Průmyslové dějiny viděné i prožité

Vzhledem ke skutečnosti, že jsou severní Morava a Slezsko drsným regionem plným pozůstatků překotného průmyslového vývoje minulých století, není příliš velkým překvapením, že si za mezioborový produkt cestovního ruchu chtějí zvolit své nejvýznamnější bohatství. Tím jsou samozřejmě industriální památky, po nichž už od roku 2012 provádí tzv. Technotrasa. Jak na tom produkt aktuálně je?

Jedinečnost v technice

„Náš kraj má unikátní technické dědictví, které jinde v Česku v takovém rozsahu i kvalitě nenajdeme. Je to konkurenční výhoda, na které chceme stavět a posilovat ji, proto považuji Technotrasu za náš klíčový produkt cestovního ruchu,“ uvedl v minulosti náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro regionální rozvoj a cestovní ruch Jan Krkoška. Právě z tohoto důvodů vynakládá kraj každoročně významné finanční prostředky, které do Technotrasy investuje. Díky tomu se projekt může neustále rozvíjet a rozšiřovat svou nabídku. Takže zatímco při spuštění do něj bylo zapojeno pouze 14 subjektů, v letošním roce je jich zapojen více než dvojnásobek. To překonalo očekávání i samotného kraje. Původně bylo odhadováno, že se do Technotrasy letos zapojí 25 subjektů, po prázdninovém bilancování se ukázalo, že jich nakonec bylo ještě o pět více. A do budoucna by se jejich počet měl dále rozšiřovat, a to až na 40 památkových i jiných objektů.

Právě industriální památky jsou totiž podle Davida Karčmáře z krajské destinační společnosti Moravian-Silesian Tourism tím, co dělá kraj výjimečný. „Ocelové srdce republiky našemu kraji opravdu neodpářeme,“ vysvětlil nedávno pro ČTK. A co je hlavním snahou projektu? Propojit návštěvu konkrétních technických památek se zážitkem. „Chtěli jsme, aby samotné atraktivity a jejich expozice byly nějakým způsobem oživené. V mnoha objektech proto probíhají komentované prohlídky,“ doplnil David Karčmář.

Koordinátor a cílové skupiny

Přestože hlavní finanční podporu poskytuje produktu kraj, jeho hlavním koordinátorem je právě zmíněná krajská destinační společnost. Ta má na starosti provázání všech aktivit a od letošního roku i kompletní a ucelenou marketingovou podporu. „Technotrasa má prezentovat severní Moravu a Slezsko jako oblast plnou technických atraktivit a přilákat turisty z celé České republiky,“ definuje hlavní cílovou skupinu projektu jeho produktová karta. V rámci druhého plánu touží koordinátor zaujmout samozřejmě i zahraniční turisty. Cílit by přitom chtěl především na okolní státy – tedy Polsko, Slovensko, Rakousko či Německo. Jako potenciálně zajímavý cíl zastavení by mohla Technotrasa být ale třeba i pro cestovatele z Velké Británie či Itálie.

Co se týká dalších preferencí, blíže si cílovou skupinu zatím koordinátor nedefinoval. I když to z pohledu agentury CzechTourism není ideální, potenciálně je zajímavý téměř pro všechny segmenty cestovního ruchu. Díky zapojeným subjektům, kterými jsou například Dolní Vítkovice, Landek park, Důl Michal, Pivovar Radegast, různá technicky zaměřená muzea a expozice i vodní mlýny, úzkokolejky či pevnosti, je pokrytí velmi široké. Jak však již bylo naznačeno, mělo by se jednat hlavně o tzv. turisty-požitkáře, kteří chtějí mít návštěvu míst obohacenou o jedinečný zážitek. I proto je Technotrasa koncipována do 5 základních linek, kterými jsou:

  • Za příběhy hrdinství, odhodlání a zrady
  • Kde šikovné ruce vytvářejí živoucí tradice
  • Tam, kde tepe ocelové srdce republiky
  • Do světa poznání a nezapomenutelných zážitků
  • Do míst, která nás spojují s minulostí
     

„Technotrasa je především o autentických zážitcích na unikátních místech. Hlavní roli tak hraje návštěvník, který je vtažen do děje a zažívá reálné situace všemi smysly. Zaposlouchá se do příběhů významných průmyslnických rodin a jejich firem, které kraj proslavily za hranicemi,“ vysvětlil ředitel Moravian-Silesian Tourism.

Je Technotrasa mezioborovým produktem?

Ve stručnosti? V tuto chvíli plnohodnotným mezioborovým produktem ve smyslu, v jakém jej chápe agentura CzechTourism, není. Stále má blíže spíš k projektu. To je dáno skutečností, že do něj prozatím nejsou zapojeny subjekty mimo obor cestovního ruchu. Pozitivní však je, že koordinátor již navázal partnerskou spolupráci s cestovní kanceláří OK Tours. Ta tak Technotrasu nabízí turistům v rámci „železárenského balíčku“, který zahrnuje kromě ubytování i prohlídku Dolní oblasti Vítkovic a Landek Parku. Do budoucna by ale destinační společnost Moravian-Silesian Tourism chtěla vytvořit jakousi zkrácenou tour určenou k prodeji pro autobusové touroperátory.

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Turisté v Praze si možná připlatí

Vedení Prahy chce zvýšit turistický poplatek za ubytování z nynějších 21 na 50 korun za den. Důvodem je snaha zvýšit příjmy města, které jsou nižší než výdaje spojené s turismem. Město proto schválilo memorandum se svou firmou...

Číst více
Foto: Daniel Mrázek

Za exotikou a do tropů. Česko ale neopustíte

Navštívíte ty nejzazší končiny světa, pohlédnete do tváře chameleonům, nakrmíte lemury, užasnete nad pestrostí papoušků, ponoříte se do pestrého podmořského světa a v tropickém deštném pralese vás ovanou křídla velkých motýlů. Covidový cestovatelský semafor vás ale zajímat...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

V Beskydech to vypadá na rušnou zimu

Zimní střediska na Frýdecko-Místecku v Beskydech registrují před sezonou velký zájem o lyžařské kurzy. Některá už mají obsazenou kapacitu až do března. Problém ale mívají se zajištěním personálu. ČTK to řekli provozovatelé středisek.

Číst více