Profil Moravskoslezského kraje

Moravskoslezský kraj se nachází v nejvýchodnější části České republiky. Poloha na hranici tří států téměř ve středu evropského prostoru je z hlediska cestovního ruchu strategicky velice výhodná. Snahou regionálních aktérů je využít této geografické lokace a propojit některé aktivity s výhledem na vytvoření významného evropského územního centra.

 Moravskoslezský kraj lze charakterizovat jako velice pestrou a různorodou oblast, která může turistům a výletníkům nabídnout mnoho zajímavého. Kraj je rozčleněn do šesti turistických oblastí, z nichž každá má svůj specifický ráz. Základní rys celého kraje je dán tradicí těžby černého uhlí a hutnictvím, kterému odpovídají unikátní technické památky a urbanistické koncepce některých měst. Kontrastně pak působí soubory lidové architektury či různorodé církevní skvosty. Domácí i zahraniční návštěvníci přijíždějí za poznáním, zábavou, odpočinkem i aktivní turistikou. Hlavními zdrojovými zeměmi jsou Slovensko, Polsko, Německo a Rusko. Stejně jako v ostatních krajích s výjimkou Prahy však tvoří hlavní zdrojovou základnu návštěvnosti kraje rezidenti.

Hlavní destinace

  • Beskydy, Jeseníky – z důvodu rozlehlých areálů pro zimní sporty,
  • Ostrava – správní, kulturní a společenské centrum kraje,
  • Opava – město plné historických skvostů,
  • Štramberk, Nový Jičín – historická centra měst,
  • Technické muzeum Tatra Kopřivnice, Hornické muzeum OKD v Ostravě,
  • Soubor útulen na Poustevnách – lidový sloh,
  • Hrady a zámky – Sovinec, Hukvaldy,
  • Důl Michal – národní kulturní památka,
  • Darkov, Karlova Studánka – lázně s dlouholetou tradicí.

Dopravní infrastruktura

Jak již bylo řečeno, Moravskoslezský kraj zaujímá strategickou polohu na rozmezí tří států – České republiky, Polska a Slovenska. Díky tomu má výhodnou výchozí pozici pro dopravní vazby směrem do východní Evropy. Skrze Moravskoslezský kraj procházejí tranzitní evropské tahy, ať silniční či železniční. V regionu se postupně dokončují dálnice a rychlostní silnice, ale také železniční koridory pro vlaky nejvyšší kvality. Široké možnosti cestování po kraji umožňují dostupné a kvalitní dopravní sítě, které přímo navazují na všechny evropské základní silniční tahy. Nejrychlejší vstupní branou do kraje je rekonstruované Letiště Leoše Janáčka. V současnosti se připravuje regionální projekt Moravskoslezské karty, která pro cestování po kraji umožní bezhotovostní odbavení cestujících ve všech druzích regionální dopravy.

Ubytovací zařízení

V roce 2009 bylo v Moravskoslezském kraji evidováno 447 hromadných ubytovacích zařízení s celkovou kapacitou 25 935 lůžek a 1 524 míst pro stany a karavany. Čisté využití lůžek vykazuje dlouhodobě klesající trend (od roku 2000 se snížilo o více než polovinu). Vzhledem k relativně stabilní návštěvnosti kraje je klesající využití ubytovacích kapacit indikátorem zkracující se průměrné doby přenocování (především v letech 2001 až 2005).

Čisté využití lůžek (ČVL) a využití pokojů (VP) v hotelech a podobných ubytovacích zařízeních v Moravskoslezském kraji (%)

  Čisté využití lůžek (ČVL) a využití pokojů (VP) v hotelech a podobných ubytovacích zařízeních v Moravskoslezském kraji (%)

(Zdroj: ČSÚ)

Návštěvníci

Do Moravskoslezského kraje přijíždějí návštěvníci zpravidla z blízkého okolí do 50 km (60 %). Auto je upřednostňovaný dopravní prostředek (65 %), příležitostně lidé využívají vlak (17 %). Většinou přijíždějí návštěvníci na jednodenní výlet (70 %), s partnerem či přáteli. Restaurační zařízení vyhledá při svém pobytu většina turistů (třetina respondentů uvedla, že pokaždé). Pokud návštěvníci v regionu přenocují alespoň jednou, ubytují se většinou u známých či příbuzných, až poté v hotelu či penzionu. Návštěvnici přijíždí do regionu převážně za turistikou, relaxací a poznáním. Pěší a poznávací turistika jsou nejlákavější aktivity v regionu. V horských střediscích se jedná tradičně o lyžování a zimní sporty. Boom zažívá golfová turistika (např. Čeladná). Téměř dvě třetiny návštěvníků se vrací do regionu opakovaně.

Počet hostů v HUZ v Moravskoslezském kraji (R + TOP 5 ZZ)

  Počet hostů v HUZ v Moravskoslezském kraji (R + TOP 5 ZZ)

(Zdroj: ČSÚ)

Strategie

Marketingová strategie rozvoje cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji je souhrnný materiál, který slouží jako obecně akceptovaná koncepce růstu turistické infrastruktury v turistickém regionu. Je dlouhodobým nástrojem koordinace aktivit, prezentace potřeb regionu pro využívání potenciálu cestovního ruchu i inspirací pro jednotlivé spolupracující subjekty. Moravskoslezský kraj pracuje na několika turistických projektech (např. Beskydská či Jesenická magistrála). Současná ekonomická recese výrazně neovlivnila výši dotací na projekty cestovního ruchu, jelikož valná většina z nich je financována z fondů EU. Významným počinem bylo navázání spolupráce s KLACRem (Klastr cestovního ruchu), který zastupuje soukromou sféru v Moravskoslezském kraji. V marketingové oblasti se kraj zaměřuje na propagaci a prezentaci cílenou převážně na domácí cestovní ruch, nicméně snahou kraje je navázat intenzivnější spolupráci s příhraničními regiony na Slovensku a Polsku a prezentovat zde různorodé turistické zajímavosti, které uspokojí prakticky všechny návštěvníky.

Potenciál

Z hlediska cestovního ruchu patří k největším přírodním atraktivitám pohoří Beskydy a Jeseníky. Právě tyto dvě oblasti jsou často považovány za jeden z klíčových prvků pro přitažlivost Moravskoslezského kraje. K nejvýznamnějším kulturním a historickým turistickým cílům kraje patří hrady, zámky, stejně tak dřevěné kostely a lidová architektura. Především koncentrace dřevěných kostelů je v Moravskoslezském kraji (v rámci České republiky) výjimečná. Nedávná historie zanechala v regionu rovněž řadu technických památek, které se postupně revitalizují a nacházejí nová využití. Jednou z nich je Dolní oblast Vítkovic, která byla zapsána na listinu Evropského kulturního dědictví. Neméně významnými prvky jsou také rozhledny, které patří mezi velmi atraktivní turistické lokality. Významný potenciál Moravskoslezského kraje představují kulturní akce a folklór. Každoročně se v regionu koná řada festivalů, mezi nejvýznamnější patří například Janáčkovy Hukvaldy, Bezručova Opava či Colours of Ostrava. Nelze než konstatovat, že Moravskoslezský kraj disponuje dostatečným a hlavně pestrým potenciálem pro rozvoj cestovního ruchu.

Připravila společnost Mag Consulting
Foto: CzechTourism

www.magconsulting.cz 

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více