Praha jako nejvýraznější turistická destinace České republiky je nejčastějším cílem zahraničních návštěvníků. V posledních letech je podstatným rysem cestovního ruchu v metropoli orientace na tzv. kongresovou turistiku, která se stále více podílí na vytváření image České republiky a Prahy zvláště.
Praha je specifickým regionem co do struktury i vývoje cestovního ruchu. Výrazněji zde (jako v jediném kraji v ČR) převládají zahraniční hosté nad domácími turisty. Mezi hlavní zdrojové země příjezdového cestovního ruchu patří Německo, Velká Británie, Itálie, USA a Rusko. Praha má ze všech českých regionů také nejvyšší podíl příjezdů z ostatních zemí (mimo TOP 5). S jistou mírou zjednodušení lze konstatovat, že turisté z tradičně dominantních zdrojových zemí mají povětšinou o České republice bližší povědomí a častěji volí destinace v mimopražských regionech, zatímco turisté z méně významných zemí (např. JAR) mají o naší zemi jen základní informace a častěji volí ke svému pobytu Prahu.
Hlavní destinace
Praha se pyšní nesmírně bohatou historií a je významným evropským kulturním centrem. Je doslova přeplněná kulturními, historickými a přírodními památkami. Mezi nejvýznamnější památky patří:
- Pražský hrad – soubor paláců a církevních staveb rozmanitých architektonických slohů,
- Vyšehrad – historické opevnění,
- Betlémská kaple – kazatel Mistr Jan Hus,
- Palác Kinských, Valdštějnský palác,
- Národní divadlo, Národní muzeum,
- Klementinum, Rudolfinum,
- Náměstí – Staroměstské (Orloj), Karlovo, Malostranské, Václavské (Národní muzeum, socha sv. Václava),
- Karlův most – nejstarší stojící most přes řeku Vltavu
- Prašná brána – jeden ze symbolů Prahy,
- Petřínská rozhledna – volná kopie Eiffelovy věže.
Dopravní infrastruktura
Praha je hlavním dopravním uzlem v České republice a díky své poloze má důležité postavení také v Evropě. Hlavní město má rozsáhlou dopravní infrastrukturu, která však začíná být poněkud zastaralá. Hlavními silničními tahy jsou dálnice D1 do Brna a Ostravy, D5 do Plzně, D8 do Ústí nad Labem a D11 do Hradce Králové. V rámci zlepšení dopravní infrastruktury je postupně budován rychlostní okruh kolem Prahy, který je součástí multimodálního koridoru transevropské dopravní sítě. Významnou úlohu sehrává také pražský železniční uzel pro dálkovou a příměstskou osobní dopravu. V severozápadním okraji města se nachází mezinárodní letiště Praha Ruzyně, patřící mezi největší letiště ve střední a východní Evropě. Osobní lodní doprava má v Praze převážně rekreační charakter. V Praze rovněž jezdí metro, které má tři trasy.
Návštěvníci
Do Prahy přijíždějí návštěvníci nejčastěji ze vzdálenosti delší než 100 kilometrů, obvykle automobilem, letadlem nebo autobusem. Nejčastěji přijíždějí s partnerem, partnerkou, přáteli či známými. Turisté se v Praze ubytovávají převážně v hotelech (48 %) nebo u známých a příbuzných (20 %). Z hlediska délky pobytu výrazně převažují vícedenní pobyty (84 %), čímž se Praha odlišuje od ostatních turistických regionů. Hlavním důvodem návštěvy je poznávání, které zmiňuje 43 % návštěvníků. Z nabídky aktivit, jež je možné v Praze provozovat, nejvíce láká poznávací turistika, společenský život, zábava a návštěva kulturních akcí.
Graf 1 – Počet hostů v HUZ v Praze (R+TOP 5ZZ)
(Zdroj: ČSÚ)
Graf 2 – Čisté využití lůžek (ČVL) a využití pokojů (VP) v hotelech a podobných ubytovacích zařízeních v Praze (%)
(Zdroj: ČSÚ)
Strategie
Strategický plán hlavního města Prahy byl schválen zastupitelstvem v roce 2008. Hlavním cílem je naplňování strategické koncepce v letech 2009–2015. Plán se zabývá snahou o ochranu historického dědictví a zároveň rozvojem a modernizací města, podporou kultury, budováním dobrého jména na evropském trhu, odlehčením historického jádra, zachováním kulturních a historických hodnot. Důležitým aspektem je také ochrana životního prostředí – zejména zapojení lidí do ekologických projektů, podpora kulturních aktivit pro obyvatele i návštěvníky, zesílení identifikace obyvatel s městem. Přesně definovaná strategie rozvoje cestovního ruchu však Praze chybí. Nespokojenost s podporou cestovního ruchu zaznívá především z řad podnikatelských subjektů, podle kterých chybí jak image destinace, tak dobrá marketingová strategie. Vyjádřena není ani jasná koncepce a podpora, jakým směrem se má cestovní ruch v Praze ubírat. Cestovní ruch představuje pro Prahu jeden z nejdůležitějších segmentů a měl by být považován za prioritu úspěšného rozvoje metropole.
Potenciál
Praha disponuje nejvyšším potenciálem cestovního ruchu v rámci všech krajů. Z turistického hlediska je hlavní atraktivitou historické centrum s vysokou koncentrací kulturních památek, nalezneme zde četná muzea, galerie atd. Jsou zde k vidění všechny architektonické styly od románského, gotického přes renesanci po secesi. Historické centrum Prahy bylo v roce 1992 zapsáno na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Praha se také stala Evropským městem kultury na rok 2000. Metropole je kulturním a společenským centrem se spoustou divadelních a klubových scén a realizuje se zde množství výstav a koncertů, filmových i hudebních festivalů a dalších kulturních akcí často mezinárodního významu. Urbanistická kompozice hlavního města umožňuje nádherné pohledy na pražské čtvrtě (mj. díky řadě rozhleden a vyhlídkovým místům). Praha je důležitá nejen z hlediska kulturního, ale také politického. Nachází se zde většina politických institucí, náboženských sdružení atd. Předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu jsou tedy markantní. Brzdou dynamického rozvoje je však neschopnost vytvořit ucelenou koncepci rozvoje cestovního ruchu. Pokud se nepodaří jednotlivé vize transformovat do fungujícího plánu, nemusí kouzlo historických památek v blízké budoucnosti stačit.
Připravila společnost Mag Consulting
Foto: Jan Pomykal
www.magconsulting.cz