×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Na jižní Moravu se začali vracet turisté, změnili však preference

Foto: Shutterstock.com Velkým lákadlem byly i nově otevřené zahrady na Pernštejně Foto: Shutterstock.com

Proti loňsku přijelo na jih Moravy ve třetím čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o devět procent turistů více. Kvůli covidu ale změnili svoje preference a také se změnila struktura návštěvníků. Informovala o tom Centrála cestovního ruchu - Jižní Morava (CCRJM).

Při návštěvě památek začali lidé preferovat venkovní okruhy v zahradách a parcích. Například nově otevřené zahrady na Pernštejně si letos prohlédlo zhruba 90 000 lidí. Naopak nejvíce jsou zasaženi ti podnikatelé, kteří nabízejí v Brně ubytování a kongresové prostory. Podle ředitelky Centrály cestovního ruchu jižní Moravy Martiny Grůzové mají mnozí existenční problémy.

Celkově na jižní Moravě ve třetím čtvrtletí přenocovalo 817 000 lidí, převážná většina z nich jsou čeští turisté. „Letošní letní sezona byla v počtu návštěvníků i v délce pobytu o něco lepší než ta loňská. Stejně jako v minulém roce většinu tvořil domácí cestovní ruch, nicméně na jih Moravy dorazilo nejvíce zahraničních turistů ze všech regionů kromě Prahy,“ řekla Grůzová. Nejčetnější byli hosté ze Slovenska a z Německa.

Kromě zahrad na Pernštejně byla oblíbenou „novinkou“ Slovanská epopej, která se po mnoha letech vrátila na zámek do Moravského Krumlova a vidělo ji 35 000 lidí. „To se odrazilo i na zvýšené návštěvnosti turistických cílů v okolí,“ dodala Grůzová. Podle ní se povedlo zkombinovat kampaň krajskou, v níž se nabízela různá témata, aktivity a méně známá místa, s kampaněmi lokálními, z nichž možná nejvýraznější a velmi úspěšná byla ta znojemská (Znojmo Zadax). Ta nabízela turistům za návštěvu restaurace či za ubytování volnou vstupenku na některou z městských památek.

Mírný růst návštěvnosti turistických cílů ostře kontrastoval s tím, jak se nedařilo kongresovému turismu. V prvním čtvrtletí byl kvůli covidu prakticky nulový a ani později se nijak výrazně nevracel ke starým pořádkům. Ve druhém čtvrtletí se sice některé akce uskutečnily, ale počty účastníků klesaly proti dřívějším letům na polovinu. Lepší čísla měl kongresový turismus v září. „Spolu s tímto nejistým obdobím se mění přístup organizátorů i účastníků. Roste zájem o menší akce lokálního charakteru a rezervace se dělají na poslední chvíli,“ uvedla Grůzová. Zatímco v Brně se za první tři čtvrtletí ubytovalo v roce 2019 přes 660 000 hostů, letos to bylo za stejné období jen přes 252 000. Ani v příštím roce nelze podle odborníků očekávat příliš velký nárůst.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Jihočeská centrála cestovního ruchu

Jižní Čechy se rozrostou o další modernizovaná karavanová stání

Do dotačního programu Jihočeského kraje, zaměřeného na vznik nových a modernizaci současných karavanových stání, dorazilo k termínu podání celkem 27 žádostí. V tiskové zprávě o tom informovala Jihočeská centrála cestovního ruchu.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Karlovarský kraj podpoří památky a turismus 16 miliony korun

Karlovarský kraj letos vyhlásil dva nové dotační programy na podporu památkové péče a cestovního ruchu. První se zaměří na projektovou přípravu a druhý na podporu památek zapsaných na seznam Světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Celkem kraj rozdělí...

Číst více
Foto: Petr1888 / Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Úspěšná misie poličského muzea – příklad hodný následování

Dlouhodobým cílem Městského muzea a galerie Polička je přibližovat dětem z mateřských školek, žákům i studentům témata z historie, národopisu či umění.  V době „covidové“, kdy bylo pro školy i školky náročnější vydat se do muzea, obrátili gard. Místo zvaní...

Číst více