Letecké cestování v Česku nedostupným snem?

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Turistický průmysl je segmentem, který na pandemii nového typu koronaviru a na celosvětová restriktivní opatření doplatil nejvíce. Což platí i pro leteckou přepravu, která začala ve druhé polovině května pomalu ožívat. Bude to však proces dlouhý a bolestný.

Mnohé aerolinky avizují restart provozu třeba až na červenec – jednak je vše nutné sladit s mezinárodními dohodami, jednak nelze létat bez obnovení důvěry pasažérů. Mnohé letecké společnosti tak ohlašují masivní propouštění, jiné – včetně gigantů jako British Airways, Air France či Lufthansa – hledají pomoc u národních vlád. Na obou stranách Atlantiku není v této době státní pomoc aerolinkám ničím výjimečným – začátkem května Evropská komise posvětila státní pomoc francouzské vlády pro Air France ve výši 7 mld. eur, americké ministerstvo financí schválilo velkým americkým leteckým společnostem záchranný balíček ve výši 25 mld. USD. Do svých domácích přepravců investovaly i italská, nizozemská a rakouská vláda.

Letecká doprava jako strategická služba

Česko o pomoci české letecké společnosti Smartwings Group (SWG), která vlastní i značku ČSA, pouze vzrušeně debatuje. Z reakcí politiků se dokonce zdá, že nejlepším řešením je nechat SWG napospas a počkat, až trh vše vyřeší a prostor po krachující společnosti zaplní trh. Jistotu politiků nepotvrzují experti. „Letecká doprava prochází momentálně velkou změnou a význam skupiny Smartwings/ČSA bude do budoucna mnohem silnější. Pravidelná, cenově dostupná letecká doprava je strategickou službou, která má návaznost na růst HDP v ekonomikách jednotlivých států. Proto je dnes tématem prakticky všech evropských vlád diskuse o podpoře letecké dopravy. Primární je podpora likvidity, aby se podařilo překlenout kritické období, kdy osobní letecká doprava prakticky ustala. Zřejmé je, že pád skupiny Smartwings by znamenal významné zhoršení výhledu pro osobní leteckou dopravu v ČR, protože obnovení letecké dopravy bude provázeno velkými problémy a bude velice pozvolné. Výpadek lokálně bázovaných aerolinek by byl citelný a bezpochyby by se projevil zvýšením ceny letenek. Představa, že nějaký jiný dopravce rychle nahradí výpadek v kapacitě, je neadekvátní. Flexibilita v zaplňování mezer na trhu nefungovala dokonale ani v normálních tržních podmínkách,“ míní Petr Kováč, expert na leteckou dopravu Ernst & Young.

Jaká bude česká cesta?

Ve srovnání s evropskými a světovými obry je česká skupina Smartwings Group skutečně jen malým privátním hráčem. Ze všech faktů je přitom zřejmé, že existence skupiny je pro Česko i jeho ekonomiku zásadně důležitá. Ostatně ne náhodou je letecká doprava součástí tuzemské kritické infrastruktury. Podporu Smartwings i ČSA již v dubnu vyjádřila veřejně Asociace cestovních kanceláří, stejně jako ji vyjadřují jednotlivé cestovní kanceláře, letiště či experti. Potvrzuje to znovu i místopředseda a mluvčí ACK ČR Jan Papež: „V posledních letech se mohlo zdát, že institut takzvaných národních dopravců se přežil a je možné se spoléhat jen na soukromé komerční společnosti. Mohlo se zdát, že je úplně jedno, zda u nás máme nějakou domácí leteckou společnost, nebo ne. Pak přišlo uzemnění Boeingů a nakonec Covi krize. A ukazuje se, že bez silného domácího přepravce nejde obnovit normální chod cestovního ruchu. Zánik domácího přepravce by znamenal velké problémy.“

Experti vědí, co je ve hře. Jistě, i bez letadel SWG se český turista či byznysmen do světa dostane. Jen je možné, že to bude násobně déle trvat a násobně za to i zaplatí. Doba, kdy letadla SWG seděla na ruzyňském letišti, takový model nabídla – cesta do oblíbeného Dubrovníku letadly cizích společností trvala přibližně desetkrát delší čas a také byla asi čtyřikrát dražší.

Skupina Smartwings Group je z globálního hlediska malá. Přesto pod značkami Smart­wings a ČSA, což jsou dvě ze tří v Praze bázovaných značek, přepraví ročně jen do Prahy či z Prahy 5,4 milionu pasažérů. V hlavní sezoně vypraví do 80 destinací na 300 letů denně z celkem 12 základen v 7 zemích, přičemž 70 % všech letů tvoří pravidelné linky. Podíl SWG na tuzemské turistické přepravě přesahuje 85 %.

Je zřejmé, že ani ti největší letečtí přepravci se bez státní pomoci s dopady pandemie nevyrovnají, svědčí o tom i společné prohlášení, jímž již na konci dubna generální ředitelka ACI Angela Gittensová a generální ředitel IATA Alexandre de Juniac vyzvali evropské vlády k záchraně leteckého průmyslu, letišť a leteckých dopravců. Letecká doprava je totiž zásadní pro podporu globálních dodavatelských řetězců a pro plnou obnovu ekonomiky. Nad českou leteckou přepravou ještě o dva měsíce později visel velký otazník.

 

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Wizz Air bude létat z Pardubic také do Oděsy a Charkova

Společnost Wizz Air rozšíří nabídku pravidelných linek z Pardubic - bude létat také do Oděsy a Charkova. Linky budou v provozu od června příštího roku, a to dvakrát týdně. Na Ukrajinu už nízkonákladový maďarský dopravce létá od září 2020,...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Turismus v Praze je na dně, miliardové ztráty ničí celé odvětví

Cestovní ruch v Praze je na dně. Ztráty jdou do miliard a dále narůstají. Restrikce stále přetrvávají, bez urychleného a účinného řešení existenční krize turismu v hlavním městě lze v brzké době očekávat dramatický dopad na celou Českou republiku a její...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ve Valencii ocenili nejlepší zelené stezky

Španělská Valencie hostila na začátku října mezinárodní konferenci o tzv. zelených stezkách, tedy greenways. Evropská asociace zelených stezek – Greenways (v Česku zastoupená obecně prospěšnou společností Partnerství) ve spolupráci s hostitelským regionem a španělskou Nadací železnic (FFE) v rámci konference...

Číst více