Letopisy inastrancov… Lev, Transsib a kopr – I. část

 

Obsah podivuhodného titulku pochopíte, pokud v Praze naložíte 992 kilogramů brožurek a prospektů, o něco méně kuchařských surovin, klarinet, onoho lva a také medvěda a s několika nadšenci absolvujete 9 288 kilometrů Transsibiřské magistrály z Moskvy do Vladivostoku, abyste na dvou kontinentech přesvědčili, že dovolená v Česku je správná volba. Odvážnou kampaň na propagaci našeho turistického bohatství na ruském trhu realizovala před začátkem prázdnin agentura CzechTourism, jejíž moskevské zastoupení letos slaví desáté výročí svého působení a která říká: Chceme přilákat více ruských turistů do našich regionů.

Na tiskové konferenci v Irkutsku (u Bajkalského jezera)
odpovídal na dotazy novinářů i ministr
pro místní rozvoj Jiří Čunek.

Letní propagační roadshow v osmi největších městech Transsibiřské magistrály, od které si český turistický board slibuje příliv hostů zejména z východních regionů Ruské federace, se dosavadním marketingovým projektům v mnohém vymyká. Akce s rozpočtem 12 milionů korun a ambicemi oslovit jak odbornou, tak laickou veřejnost kombinuje několik kategorií komunikačních nástrojů, přičemž využívá technický a ekonomický fenomén země a sází na charakteristické vlastnosti ruských spotřebitelů. Hledá snad Česko adresnější způsoby propagace turistické nabídky?

Česká invaze na Sibiř

Česká republika je první zemí schengenského prostoru, která se v ruských regionech prezentovala tak velkoryse. Půlroční přípravy spanilé jízdy vygradovaly 14. června v Moskvě, kde její aktéři zahájili čtrnáctidenní putování ke břehům Tichého oceánu napříč tajgou, Sibiří i milionovými metropolemi, ve kterých souběžně probíhala tisková a outdoorová kampaň vábící na dovolenou do našich regionů.

Ve stejné vlakové soupravě jako český tým měli cestovat
do Pekingu ruští olympijští borci. Díky nápisu Moskva – Peking
se často vtipkovalo, kde česká roadshow nakonec skončí.

Transsibiřskou magistrálu, nejdelší tarifní pásmo světových železnic, zvládají strojvůdci běžně za 164 hodin (necelých sedm dnů), česká výprava ale cestovala podle speciálního jízdního řádu. Zastávky v osmi největších městech – v Moskvě, Jekatěrinburku, Petrohradu, Omsku, Krasnojarsku, Irkutsku, Chabarovsku a Vladivostoku – využívala k prezentacím naší země jako lákavé turistické destinace a k osobním setkáním s nejdůležitějšími hráči cestovního ruchu v daných oblastech.

Počet obyvatel v navštívených městech

1. Moskva – 10,5 mil.
2. Jekatěrinburk – 1,3 mil.
3. Omsk – 1,2 mil.
4. Novosibirsk – 1,4 mil.
5. Krasnojarsk – 0,93 mil.
6. Irkutsk – 0,58 mil.
7. Chabarovsk – 0,6 mil.
8. Vladivostok – 0,6 mil.

Jak potvrdila i ředitelka Irkutské centrály pro cestovní ruch I. V. Ritina, podnikatelé v regionech oceňují, pokud nemusí za novými kontakty cestovat, a cizinci, rozumějte inastránci, jejich trh sami navštíví. V očích ruských partnerů dodávala akci na prestiži i osobní účast vysokých představitelů státu – ministra pro místní rozvoj Jiřího Čunka a ředitele CzechTourism Rostislava Vondrušky, kteří s českou výpravou absolvovali první polovinu putování. Zájem Česka o ruské návštěvníky dokládá i plán CzechTourism otevřít letos pobočku v uralském Jekatěrinburku, kde je na českém generálním konzulátu od letošního května zřízeno vízové centrum.

Nejen dvě pětiletky

Podle Hany Fojtáchové, hlavní koordinátorky projektu, podnítila agenturu k realizaci netypické kampaně i skutečnost, že se většina veletrhů cestovního ruchu a dalších akcí koná v evropské části Ruské federace, a je strategické zaměřit se i na její asijské regiony. Pro zdejší obyvatele totiž není žádný problém absolvovat několikahodinový let do Moskvy a pak pokračovat dále do Evropy. O mediální zviditelnění si také říkala úspěšná desetiletka fungování zahraničního zastoupení v hlavní ruské metropoli, neboť oslavám a výročím Rusové přikládají značný význam.

Hlavním ohniskem kampaně však z důvodu obřích finančních nákladů nemohla být výhradně placená inzerce. Nákladnost mediálního prostoru vystihla před rokem v rozhovoru pro server iOLiViER ředitelka moskevské pobočky našeho boardu a přímá účastnice vlakové roadshow Helena Svobodová, když položila rovnítko mezi organizaci dvou workshopů a jedné placené strany v moskevském tisku. Riziko takového podniku by bylo příliš vysoké i pro geografickou rozsáhlost trhu a jeho přesycenost reklamou turistických velmocí, jako jsou Egypt, Turecko nebo Čína; z evropských regionů se na „mimomoskevském“ trhu výrazněji prezentuje například Bulharsko.

Jak na to?

Oslovit odbornou veřejnost a prostřednictvím médií i koncové turisty znamenalo přijít s neotřelou formou propagace a propojit ji s něčím, co je ruské duši blízké a má navíc logický vztah k turistice. Fenomenální Transsib, jehož více než devět tisíc kilometrů jezdí pasažéři na jednu jízdenku, je pro občany RF nenahraditelným dopravním prostředkem. I na počátku 21. století si zachovává strategickou úlohu také v ekonomickém i zásobovacím systému. Roadshow po trase Transky, jak mezi některými českými „ajznboňáky“ zlidovělo, se ukázala jako správná základní receptura, kterou je jen potřeba ochutit dalšími ingrediencemi.

V osmi zmíněných metropolích, z nichž čtyři mají přes milion obyvatel, proto naše regiony zviditelňovala citylightová kampaň, inzerce v hlavním tisku i další výdobytky mediální komunikace. Pořádaly se dopolední tiskové konference a odpolední společenská setkání s přehlídkou české kuchyně, lidovými písničkami a prezentací kulturního dědictví. Zúčastnilo se jich několik stovek profesionálů z oblasti turistického byznysu a věčná škoda, že oproti původnímu záměru probíhala roadshow bez přítomnosti našeho soukromého sektoru, přestože jej CzechTourism s nabídkou účasti oslovil. (Vizitky ruských touroperátorů plánuje CzechTourism vystavit na webových stránkách.)

Osobní kontakty s touroperátory jsou navíc v Rusku nadmíru důležité, neboť z typologie ruských cestovatelů vyplývá, že upřednostňují dovolenou organizovanou cestovní kanceláří. Potvrdil to i nedávný průzkum turistického portálu ŹyÚeÝecÚ‚Ť#@Mail.ru (zveřejněný v kostce na stránkách iOLiViER), když se jich zeptal, jak organizují své zahraniční zájezdy. Celkem 53 % dotazovaných odpovědělo, že dávají přednost hotovým zájezdům od CK. Individuální zájezdy si objednává „pouhých“ 9 % turistů.

Ruská Pravda o Česku

Celkový počet neplacených mediálních výstupů se podle sdělení Pavla Klicpery, vedoucího oddělení public relations agentury CzechTourism, vyhoupl nad stovku. Na českou vábničku se chytily i nejvýznamnější televizní společnosti, mezi nimi celostátní a regionální zpravodajské stanice TV Rossija, ORTV a OTS-Novosti. Dalších pět desítek článků bylo zveřejněno na internetových serverech. Nejčastější dotazy žurnalistů směřovaly na rozšiřování kanceláří CzechTourism, otevření vízových center v oblastech za Uralem a na přímé kontakty mezi českými a ruskými subjekty z regionů.

Maskoti roadshow, český lvíček a ruský miška, se osvědčili
a CzechTourism je na ruském trhu bude používat i nadále.
Byli například jedinečnou kořistí pro investigativní fotografy.

Placená inzerce běžela v denících Argumenty i fakty a Komsomolskaja pravda, jejichž regionální mutace otiskly přes pět desítek inzerátů. Tisková reklama proběhla po čas roadshow i v časopisu TourBusiness, jehož červnové vydání se věnovalo právě České republice. Internetovou podporu zajistily portály Travel.RU, RataNews, iLoveCZ.ru, TurProfi.RU, Utravel.RU. 160 billboardů a citilightů v centrech navštíveným metropolí vybízelo Rusy k návštěvě ČR a informovalo o desetiletí působení CzechTourism v Rusku.

Své jméno české kampani navíc propůjčil legendární Nikolaj Nikolajevič Drozdov, když se stal tváří vědomostního kvizu. Na šíři zájmu o Česko mezi hravou ruskou veřejností se dá usuzovat podle 300 zaslaných odpovědí z této doprovodné soutěže. Drozdov, celebrita ruské televizní obrazovky, zná naši domovinu velmi dobře. V 70. letech napsal průvodce Prahou a jako moderátor pořadu Ve světě zvířat natáčel ve Dvoře Králové několik dílů o zoologických zahradách. Před dvěma lety prohlásil, že jsou dvě místa, kam se chce vracet, ostrov Bora Bora a lázně Teplice.

Každá práce je nám platná

Neotřelý nápad, jak v Rusku ještě více zviditelnit české turistické bohatství, představil CzechTourism poprvé v březnu na tiskové konferenci v rámci moskevského veletrhu MITT. Ruské novináře tu pozdravili i maskoti transsibiřské podívané – český lev a ruský medvěd. Královská zvířata jsou jako výmluvné symboly obou zemí také ztvárněna na výročním logu úspěšné desetiletky našeho boardu v Moskvě.

Ředitel CzechTourism Rostislav Vondruška se novinářům
věnoval dlouho po skončení tiskových konferencí.

V té době CzechTourism již tři měsíce pracoval na výběrovém řízení na výkonného realizátora akce. Vítězně z něj vzešla společnost Čedok, která nejlépe splňovala hodnotící kritéria jako nabídkovou cenu či kvalitu navrhovaných podkladů pro realizaci a medializaci reklamní kampaně. Zadavatel požadoval i zkušenosti s obdobnými projekty na ruském trhu. Bez manažerského pokrytí v Praze i v Moskvě by zdárné dokončení všech příprav nebylo možné, a proto Čedok na projektu zainteresoval dva pracovníky – v Česku Michaelu Zbejvalovou a v Rusku ředitele své pobočky Jaroslava Riznera.

Čedok posléze oslovil dodavatele v oblasti mediálních služeb a gastronomického servisu. Nákupu médií a realizace tiskových konferencí se zhostila společnost OLiViER. Tato reklamní agentura pro odvětví cestovního ruchu má rozsáhlou praxi s ruským mediálním trhem, což přímo na trase dokazovali majitelka Natallia Makovik a Andrej Kanadis. Za kvalitní představení českých specialit zodpovídala společnost EuroAgentur, respektive Zdeněk Čeřovský z EA Business hotelu Jihlava a Martin Bezchleba z EA hotelu Best Western Selský dvůr. Oba jsou členy EA Culinary Team, založeného koncem roku 2007 pro lepší koordinaci příprav kulinářských specialit v gastronomických zařízeních. Pracovní náplň Culinary Teamu se letos rozrostla o zabezpečení chodu Českého domu na letních olympijských hrách v Pekingu. Pojítko s Čínou je nečekaně symbolické, neboť česká delegace absolvovala tisíce kilometrů ve vagonech, ve kterých do Pekingu dojeli o dva měsíce později i ruští sportovci.

 Sedmé vítání chlebem a solí
na chabarovském nádraží

Řekni, co jíš, a já ti povím,
kdo jsi. Český atak na ruské
chuťové buňky byl úspěšný.

Cestovat na transsibiřském ohnivém oři znamená překonávat několik dní tisíce kilometrů. Z kupé se stávají druhé domovy, které Ruské železnice vybavují veřejnými samovary (jsou běžné asi jako lepkavé žvýkačky pod sedačkami v našich vlacích). Esteticky ztvárněná laboratoř na horkou vodu je neustále v pohotovosti nabídnout kapalný komponent čaje či kávy, když vám není do zpěvu. Komu se chtělo zpívat snad za každých okolností, byla sladěná trojka hudebníků z Top-Production. Česká a moravská lidová písnička v podání Jana Smolíkadua manželů Tvarohových zvedala spolehlivě ze židle.

Jejich slovanské melodie stejně jako naše turistické bohatství nejsou neznámé ani na břehu Tichého oceánu. Pár kilometrů od čínských hranic zadrnkali vladivostočtí žurnalisté na strunu českého vlasteneckého ega, neboť sypali z rukávu názvy i méně známých českých měst a hradů. Nanejvýš příjemné bylo slyšet, že z asi dvaceti přítomných reportérů (jednalo se o nejméně navštívenou konferenci, protože probíhala v sobotu a ve Vladivostoku, hlavním městě Přímořského kraje, se konalo několik dalších akcí) polovina Prahu a jiná místa v regionech již alespoň jednou navštívila a druhá polovina tak hodlá učinit, i když to pro ně znamená cestovat více než 11 tisíc kilometrů.

Záludní kleptomani času a jiná překvapení

Češi si komfort moderní železniční přepravy vyzkoušeli ve dvou vozech – salonním a lůžkovém. Tato souprava však byla připojována k pravidelným spojům podle speciálního jízdního řádu, aby se český tým mohl ve vybraných zastávkách bez obav věnovat přípravám konferencí, sálů, hudební aparatury a českých lahůdek.

Jako největší sok celého úsilí se ukázalo deset časových pásem a směr putování ze západu na východ, takže každá tisícovka kilometrů ukradla hodinu času. Nocování v jedoucím vlaku ale není nijak nepohodlné, protože souprava se šine rychlostí 140 km/hod a například v úseku Omsk – Novosibirsk je až 610 km tratě bez jediné zatáčky nebo převýšení.

Injekce ruskému incomigu

Kromě CzechTourism vstříkly injekci ruskému incomingu i České aerolinie, když letos v dubnu zahájily pravidelné lety mezi Prahou a Rostovem na Donu (jih evropské části Ruska). ČTK v této souvislosti citovala viceprezidenta ČSA Petra Řeháka, který zdůraznil, že v loňském roce uskutečnily ČSA do Ruska celkem 1 720 letů, tedy v průměru 38 spojení týdně, a na těchto linkách přepravily na 315 000 cestujících. Tou dobou byli ruští hosté nejrychleji rostoucí skupinou zahraničních turistů v České republice. Přijelo jich o 34 % více než v roce 2006 a s počtem 321 000 ubytovaných hostů se řadili na 5. místo po Němcích, Britech, Italech a Američanech. Rusové zůstávají v ČR v průměru 5,3 dne, čímž patří ke klientům s nejdelšími pobyty. Platí i za jedny z nejlukrativnějších, neboť denně utrácejí okolo 5 500 Kč. Průměrný příjem ruské „střední vrstvy“, kterou tvoří asi 20 – 22 % pracující populace Ruska, dosahuje 304 eur. V Moskvě je to 423 eur, přičemž celkový průměr tu je 600 eur. V nejbohatších regionech, jako jsou naftařské oblasti Sibiř, Ural a Chanty-Mansijský autonomní okruh, je částka ještě o 400 eur vyšší.

Rekreanti z osmé nejlidnatější země na světě, pro které je lenošení v českých lázních levnější než domácí dovolená, jsou letos těmi, kdo vyvažují mírný letní incomingový propad. V příjezdových číslech za druhé čtvrtletí 2008 opět vykazují více než 34% nárůst. I přes obrovský potenciál není samozřejmě možné toto číslo dlouhodobě udržet.

K objemu turistiky ze zahraničí hodlá CzechTourism aktivní propagací přispívat i nadále. Podle Hany Fojtáchová by se centrála chtěla v reklamních kampaních zaměřit více na komunikaci s cílovou skupinou. Projekty by se tak mohly synergicky skládat z propagace na outdoorových nosičích, z televizních spotů, tiskové kampaně, internetové „agitace“ a také z eventových akcí, které potenciální turisté vnímají více adresně.

Jen neusnout

Ani tak to Česko nebude mít s vábením ruských spotřebitelů jednoduché. S rozšířením schengenského prostoru o české hranice to může být o poznání náročnější úkol. S vyřízením víz do ČR získávají občané RF vstupní bumážku i do dalších 23 zemí. Počet žádostí, které moskevská ambasáda denně obdrží, je okolo tisíce, což je mimosezonní číslo. V sezoně přijme i dva tisíce požadavků. Na jejich vyřízení pracuje v městě chrámu Vasilije Blaženého 30 lidí, což je o polovinu méně než na zastoupení německém. O schengenská víza mohou Rusové i prostřednictvím cestovní kanceláře žádat na diplomatických zastoupeních ČR v Petrohradu a v Jekatěrinburku.

Show, ow, ou

Zajímají vás další pikantnosti ze čtrnáctidenního putování přes Sibiř? Co CzechTourism doporučuje našim regionům nabízet v Rusku a co ruští touroperátoři postrádají? Tyto otázky i vaši zvědavost uspokojí říjnové číslo COT business, kde se také dozvíte, proč se k bramborové placce nejvíc hodí šlehačka a jak je to s tím koprem v titulku.

Text a foto: hačá
(Zdroj: CzechTourism Moskva)

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více