi přibudou během května víkendy zdarma jako poděkování za nasazení v boji proti pandemii, transparentní účet a dlouhodobá podpora cestovního ruchu v České republice a na Slovensku. Projekt by měl podle Kotíka pokračovat i po skončení nouzového stavu, jeho trvání odhadl na dva roky. Zapojeným ubytovacím zařízením by měl projekt kromě jiného přinést pozitivní PR především na domácím trhu.

 

Co radí právničky?

Andrea Pavelcová (vlevo) a Karolínka Kropíková

Organizátoři konference neopomněli ani právní apekty vybraných problémů v cestovním ruchu. Na influencer marketing tak například svým profesionálním okem nazřela Andrea Pavelcová z advokátní kanceláře elegal (sama též influencerka) a účastníkům poradila, na co si mají v tomto směru dávat pozor.  Například podle čeho si vybírat influencery pro spolupráci, jak si ohlídat výstupy či jaká jsou pravidla týkající se autorských práv, ochrany spotřebitele, nekalé soutěže či regulace reklamy. Upozornila například na to, že komerční (placenou, barterovanou) spolupráci je třeba na sociálních sítích označovat. Zajímavá byla také informace o tom, že za výstup influencera odpovídá nejen on sám, ale zadavatel takovéto spolupráce, proto je třeba věnovat velkou pozornost zadání. Ne každý influencer totiž musí detailně znát veškerá pravidla a právní aspekty marketingové činnosti. Ve smlouvě s ním je pak třeba také velmi detailně specifikovat veškeré podstatné otázky spolupráce a vzájemného plnění (vč. třeba exkluzivity takového partnerství či smluvních pokut při nedodržení pravidel). 

Karolína Kropíková ze stejné advokátní kanceláře pak vystoupila s šesticí právních tipů, jak zvládnout současnou krizi. Cestovním kancelářím doporučila využívat vouchery na zájezdy zrušené mezi 20. únorem a 31. srpnem. Připomeňme, že tzv. „Lex voucher“ v pondělí podepsal prezident a cestovním kancelářím dává šanci vrátit klientům peníze za nevyužité vouchery až po 31. srpnu příštího roku. Druhý tip Karolíny Kropíkové zněl: „Nemůžete-li v současné době plnit závazky vyplývající ze smluv, informujte o tom své klienty a obchodní partnery.“ Bez tohoto informování se jen těžko vyhnete odpovědnosti za případnou škodu. V třetím tipu Kropíková radila hlídat si cash-flow (vzít si úvěr, využít státní podporu, hlídat si obchodní partnery na Justice.cz), ve čtvrtém pak připravit se na náhradu škody (dokumentovat a zaznamenávat škody). Firmy by si podle Kropíkové měly v současné době upravit své obchodní podmínky, zejména pak ustanovení týkající se vyšší moci, možnosti posunu termínů, stornopodmínek apod. A poslední tip? „Pohlídejte si smlouvy. A to jak ty stávající, tak ty, které budete uzavírat v budoucnu,“ radila Kropíková. Opět šlo o problematiku vyšší moci, kterou možná do vypuknutí koronavirové pandemie mnoho podnikatelů podceňovalo, ale také třeba převzetí rizika změny okolností či upravení nemožnosti plnění.

 

Vztah médií a cestovního ruchu

Jakub Železný

Dalším řečníkem byl moderátor a novinář Jakub Železný, jedna z tváří České televize. Účastníky seznámil s tím, že cestovní ruch je v poslední době pro veřejnoprávní televizi typicky spotřebním tématem, o které je podobně jako třeba o zdravotnictví velký zájem a které prostupuje celým zpravodajstvím. Nejčastěji se jedná o sezonní témata, ale v určitých případech i témata „kontroverzní“, která mají určitý společenský přesah (uzemnění letadel Boeing 737 MAX, overtourism v Adršpachu apod.). Logicky se Železný věnoval tomu, jak ČT informuje o cestovním ruchu v souvislosti s pandemií COVID-19 a jak se její fungování v této době změnilo. Aktuálně je podle Železného téma cestovního ruchu ve vysílání ČT jedním z dominantních. Vývoj toho, jak televize o cestování v době koronavirové informovala, doložil Železný několika názornými ukázkami. Reportáží a rozhovorů o souvislosti mezi koronavirovou krizí a cestovním ruchem se prý ve vysílání ČT24 a ČT1 objevilo mnoho desítek. „Je zjevné, že ať už bude rozhodnutí o možném cestování či necestování Čechů do zahraničí (a naopak možném cestování zahraničních turistů do Česka) jakékoli, bude cestovní ruch nadále jedním z výjimečně zastoupených témat ve zpravodajství České televize, a to ve zcela jiné dimenzi, než je běžné v běžných časech,“ uzavřel Železný.

 

Zviditelní televizní show destinaci?

Jak tušíte, odpověď na tuto otázku je kladná. S konkrétními příklady ze své vlastní dílny vystoupili producenti Martin PalečekDaniel Dangl. Konkrétně hovořili o pořadech Vo štvorici po Slovensku a S úsmevom po Slovensku. Jedná se o pořady vysílané na televizi Markíza resp. ve slovenské veřejnoprávní televizi, které jsou cílené na nejširší diváckou skupinu (tedy rodinného diváka), jíž zábavnou formou prezentují atraktivní lokality i příběhy tamních lidí. „Pro mě atraktivní znamená méně známá,“ poznamenal Paleček. Dangl podotkl, že pořady byly vyrobeny v úzké spolupráci s tehdejší Slovenskou agenturou pro cestovní ruch, která tímto chtěla podpořit návštěvnost určitých lokalit. A to se podle všeho podařilo – průzkum ukázal, že v některých místech, které se v pořadu objevily, se cestovní ruch zvýšil až o 500 %. Pořad se natáčí a vysílá i nyní, jeho tvůrci budou reagovat i na současnou situaci v cestovním ruchu.

Paleček diváky seznámil s konkrétními výsledky, které svědčí o zájmu o dané pořady. Pořad Vo štvorici po Slovensku byl uváděn na obrazovky televize Markíza v letech 2012-2016, celkem bylo odvysíláno 34 částí. A s úspěchem: průměrná sledovanost jednoho dílu byla 450 tisíc exkluzivních diváků, průměrný share 28 %, průměrný rating 9 %. Na Youtube zaznamenal pořad 170 tisíc zhlédnutí. I díky těmto úspěchům požádala veřejnoprávní televize producenty o přípravu podobného pořadu. Tím vznikla show S úsmevom po Slovensku, kterou sleduje v průměru 210 tisíc exkluzivních diváků, průměrný share má hodnotu 11 % a rating 5 %, což jsou pro veřejnoprávní médium na Slovensku zajímavé hodnoty. Televize také díky tomuto pořadu zaznamenala významný růst sledovanosti. Paleček v této souvislosti připomněl, že televizní pořady nemají velký zásah jen během samotného vysílání, ale už ve fázi upoutávek a následně také díky archivu a sociálním sítím. Oba zmiňované pořady podle něj přispěly k tomu, že se zapojené destinace setkaly s velkým množstvím nových zájemců. Ty, které nebyly do pořadů zařazeny, o to projevily zájem. A slovenský touristboard i destinační managementy v regionech získaly zdarma kvalitní obrazové materiály, díky kterým se nyní mohou propagovat. 

 

Program v „oranžovém“ sále

Gastroturistika v jižních Čechách

Možnosti poznávání místních chutí jižních Čech a gastronomických produktů si hned na úvod připravili ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek, produktová manažerka turistické oblasti Šumavsko Marie Korousová a jednatel Svachovky Václav Cvach. A jako první se slova ujal poslední zmíněný, který představil projekt Svachovka. Ten vznikl zhruba před 15 lety. O co jde? Nejprve chtěl Václav Cvach vybudovat hotel, to se však vzhledem k odlehlé poloze neukázalo jako funkční. Proto se rozhodl vybudovat minipivovar a později i pivní lázně. A to byl ten správný koncept, který zaznamenal úspěch. Proto se nyní vrhnul na založení destilerky a na výrobu whisky. Marie Korousová poté představila produkt cestovního ruchu, kterým je Gastrostezka turistické oblasti Šumavsko. Díky ní mohou turisté ochutnat to nejlepší z této oblasti. Tvoří ji dvě trasy a celkem 26 zastavení u nejrůznějších lokálních výrobců jako cukrárny, mlékárny, pražírny, řeznictví ad. A jako poslední vystoupil Jaromír Polášek, který připomněl projekt Jihočeské pivní stezky. Těch je šest a kromě místních minipivovarů představují i krásy jejich okolí. Díky tomu se daří dostávat turisty i do míst, kam dříve nemířili.

 

Klíč k úspěchu gastroprovozů

Tématem následujícího bloku je hledání klíče k úspěchů gastroprovozů. Jako první vystoupil Marek Šerhant, který v současné době provozuje hostinec & pension U Tří sedláků a pivnici Budějcká Srdcovka. Věnoval se především modernizaci a mechanizaci gastronomických provozů vs. zaměstnanci. Tedy implementaci nových technologií pro posun gastronomie na vyšší úroveň. Mechanizace má mnoho výhod (vyšší produktivita, lepší logistika, úspora provozních nákladů atd.) i nástrah (nutnost pravidelné údržby a servisu, školení zaměstnanců, investice do pořízení atd.). Na něj navázal Petr Klika, který má na starosti místní koncept restaurace Klika Kitchen & Coffee a zakladatel spolku Jíme Jih. Ten byl založen ve spolupráci čtyř restaurací v jižních Čechách a jeho úkolem je podpořit lokální farmáře a malovýrobce. Což restauracím pomáhá nakupovat čerstvé suroviny reflektující sezónu, potřeby farmáře a podporující místní region i lidi. Představil také aktuální inovace v gastronomii, kterými jsou především lokální dodavatelé, technologie, zjednodušená nabídka či změna logistiky. Blok pak zakončila Veronika Palowská, která bude otevírat Rybotéku – prodejnu čerstvých ryb a rybí bistro s unikátním konceptem. Inspirovala se přitom podobným podnikem, který funguje v Praze. Přenesla jej však do jižních Čech, kde má rybolov dlouhou tradici.

 

Moderní česká cukrařina

Josef Marsalek

Tomuto tématu se jako poslední prezentující před obědem věnoval cukrář Josef Maršálek. Odhalil jaké moderní trendy hýbou posledních několik let tímto oborem. Ty se samozřejmě neustále mění a často reflektují i politickou či ekonomickou situaci, podobně jako třeba móda. To se projevuje například tím, že v tento okamžik začali lidé více připravovat žemlovky. Je to proto, že se snaží neplýtvat potravinami. A to, že se všichni aktuálně vrhli na pečení ukazuje i to, že z obchodů po toaletním papíru a těstovin zmizelo na nějaký čas i droždí.

 

Co bude COVID znamenat pro hoteliéra? Výzvy a příležitosti

Odpolední blok přednášek pak patřil hotelnictví. Jako první se General Manager ve společnosti Grandhotel Zvon Petr Šalda zamyslel nad tím, jaké výzvy a příležitosti přinese doba postCOVIDová pro hoteliéry. Výzvy, trendy, příležitosti i strategie se budou nabízet jak v krátkodobém, tak i dlouhodobém ohledu. Situace se aktuálně velmi rychle vyvíjí a každým dnem mění. Většina hoteliérů řešila nejprve, kdy budou moci otevřít a zda na to vůbec budou mít. Následně se objevily jisté formy pomoci od státu, u kterých je však nutné diskutovat jejich výhodnost a náročnost. Česká republika je pro turisty ze zahraničí zavřená, hotely se tedy musí zaměřit na domácí návštěvníky. Zásadně také naroste z finančního hlediska význam podzimních svátků. Protože nyní ještě Češi nejsou otevřeni dělat rezervace dovolených. Proto se stává velmi těžká i otázka úpravy cen. Poptávka českých turistů na léto 2020 půjde dle Petra Šaldy ve dvou vlnách – první budou rezervovat s předstihem, ale značná část mladých turistů z velkých měst se rozhodně někam odjet pár dnů před odjezdem. Mezi dlouhodobé výzvy pak může patřit i absence poptávky ze vzdálenějších trhů v následujících 2–3 letech. Méně proto budou muset být hoteliéři závislý na cestovních kancelářích. Budou si muset proces obchodu přivlastnit a získat bližší vztah ke klientovi.

 

PostCOVID hosté, jak na ně?

Tomuto tématu se v závěrečném bloku konference Travelcon věnovaly ředitelka sítě BOHO CO Babeta SchneiderováPavlína Zychová, ředitelka a zakladatelka MyStay. Nejprve se slova ujala druhá zmíněná, které se věnovala digitalizaci procesů v hotelnictví a tedy omezení styku hosta s recepčním na nejnutnější minimum. Přes cestovní ruch se přehnala dle Pavlíny Zychové „tsunami“, které bylo rychlé, nečekané a bolestivé pro všechny. A nikdo neví, kdy a zda vůbec se cestovní průmysl vrátí do normálu. Všichni karanténu trávili on-line, přičemž však během ní byly momenty, kdy lidé byli naprosto off-line – šli ven, vzdělávali a byli s rodinou. Zážitků bylo málo a lidé měli čas si všímat věcí, na které už v běžném životě nebyl čas. Proto by mohla hoteliéry čekat nejzajímavější sezóna vůbec. Lidí budou chtít cestovat po České republice – 70 % se na to těší. Hotelnictví se proto bude také měnit – např. co se týká standardů úklidu, dostupnosti roušek a dezinfekce, omezení kontaktu s personálem, doručení co nejvíce věcí na pokoj a zaměření na outdoorové aktivity. MyStay proto pro záchranu hotelnictví připravil platformu nazvanou Bezkontaktní Anticovid Sada (anticovid.mystay.cz/bezkontaktne), která pomůže vrátit hosty do hotelu bezpečně.

Poslední mluvčí v oranžovém sále 2 pak byla Babeta Schneiderová, která se odhalila, jak se společnost BOHO CO spojila s Magistrátem hlavního města Prahy a Armádou spásy pro to, aby se v hotelech a hostelech této sítě mohli v této době ubytovávat lidi bez domova. Společnost byla před otevřením nového hotelu, což nebylo kvůli vyhlášení krizového stavu možné. Po prvotním šoku se společnost rozhodla reagovat a začala pokoje poskytovat pro dlouhodobý pronájem či pro home office. Následně se s Babetou Schneiderovou spojil zástupce magistrátu a nabídl jí možnost spolupráce. V současné době jsou díky tomu lidé bez domova ubytovaní ve 3 hostelech a jednom hotelu této sítě. Poplatek, který společnost dostává od magistrátu za tuto službu se daří pokrýt provozní náklady a udržet alespoň část zaměstnanců. Krom toho je filozofií společnosti pomáhat, což se snaží dlouhodobě dělat. A vše dle Babety Schneiderové skvěle funguje. Lidé bez domova totiž musí dodržovat přísná pravidla, která zavedli majitelé daných objektů.

 

Závěrečná poselství

Organizační tým Travelconu s moderátorem Filipem Horkým

Poslední slovo měli přirozeně opět organizátoři z Jihočeské centrály cestovního ruchu a destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko. Konkrétně tedy ředitel JCCR Jaromír Polášek, manažerka pro koncepci rozvoje cestovního ruchu v Jihočeském kraji po roce 2021 Monika Smetanová a marketingový manažer Českobudějovicka-Hlubocka Vojen Smíšek. Podle Moniky Smetanové konference mj. prostřednictvím ankety mezi účastníky potvrdila, že je poptávka po znovuotevření debaty o zákonu o cestovním ruchu, díky kterému by nemohl být obor tak snadno politicky ovlivňován. K účasti v takové debatě Smetanová účastníky konference vyzvala – podkladem má být mj. český překlad obdobného rakouského zákona, který by se měl být v pondělí 27. dubna zveřejněn na stránkách JCCR. Subjekty činné v destinačním managementu v České republice pak Smetanová vyzvala, aby se spojily „pod jednu střechu“ a byly tak silným protihráčem pro Ministerstvo pro místní rozvoj a další organizace a instituce působící v cestovním ruchu. Takovou platformou by po určité restrukturalizaci mohla být některá z již fungujících institucí. „Jsme všichni na jedné lodi, pojďme tedy všichni táhnout za jeden provaz,“ apelovala Smetanová. Jaromír Polášek pak účastníkům tlumočil vzkaz či prosbu od předsedy Fóra cestovního ruchu Viliama Siveka. MMR prý vzalo za svůj Záchranný plán cestovního ruchu, který připravilo FCR spolu se svými partnery a jako nadějné se zdá schválení voucherů pro domácí cestovní ruch. „K tomu, aby tyto vouchery dobře dopadly, je třeba zjistit aktuální stav obsazenosti kapacit v regionech na červenec až září letošního roku,“ informoval Polášek a apeloval na účastníky, aby na e-mail, v kterém budou o takovouto spolupráci v příštích dnech požádáni, reagovali.

 

Příští (tedy pátý) ročník Travelconu se uskuteční 15.-16. dubna 2021.

Foto: JCCR a screenshoty z živého přenosu konference

Čtěte také: Travelcon 2020 – skvělý i on-line (I.)

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více