Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
O Benátkách se kvůli overtourismu občas hovoří jako o mrtvém městě. Nizozemský Amsterodam zase začíná být přirovnáván k tomuto italskému městu. A není tomu tak kvůli kanálům…
Nizozemsko patří mezi země, které se těší čím dál většímu zájmu zahraničních turistů. Údaje za loňský rok k dispozici zatím nemáme, data za rok 2017 však hovoří o devítiprocentním meziročním nárůstu počtu turistů. Tedy o největším navýšení za posledních 12 let. V zemi předloni přenocovalo 42 milionů turistů, z toho 17,8 mil. zahraničních. S přehledem nejvíce jich přitom zamířilo na sever Holandska, především pak do Amsterodamu, který byl v roce 2017 s 6,7 mil. zahraničních turistů zdaleka nejnavštěvovanějším cílem v zemi. Dáváte-li přednost procentům, vězte, že do hlavního města Nizozemska předloni směřovalo cca 37 procent všech zahraničních turistů. A to berou statistiky v potaz jen ubytovací zařízení s více než pěti pokoji… Jen pro srovnání: do Prahy, která má dvojnásobný počet obyvatel, přijelo v roce 2017 asi 7,5 mil. turistů. Loňská data potvrdila další růst. V prvních čtyřech měsících se počet přenocování zahraničních hostů v amsterodamských ubytovacích zařízeních zvýšil o 4,8 procenta.
![]() Ukázka jednoho z vizuálů použitých v kampani Enjoy & Respect
|
Je nabíledni, že přestože cestovní ruch přináší holandské metropoli nemalé finanční prostředky, má také svoji odvrácenou tvář, která se místním logicky příliš nezamlouvá. Nejde jen o to, že je turistů ve městě mnoho a kdysi klidné centrum dnes hučí jako včelí úl, ale také o to, že mnozí turisté místní svým chováním obtěžují. To souvisí s tím, že mnoho turistů přijíždí do města kvůli coffee shopům, návštěvám čtvrti červených luceren a nočnímu životu obecně. A dodejme, že město si příliš neodpočine ani mimo hlavní turistickou sezonu – vzhledem k tomu, že během sezony bývají hotely beznadějně vyprodané (a to navzdory tomu, že se hotelová kapacita v letech 2010–2017 zvýšila o víc než polovinu), mnozí turisté své pobyty plánují do ostatních částí roku.
Amsterodam je sice podobně jako zbytek Holandska považován za otevřený a tolerantní, situace ovšem zašla už tak daleko, že místní úřady musely loni v květnu přistoupit ke kampani, která má turisty umravnit. Kampaň s názvem Enjoy & Respect cílí především na domácí a britské muže ve věku 18–34 let. To jsou totiž skupiny, jež podle zkušeností působí v Amsterodamu největší problémy – obtěžují rezidenty a ostatní opileckými výstupy, močením na ulicích, odpadky apod.
Město proto prostřednictvím své organizace Amsterdam Marketing přistoupilo k šestiměsíční kampani, která měla cílové skupině vysvětlit, že žádná svoboda není bezbřehá. Tedy že si turisté v Amsterodamu mohou dopřát nějaký ten joint či dámskou společnost, stejně jako pár piv v některé z oblíbených hospod, ale že jejich chování nesmí obtěžovat obyvatele města ani ostatní návštěvníky. Cílovou skupinu měla kampaň zasáhnout nejen během pobytu (v městské hromadné dopravě, v kavárnách, na letišti i přímo v ulicích vybraných městských čtvrtí prostřednictvím mobilních telefonů díky použití geolokačních služeb), ale také před příjezdem – v této fázi město s budoucími návštěvníky komunikovalo zejména na sociálních sítích, rezervačních serverech a dalších on-line platformách. Cílem kampaně, která vyšla na 225 000 eur, bylo vysvětlit, jaké chování je a jaké není ve městě tolerováno. A že prohřešky proti pravidlům mohou vyjít draho. Například za hlasitý zpěv na ulici či za odhazování odpadků mohou provinilci dostat pokutu až 140 eur, za opilost na veřejnosti 95 eur. Policisté byli pro tento účel vybaveni mobilními platebními terminály, aby mohli pokuty inkasovat přímo na místě. Data z vyhodnocení kampaně zatím nebyla publikována.
Na první pohled se může zdát přístup města příliš tvrdý, ovšem je třeba se vžít do pocitů místních obyvatel. Ti jsou cestovním ruchem iritováni do takové míry, že někteří z nich volají po regulaci turismu. Kupříkladu Stephen Hodes, který založil nezávislý think tank Amsterdam in Progress, je názoru, že jediným řešením současné situace je regulace cestovního ruchu prostřednictvím snížení počtu letů, které do města míří. „Amsterodam je město, kde je důležitá svoboda a kde musíte akceptovat určitý stupeň obtěžování, ale nyní už toho je příliš,“ vyjádřil se Hodes pro britský The Guardian a dodal: „Základem problému je, že je turistů příliš mnoho. Jediné, co je třeba udělat, je přijmout radikální opatření, jinak bude z Amsterodamu konzumní ghetto, a ne město, kde žijí lidé.“ Takovými názory se jejich autoři velmi blíží postojům obyvatel dalšího města postaveného na kanálech, totiž v úvodu zmiňovaných Benátek. Tam je ovšem situace ještě vyhrocenější – poslanci už schválili zákon, který by městu umožnil vybírat od turistů peníze za vstup do historického centra…
Foto: Amsterdam Marketing
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.
Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.