Rodiny s dětmi očima hoteliérů

S rostoucím objemem dat o chování a vlastnostech jednotlivých tržních segmentů je možné identifikovat kvalitativní i kvantitativní změny a vývojové trendy týkající se jednotlivých tržních segmentů hotelů a dalších ubytovacích zařízení. Přestože se začíná klást důraz na aplikaci praktik tzv. behaviorálního cílení zaměřujícího se téměř až na jednotlivce, zůstává znalost obecnějších vlastností homogennějších skupin zákazníků na trhu stále značnou výhodou, a to nejen v rámci marketingových aktivit hotelů. Jednou z těchto skupin, charakteristickou svými unikátními vlastnostmi a chováním, jsou právě rodiny s dětmi. Ty je možné z důvodu určitých rozdílů dělit ještě na rodiny s dětmi předškolního a školního věku.

Předtím však, než se v textu zaměříme na některé vybrané vlastnosti tohoto tržního segmentu, bude dobré zvýraznit ještě některé aktuální trendy, které se také vážou na popisovaný segment a které nemohou nechat z produktového a komunikačního hlediska moderního hotelového marketéra v klidu. Mezi těmito trendy je nutné zmínit především:

  • zážitkově orientované produkty,
  • moderní (smart, IoT, AI) technologie na pokojích i v jiných částech hotelu,
  • autentičnost zařízení a jeho produktů,
  • komunikace prostřednictvím mobilních zařízení,
  • zdravý životní styl apod.
     

 Co se týče specifik cestování rodin s dětmi, je možné identifikovat jisté posuny a trendy, které mohou částečně ovlivnit obchodní chování ubytovacích zařízení. Heike A. Schänzel a Ian Yeoman ve svém článku „Trends in family tourism“ vydaném v Journal of Tourism Futures (2015) uvádějí například vlivy spojené se změnami rodinných struktur, s imigračními procesy, s rostoucí rozhodovací rolí dětí v rodinách a jejich vymezenějšími potřebami, s rostoucí potřebou zážitků a vzpomínek, se zvyšujícím se podílem rozvedených rodin, s dostupností nových destinací (např. BRIC) nebo se změnou genderových rolí v rodinách apod.

Co se týče vlastních ubytovacích zařízení, je znalost týkající se aktuálních vlastností a chování tohoto tržního segmentu vhodná nejen při rozhodování o výběru nebo změně vhodného segmentu, ale také především při tvorbě vlastních produktů a k volbě konkrétních nástrojů a metod marketingové komunikace. Společně s Pavlem Kotasem ze společnosti Previo.cz jsme se na základě dat z relevantních databází pokusili o hrubé zobecnění vlastností a požadavků segmentu rodin s dětmi týkající se využívání ubytovacích služeb.

Velmi početnou skupinu zájemců o dovolenou bez dětí tvoří, vcelku pochopitelně, učitelky.

Mezi preferované typy pokojů patří dnes u tohoto segmentu především apartmány a vícelůžkové pokoje s možností vlastního vaření nebo alespoň kuchyňky na patře. Mikrovlnná trouba patří mezi velmi žádaná vybavení. Ta zařízení, která mohou nabídnout dětská hřiště, koutky, bazény apod., mají samozřejmě přednost. Dětské židličky jsou u rodin s mladšími dětmi očekávány jako nezbytné vybavení prostor hotelu. Co se týče doplňkových služeb a dalších produktů, jsou preferovány ty, u kterých se nepředpokládá nutnost opustit hotelové prostory. Jsou preferovány také ty produkty, během kterých se může rodina na krátkou dobu rozdělit a vyměnit si mezi sebou roli „hlídače“ dětí (například masáž apod.). Mezi preferované destinace nepatří zcela jistě města. Pobyty v přírodě výrazně převažují nad těmi ostatními. Městské hotely „hlásí“ přibližně 10procentní zastoupení hostů touto cílovou skupinou, kdežto penziony v přírodě více než 50 procent. Je také patrné, že mezi preferovaná zařízení patří spíše méně náročná a levnější zařízení než dražší a kvalitnější hotely. Při výběru ubytovacího zařízení je kladen značný důraz na čistotu, bezpečnost a možnosti zabavit děti. Zmínky o vstřícném a ochotném personálu jsou v recenzích hostů značnou výhodou.

Potřeba záruky dostatečné vybavenosti a vhodnosti zařízení pro pobyt rodin s dětmi se stala předmětem certifikačních aktivit, v různých zemích různě pojatých. V České republice se můžeme například setkat s pravidly pro zařazení ubytovacího zařazení do katalogu ubytovacích zařízení „baby friendly“ nebo dokonce s „baby friendly“ certifikací. Budoucnost těchto aktivit je jistě v rukách samotných zákazníků a hoteliérů.

Foto: Shutterstock.com

 

doc. Ing. Jan Hán Ph.D.Vysoká škola hotelová v Praze
prorektor pro výzkum
han@vsh.cz
www.vsh.cz/vyzkum
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více