O čem se jednalo v sekcích na Hospitality & Tourism Summitu

Jak jsme slíbili v minulém vydání, přinášíme malou reportáž z jednání v sekcích na letošní konferenci Hospitality & Tourism Summit. A fotografiemi se ohlížíme za summitem jako takovým.

Hotel jako zážitek

Moderoval Václav Stárek, prezident AHR ČR

Panelisté v této sekci hledali odpověď na otázku, jak správně namixovat zážitky, zábavu a relaxaci. Petr Lžičař, generální ředitel pražského hotelu Grand Majestic Plaza, se ve svém příspěvku zamýšlel nad tím, jak se může hotel odlišit od ostatních. Odpověď nacházel v kvalitě servisu, ale i v drobnostech, jako jsou pozdrav nebo úsměv personálu. V Čechách podle Lžičaře pořád chybí snaha vymyslet cokoli, co učiní hosta šťastného. Pro pozitivní příklady přitom netřeba chodit daleko, stačí vyjet do Rakouska a inspirovat se, jak se tam pracuje s tradicemi a kulturou regionů a mikroregionů, případně s regionální kuchyní… Zážitek v podobě Šumavských lázní představil účastníkům Jaroslav Fischer, ředitel ParkHotelu Tosch. Tento produkt vznikl ve snaze odlišit hotel od konkurence a vrátit mu punc příkladné čtyřhvězdy. Ve sklepení hotelu vznikl unikátní balneoprovoz stavící na bylinných procedurách s využitím lokálních surovin. Tento produkt spolu s cíleným marketingem vedly k radikální změně ve struktuře klientely a ke zlepšení ekonomických výsledků hotelu. Další z diskutujících, ředitel hotelu Adria Karel Doubek, během krátké prezentace názorně ukázal, jak v tomto zařízení usilují o to, aby se host cítil jako doma. K pocitu domácké pohody slouží třeba hrnky s iniciálami, do kterých hosté dostávají nápoje, domácí koláče k snídani, pokrmy vyráběné z vlastních surovin apod. Základním předpokladem ale je, že má-li se host v hotelu cítit jako doma, musí se v něm nejprve jako doma cítit zaměstnanci. A to velmi souvisí se způsobem jejich vedení… O tom, že zážitkem může být pro hosty i plavba po tuzemských řekách, přijela účastníky přesvědčit Jiřina Waindlichová, obchodní manažerka hotelové lodi Florentina. Ta se loni stala součástí firmy Thurgau Travel, která provedla rekonstrukci plavidla a zaměřila se na zlepšení servisu. Vstřícnost personálu se podle Waindlichové projevila v lepších recenzích na internetových portálech. Posledním řečníkem v sekci byl Petr Jendrejčák, resident manager One Room Hotelu Tower Park Praha. Tento „šestihvězdičkový jednopokojový hotel" vyrostl v jedné z kabin žižkovského televizního vysílače, díky čemuž nabízí hostům opravdu ojedinělý a luxusní zážitek. Pravda, také za ojedinělou cenu 25 tisíc korun za noc. Apartmá lze využít i jako zasedací místnost či salonek pro soukromý gastronomický zážitek.

-pmu-

Hory nejen pro lyžaře

Moderoval Jakub Juračka, prezident Asociace lanové dopravy

České hory za dvacet let dosáhaly evropské kvality nabídky služeb. Přesto z řad podnikatelů při srovnání se zahraniční konkurencí zaznívá, že základním problémem je negativní postoj státu k cestovnímu ruchu jako popelce, které málokdo rozumí a kterou zejména stát nechápe pro její možný přínos k léčbě všech bolestí České republiky. V sekci diskutovali Jitka Fatková (Lipensko), Karel Rada (Hotel Horizont), Milan Goč (Sportovní areál Harrachov), Vít Moudrý (První bobová), Jan Sotona (Lyžařský areál Nella, Orlické hory), Martin Komárek Martin Palán (resort Dolní Morava).

-jj-

Marketing a PR v cestovním ruchu

Moderovala Eva Klánová, jednatelka Press21

Všichni řečníci hovořili skutečně o problémech spojených s tématem, aniž by se snažili využít prostor jako PR pro svou firmu. Myslím, že zúčastnění posluchači ocenili otevřenost řečníků, kteří se zmiňovali i o problémech spojených s popisovanými marketingovými kampaněmi a uváděli dokonce i konkrétní fakta, což je docela výjimečné. Zejména v případě, že se neprezentují jen výsledky úspěšné. Časový harmonogram se nám podařilo dodržet, ale soudě podle zájmu posluchačů a množství dotazů by toto téma sneslo klidně větší prostor. Jako pravidelný účastník konferencí osobně vysoce hodnotím fakt, že se během vystoupení řečníků a diskusní části nikdo nezvedl a neodešel „ke konkurenci", jak bývá zcela běžné. V sekci diskutovali Zdeněk Kovařík (Mamaison Hotels & Residences), Alena Koukalová (HST Obchodní komora Švýcarsko – Česká republika), Naďa Kverková (Léčebné lázně Bohdaneč), Michal Hoblík (Aspen PR) a  Petr Psotka (Vinařský institut).

-ek-

Jak připravit a nabídnout regionální gastronomii

Moderovala Pavla Burešová, Vysoká škola hotelová

V gastronomické sekci se odrážela profesionalita a entuziasmus vystupujících odborníků, který se promítal do dobré nálady v pub­liku a živé diskuse.

Vyplynulo několik závěrů:

  • gastronomie je věda, která ovlivňuje lidské zdraví, a proto je třeba k ní přistupovat sofistikovaně,
  • zlepšuje se kuchařský um a profesionalita, která kopíruje požadavky hostů, ale je nezbytné stále se učit, konfrontovat a pracovat na sobě,
  • zvyšuje se zájem o kvalitní gastronomické vzdělávání,
  • nejlépe fungují jasné koncepty postavené na jedinečnosti a osobní identitě, ve které se promítá kultura a tradice,
  • současný náročný a inteligentní host vyžaduje identické pokrmy z místních surovin za použití vhodných technologií,
  • nutné je sledovat co vyžaduje náš zákazník a přidat mu ještě něco navíc v podobě příběhu (o receptuře, původu surovin, místě, …).

V sekci diskutovali: Marek Svoboda (Bidvest), Mirek Horák (Hospoda Kyčerka), Radek Džiuban Tomáš Levý (Café fara v Klentnici).

-pb-

Doprava jako prostředek přepravy i turistický cíl

Moderoval Petr Studnička, tajemník katedry cestovního ruchu, Vysoká škola hotelová

Snahou vystupujících bylo najít odpovědi na otázky, zda mohou být dopravní služby cílem a zároveň zážitkem v cestovním ruchu a jak může doprava pomoci rozvoji regionů v České republice. Prvním vystupujícím byl generální ředitel JLV Bohumír Bárta. V roce 2012 zvítězila společnost ve výběrovém řízení na poskytování gastronomických služeb ve vlacích Českých drah v průběhu následujících čtyř let. JLV zajišťují i služby pro Deutsche Bahn (Německé dráhy), které jsou dnes největším světovým železničním dopravcem. Kromě konkurence na české železnici v dálkové dopravě (Regiojet, Leo Express) či prezentační jízdy rakouské jednotky Railjet v České republice dne 17. 4. 2013 byla věnována pozornost Mňam vlaku v rámci Grand Restaurant Festivalu, karnevalovému vlaku do Benátek, Šachovému vlaku či zvláštním vlakům na loňské fotbalové Euro, na jejichž palubách bylo prodáno dvacet tisíc plechovek piva během čtyř dnů. Za Asociaci lodního průmyslu a Marinu Týnec nad Labem vystoupil Vladimír Žák. Zabýval se nejen rekreačním potenciálem českých řek, ale i vybaveností přístavišť a nabízenými doprovodnými službami. Dodal, že zatímco využití Labe je pro rekreační plavbu využíváno méně, pak osobní lodní doprava na střední Vltavě a na území Prahy je intenzivnější. Baťův kanál byl označen za dopravní tepnu, na které se v současné době rekreační lodní doprava rozvíjí nejvíce. Diskuse se vedla o plánované výstavbě kanálu Dunaj–Odra–Labe. Jiří Pavel vystoupil za Jindřichohradecké místní dráhy a ve svém příspěvku se zabýval využitím železniční dopravy v cestovním ruchu. Zmínil nejen pravidelné parní a motorové vlaky, ale i doprovodné animační programy či rekreační ubytování v železničních stanicích. Z připravovaných projektů byly zmíněny produkty Vlakem za pivem či Jízda na stanovišti strojvedoucího. V závěru zaznělo pozvání na letní sezonu, protože letos budou v měsících červenci a srpnu jezdit na Jindřichohradecku každý den tři páry parních vlaků.

-ps-

Lázeňství a wellness

Moderovala Eva Frindtová, vydavatelka C.O.T. media

 Zástupci významných lázeňských společností a asociací, kteří přišli do sekce diskutovat, nemají mnoho důvodů k radosti – nová pravidla nastolená vyhláškou zásadně mění podmínky v lázeňství. Za meziroční pokles (optimistický odhad mluví o 30 %, pesimisté zmiňují až 50% úbytek) je způsoben rapidním poklesem klientů komplexní lázeňské péče a mírným poklesem klientů příspěvkové lázeňské péče, za které mohou změny v indikačním seznamu. Nastává boj o tuzemského i zahraničního samoplátce. Ten je ale náročnějším zákazníkem. Je úroveň služeb českých a moravských lázní na dostatečné úrovni? Své úvodní slovo končil Martin Plachý, prezident Evropského svazu lázní a viceprezident Svazu léčebných lázní ČR, slovy, že „nikdy není tak špatně, aby nemohlo být hůř". Lázně si ale musejí poradit. Jak řeší produkt a jeho marketing, volbu cílových skupin, trhů a nástrojů – o tom hovořil Jiří Dědek, obchodní ředitel Lázní Luhačovice. Na podobné téma vystoupil také Rudolf Bubla, výkonný ředitel Léčebných lázní Bohdaneč – menších lázní s vysokým procentem klientů komplexní lázeňské příspěvkové péče. Zejména v této době je velmi důležitá spolupráce a podpora ze strany lázeňských měst vůči lázeňským společnostem. O tom zda a jak funguje, hovořil Jiří Houdek, starosta Třeboně a předseda Sdružení lázeňských míst ČR. Trochu jako z jiné planety zapůsobilo vystoupení Michaely Severové, vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu města Litomyšle, která ukázala kreativní marketing města, které není lázeňské, přesto se na trhu cestovního ruchu úspěšně prosazuje s produktem „Lázně ducha". A tak úvodní pesimismus se v průběhu sekce změnil a slogan, že může být i hůř, v závěru nahradilo povzbudivější: „Co nás nezabije, to nás posílí! Buďme kreativní!"

-ef-
Foto: Blue Events

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více