Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Zeptáte-li se na počátku roku svých známých, kam zamíří na dovolenou, asi jen málokdy bude odpovědí Německo. Jenže budete-li s nimi hovořit na konci roku, začne to z nich padat – ten byl na prodloužený víkend v Berlíně, jiný prožil dvoudenní nákupní horečku v Drážďanech, další vzal rodinu do Tropical Island či Legolandu, čtvrtý projel s kamarády Labskou stezku. A tak bychom mohli pokračovat. Není proto žádný div, že německý incoming v posledních letech trhá rekordy. Další návštěvníky láká Německo mj. kampaní k 100. výročí Bauhausu.
Rekordní byly příjezdy do Německa i v loňském roce, historicky nejvyšších hodnot tak německý incoming dosáhl podeváté v řadě. Údaje Spolkového statistického úřadu hovoří o tom, že bylo od ledna do prosince 2018 v ubytovacích zařízeních s deseti a více lůžky zaznamenáno 87,7 milionu přenocování cizinců. To je o 3,8 milionu zahraničních přenocování více než v předchozím roce, meziroční nárůst počtu přenocování tedy byl cca 4,5 procenta. „S přírůstkem o 4,5 procenta rostl německý incoming ještě dynamičtěji než v uplynulých dvou letech,“ konstatovala s uspokojením Petra Hedorferová, předsedkyně představenstva Německé turistické centrály (DZT). Dodejme, že v letech 2016 a 2017 vzrostl německý incoming o 1,4 resp. 3,6 procenta. „K tomuto skvělému výsledku přispěla jednak dobrá ekonomická situace a stabilita nejvýznamnějších zdrojových trhů, je to ale také doklad toho, že se nám i našim partnerům vyplácí důsledná adaptace zahraničního marketingu na aktuální výzvy digitální transformace. Díky tomu můžeme efektivněji analyzovat individuální potřeby zákazníků, a ve spolupráci s našimi partnery jim tak přizpůsobovat nabídku,“ vysvětlila Hedorferová.
Data německých statistiků potvrdila, že klíčovým zdrojovým trhem německého incomingu bylo opět tradiční Nizozemsko (11, 4 mil. přenocování). Druhá příčka patřila Švýcarsku (6,9 mil. přenocování), třetí pak Spojeným státům (6,7 mil. přenocování).
Téměř tři čtvrtiny přenocování zahraničních turistů připadají na vrub Evropanům. Největších meziročních nárůstů přitom dosáhly příjezdy z Polska, Itálie, Španělska a Švýcarska. Slibně vzrostl incoming z amerického kontinentu, zpomalil naopak přírůstek příjezdů z Asie.
Pokud jde o český trh, ten dělá německým úřadům radost. Česko se po výborných výsledcích v předchozích letech loni opět ukázalo jako dynamický zdrojový trh – v ubytovacích zařízeních s alespoň deseti lůžky bylo v roce 2018 zaznamenáno 1 324 315 přenocování českých hostů, což představuje 12,4procentní meziroční nárůst. Nadprůměrné tempo růstu se logicky odráží i v posilování podílu České republiky na celkovém objemu příjezdového cestovního ruchu do Německa: V roce 2018 činil podíl přenocování českých hostů 1,5 procenta, o rok dříve 1,4 procenta. „Rok 2018 je dalším rekordním rokem: poprvé byla překonána hranice 1,3 milionu přenocování českých hostů v Německu. Díky tomu si Česká republika s přehledem upevnila svou pozici mezi TOP 20 zdrojovými trhy,“ dodal ke statistikám Jan Pohaněl, vedoucí zastoupení Německé turistické centrály v České republice. Pokud jde o popularitu jednotlivých spolkových zemí, mířili čeští turisté nejčastěji do Bavorska, na druhé příčce následovalo Bádensko-Württembersko, třetí byl Berlín.
K dalšímu růstu popularity Německa jako turistické destinace by měly přispět marketingové kampaně Německé turistické centrály. Ta hlavní, celosvětová, je postavena na 100. výročí Bauhausu. Ne, nejedná se o populární hobby market, ale o legendární výmarskou školu výtvarného umění, která byla založena roku 1919. DZT spolu se svými partnery, k nimž patří pracovní skupina Bauhaus Verbund 2019 a destinační agentury všech spolkových zemí, naplánovala řadu aktivit s cílem tuto událost propagovat v segmentu kulturního turismu.
![]() Globální kampaň DZT láká na památky ve stylu Bauhaus. Na snímku budova školy v Dessau
|
Charakter oslav jubilea coby jedinečného zážitku podtrhuje několik digitálních projektů. Klíčová poselství kampaně artikuluje DZT na stránce www.germany.travel/bauhaus, která je k dispozici v němčině, angličtině a francouzštině. Různé aspekty dědictví stylu Bauhaus v oblastech designu, architektury, umění a řemesel s odkazem na hlavní působiště ve Výmaru, Dessau a Berlíně a další relevantní místa napříč spolkovými zeměmi znázorňuje tematický animovaný film. Návštěvníci odborných a tiskových konferencí Německé turistické centrály pořádaných v různých zemích světa mají možnost pomocí technologie virtuální reality nahlédnout do digitální repliky legendární ředitelny školy Bauhaus, v níž pracoval zakladatel stylu, architekt Walter Gropius. V rámci výročí Bauhausu propaguje DZT také projekt s názvem „Grand Tour der Moderne“ (Velký okruh modernou). Ten má umožnit kulturním turistům seznámit se s Bauhausem pomocí itineráře, který si mohou individuálně sestavit podle svých potřeb a zájmů.
„Sté výročí založení Bauhausu je skvělou příležitostí k upevnění pozice Německa jako nejoblíbenějšího kulturního cíle Evropanů,“ uvedla u příležitosti zahájení kampaně Petra Hedorferová a dodala: „S pomocí nasazení digitálních technologií a inovativních formátů eventů se snažíme podtrhnout živé dědictví hnutí Bauhaus v Německu.“
Graf – Vývoj počtu přenocování českých hostů v Německu v letech 2000–2018 (v tis.)
Zdroj: Statistisches Bundesamt, 2019 (zpracování vlastní)
Už před začátkem jubilejního roku Německá turistická centrála prezentovala toto téma interaktivním způsobem na 2. ročníku Incoming & Brand Summitu ve Výmaru, kam koncem října pozvala zástupce médií a influencery z 20 zemí světa. Dalším plánovaným projektem DZT k propagaci Bauhausu ve vybraných zemích je Tiny(BAU)haus. Malý dům vyrobený pomocí 3D tisku z recyklovaného plastu využívá moderní technologie i materiál, a tak je zároveň příkladem myšlenky udržitelného rozvoje. Hlavním prvkem je průchozí kvádr s podlahovou plochou osm čtverečních metrů. Uvnitř objektu mohou zájemci poznat svět Bauhausu všemi smysly. Interaktivní vizuální instalace ukáže, kde všude v Německu se lze s Bauhausem setkat. Premiérově se Tiny(BAU)haus představil v únoru v Rotterdamu, nyní putuje v rámci crossmediální kampaně i do dalších zemí, kde je instalován v rámci prezentací DZT. Jeho cestu bude mimo dalších souvisejících videí a příspěvků na sociálních sítích dokumentovat hashtag #CelebratingBauhaus. V Praze bude k vidění 25.–30. 6. před budovou Národního technického muzea.
Kromě Bauhausu se DZT ve svých marketingových kampaních i nadále věnuje velkým trendům, kterými jsou kultura a příroda. Letošní komunikační kampaň je podobně jako u agentury CzechTourism postavena na městech. Nese název „German Summer Cities“ a soustředí se na nabídku metropolí i malých měst v regionech. Stojí na pěti pilířích: urban city, romantická zákoutí, dovolená u vody, pamětihodnosti a umění a kultura. Aktivity na sociálních sítích zastřešuje hashtag #GermanSummerStories.
Zprávy DZT hovoří o tom, že její partneři mají o kampaň zájem. Do všech souvisejících aktivit se mohou zapojit prostřednictvím digitálních balíčků, v 15 nejvýznamnějších trzích se navíc mohou podílet na týdenních festivalech a eventech pro veřejnost. Na přelomu roku bylo s partnerskými podniky a organizacemi uzavřeno 70 dohod o spolupráci. Prémiovým partnerem kampaně „German Summer Cities“ je letecká společnost Deutsche Lufthansa. Petra Hedorferová k tomu doplnila: „Prostřednictvím naší kampaně se snažíme posílit pozici destinace Německo coby lídra v segmentu pobytů ve městech a cest za kulturou v Evropě. Díky kooperačním balíčkům mají především malé a střední podniky skvělou možnost těžit z mezinárodní viditelnosti v rámci naší marketingové ofenzivy. V pěti pilířích pokrýváme jak u partnerů, tak potenciálních návštěvníků Německa z celého světa velmi široké spektrum témat.“
Aby toho nebylo málo, přichystala DZT pro letošní rok ještě další, tentokrát virální, kampaň. Na podzim totiž uplyne 30 let od pádu Berlínské zdi a byla by škoda tohoto výročí nevyužít. V plánu je mimo jiné rozsáhlá komunikace v reálném čase prostřednictvím influencerů z významných zdrojových trhů německého příjezdového cestovního ruchu. Ústředním tématem bude vzrůstající turistická nabídka v celém Německu 30 let po pádu Berlínské zdi. „Zájem o téma pádu Berlínské zdi a německého sjednocení je v zahraničí nebývale vysoký. K předchozím jubileím se nám s cílem prezentovat sjednocení jako největší přínos pro německý turismus již podařilo zrealizovat kampaně, které získaly velkou pozornost. U příležitosti 30. výročí pádu Berlínské zdi se více soustředíme na digitální komunikaci, především Instagram Stories, marketing na sociálních sítích a tvorbu videí,“ avizovala Petra Hedorferová.
Foto: Francesco Carovillano / Deutsche Zentrale für Tourismus, Shutterstock.com
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.
Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.