Německo hlásí rekord a láká na Bauhaus

Zeptáte-li se na počátku roku svých známých, kam zamíří na dovolenou, asi jen málokdy bude odpovědí Německo. Jenže budete-li s nimi hovořit na konci roku, začne to z nich padat – ten byl na prodloužený víkend v Berlíně, jiný prožil dvoudenní nákupní horečku v Drážďanech, další vzal rodinu do Tropical Island či Legolandu, čtvrtý projel s kamarády Labskou stezku. A tak bychom mohli pokračovat. Není proto žádný div, že německý incoming v posledních letech trhá rekordy. Další návštěvníky láká Německo mj. kampaní k 100. výročí Bauhausu.

Rekordní byly příjezdy do Německa i v loňském roce, historicky nejvyšších hodnot tak německý incoming dosáhl podeváté v řadě. Údaje Spolkového statistického úřadu hovoří o tom, že bylo od ledna do prosince 2018 v ubytovacích zařízeních s deseti a více lůžky zaznamenáno 87,7 milionu přenocování cizinců. To je o 3,8 milionu zahraničních přenocování více než v předchozím roce, meziroční nárůst počtu přenocování tedy byl cca 4,5 procenta. „S přírůstkem o 4,5 procenta rostl německý incoming ještě dynamičtěji než v uplynulých dvou letech,“ konstatovala s uspokojením Petra Hedorferová, předsedkyně představenstva Německé turistické centrály (DZT). Dodejme, že v letech 2016 a 2017 vzrostl německý incoming o 1,4 resp. 3,6 procenta. „K tomuto skvělému výsledku přispěla jednak dobrá ekonomická situace a stabilita nejvýznamnějších zdrojových trhů, je to ale také doklad toho, že se nám i našim partnerům vyplácí důsledná adaptace zahraničního marketingu na aktuální výzvy digitální transformace. Díky tomu můžeme efektivněji analyzovat individuální potřeby zákazníků, a ve spolupráci s našimi partnery jim tak přizpůsobovat nabídku,“ vysvětlila Hedorferová.

Česko mezi TOP 20 zdrojovými trhy

Data německých statistiků potvrdila, že klíčovým zdrojovým trhem německého incomingu bylo opět tradiční Nizozemsko (11, 4 mil. přenocování). Druhá příčka patřila Švýcarsku (6,9 mil. přenocování), třetí pak Spojeným státům (6,7 mil. přenocování).

 Téměř tři čtvrtiny přenocování zahraničních turistů připadají na vrub Evropanům. Největších meziročních nárůstů přitom dosáhly příjezdy z Polska, Itálie, Španělska a Švýcarska. Slibně vzrostl incoming z amerického kontinentu, zpomalil naopak přírůstek příjezdů z Asie.

Pokud jde o český trh, ten dělá německým úřadům radost. Česko se po výborných výsledcích v předchozích letech loni opět ukázalo jako dynamický zdrojový trh – v ubytovacích zařízeních s ­alespoň deseti lůžky bylo v roce 2018 zaznamenáno 1 324 315 přenocování českých hostů, což představuje 12,4procentní meziroční nárůst. Nadprůměrné tempo růstu se logicky odráží i v posilování podílu České republiky na celkovém objemu příjezdového cestovního ruchu do Německa: V roce 2018 činil podíl přenocování českých hostů 1,5 procenta, o rok dříve 1,4 procenta. „Rok 2018 je dalším rekordním rokem: poprvé byla překonána hranice 1,3 milionu přenocování českých hostů v Německu. Díky tomu si Česká republika s přehledem upevnila svou pozici mezi TOP 20 zdrojovými trhy,“ dodal ke statistikám Jan Pohaněl, vedoucí zastoupení Německé turistické centrály v České republice. Pokud jde o popularitu jednotlivých spolkových zemí, mířili čeští turisté nejčastěji do Bavorska, na druhé příčce následovalo Bádensko-Württembersko, třetí byl Berlín.

Globální kampaň: 100 let Bauhausu

K dalšímu růstu popularity Německa jako turistické destinace by měly přispět marketingové kampaně Německé turistické centrály. Ta hlavní, celosvětová, je postavena na 100. výročí Bauhausu. Ne, nejedná se o populární hobby market, ale o legendární výmarskou školu výtvarného umění, která byla založena roku 1919. DZT spolu se svými partnery, k nimž patří pracovní skupina Bauhaus Verbund 2019 a destinační agentury všech spolkových zemí, naplánovala řadu aktivit s cílem tuto událost propagovat v segmentu kulturního turismu.

 Globální kampaň DZT láká na památky ve stylu Bauhaus. Na snímku budova školy v Dessau

Globální kampaň DZT láká na památky ve stylu Bauhaus. Na snímku budova školy v Dessau
 

Charakter oslav jubilea coby jedinečného zážitku podtrhuje několik digitálních projektů. Klíčová poselství kampaně artikuluje DZT na stránce www.germany.travel/bauhaus, která je k dispozici v němčině, angličtině a francouzštině. Různé aspekty dědictví stylu Bauhaus v oblastech designu, architektury, umění a řemesel s odkazem na hlavní působiště ve Výmaru, Des­sau a Berlíně a další relevantní místa napříč spolkovými zeměmi znázorňuje tematický animovaný film. Návštěvníci odborných a tiskových konferencí Německé turistické centrály pořádaných v různých zemích světa mají možnost pomocí technologie virtuální reality nahlédnout do digitální repliky legendární ředitelny školy Bauhaus, v níž pracoval zakladatel stylu, architekt Walter Gropius. V rámci výročí Bauhausu propaguje DZT také projekt s názvem „Grand Tour der Moderne“ (Velký okruh modernou). Ten má umožnit kulturním turistům seznámit se s Bauhausem pomocí itineráře, který si mohou individuálně sestavit podle svých potřeb a zájmů.

„Sté výročí založení Bauhausu je skvělou příležitostí k upevnění pozice Německa jako nejoblíbenějšího kulturního cíle Evropanů,“ uvedla u příležitosti zahájení kampaně Petra Hedorferová a dodala: „S pomocí nasazení digitálních technologií a inovativních formátů eventů se snažíme podtrhnout živé dědictví hnutí Bauhaus v Německu.“

Graf – Vývoj počtu přenocování českých hostů v Německu v letech 2000–2018 (v tis.)

 Graf – Vývoj počtu přenocování českých hostů v Německu v letech 2000–2018 (v tis.)

Zdroj: Statistisches Bundesamt, 2019 (zpracování vlastní)

Už před začátkem jubilejního roku Německá turistická centrála prezentovala toto téma interaktivním způsobem na 2. ročníku Incoming & Brand Summitu ve Výmaru, kam koncem října pozvala zástupce médií a influencery z 20 zemí světa. Dalším plánovaným projektem DZT k propagaci Bauhausu ve vybraných zemích je Tiny(BAU)haus. Malý dům vyrobený pomocí 3D tisku z recyklovaného plastu využívá moderní technologie i materiál, a tak je zároveň příkladem myšlenky udržitelného rozvoje. Hlavním prvkem je průchozí kvádr s podlahovou plochou osm čtverečních metrů. Uvnitř objektu mohou zájemci poznat svět Bauhausu všemi smysly. Interaktivní vizuální instalace ukáže, kde všude v Německu se lze s Bauhausem setkat. Premiérově se Tiny(BAU)haus představil v únoru v Rotterdamu, nyní putuje v rámci crossmediální kampaně i do dalších zemí, kde je instalován v rámci prezentací DZT. Jeho cestu bude mimo dalších souvisejících videí a příspěvků na sociálních sítích dokumentovat hashtag #CelebratingBauhaus. V Praze bude k vidění 25.–30. 6. před budovou Národního technického muzea.

Letní města

Kromě Bauhausu se DZT ve svých marketingových kampaních i nadále věnuje velkým trendům, kterými jsou kultura a příroda. Letošní komunikační kampaň je podobně jako u agentury CzechTourism postavena na městech. Nese název „German Summer Cities“ a soustředí se na nabídku metropolí i malých měst v regionech. Stojí na pěti pilířích: urban city, romantická zákoutí, dovolená u vody, pamětihodnosti a umění a kultura. Aktivity na sociálních sítích zastřešuje hashtag #GermanSummerStories.

Zprávy DZT hovoří o tom, že její partneři mají o kampaň zájem. Do všech souvisejících aktivit se mohou zapojit prostřednictvím digitálních balíčků, v 15 nejvýznamnějších trzích se navíc mohou podílet na týdenních festivalech a eventech pro veřejnost. Na přelomu roku bylo s partnerskými podniky a organizacemi uzavřeno 70 dohod o spolupráci. Prémiovým partnerem kampaně „German Summer Cities“ je letecká společnost Deutsche Lufthansa. Petra Hedorferová k tomu doplnila: „Prostřednictvím naší kampaně se snažíme posílit pozici destinace Německo coby lídra v segmentu pobytů ve městech a cest za kulturou v Evropě. Díky kooperačním balíčkům mají především malé a střední podniky skvělou možnost těžit z mezinárodní viditelnosti v rámci naší marketingové ofenzivy. V pěti pilířích pokrýváme jak u partnerů, tak potenciálních návštěvníků Německa z celého světa velmi široké spektrum témat.“

Výročí pádu zdi

Aby toho nebylo málo, přichystala DZT pro letošní rok ještě další, tentokrát virální, kampaň. Na podzim totiž uplyne 30 let od pádu Berlínské zdi a byla by škoda tohoto výročí nevyužít. V plánu je mimo jiné rozsáhlá komunikace v reálném čase prostřednictvím influencerů z významných zdrojových trhů německého příjezdového cestovního ruchu. Ústředním tématem bude vzrůstající turistická nabídka v celém Německu 30 let po pádu Berlínské zdi. „Zájem o téma pádu Berlínské zdi a německého sjednocení je v zahraničí nebývale vysoký. K předchozím jubileím se nám s cílem prezentovat sjednocení jako největší přínos pro německý turismus již podařilo zrealizovat kampaně, které získaly velkou pozornost. U příležitosti 30. výročí pádu Berlínské zdi se více soustředíme na digitální komunikaci, především Instagram Stories, marketing na sociálních sítích a tvorbu videí,“ avizovala Petra Hedorferová.

Foto: Francesco Carovillano / Deutsche Zentrale für Tourismus, Shutterstock.com

 

Nejnovější články z rubriky Destinace

Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Poreč – město mozaiky

Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v  Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.

Číst více