Lidské zdroje pod lupou: Internetová generace Z: Co očekávat od post-mileniálů na trhu práce?

Pokud existuje generace X i Y, zákonitě musí následovat generace Z. Zatímco pracovní pořádky zavedené manažery „X“ narušuje a přetváří „Y“, generace třicátníků s odlišným náhledem na práci a žebříčkem hodnot, o slovo se už hlásí dravá generace „Z“. Kdo se pod tímto označením skrývá a jaké jsou jejich hodnoty?

Foto: Shutterstock.com

Dovolme si na úvod malou paušalizaci. Zatímco generace dnešních čtyřicátníků a padesátníků často spoléhá na stabilní kariéru v rámci jedné společnosti a upřednostňuje kariérní jistoty s postupnou profesní evolucí, třicátníci z generace Y se nebojí práci měnit, pokud se necítí vnitřně uspokojeni a nemají ani problém změnit obor svého profesního uplatnění. Nebojí se riskovat, protože kariéra pro ně není cílem, ale prostředkem k naplňování jejich životních tužeb. Ještě mnohem dále jdou v tomhle směru mladí lidé, kteří oslavili teprve své první „-cetiny“. „Změnit práci? – Samozřejmě!; Po pouhém roce? – Proč ne?“ Generace Z vyrostla v internetovém věku, nezajímá ji způsob zábavy jejích rodičů a nezajímá ji ani její profesní kariéra. Příslušníci této generace netouží po manažerských křeslech, neuznávají korporátní pravidla a – logicky, díky svému věku – rádi rebelují a mají tendenci měnit zaběhnuté pořádky.

Dálkový ovladač televize, blok s tužkou a poštovní známka jsou pro ně relikty vymírajících dinosaurů. Komunikují téměř výhradně na elektronických platformách, práci i zábavu mají propojenou díky tomu, že obojí ovládají ze svých smartphonů, tabletů a notebooků. Desktop, „pevný“ počítač, je pro ně prehistorie – příliš vás totiž váže k jednomu místu a ztěžuje vám životní dynamiku. Práce a osobní život se jim prolínají, proto je pro ně téměř samozřejmostí práce z domova nebo určitá forma digitálního nomádství. Prostředí zavedených kancelářských prostor a open space se jim příčí, pokud v nich není zakomponován prostor pro relax a zábavu. Nelze to přitom považovat za pohodlnost a snahu vyhýbat se pracovním povinnostem. Post-mileniálové, jak se generaci Z kvůli datu narození říká, jsou zvyklí pracovat všude, kde jsou on-line. A stěží dnes hledat místo, kde by se k síti nemohli připojit. Odvrácenou stranou jejich touhy po životní nezávislosti a svobodě je fakt, že se málo identifikují se svým zaměstnavatelem a firemní strategií. V případě, že se necítí komfortně, neváhají měnit své pracovní působiště.

Post-mileniálové nemají, možná díky neodmyslitelným aktivitám na sociálních sítích, problém se sebeprezentací. Tvrdá fakta ovšem mají i kritici tohoto přístupu – generace Z sází na instantní způsoby komunikace, vše chtějí dnes a co bylo dnes napsáno, zítra už platit nemusí. Připravte se na to, že příslušníkům generace Z je vlastní velké sebevědomí a disponují značnou informovaností o společenském dění. Peníze chtějí, ale nemíní se jejich získávání zcela podřizovat. Jeden den k vám přijdou na pracovní pohovor, ale o pár dní později vám na e-mail odpoví z thajské pláže. S nadsázkou řečeno, pokud se s vámi na dálku nedomluví na pracovních podmínkách, nebudou mít problém několik týdnů dělat třeba barmany v tamním plážovém baru, protože to budou umět na sociálních sítích náležitě prodat a v jejich životopisech potom naleznete položku typu „restaurant manager at XY“.

Řešit aktuální priority generace Z je samozřejmě lehce úsměvné. Provázanost s moderními technologiemi jim sice bude vlastní vždy, ale každá generace se se svým stárnutím posouvala do umírněnějších poloh, a není důvod domnívat se, že by tomu nyní mělo být jinak. Každopádně není z personalistického pohledu od věci zvážit zakomponování někoho z této generace do týmu. Může do něj vnést svěžího ducha, neotřelé nápady a novou energii. A pokud za dva roky z firmy zmizí? Proč se po této podobě nepoohlédnout po dalších svěžích nápadech? Budoucnost bude lepší, hlásají post-mileniálové. A to přece nezní špatně.

Foto: Shutterstock.com

foto
Ing. Pavla Hodinkovámanaging director v personální Agentuře Dream job s.r.o.
pavla@dream-job.cz
Tel: +420 602 723 046
 

Nejnovější články z rubriky HR

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Letiště Praha nabere až 200 nových zaměstnanců 

Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021.  S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...

Číst více
Ilustrace: Shutterstock.com

Hledá se manažer(ka) cestovní kanceláře

„Máš nápady? Nemůžeš je realizovat? Znáš někoho s ambicemi? Někoho, kdo nemá malé cíle?“ ptal se na konci minulého týdne ve svém e-mailu obchodní a produkční ředitel CK ATIS Petr Krč s tím, že pro svého významného obchodního partnera,...

Číst více