Soutěže na Facebooku a jak na ně

 Sociální sítě s sebou přináší kromě aktivní komunikace se stávajícími a potenciálními zákazníky také prostor pro pořádání soutěží. Některé společnosti se do této oblasti pustily s velkým odhodláním, některé překročily hranice a nerespektovaly pravidla pro pořádání soutěží a jiné stále ještě váhají. Pořádání soutěží na sociální síti Facebook je velmi často diskutovaným tématem právě kvůli tomu, co je ještě možné v konceptu soutěže realizovat a co už ne. Pravidla sítě Facebook jsou velmi často mylně chápána a následně interpretována. Pojďme se společně podívat na toto zajímavé téma.

Proč organizovat soutěže?

Soutěže, jak už je dobrým pravidlem, vždy vzbudí mezi zákazníky pozornost a velký zájem. Ve světě sociálních sítí a mezi internetovými uživateli tomu není jinak. Dobře připravená soutěž podpoří zvýšení povědomí o vaší značce, přitáhne pozornost stávajících uživatelů a také těch, kteří o vás ještě třeba nevěděli. Soutěže na Facebooku jsou také výborným nástrojem pro získání kontaktních údajů (e-mail, adresa, telefon) pro budoucí komunikaci v podobě newsletterů nebo distribuci informací o zajímavých akcích a nabídkách. Facebook je prostředí, kde se baví miliony lidí (v České republice má svůj osobní profil již téměř 3 miliony aktivních uživatelů) a dobré a zábavné soutěže jsou mezi uživateli vždy vítány. Pokud je soutěž zajímavá, pak můžete na 100 % počítat s tím, že fanoušci vašeho profilu zašlou zprávu svým přátelům, aby se také do soutěže zapojili a mohli se poté třeba stát fanouškem vaší firemní stránky.

Formy soutěží

Jak mohou soutěže na Facebooku vypadat? Tady se nabízí celá řada možností od klasického losování (uživatelé vám zasílají odpovědi na soutěžní otázky a vy následně vylosujete výherce), různé kvízy, tipování (např. jaký bude mít stránka v určité době počet fanoušků), ankety, hlasování, flashové hry, kreativní soutěže (uživatelé zasílají soutěžní videa, fotografie nebo texty), vědomostní soutěže anebo v podobě různých aplikací. Kreativitě a vlastním nápadům se určitě meze nekladou, jen je třeba mít na paměti, že vždy se musí dodržovat pravidla Facebooku. Ze zkušeností mohu doplnit, že čím je soutěž komplikovanější a vyžaduje od soutěžících příliš mnoho registračních údajů, tím celkový počet registrovaných uživatelů klesá. I zde platí jedno osvědčené pravidlo on-line marketingu, které říká: „Nenuťte uživatele přemýšlet!" a u soutěží to platí dvojnásob.

Pravidla pro pořádání soutěží

V květnu 2011 vydal Facebook aktualizovaná pravidla pro pořádání soutěží. I přesto však stále často dochází k jejich mylné interpretaci anebo je společnosti vůbec nedodržují. V případě nedodržení těchto pravidel může v tom nejhorším případě dojít až k úplnému zablokování Facebook stránky, na které byla soutěž pořádána. Podívejme se na ty nejdůležitější body.

  1. Soutěž na Facebooku musí být pořádána a spravována pouze v rámci aplikací na Facebook.com ( https://developers.facebook.com/docs/guides/canvas/ ) a to na „samostatné stránce" nebo jako aplikace na záložce stránky. Toto znamená, že soutěž nesmí probíhat na hlavní zdi Facebook stránky (profilu) a musí být umístěna v záložce profilu. Zde je dobré zveřejnit základní informace o soutěži a její pravidla.
  2. U soutěží na síti Facebook musí být zřejmé, že soutěž není žádným způsobem sponzorována, spravována, doporučována, ani jinak spojována se samotnou společností Facebook. Současně, že účastník soutěže poskytuje informace pořadateli soutěže a nikoliv společnosti Facebook.
  3. Vlastnosti ani funkce sítě Facebook nesmí být použity jako hlavní mechanismus soutěže ani jako mechanismus pro registraci nebo vstup do soutěže. Například kliknutím na tlačítko „Líbí se" na stránce nebo potvrzení účasti na určitém místě nesmí sloužit jako automatická registrace nebo přihlášení do soutěže.
  4. Registrace nebo vstup do soutěže nesmí být podmíněna kroky vyžadujícími použití prvků nebo funkcí sítě Facebook kromě kliknutí na tlačítko „Líbí se" nebo připojením k aplikaci. Vstup ani registrace do soutěže se však nesmí podmiňovat tím, aby uživatel musel kliknout na odkaz „Líbí se" pod příspěvkem na zdi nebo aby musel zadat komentář či na Zeď umístit fotografii. Na základě tohoto bodu není povoleno vyžadovat aktivitu fanoušků na stránce, například tzv. „lajkování" na stránce (např. vítěznou fotografií se stane ta, která bude mít nejvíce lajků) nebo využívání komentářů pod příspěvky (např. na soutěžní otázku odpovídejte prostřednictvím komentářů). Je zde však jeden pozitivní bod, a to ten, že můžete požadovat, aby se soutěžící stal fanouškem, pokud chce soutěžit (toto je jediný mechanismus, který Facebook povoluje).
  5. Vlastnosti ani funkce sítě Facebook, například tlačítko „Líbí se" nesmíte využívat jako mechanismus pro hlasování v rámci soutěže. Používání tlačítka „Líbí se" pro hlasování pro jednotlivé fotografie nebo videa patří mezi nejčastější nešvary a ze strany Facebooku je nejpřísněji hodnoceno. Tohoto konceptu byste se proto měli určitě vyvarovat.
  6. O výhře nesmíte informovat vítěze přímo prostřednictvím sítě Facebook – což zahrnuje zveřejnění jejich jmen přímo na Zdi profilu nebo stránce, užití Facebook messages a chatu. Pro kontaktování výherce můžete použít kontaktních údajů, které jste vyžadovali v průběhu celé soutěže např. e-mail, telefon nebo poštovní adresu (pokud je vyžadováno zadání všech kontaktních údajů). V pravidlech samotné soutěže je vždy dobré jasně uvést, jak budou výherci kontaktováni.
  7. V rámci soutěže nesmíte používat název Facebook, ochranné známky, obchodní názvy a jiné duševní vlastnictví společnosti Facebook. Zároveň je jakkoliv zakázáno Facebook spojovat s pravidly dané soutěže. U každé soutěže je nutné deklarovat, kdo je oficiálním organizátorem soutěže a to, že společnost Facebook nenese za tuto soutěž žádnou zodpovědnost. V soutěžích se nesmí podporovat zbraně, gambling nebo tabákové výrobky ani alkohol. Zároveň se tyto předměty nemohou stát předmětem samotné výhry. Obdobně jako u klasických spotřebitelských soutěží, se i na Facebooku smí do soutěží zapojit pouze osoby starší 18 let. Ostatní pravidla musí rovněž splňovat standardní pravidla pro pořádání soutěží v dané zemi.

Někdy můžete slyšet o soutěžích na Facebooku různé mýty. Jeden z nich říká, že soutěže jsou na této sociální síti zakázané. Opak je však pravdou. Zakázáno to rozhodně není, ale je nutné dodržet všechna předepsaná pravidla. S tím, že je vždy dobré přihlédnout také k zákonům o spotřebitelských soutěžích v České republice.

Někdo se může domnívat, že pořádání soutěže je příliš nákladné a je nutné vždy vytvářet různé složité aplikace. Toto také není pravda. Soutěže nemusí být nikterak finančně náročné a už vůbec nemusíte pro každou soutěž připravovat nějakou složitou aplikaci. K dispozici je velké množství různých aplikací zdarma, které můžete pro potřeby soutěže využít, ať už to budou tipovací soutěže nebo ankety. Současně není nutné, aby hlavními výhrami byly vysoce hodnotné ceny nebo dokonce „výhry za milion". Někdy malé a drobné ceny udělají daleko větší efekt, než už zmiňované vysoce hodnotné ceny. Jako ceny je možné využít například dárkové poukazy na pobyt nebo využití určité služby.

Ten, kdo by si myslel, že soutěž profilu přivede tisíce nových fanoušků, se může (ale samozřejmě také nemusí) mýlit. Je důležité počítat s tím, že soutěž nemusí přivést spoustu nových fanoušků (proto je lepší nečekat na zázrak), ale alespoň upevní loajalitu fanoušků stávajících.

Pokud se rozhodnete realizovat rozsáhlejší a déle trvající soutěž, je vhodné ji podpořit reklamní kampaní jak na Facebooku, tak i reklamními aktivitami mimo něj a uvedením informací i na vašich firemních webových stránkách.

Závěrem

Soutěže na síti Facebook mohou posloužit jako dobré zpestření vaší pravidelné komunikace s fanoušky na firemním profilu a zároveň mohou přilákat i fanoušky nové. Není nutné se pořádání soutěží na sociální síti Facebook rozhodně bát, ale vždy je vhodné přihlédnout k pravidlům pro jejich pořádání a snažit se je dodržovat. Vzhledem k tomu, že Facebook velmi často mění svá pravidla, doporučujeme před pořádáním soutěže vždy zkontrolovat aktuální znění pravidel (tzv. Facebook Promotion Guidelines) pro pořádání soutěží, které naleznete na http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php .

www.destmark.eu 


Kateřina Rotterová Text připravila Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

Ing. Kateřina Rotterová, MBA
katerina.rotterova@destmark.eu

Tel. +420 605 376 527

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více