Rozsudek ESD: za zpoždění letů s mezipřistáním ve třetí zemi odpovídá provozující letecký dopravce

Dne 11. července 2019 Evropský soudní dvůr rozhodl, že „v případě letu s mezipřistáním, sestávajícího ze dvou úseků, na něž byla učiněna jediná rezervace, a směřujícího z členského státu do třetí země přes letiště v jiné třetí zemi, může cestující, který do cílového místa určení dorazil se zpožděním více než tří hodin, kdy původ zpoždění vznikl ve druhém úseku letu dopravcem se sídlem ve třetí zemi, uplatnit svůj nárok na náhradu vůči leteckému dopravci Společenství, který provozoval první úsek letu“.

Výše uvedenému rozsudku předcházel spor klientů s Českými aeroliniemi, kdy si cestující u této letecké společnosti zarezer­vovali let z Prahy do Bangkoku přes Abú Zabí. V rámci tohoto letu s mezipřistáním operovaly České aerolinie pouze jeho první úsek Praha – Abú Zabí, který proběhl v souladu s letovým plánem a bez zpoždění při příletu. Oproti tomu, druhý úsek z Abú Zabí do Bangkoku, provozovaný v rámci dohody o sdílení kódů společností Etihad Airways, která není „leteckým dopravcem Společenství“, byl opožděn o 8 hodin a 8 minut. Vzhledem ke skutečnosti, že České aerolinie odmítly dotyčným cestujícím zaplatit požadovanou náhradu, podali klienti proti výše uvedenému dopravci žalobu.

Soud se tedy zabýval otázkou, kdo je v tomto případě povinen platit náhradu za tak významné zpoždění. Na začátek bylo připomenuto, že let s jedním nebo více navazujícími lety, které jsou předmětem jediné rezervace, představuje pro účely nároku cestujících na náhradu podle nařízení č. 261/2004 jeden celek. Soudní dvůr rozhodl, že povinnost zaplatit cestujícím náhradu škody spadá výhradně na „provozujícího leteckého dopravce“. V tomto ohledu Soudní dvůr uvádí, že má-li být letecký dopravce kvalifikován jako provozující letecký dopravce, musí být splněny dvě kumulativní podmínky – uskutečnění příslušného letu a existence smlouvy uzavřené s cestujícím. V tomto případě lze s určitostí prokázat, že České aerolinie realizovaly let v rámci přepravní smlouvy uzavřené s dotyčnými cestujícími, z čehož vyplývá, že musejí být kvalifikovány jako „provozující letecký dopravce“, a jsou tedy povinné k náhradě.

Foto: Shutterstock.com

foto
Mgr. Kristýna ČamskáAsociace českých cestovních kanceláří a agentur
office/account manager
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Asociace

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Hana Krejbichová / Prague Convention Bureau

Zástupci kongresové Prahy si zvolili nové vedení

Ve středu 4. května se uskutečnila valná hromada Prague Convention Bureau, v rámci níž proběhla volba nového představenstva a členů revizní komise. Kongresový průmysl Prahy, který je oficiálně zastřešován právě Prague Convention Bureau, tak získal nové vedení.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více