Právní úprava cestovního ruchu je již několik let, přibližně od účinnosti nového občanského zákoníku 1. ledna 2014, bohužel velmi nestabilní. Nyní se projednává již druhá zásadní novelizace jediného speciálního zákona k turismu č. 159/1999 Sb. a přitom je riziko, že kvůli tzv. spotřebitelskému kodexu může zákon zaniknout zcela.
Foto: Shutterstock.com
|
Právní úprava lázeňství je však od obecné úpravy turismu oddělená a poměrně stabilní. Základem je zákon o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních vod, přírodních léčebných lázních a lázeňských místech a o změně některých souvisejících zákonů (lázeňský zákon) č. 164/2001 Sb. Na zákon navazují více než dvě desítky úzce specializovaných právních předpisů Ministerstva zdravotnictví o lázních a léčivých zdrojích. Zákon je sice novelizován často, ale přibližně od roku 2009 nejsou změny významné nebo jsou způsobeny transformací jiných institutů právního řádu, třeba přestupků (250/2016 Sb. a 183/2017 Sb.).
Jak je v mezioborovém turismu běžné, tak i lázeňství se týká řada norem z jiných oblastí. Zejména jde o předpisy upravující veřejné zdravotnictví, což jsou především zákony č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, a č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, kde roli hraje i sociální politika státu. Před několika lety se prováděla úsporná politika (např. vyhláška č. 267/2012 Sb. omezující hrazenou lázeňskou péči), což ohrozilo existenci řady lázní. Pro lázně má zásadní význam třeba také stavební zákon č. 183/2006 Sb. nebo vodní zákon č. 254/2001 Sb. Získat orientaci nejen v předpisech přímo k lázeňství, ale i ke zdravotnictví, stavebnímu právu i dalším speciálním otázkám je náročné.
I u lázeňství se projevuje prvek běžný u turismu a práva vůbec, tedy pomalé vyrovnávání právního řádu s moderními prvky. Nejvýrazněji jde o tzv. sdílenou ekonomiku, která dělá těžkou hlavu např. provozovatelům hotelů. V lázeňství jde hlavně o wellness, které (na rozdíl od detailně upravených lázní) české právní předpisy vlastně neznají. Dosud zřejmě jediná zmínka pojmu wellness je v nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství (pouze v příloze, část 28), což při ohromném rozsahu právních předpisů a významu wellness překvapí. Pro rozvoj tohoto fenoménu – a to nejen v ČR – se přitom považuje jeho důkladnější vymezení a zakotvení i v právních předpisech za potřebné. Pro provozovatele lázní, kteří musejí plnit nespočet podmínek včetně obtížného zajištění kvalifikovaného personálu, znamená rozvoj wellness nemilou konkurenci.
Dalším zásadním právním problémem, který má obdobu třeba u cestovních kanceláří nebo hotelů, je negativní vliv některých obecných právních předpisů. Není neobvyklé, že se prosazuje nová obecná právní úprava, která však v podmínkách turismu či lázeňství má ještě těžší následky. Mnohdy přitom tyto předpisy vytváří EU, jako je tomu u rozšíření ochrany v Obecném nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) účinném od 25. května. Právě lázně, které disponují citlivými (a tedy zvlášť chráněnými) údaji o zdravotním stavu, musejí věnovat novým povinnostem – případně tvrdým sankcím i za dodržování již existujících – vysokou pozornost. Podobná situace, také zásadně ovlivněná předpisy EU, se týkala poplatků pro kolektivní správce autorských práv (OSA), což vyvolávalo dlouhodobé diskuse. Z právního hlediska je přitom úprava osobních údajů i autorské právo dosti specifickým institutem, ve kterém se obvykle orientují jen specialisté, a jde samozřejmě o otázky nesouvisející přímo s provozem lázní.
Vcelku se tedy lázně, stejně jako obecně cestovní ruch, musejí vyrovnávat s řadou komplikovaných právních problémů. Právníků schopných poskytnout kvalifikovanou radu v dosti specifickém turismu je jen hrstka, nebezpečnější je však stav, kdy vyšší a tím spíše střední management ztrácí orientaci v právní úpravě. Při její komplikovanosti, hrozivé nestabilitě a nedostatku informací pak nejednou fakticky rezignuje na její sledování. Jenže éra divokého kapitalismu 90. let je již pryč a sankce třeba za GDPR může být až likvidační.