Navzdory protivenstvím ATM sílí

Arabský veletrh cestovního ruchu (Arabian Travel Market – ATM) úspěšně zaplnil výpadky slábnoucích hráčů na trhu, způsobené válkou v Iráku a epidemií SARS, a otevřel v květnu své brány jen proto, aby zaznamenal hned první den nejvyšší návštěvnost v desetileté historii výstavy. A navíc byl tento veletrh co do koncentrované výstavní plochy o 10 % větší než v předcházejícím roce.

Dubajský veletrh ATM je dlouhodobě považován za barometr průmyslu cestovního ruchu klíčových trhů Středního východu a odvedl skvělou práci při překonávání některých z nejzhoubnějších událostí, kterým za dlouhá léta tento trh čelil. Zdůraznil odolnost cestovního ruchu, který stále hladoví po růstu, a přitáhl 783 vystavovatelů z 55 zemí, kteří zaplnili zhruba 9 000 čtverečních metrů výstavní plochy.

Veletrh otevřel Sheikh Abdullah bin Zayed, ministr informatiky Spojených arabských emirátů, který za doprovodu Toma Nutleye, ředitele společnosti Reed Travel Exhibitions a takto organizátora veletrhu, přestřihl fialovou pásku zlatými nůžkami, které měly být symbolem vracející se prosperity průmyslu.

Počty návštěvníků během čtyřdenního veletrhu byly působivé. Dostavilo se 12 655 profesionálů z cestovního ruchu a z příbuzných oborů, což bylo o 16 % více než minulý rok. Z toho bylo 312 nákupčích a přehršle mezinárodních médií od CNN až po COT. V Dubaji se objevilo 60 nových stánků vystavovatelů, kteří se účastnili poprvé. Patřily k nim i národní centrály cestovního ruchu Pákistánu, Saúdské Arábie, Srí Lanky a Jemenu.

„Je to výjimečný výsledek, obzvlášť když uvážíte, v jakém stavu byl průmysl během posledních pár měsíců,“ řekl ředitel výstavy z divize zámořských výstav RTE Matt Thompson. „Nesmírně nás povzbudil zejména fakt, že byl počet zahraničních návštěvníků první den o 18 % vyšší než loni a že se zahajovacího dne účastnilo 250 profesionálů ze Saúdské Arábie, což je skvělé, když vezmeme v potaz, že celková účast Saúdské Arábie po celou dobu výstavy dosáhla počtu 325 osob.“

 Navzdory nestabilitě v Iráku a epidemii SARS došlo k pozoruhodně málo případům rušení účasti. Čína oznámila svoji neúčast na začátku války s Irákem a její rozhodnutí nebylo přímo způsobeno smrtelným virem SARS. Z pochopitelných důvodů zůstaly prázdné stánky Hongkongu a Singapuru a došlo také k některým stornům na poslední chvíli ze strany Koreje, Bulharska a několika evropských soukromých firem.

Dubaj je už dlouhou dobu klíčovým leteckým uzlem provozu mezi Východem a Západem a ATM slouží již desetiletí jako fórum kulturní a myšlenkové výměny. Je také místem, kde se setkávají nákupčí a dodavatelé.

Letos intenzita obchodní poptávky hned první den veletrhu mnoho lidí překvapila. „Bylo tu mnohem rušněji, než jsme předpokládali,“ řekl David McNeil, ředitel prodeje MacDonalds Hotels ve skotském Edinburghu. „Dostali jsme takové množství obchodních nabídek, že by to mohlo dát dohromady zakázky v hodnotě 250 000 GBP. Loni jsme na Arabian Travel Marketu nakontrahovali 450 000 přenocování, převážně s nákupčími z Indie.“

 „Ze všech oblastí jsme dostali na letošní veletrh velmi příznivé ohlasy – na výstavě byl pěkný bzukot, protože se průmysl snažil nahradit ztráty, ke kterým došlo v posledních několika měsících. Byla znát opravdu velká aktivita,“ prohlásil Thompson.

Nicméně, všechno zlé je k něčemu dobré. Epidemie SARS usekla značnou část středněvýchodní poptávky po destinacích na Dálném východě a poptávka po Severní Americe se propadla kvůli tomu, čemu se všeobecně říká antiarabská nálada v tomto regionu. Tato situace vystrčila na výsluní střední Evropu. Se stoupajícím počtem spojení mezi Dubají a Prahou se podstatně zvýšil zájem o Českou republiku a mnoho nákupčích hledalo touroperátory, kteří by byli schopni vyjít vstříc požadavkům návštěvníků ze Středního východu.

Zvláštní seminář (viz rámeček), zaměřený na lázeňskou turistiku, který na veletrhu uspořádala Asociace cestovního ruchu středoevropských zemí (CECTA), nabídl množství excelentních prezentací unikátní lázeňské nabídky z České republiky, Slovenska a Německa. Úvodní projev semináře přednesl ministr pro místní rozvoj České republiky Pavel Němec. Bohužel, načasování semináře nebylo zrovna ideální, sezení se konalo třetí den veletrhu pozdě odpoledne, kdy se už na lidech, kteří tři dny tvrdě pracovali na získávání kontaktů, prodávali nebo nakupovali, začala projevovat jistá únava.

Přesvědčivý obrázek trhu, který je připraven k obnově, poskytly evidentně počty rezervací na Arabian Travel Market 2004. Podle RTE už teď vypadá ATM 2004 na dvojciferný růst, přičemž Saúdská Arábie a Turecko již deklarovaly, že mají v úmyslu zdvojnásobit rozlohu svých pavilonů a expandovat se chystají i Španělsko a Indie.

   

Společnost RTE se rozhodla dát najevo svoje odhodlání podporovat pozitivní vývoj ve všech zemích, a proto oznámila, že výtěžek ze vstupného postoupí charitě. „Letošní tržby ze vstupného darujeme některé charitě, která působí a pomáhá v Iráku – o tom, která z nich to konkrétně bude, se ještě rozhodne. Vstupné nebylo nikdy předmětem zisku, který by RTE požadovaly, byl to spíš kontrolní mechanismus počtu návštěvníků,“ řekl předseda RTE Tom Nutley.

Rozhovor s Gill Wilsonovou, generální ředitelkou Asociace cestovního ruchu středoevropských zemí (CECTA) na 10. ročníku ATM v Dubaji o semináři „Lázně střední Evropy – Vize CECTA“

To je poprvé, co na ATM takový seminář nabízíte?

Ano, to je první seminář, který jsme kdy na Arabském veletrhu cestovního ruchu dělali. Je to zase příležitost představit všechny země najednou: Rakousko, Českou republiku, Maďarsko, Německo, Polsko a Slovensko, pokusit se opět propagovat naši značku a vytvořit více příležitostí pro jejich specializované produkty. Produkt, o němž jsme uznali, že by si letos zasloužil zvláštní pozornost, je lázeňská turistika, protože tento segment představuje ve střední Evropě něco naprosto unikátního a jeho produkt sám se velmi liší od všech lázeňských nabídek po celém světě. Cítili jsme, že máme opravdu příležitost na Arabském veletrhu cestovního ruchu rozjet seminární program, protože to arabský trh potřebuje. Primárně musíme povzbudit arabské lidi, aby se do střední Evropy rozjeli. Ale mnohem důležitější je, abychom nastartovali širší debatu o rozdílech mezi lázněmi střední Evropy a lázněmi ve zbytku světa. Není pochyb o tom, že slovo „lázně“ může být v některých aspektech velmi zavádějící. Je to zastřešující termín, který pro mnoho lidí znamená jen relaxační masáže a péči o pleť. Původní středoevropské lázně byly samozřejmě vybudovány jednodušeji z toho důvodu, že mají obrovský význam z hlediska léčby. A to svět ne vždycky chápe. Lidé si myslí, že tutéž lázeňskou zkušenost udělají kdekoliv na světě. Proto říkáme: přijeďte a zažijte si skutečné lázně ve střední Evropě, ale nenechte se splést názvem „spa“. Takže když turisté dorazí, neočekávají, že je nutně čeká zkrášlovací a hýčkací víkend, ale plně si uvědomují, v čem tento produkt spočívá. Pro Českou republiku je obzvláště důležité, aby se čím dál víc vyrovnávala Rakousku a Německu, protože to je opravdovým klíčem k vývoji produktů. Víte, potřebujete lidi, kteří přijedou, navštíví vaši zemi a utratí v ní spoustu peněz. Takže čím více budeme moci propagovat nabídku prostřednictvím členských zemí, tím více to prospěje české ekonomice.

Proč jste se rozhodli, že tématem semináře bude lázeňství, a pro koho je seminář určen?

V podstatě to byla iniciativa Reed Travel Exhibitions. RTE nás pozvaly, abychom tu uspořádali seminář, zaměřený speciálně na střední Evropu, protože oni sami by této oblasti rádi věnovali větší pozornost. Informace o konferenci, zaměřené na lázeňství, šla do všech jejich databází, umístili ji na svých internetových stránkách a má své místo v jejich seznamu konferencí. Pro její propagaci tudíž udělali obrovský kus práce. Pro toto odvětví to znamenalo velmi mnoho. Mělo to význam jak pro vystavovatele, tak pro nákupčí z tohoto segmentu. Mnohem důležitější ale bylo to, že se konference zúčastnila média a tisk, protože my opravdu musíme neustále vymlouvat lidem díru do hlavy, jak skvělá ta střední Evropa je. Jaký je to bezpečný ráj. Jaké je to příjemné místo, kam se lidé mohou vracet, obdivovat přírodní krásy a být svým způsobem součástí té tajuplné a romantické oblasti. V tomto stadiu je vždycky těžké odhadnout, jaké publikum bude, ale obešla jsem si lidi a zaznamenala jsem obrovský zájem – zejména o lázeňský produkt. Takže doufáme, že nám zítra přijdou zajímaví a vnímaví posluchači a že se také budou spolupodílet na tvorbě lázeňských programů. Víte, diskutovali jsme s nimi o tom, co arabští klienti chtějí a potřebují a jak rozdílné pozice zaujímají lázně různě po světě.

Veletrh navštívil také ministr pro místní rozvoj České republiky Mgr. Pavel Němec. Zeptala jsem se ho, co jej k návštěvě Arabian Travel Market přimělo:

Samozřejmě jsem přijel podpořit české vystavovatele. Určitě je dobře, že na našem stánku mají převahu vystavovatelé z lázeňských regionů, protože to je odvětví, ve kterém jsme tradičně silní a kterým jsme schopni oslovit jak místní klientelu, tak klientelu ze sousedních regionů.

Myslíte, že lázeňství je jediné, čím může Česká republika přilákat arabskou klientelu?

To jistě ne. Svoji roli hrají i hrady, zámky a další památky, které se v tomto regionu v evropské podobě nevyskytují.

Vy jste ale, pokud vím, měl na programu i jiné aktivity než jen návštěvu veletrhu. Můžete je „odtajnit“?

Spolu s ministrem financí SAE jsme před rekonstruovaným výstavištěm odhalovali fontánu Harmonie, kterou Česká republika darovala městu Dubaj a která by měla symbolizovat rozvoj vzájemných harmonických vztahů našich zemí. Jde o zdařilé pět a půl metru vysoké dílo poskládané z pětimilimetrových skleněných destiček. Fontána je působivě osvětlena a myslím, že i představitelé výstaviště tento dar České republiky Dubaji ocenili.

Většina vystavovatelů se shoduje, že zájem o Českou republiku jako turistickou destinaci je letos enormní. Kvůli antiarabské atmosféře ve Spojených státech a západní Evropě a onemocnění SARS na Dálném východě budou podle jejich očekávání turisté z oblasti Perského zálivu v příštích letech více než dříve cestovat do střední Evropy. Bude ministerstvo tento trend nějak zvlášť podporovat například vyčleněním dodatečných prostředků na propagaci České republiky?

Určitě budeme tomuto regionu věnovat zvýšenou pozornost. To ostatně dokládá už moje letošní přítomnost na veletrhu. Uvažujeme i o dalších cílenějších akcích a propojení České republiky s tímto regionem. Například náš národní letecký dopravce posiluje spojení na tři lety týdně, bylo by podle mě přínosné, kdyby i Emirates Airline začaly létat do Prahy.

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více