Najde Budapešť lék na overtourism?

Praha a Budapešť si jsou v mnohém podobné. Mimo jiné i atraktivitou pro zahraniční turisty, která se projevuje v totální dominanci v rámci regionů. Obě metropole se také začínají potýkat s fenoménem overtourismu a české i maďarské hlavy pomazané hledají způsoby, jak situaci změnit.

Zájem o Maďarsko v posledních letech výrazně sílí a obzvláště se to projevuje v jeho hlavním městě. Jak ukazuje graf, Budapešť má dominantní podíl na celkových příjezdech zahraničních turistů do Maďarska. Může se zdát, že situace není tak dramatická jako třeba v Praze, když ovšem přepneme do absolutního vyjádření a uvědomíme si, že mezi roky 2001 a 2018 se počet turistů v Maďarsku i jeho metropoli prakticky zdvojnásobil, je nad slunce jasné, že Budapešť má zaděláno na problém. A ne malý – podle některých zdrojů je dokonce pátým městem v Evropě, pokud jde o ohrožení overtourismem. Horší situace je podle portálu Statista.com jen v Barceloně, Amsterodamu, Benátkách a v Miláně.

 Foto: Shutterstock.com

Foto: Shutterstock.com
 

Za nebývalým zájmem o maďarskou metropoli je třeba vidět mimo jiné dostupné ceny ubytování, širokou škálu linek nízkonákladových dopravců, kvalitu služeb a pochopitelně také půvab města jako takového. Toho si ostatně už dávno všimli i zahraniční filmaři, Budapešť si tak ve své popřevratové éře zahrála v několika desítkách filmů, což s sebou přirozeně nese i další růst popularity. Svoji roli hrají i koncerty hvězd populární hudby či eventy typu Red Bull Air Race, které do města na Dunaji vábí deseti- či statisíce domácích i zahraničních turistů.

Pohled do ubytovacích statistik říká, že největší podíl mají v Budapešti domácí hosté. Ze zahraničních pak hrají prim Britové, následují Italové a Němci. Díky široké nabídce pravidelných linek mezi Budapeští a letišti v New Yorku, Chicagu a Filadelfii jsou na čtvrté příčce mezi zahraničními hosty Američané, pátá pozice patří Rusům. Významně ale ve městě přibývá hostů z Orientu – každý šestý turista v loňském roce přicestoval z Indie, Izraele, Japonska, Číny, Koreje či jiné asijské země.

Graf – Podíl turistických regionů na celkových příjezdech turistů do Maďarska v roce 2018

 Graf – Podíl turistických regionů na celkových příjezdech turistů do Maďarska v roce 2018

Zdroj: Hungarian Central Statistical Office
Mapa: Shutterstock.com, zpracování vlastní
 

Město sice z cestovního ruchu získává nemalé prostředky (zahraniční turista utratí během pobytu v Budapešti cca 45 eur denně), ale na druhé straně se musí potýkat s negativními důsledky masového turismu. Ty souvisejí mimo jiné i s tím, že Budapešť je vnímána jako laciná „party destinace“. Rezidenti v některých částech metropole se dlouhodobě bouří proti hluku a nepořádku, které po sobě zanechávají účastníci nekonečných večírků. V sedmé městské části dokonce došlo v předloňském roce na místní referendum, kterým měli obyvatelé odhlasovat omezení otevírací doby barů a dalších zábavních podniků. S ohledem na nízkou účast však bylo referendum prohlášeno za neplatné.

Úřady jsou si ale těchto problémů vyplývajících z aktuální pověsti Budapešti vědomy a svými aktivitami chtějí v příštích letech přispět ke změně profilu typického návštěvníka města. K tomu má posloužit mimo jiné i marketingová značka „Grand Budapest“, kterou má město používat při své zahraniční komunikaci. Alespoň s tím ve svých záměrech pracuje maďarská vláda. Dlouhodobá kampaň, která by měla s uvedenou značkou pracovat, by měla mít za cíl prodloužení průměrné délky pobytu zahraničních turistů ve městě. Podporován má být například medicínský turismus stejně jako kongresový průmysl – v Budapešti má vyrůst kongresové centrum vhodné pro akce do 4 000 účastníků. Snaha o přilákání bohatší klientely se odráží i v plánech hotelových investorů – ve městě se rozrůstá nabídka hotelů vyšších tříd.

Potíží v oblasti cestovního ruchu však lze v maďarském hlavním městě najít vícero. „Nabídka Budapešti v současnosti postrádá moderní prvky lákavé pro skupiny, stejně jako lehce ‚stravitelné‘ atrakce postavené na místních osobnostech, příbězích, značkách či jídle,“ popsal pro server Portfolio.hu další z aktuálních problémů města maďarský expert na cestovní ruch László Puczkó. Zkrátka a dobře: ti, kdo mají rozvoj cestovního ruchu v Budapešti na starosti, mají docela dost námětů k zamyšlení. A konat musejí relativně rychle. Na výsledky jejich snažení budeme každopádně zvědavi, protože mohou přinést inspiraci i jiným destinacím…

Foto: Shutterstock.com

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Nejnovější články z rubriky Destinace

Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Poreč – město mozaiky

Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v  Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.

Číst více