Sezona přesně dle očekávání, ke spokojenosti daleko

Foto: Shutterstock.com Pandemie mj. prohloubila personální krizi v gastronomii Foto: Shutterstock.com

Cestovní ruch v Česku ve druhém letošním kvartálu dle předpokladů výrazně vzrostl. Stouply i tržby poskytovatelů služeb. Zdaleka ne všichni jsou ale spokojeni – turismus totiž dle očekávání ožívá velmi nerovnoměrně. Sužují jej navíc i další problémy včetně nedostatku personálu.

Jak už jsme včera informovali, cestovní ruch v Česku se v letošním druhém čtvrtletí nadechnul. A to tak, že zhluboka. Návštěvnost hotelů, penzionů a dalších hromadných ubytovacích zařízení vzrostla v porovnání se stejným obdobím loňského roku o 51,3 procenta. Jejich návštěvnost se podle Českého statistického úřadu po dlouhých pěti kvartálech dostala do černých čísel. Letošní oživení je navíc rychlejší než to, kterého jsme byli svědky v loňském roce. Pokud byste ale na tvářích podnikatelů v cestovním ruchu hledali výraz uspokojení či dokonce radosti, v mnoha případech byste plýtvali energií. Potíž je v tom, že ani nárůst o desítky procent není pro zotavení turismu dostatečný a že hostů nepřibývá ve všech regionech stejným tempem.

Když ani první místo nestačí

Meziroční nárůsty sice hlásí všechny kraje, ale třeba ani rekordní 90procentní meziroční zvýšení počtu ubytovaných hostů v Praze cestovní ruch nespasí. Stále totiž chybí lukrativní zahraniční klientela. Jak připomněl ředitel agentury CzechTourism Jan Herget, hlavní město se toto léto drží na špici hlavně díky domácím turistům, kteří tvořili přes 60 procent návštěvníků. Fakt, že i navzdory nárůstu počtu ubytovaných hostů se letošní rok pro ubytovací zařízení nevyvíjí dobře, potvrdil i hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček, podle kterého je nejhorší situace právě v Praze, která je závislá na hostech z ciziny. Naproti tomu situace mimo hlavní město vypadá podle něj lépe. „Regionální ubytovací zařízení jsou totiž více závislá na české klientele, která v pandemii vykázala větší míru stability než zahraniční hosté,“ řekl. Tento vývoj se ovšem (mimo jiné na základě zkušenosti z loňského léta) dal očekávat. Městská turistika zkrátka pro Čechy není a zcela jistě nikdy nebude hlavní formou trávení letní dovolené.

O to hlouběji je třeba smeknout před všemi, kteří navzdory těmto nepříznivým výchozím podmínkám neskládají zbraně a všemožně se snaží ze současného stavu vydobýt maximum. Jako třeba Prague City Tourism. Ta podobně jako v loňském roce připravila kampaň V Praze jako doma, bez které by byla sezona v hlavním městě ještě složitější, než aktuálně je. Připomeňme, že jen v červenci kampaň svými slevami přilákala do metropole cca 31 tisíc lidí, což je asi o 30 procent víc než před rokem.

Situaci v Praze a dalších na incomingu závislých regionech by měly pomoci řešit chystané marketingové aktivity. „Naší společnou prioritou s Letištěm Praha je v druhé polovině roku rozlétat letecká spojení z Itálie, Španělska a Francie,“ nastínil například Jan Herget.

V řadě jiných oblastí Česka mohou být podnikatelé zatím spokojeni. „Nejvyšší obsazenost podle rezervačního systému Previo vykazují v letních měsících například Orlické hory, Slovácko, Šumava nebo Lednicko-Valtický areál a Podyjí,“ uvedl Jan Herget v tiskové zprávě. Jedním dechem ale dodal, že z dat na září je viditelné, že lidé prozatím s rezervacemi váhají. „Zatímco v letních měsících se obsazenost pohybovala okolo 50–60 %, na září je to prozatím necelých 30 %. To je nicméně více než v předešlých letech, v roce 2020 to bylo jen 17 % a i v před covidovém roce 2019 to bylo okolo 20 %,“ doplnil.

Tržby rostou, ale…

Zmiňované oživení cestovního ruchu se podepsalo i na růstu tržeb ve službách. Ty se podle údajů ČSÚ naposledy meziročně zvýšily ve třetím kvartále roku 2019. V letošním druhém čtvrtletí byly po očištění o kalendářní vlivy meziročně vyšší o 13,8 procenta, mezičtvrtletně reálně vzrostly o 3,4 procenta. Analytik ČSOB Petr Dufek ale upozornil, že vzhledem k nízké srovnávací základně z loňského roku o oživení služeb lépe než výsledky za celý druhý kvartál vypovídají tržby za červen. „Podle očekávání se konečně rozjela HORECA (ubytování a stravování), kde se proti předchozímu měsíci tržby zvýšily díky znovuotevření hotelů o 7,2 procenta. Otevření hotelů a restaurací sice pomohlo tomuto sektoru odrazit se ode dna, avšak o naplnění kapacit se zatím mluvit nedá,“ řekl. Doplnil, že ubytování má jen zhruba poloviční tržby ve srovnání s červnem 2019, restaurace jsou ani ne na dvou třetinách.

Za celý druhý kvartál stouply tržby hoteliérům a hostinským o třetinu, v odvětví dopravy a skladování se zvýšily o čtvrtinu, přičemž letecké dopravě o více než dvojnásobek, uvedla ČTK. Nejvýrazněji se ale růst tržeb projevil u cestovních agentur a kanceláří, které utržily proti loňskému druhému čtvrtletí o 402,4 procenta více.

Nespokojení hoteliéři volají po kurzarbeitu

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR ČR) v reakci na zmiňované statistiky vydala tiskovou zprávu, v které uvedla, že se během letošního léta naplňují černé scénáře, před kterými již dříve varovala. Vládla podle asociace „rezignovala na jakoukoli přímou podporu podnikatelů, zejména pak neaktivovala slibovaný „kurzarbeit“, který byl pro tyto účely již dříve schválen.

„Cestovní ruch má velký potenciál pro rozvoj životní úrovně obyvatel a do veřejných rozpočtů přinášel až 41 Kč z každé stokoruny utracené turistou. Pokud vláda bude nadále ignorovat jakoukoliv účinnou pomoc podnikatelům v oboru, hrozí cestovnímu ruchu v následujících měsících další kolaps. Pro nápravu je nutné urychleně aktivovat, alespoň pro zasažené regiony, program ‚kurzarbeit‘, který umožní udržet stávající zaměstnance a překlenout toto krizové období. Dále není možné jakkoliv omezovat zaměstnávání agenturních pracovníků, bez kterých se v sezónním období tam, kde ještě jsou turisté, nedá zajistit kvalitní služba,“ poznamenal k situaci prezident AHR ČR Václav Stárek, který se také ohradil proti záměru vlády přestat hradit občanům laboratorní testy. Tento krok podle něj situaci ve službách ještě zhorší. „Podle nedávného průzkumu společnosti Data Servis – informace s.r.o., až 57 % hostů vidí již dnes v povinnosti se testovat zásadní bariéru pro využití služeb. Pokud by ještě měly být laboratorní testy hrazeny samoplátci, pak se motivace českých zákazníků ještě sníží. Povinnost být testován nebo očkován před využitím některých služeb ukládá stát, tudíž by neměl finanční zátěž s touto povinností spojenou přenášet na občany,“ vysvětlil Stárek.

Firmám chybí zaměstnanci

Oživení české ekonomiky po ukončení uzavírek se projevilo i na pracovním trhu – firmy mají podle analytiků problém sehnat zaměstnance. S ohledem na to nečekají, že by nezaměstnanost v dalších měsících rostla. Ke konci července nabízeli zaměstnavatelé přes úřady práce 358 152 míst, což bylo o 2540 víc než v červnu a o 23 869 míst víc než před rokem. Podle analytika Deloitte Davida Marka počet volných pozic dosáhl dosud nejvyšší hodnoty.

„Zatímco standardně bývá červenec jedním ze slabších měsíců roku, tentokrát se příliv nových absolventů na trh práce neprojevil. Tento efekt evidentně vykompenzovala sháňka po zaměstnancích v znovuotevíraných provozovnách služeb i v průmyslové výrobě,“ uvedl analytik Raiffeisenbank Vít Hradil. Zároveň podle něj v Česku dál schází velká část zahraniční pracovní síly, která se po pandemickém úprku ještě nevrátila. Dodejme, že nedostatek pracovníků sužoval cestovní ruch a gastronomii již dlouho před nástupem pandemie covid-19. Během té pak musela řada zaměstnanců obor opustit. Dnes, kdy hotely, restaurace a další podniky znovu nabírají, se však z obavy ze zranitelnosti oboru mnoho pracovníků odmítá do turismu a pohostinství vrátit.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Moravskoslezské Convention Bureau

Pro svou další událost si vyberte Ostravu a Moravskoslezský kraj

Nezaměnitelná atmosféra průmyslových lokalit, kvalitní služby a dostatečná kapacita činí z Ostravy a Moravskoslezského kraje ideální místo pro pořádání kongresů, konferencí i menších firemních a společenských akcí všeho druhu. Stačí si jen vybrat.

Číst více
Foto: Hradec Králové Region Convention Bureau

Královéhradecký kraj? Firemní akce od A do Z

Na pořádání konferencí, seminářů, workshopů, eventů či teambuildingů jsme tu my. A s námi v tom jede více než 50 partnerů z celého kraje! Společně vám vaši velkou i malou firemní akci připravíme na míru, a to včetně pestré nabídky doprovodných...

Číst více
Foto: Martin Peterka

Východní Morava – inspirující místo pro výjimečná setkání

Autentický region Východní Morava by se vám měl dostat do hledáčku míst, pokud hledáte opravdový zážitek pro své pracovní partnery. Jeho jedinečnost a pestrost pramení ze spojení oblastí – Kroměřížska, Slovácka, Valašska, Zlínska a Luhačovicka.

Číst více