Moravské vinařské stezky průkopníkem marketingu v cykloturistice u nás

Každý, kdo zažil jižní Moravu v létě, si nemohl nevšimnout spousty cyklistů křižujících moravské vinařské stezky. To, co teď již bereme jako samozřejmost, ale prošlo několikaletým vývojem. Náš první cykloturistický produkt nastartoval svoji úspěšnou kariéru již před třinácti lety, tedy v době, kdy cykloturistika byla u nás chápána spíš jako volnočasová aktivita, nikoli jako možný zdroj příjmů v cestovním ruchu.

 Každý národní cyklistický trh je specifický. Ten český například tím, že cyklisté jezdí nejčastěji na dovolenou s kolem na jedno místo a odtud pořádají výlety do okolí. Mnozí tak zvažují, zda pojedou do jižních Čech, na Šumavu nebo na jižní Moravu, zatímco Němci či Rakušané spíš přemýšlejí, zda se vydají po Labské, Dunajské či Rýnské cyklostezce. Právě specifik profilu našeho běžného cykloturisty té doby a zkušeností ze zahraničí využila Nadace Partnerství ve spolupráci s vinařskými obcemi k vytvoření prvního a v Česku v tu dobu ojedinělého projektu – spojení cykloturistiky s poznáním tradičního vinařského regionu. Nadace ale při vytváření vinařských stezek využila i jiných silných stránek regionu:

  • úzkých asfaltových a přírodních cest mezi vinicemi, kde lze dobře a bezpečně jezdit na kole díky minimálnímu provozu,
  • sklepních uliček, které vytvářejí jedinečný kolorit každé vinařské oblasti a liší se obec od obce,
  • památek v blízkosti vinných tratí.

Klíčová přitom byla spolupráce nejen s obcemi, ale i s vinaři. Přestože, zpočátku mnozí z nich v cyklistech zajímavé klienty neviděli, dnes už mluví jinak. „Mnozí již přebudovávají sklepy tak, aby mohli nabídnout i ubytování," říká Luboš Kala z Nadace Partnerství. Dříve byly sklípky na stezkách mnohdy zavřené, teď se to již změnilo. „Vinaři spolupracují s ubytovateli. Cyklisté jsou již vnímáni jako turisté, z nichž mohou mít obě strany zisk," dodává Luboš Kala.

S růstem spolupráce přibývalo značených vinařských stezek. Přes den pojezdit na kole mezi vinicemi a večer okoštovat moravské vínečko, to je dobrý scénář hlavně pro skupinový výlet kamarádů, spolužáků či spolupracovníků. V Česku je cykloturistika totiž i společenskou záležitostí. Spojit jízdu na kole s posezením u piva měli do té doby Češi již zažité, podobné schéma zafungovalo i u vína, ovšem s tím, že při cestě na kole po sklípcích se jen koštuje a na pořádné popíjení se chodí až večer po cyklovýletě. Mnozí z těch, co na Moravské vinařské stezky přijedou, si kromě několika litrů místního vína přivezou i jiné místní produkty, jako například meruňky či broskve, a tak podpoří místní farmáře.

V době, kdy se v Česku rozšiřoval stávající systém cyklotras značených číslem, na jižní Moravě začali proznačovat první vinařské stezky logem. Různobarevné piktogramy sklepního žudra daly vzniknout tzv. produktovému cykloznačení. Byla to první vlaštovka marketingu v cykloturistice u nás. I když v jiných regionech vznikaly také tematické trasy, právě Moravské vinařské stezky se od nich odlišovaly tím, že nezůstalo jen u vyznačení tras(y), ruku v ruce totiž cyklotým Nadace Partnerství pracoval na marketingu, který celý systém Moravských vinařských tras propojil. Jednotné značení, informační panely, mapy, průvodce, roční kalendář akcí, web, Facebook, seriál výletů pro cyklisty a pěší nebo soutěže pro veřejnost. Navíc se Moravské vinařské stezky mohou pochlubit podporou a partnerstvím Jihomoravského kraje, centrál cestovního ruchu Jižní i Východní Moravy, vinařských obcí, vinařů a mediálních i produktových partnerů.

 Jako bublinky, tu přišlápnuté, tu nafouknuté, působí systém moravských vinařských tras v mapě vůči té hlavní páteřní Moravské vinné, která vede od Uherského Hradiště až do Znojma. Ta na sebe doslova nabalila místní cyklotrasy, po kterých se lze dostat nejen k vinným tratím, sklepním uličkám, ale také k památkám. Snad jediné, co lze teď Moravským vinařským stezkám vytknout, je na některých místech až příliš hustá síť tras, které na sloupcích připravily cyklistům doslova čítanku cykloznačení. Značení stezek v terénu vzniklo již na počátku z iniciativy obcí, kterých nyní participuje na 280 a financováno bylo z Programu rozvoje a obnovy venkova. Jeho údržbu ale v tomto případě nedělá KČT. Jihomoravský kraj se Moravskými vinařskými stezkami prezentuje, a tak chce na ni finančně přispět. Moravské vinařské stezky jsou aktuálně jedním z TOP produktů, které v rámci své propagační kampaně prezentuje agentura CzechTourism.

Moravská vinná stezka patří spolu s Greenway Praha–Vídeň a Greenway Krakov–Morava–Vídeň k nejznámějším stezkám Greenways ve střední Evropě, o čemž svědčí i získání zvláštní ceny poroty Evropské asociace zelených stezek EGWA v roce 2010 pro nejlepší projekty v Evropě. V roce 2008 získaly Moravské vinařské stezky cenu Grand Prix Regiontour.

 

			Radka Žáková			Autorkou textu je Radka Žáková, cykloprůvodkyně, editorka regionálního cykloportálu www.plzenskonakole.cz a členka pracovního týmu národního cyklokoordinátora. Pracuje v Centru dopravního výzkumu, v. v. i., jako komunikační manažerka projektu Central MeetBike. Věnuje se popularizaci cyklistiky na regionální i národní úrovni. Připravuje marketingové projekty pro cykloturisty, píše články a dlouhodobě se věnuje tématu parkování kol.

 

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více