Travel Massive Day: od bloggerů k umělé inteligenci

Jedním z pilířů doprovodného programu byl Travel Massive Day, tedy série přednášek na různá – převážně marketingová – témata, kterou zaštítila pražská sekce networkingové platformy Travel Massive.

Ta zažívá celosvětově opravdový boom. Jak v úvodu připomněl Petr Klymec, jeden z manažerů Travel Massive, platforma vznikla v roce 2009 a dnes již funguje v šesti desítkách zemí a čítá víc než 25 tisíc členů. Sdružuje profesionály ze všech segmentů cestovního ruchu. V českém prostředí se velká část členů rekrutuje mj. z řad bloggerů, instagramerů a dalších influcencerů. Této skutečnosti využili zástupci Travel Massive a ve spolupráci s některými členy připravili sérii přednášek, které se zaměřily mj. možnosti využití moderních technologií v marketingu v oblasti cestovního ruchu.

Petr Klymec Jaroslav Hora

Od fotografa Jaroslava Hory se například zájemci dozvěděli něco málo o novinkách v segmentu 360o fotografií a videí, které jsou čím dál častěji využívány na sociálních sítích či při pořizování oblíbených virtuálních prohlídek. Fyzicky se návštěvníci mohli seznámit i s vybranými kamerami a fotoaparáty, které jsou pro tento účel aktuální používány.

Zakladatelé startupových projektů jsou obvykle závislí na přízni sponzorů. Se stejným problémem se potýkají i nezávislí cestovatelé. Cestovatel, horolezec, fotograf a mimo jiné také vědec Petr Jan Juračka účastníkům přednášky na svém vlastním příkladu ukázal, jak lze (i přes určitý „punkový“ přístup) oslovit velké firmy a získat je pro podporu svých projektů. Řeč byla nejen o klasickém sponzoringu, ale také o problematice product placement či barterové spolupráci. S Juračkovými aktivitami se můžete podrobněji seznámit na petr.juracka.eu.

Chris Oldroyd Tereza Jurečková

Některé přednášky, jež zazněly v rámci Travel Massive Day, už mohli profesionálové z cestovního ruchu slyšet. Případně číst na stránkách COT. To se týká například přednášky Veroniky Hradilíkové z Travelgeekery.com o tom, jak spolupracovat s influencery, zejména pak bloggery. Účastníci se dozvěděli, jak je najít, čím je zaujmout, co od spolupráce s nimi čekat apod. Na Holiday World zazněly i konkrétní příklady toho, jak se spolupráce s těmito internetovými hvězdami vyplácí. Například roční spolupráce jistého italského regionu s 24 světovými bloggery znamenala zorganizování deseti cest, díky kterým se o této části země mělo šanci dozvědět víc jak 215 mil. lidí v různých částech světa. V médiích se pomocí této kampaně podařilo získat prostor v hodnotě asi 5 milionů eur. A náklady? Kromě ubytování a některých aktivit na místě šlo o pouhých 60 tisíc eur…

Hynek Hampl (vlevo) a Ondřej Duffek

Neznámí nejsou čtenářům COT ani Ondřej DuffekHynkem Hamplem. Ti už například na loňském Fóru cestovního ruchu v Karlových Varech účastníky učili, jak využít v destinačním marketingu Instagram. Se stejnou (byť lehce inovovanou) přednáškou vystoupili i na Holiday World. O tom, že Instagram má potenciál, svědčí mj. pár čerstvých čísel – celosvětově vykazuje tato aplikace přes 600 milionů aktivních uživatelů měsíčně, z toho 1,2 milionu připadá na Českou republiku. Půl milionu českých uživatelů tuto aplikaci využije denně. A dobré je také vědět, že 90 procent uživatelů Instagramu jsou milenialové. Účastníci se dozvěděli, jak na instagramu komunikovat, kdy sdílet obsah, jak pracovat s influcencery a jak jejich práci využít ve svých marketingových aktivitách. I tento příspěvek byl prošpikován řadou konkrétních ukázek.

Chris Oldroyd, majitel internetového portálu The Prague Visitor, přednášel o aktuálních trendech v oblasti marketingu. Konkrétně byla řeč o hyperlokálním marketingu a možnostech tzv. geo-cílení na uživatele interentu.

Chris Oldroyd Tereza Jurečková

 O odpovědném cestování jako novém trendu v cestovním ruchu hovořila Tereza Jurečková, zakladatelka projektu Pragulic. Ten na jedné straně pomáhá několika lidem bez domova, kteří pro něj pracují jako průvodci, na straně druhé pak dává zájemcům možnost prohlédnout si Prahu z jejích méně známých stránek. Přednáška však nebyla pojata jako propagace tohoto konkrétního projektu, Tereza Jurečková hovořila také třeba o projektech Corrupt Tour, Bezbatour, Green Glasses či Hurá na výlet. Podle Terezy Jurečkové vykazuje segment odpovědného cestování vyšší růstovou dynamiky cestovní ruch jako takový, lidé ale bohužel nejsou ochotni za produkty odpovědného turismu utrácet víc peněz.

O tom, jak je možné usměrnit tok turistů v destinaci a třeba je i rozptýlit do méně frekventovaných míst, hovořil ve své přednášce Vít Pechanec ze společnosti World Media Partners. Ano, pozorní čtenáři COT správně tuší, že řeč byla o aplikaci GEOFUN. K článku, kde se o této stránce GEOFUNu zmiňujeme podrobně, se můžete vrátit prostřednictvím odkazu www.icot.cz/21404.

Vít Pechanec Jan Březina

Je škoda, že se doprovodnému programu veletrhu nedostalo větší a cílenější propagace a že si jen málo profesionálů přišlo poslechnout přednášky v závěrečném bloku Travel Massive Day. Zejména vizionářské vystoupení Jana Březiny (Fripito) totiž stálo za to. Ten, kdo si myslí, že umělé inteligence se není třeba obávat a že lidé budou v pracovním procesu ještě dlouho nezastupitelní, by během tohoto vystoupení mohl prozřít. Březina vysvětlil, že umělá inteligence, která dnes už umí analyzovat vzorce chování, rozpoznat a generovat hlas, vytvářet znalostní databáze a na jejich základě navrhovat řešení, a dokonce i aktivně řídit procesy na základě strojového učení, už člověka z mnoha pracovních pozic vytlačuje. V cestovním ruchu už například umělá inteligence provádí cenotvorbu letenek, optimalizaci a vytěžování leteckých linek, marketing na sociálních sítích a webových stránkách či dokonce vytváří návrhy balíčků u největších globálních cestovních kanceláří. O práci mohou brzy přijít lidé v zákaznické podpoře, v přímém prodeji a styku se zákazníky, v řízení marketingu, obchodu a nákupu. Je to právě umělá inteligence, díky které Google, Facebook a další hráči začínají čím dál více konkurovat cestovním kancelářím. Jan Březina ale jen nestrašil, nýbrž i radil. Konkrétně cestovním kancelářím – ty podle něj mohou v této konkurenci obstát díky lidskému přístupu, který pro určitou část klientely je a bude nenahraditelný, vytvořením unikátní služby nebo (možná trochu paradoxně) sázkou na umělou inteligenci. Tu ostatně podle Březiny například Google nabízí dalším firmám zdarma.

Pavlína Zychová

Jak nakombinovat osobní a digitální vztahy s klienty? Odpověď na tuto otázku hledala ve svém závěrečném příspěvku Pavlína Zychová, spoluzakladatelka projektu MyStay. Ano, právě toho projektu, který v posledním ročníku Velké ceny cestovního ruchu získal ocenění Nejlepší startup roku. Jedná se o aplikaci, která funguje jako platforma pro komunikaci hosta s hotelem nejen po dobu pobytu, ale dokonce i před ním a po něm. O osobních a digitálních vztazích s klienty tak autoři samozřejmě vědí mnohé…

 Foto: -pmu-

 

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Společnost

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Šest medailí pro Mucha Sekty z 20. ročníku Cuvée Ostrava

Za podpory Vinařského fondu a ve spolupráci s Národním vinařským centrem se uskutečnil dvacátý ročník ojedinělé mezinárodní soutěže kupáží, asambláží a známkových vín Cuvée 2022 Ostrava. S velkým ohlasem se v tomto klání setkaly produkty značky Mucha Sekt - degustátoři...

Číst více