Ruská víza! Mantra cestovního ruchu

Víza z Ruské federace jsou opět na pořadu dne. Od 5. listopadu se v Moskvě-Sokolnikách otevírá nové České vízové centrum (ČVC), které bude zajišťovat roli zprostředkovatele mezi ruskými žadateli o víza do ČR, potažmo celého schengenského prostoru, a naším konzulárním oddělením. Od outsourcování služeb spojených s administrací víz si česká strana slibuje zejména jejich zkvalitnění. Oproti očekávání se však toto středisko otevírá v hlavní metropoli a ne v některém z měst v sibiřských oblastech. Mantra cestovního ruchu tak oproti indické meditaci nezklidňuje, ale naopak přináší i několik dalších otázek. Některé z nich jsme prostřednictvím e-mailu položili vedoucí našeho konzulárního oddělení v Moskvě JUDr. Daně Denkové.

Během letní propagační show agentury CzechTourism na Transsibiřské magistrále zaznělo z úst zástupců Ministerstva zahraničních věcí (MZV), že předpokládají brzké otevření vízového centra na Sibiři či na ruském Dálném východě. Proč tedy nakonec Moskva?
Pro Moskvu hovořily tři stěžejní důvody. Jednak přetížení zdejšího konzulárního oddělení, kdy počet přijímaných žádostí o vízum dosahoval denně i mimo sezonu jedné tisícovky. V sezoně se toto číslo ještě zdvojnásobuje, ale prostor a počet pracovníků zůstával stejný. Pro hlavní město také hovoří skutečnost, že většina cestovních kanceláří má sídlo právě v Moskvě. Největší ruská metropole je rovněž spádovou oblastí pro ostatní cestovní kanceláře a uskutečňuje se odtud také nejvíce cest.

Za které úkony budou nyní zodpovědní pracovníci ČVC a které zůstanou našim úředníkům, kteří se doposud zpracováním víz zabývali?
České vízové centrum je určeno zejména touroperátorům a soukromým osobám. Jako servisní organizace zabezpečí náběr žádostí o vydání víza, zpoplatnění, počítačové zpracování dat a jejich následnou kontrolu a konečný výdej pasů s vylepenými vízy.
Celý rozhodovací proces o přidělení či nepřidělení samozřejmě zůstává bez výjimek v kompetenci konzulárního oddělení. To také nadále přijímá žádosti podávané pracovníky státní správy, invalidy a rodinnými příslušníky občanů EU, zachován zůstane i přístup pro soukromé osoby. Ty ale budou obslouženy poté, co budou vyřízeny žádosti výše uvedených prioritních kategorií žadatelů.

Proč se MZV rozhodlo pro outsourcing služeb spojených s administrativním zpracováním víz? Co přinese celý projekt ruským turistům, ruským touroperátorům a České republice?
Objem požadavků na vydání krátkodobých víz, se kterými přicházejí jak soukromé osoby, tak tour-operátoři zastupující své klienty, každoročně narůstá asi o 12 procent. Zvládnutí takového množství již bylo nad možnostmi prostorového i personálního zázemí, které máme k dispozici.
Od outsourcingu si slibujeme celkové zkvalitnění služeb na několika úrovních. V důsledku odlivu žadatelů o krátkodobá víza z konzulárního oddělení na ČVC můžeme uvolněné pracovníky přesunout na agendu dlouhodobých víz. Zkrátí se tak lhůty pro přijímání žádostí o víza k dlouhodobému pobytu, neboť s těmi budou lidé nadále přicházet na konzulát.
U ČVC žadatelé ocení rozšíření pracovní doby a odstranění čekacích front. Pro srovnání, vízový servis do konce letošního října zajišťovalo na zastupitelském úřadu sedm přepážek. Ty nahradí 16 přepážek pro žadatele individuální a 12 pro touroperátory. Nové prostory tedy umožňují i zavedení odděleného režimu pro tyto dvě skupiny klientů. V neposlední řadě mají Sokolniky výbornou dopravní dosažitelnost. Otevírací doba je zde stanovena od pondělí do pátku od 9.00. do 16.00. hodin, přepážky budou obsluhovány podle aktuální potřeby a bez nutnosti předchozího zápisu, protože odpadá nutnost telefonického objednávání.

Jak probíhalo výběrové řízení, jaké byly podmínky, která společnost je nakonec realizátorem projektu ČVC? Jaké má tato firma zkušenosti s „vízovou administrativou“?
Realizátorem ČVC je společnost VFS. Výběrové řízené bylo zcela v kompetenci Ministerstva zahraničních věcí ČR, přičemž bylo přihlédnuto k místní spolupráci s ostatními zastupitelskými úřady, které na principu outsourcingu vízové administrativy fungují. Podrobnosti o zmíněné firmě lze nalézt na webových stránkách VFS.
(Poznámka redakce: Služby společnosti VFS naleznete na www.vfsglobal.com . VFS Global, součást Kuoni Travel Group, v současné době hájí zájmy 26 diplomatických misí. Na podzim 2007 čelila kritice agentur, které se v RF zaměřují na outgoing do Velké Británie. Podle dohody mezi velvyslanectvím VB a VFS měla firma otevřít pobočky v regionech. VFS otevření řešila pronájmem moskevské turistické agentury. Konkurence upozorňovala na monopolizaci trhu se zájezdy do Británie. Zdroj: www.migraceonline.cz .)

Jak vysoké náklady spojené s provozem ČVC ponese Česká republika?
Provoz nového Českého vízového centra nebude Českou republiku stát nic.

Změní se tedy poplatky za vyřízení jednotlivých typů víz, které ČR ruským turistům vydává? To pravděpodobně nelze, neboť jejich cenu pevně stanovuje Dohoda mezi EU a Ruskou federací z roku 2007…
Poplatky za vízum se nemění a zůstávají na 35 eurech za standard vízum a 70 eurech za expres vízum. K porušení Dohody RF – EU tedy nedochází. Provozovatel centra, společnost VFS, si však bude účtovat manipulační poplatek ve výši 900 RUR (asi 663 Kč, tedy přibližně 26 eur) za žádost a ten bude hrazen žadatelem. Odpadá ale poplatek za objednání přes call centrum. Ten činí 2 eura za jednu minutu hovoru, přičemž minimální cena za jeden hovor jsou 4 eura.
(Poznámka: Problematikou outsourcingu víz se zabývá EK i jednotlivá ministerstva zahr. věcí. Jedna strana tvrdí, že částky uvedené v dohodě jsou konečné, druhá že využití outsourcingu je dobrovolné a individuálním klientům zůstává možnost podávat žádosti přímo na konzulátech.)

Poplatek za zajištění turistického víza přes ČVC bude tedy minimálně 60 eur. Ve srovnání s předchozím režimem se tak víza Rusům mohou prodražit. Je také pravděpodobné, že uvedená suma není definitivní, neboť nezahrnuje taxu, kterou CK svým klientům vyčíslí za zprostředkování víza. Jaký předpokládáte dopad na počet vydávaných víz, potažmo vliv na procentuální růsty příjezdů z RF?
Žádný pokles počtu přijímaných žádostí v souvislosti s cenou jsme nezaznamenali.

Jak budou řešeny ztráty pasů během administrativní procedury?
Výjimečné případy ztráty pasu budou řešeny individuálně. Odpovědnost za případnou ztrátu nese ten subjekt, který v daném okamžiku má pas v držení v závislosti na průběhu zpracování. Jeho průhlednost bude možno sledovat prostřednictvím internetu.
Každému žadateli bude přiděleno jedinečné referenční číslo, pod kterým se přihlásí do systému. Po uvedení svého data narození nebo čísla pasu může v kterémkoliv okamžiku zjistit, kde se jeho cestovní doklad nachází.

Neobáváte se, že v okamžiku, kdy do procesu přidělování víza vstupuje prostředník, se protáhnou lhůty, na které byli žadatelé zvyklí? Například dojde-li k administrativní chybě (špatně uvedený věk na vízu apod.), jak rychle ČVC zjedná nápravu? Bude brát ohled na to, že turista třeba za dva dny odlétá?
Lhůty pro vydání víza zůstanou zachovány, jejich zkrácení je zatím limitováno technickými faktory. Při nápravě administrativních chyb bude postupováno jako doposud, tj. v okamžiku zjištění chyby se data znovu zadají do systému a bude nutno vyčkat odpovědi cizinecké policie.

Jak bude VFS sankcionována za ztráty a administrativní chyby?
Ztráty vzhledem k několikastupňové kontrole nepředpokládáme. Pokud jde o administrativní chyby, budou opravovány stejně jako dosud, tj. znovuzadáním dat do systému.

Kolik je v Moskvě na našem zastoupení ročně podáno víz prostřednictvím cestovních kanceláří?
Z celkového počtu podaných žádostí o krátkodobá víza je přibližně 85 % podaných prostřednictvím touroperátorů, přičemž moskevské konzulární oddělení přijalo za rok 2007 celkem 215 000 žádostí.

Touroperátoři v souvislosti s termínem otevření lamentují, neboť na ně klade i povinnost nové akreditace. Proč ke změnám dochází v době nejvyššího prodeje vánočních zájezdů a zimní dovolené?
Nutnost nových akreditací souvisí se zahájením činnosti ČVC a s nastavením nových bezpečnostních standardů. Na přeakreditování mají touroperátoři od 1. 10. asi tři měsíce a povinnost předložit několik málo dokumentů, což pro ně představuje minimální administrativní zatížení. To, že subjekty mohou akreditaci získat, jim významně pomáhá v získávání klientů. Její udělení totiž představuje výjimku ze zákona o pobytu cizinců na území ČR, tedy osobní účast žadatele při podání žádosti o vízum. Touroperátorům udělujeme exkluzivní právo jejich klientelu zastupovat, ovšem s tím, že za ni přebírají odpovědnost.

Liší se nové podmínky pro akreditaci od předchozích požadavků? Kolik společností bude muset být přeakreditováno?
Nová akreditace, jejíž podmínky zůstávají stejné, se týká 69 touroperátorů. Podmínky jsou sice přísné, ale ne nesplnitelné. Musí například prokázat, že jsou zapsáni ve Federálním rejstříku touroperátorů, což je i ruským zákonem stanovená podmínka. Účinnost starých osvědčení končí k 31. 12. 2008.

Které z nových bezpečnostních standardů vyžadují přeakreditování? Nelze místo nové akreditace převzít stávající databázi?
Se vstupem ČR do Schengenu došlo i ke zpřísnění podmínek pro udělování víz z hlediska možného bezpečnostního rizika žadatelů o víza. Vzhledem k tomu, že jednotlivé cestovní kanceláře přebírají odpovědnost za své klienty, které my nevidíme, vyžadujeme, aby ze strany touroperátorů byly dány dostatečné bezpečnostní záruky. Na straně jednotlivých cestovních kanceláří rovněž často dochází ke změnám, ať již ve vedení firmy či v rozšíření aktivit, využili jsme proto přechodu na vízový outsourcing k přeakreditaci všech stávající subjektů, která je na velmi dlouhou dobu poslední.

Text: Hana Čermáková

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více