Návrh zavřít prodejny rozdělil asociace

Na základě jejich pátečního společného prohlášení se zdálo, že současná kritická situace v cestovním ruchu sjednotila postupy obou profesních svazů sdružujících cestovní kanceláře a agentury. Dnes se ukazuje, že situace tak ideální není – asociace názorově rozdělil návrh uzavřít prodejny cestovních kanceláří a prostřednictvím nespokojených klientů dosáhnout vládní podpory pro cestovní kanceláře.

Plošné doporučení zavřít prodejny nakonec vydáno nebylo

Jádrem současného „sporu“ se stal návrh, kterým chtěla Asociace českých cestovních kanceláří a agentur dosáhnout přímé pomoci cestovním kancelářím a agenturám ze strany vlády ČR formou zavedení mechanismu vydávání poukazů na odložené čerpání služeb. Konkrétně šlo o dopis představenstva asociace, jehož kopii má redakce iCOT.cz k dispozici, v kterém dostali členové ke zvážení návrh, aby cestovní kanceláře na období 30. 3. – 12. 4. uzavřeli své provozovny a přestali komunikovat. Prostřednictvím rozhořčených klientů měl vzniknout tlak na vládu, která se podle představenstva asociace „zatím zabývá pohostinstvím, domácím cestovním ruchem a dalším, ale činnost cestovních kanceláří a agentur není dostatečně řešena“. Vláda podle tohoto dopisu stále nebere v potaz, že cestovní kanceláře nemohou nést finanční břímě takto plošné situace za své zákazníky.

Je pravda, že ze strany vlády zatím žádné opatření na pomoc specificky cestovním kancelářím nevzešlo, využít mohou stejných nástrojů jako veškeré ostatní subjekty z dalších oborů. Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová pak ve vyjádření pro naši redakci cestovním kancelářím doporučila, aby v letošním a příštím roce přehodnotily svoji orientaci. Její úřad rovněž klientům cestovních kanceláří sdělil, že mohou akceptovat vouchery cestovních kanceláří jako jedno z alternativních řešení současné situace. 

Zmiňovaný návrh AČCKA narazil na nesouhlas „konkurenční“ Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR). Ta dnes vydala tiskovou zprávu, v které se mimo jiné píše: „My zásadně nedoporučujeme svým členům, kteří poskytují služby více než 80 procentům zákazníků českých cestovních kanceláří a agentur, aby jakýmkoliv způsobem omezovaly v této složité době svůj kontakt se zákazníky. Zákazníci nejsou a nikdy nebudou našim rukojmím ve střetu s kýmkoliv. Zákazníci jsou našimi partnery a naším zájmem je být jim k dispozici, ať už jsou na zájezdu nebo kdekoliv jinde.“ 

V zájmu objektivity je třeba konstatovat, že AČCKA se rozhodla, že uzavření prodejen nebude plošně doporučovat, ani komunikovat do médií. „Namísto toho se snažíme situaci spíše zklidnit a nadále bojovat za zavedení mechanismu vydávání voucherů, které by odložením čerpání služeb do pozdějšího období mohly zachránit trh cestovních kanceláří a agentur,“ píše se v dalším dopise členům asociace. Ve stejném dopisu nicméně prezidium asociace těm, kteří se přeci jen pro zavření prodejen rozhodnout, nabízí pro inspiraci prefabrikovaný text, který mohou umístit na své webové stránky.

Foto: Shutterstock.com

Čtěte také: Společné prohlášení ACK ČR a AČCKA k zákazníkům cestovních kanceláří 

CK vyzývají klienty k využívání poukazů

Přeorientujte se na domácí klientelu, radí ministryně cestovkám

Hranice zavřené až dva roky? Podnikatelé a opozice v šoku

MMR připravuje pomoc na podporu domácího cestovního ruchu

MMR: Klienti CK mohou u zrušených zájezdů využít poukazy

 

Nejnovější články z rubriky Legislativa

Foto: Shutterstock.com

Co znamená volební výsledek pro cestovní ruch?

Pokud jste se při rozhodování o tom, komu ve volbách dát svůj hlas, řídili tím, co jednotlivé strany plánovaly v oblasti cestovního ruchu, máte zřejmě o budoucnosti oboru určitou představu. Jestliže jste ale volili podle jiných kritérií, projděte...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Chystá se další rána pro restaurace?

Ministerstvo zdravotnictví naznačilo, že by v závěru tohoto týdne mohlo v reakci na rostoucí počty nakažených covidem-19 opět zpřísnit některá hygienická opatření. Ve hře je mimo jiné úprava režimu pro vstup do restaurací.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Spor o podporu incomingu: zakopou ACK ČR a MMR tomahawk?

(aktualizováno o vyjádření MMR v 8. odstavci) Jedno z tradičních klišé říká, že o peníze jde až v první řadě. Mediální přestřelka, která se v posledních týdnech strhla mezi Asociací cestovních kanceláří ČR a Ministerstvem pro místní rozvoj, tuto úvahu podporuje. Zároveň ale...

Číst více