Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Více výsledků...
Pro stále širší okruh českých turistů je synonymem pro exotickou dovolenou Dominikánská republika. S ředitelkou tuzemského zastoupení Národního turistického úřadu Dominikánské republiky Leilou Boasier Budecker jsme hovořili o trendech v poptávce po cestách do tohoto karibského ráje, o novinkách, na které se mohou návštěvníci destinace těšit, i o marketingových plánech dominikánského touristboardu.
Jaký byl dosud v letošním roce zájem českých turistů o cesty do Dominikánské republiky?
Velmi příznivý a potěšující. Od ledna do července letošního roku zavítalo do Dominikánské republiky celkem 3 725 520 turistů, což je meziročně o 7,76 % více. Na českém trhu jsme od začátku roku do července zaznamenali 13,44% nárůst příjezdových statistik a na polském trhu, který pod naši kancelář také spadá, se jedná dokonce o 37,97% nárůst. Porovnáme-li údaje pouze za měsíc červenec, došlo u českých turistů k 46,67% navýšení a u Poláků dokonce k rekordnímu zvýšení o 229,03 %.
Podle údajů Karibské organizace cestovního ruchu (CTO) za loňský rok byla nejnavštěvovanější destinací karibského regionu právě Dominikánská republika s celkovým počtem 5 648 743 návštěvníků. Co se týká motivu cesty do Dominikánské republiky, podle jednoho z výzkumů Centrální banky Dominikánské republiky, jsou pro 38,6 % zahraničních turistů hlavním motivem naše pláže, 15,6 % láká počasí a 11,1 % pohostinnost dominikánských obyvatel.
Byla letošní sezona něčím překvapivá, pokud jde o poptávku?
Zaznamenáváme zvýšený zájem především o svatební cesty a o individuální cestování, tzv. „na vlastní pěst“. Veřejnost se na nás často obrací s dotazy ohledně cenově výhodných letenek, půjčoven automobilů, stavu místní infrastruktury a vzdáleností mezi jednotlivými regiony. Rozšiřuje se také poptávka po menších butikových hotelech, které jsou oproti zahraničním resortům klidnější a nabízejí luxus a absolutní soukromí.
Co se týká regionů, v letošním roce jsme zaznamenali zvýšený zájem o poloostrov Samaná, a to zejména na zimní období, kdy do tamější zátoky připlouvají velryby hrbaté na námluvy a aby rodily svá mláďata. Jedná se o působivou podívanou, při které dvacetitunoví keporkaci předvádějí akrobatické skoky před svými budoucími partnerkami. V Dominikánské republice ale existuje i spousta dalších krásných a stále neobjevených míst, která je možné navštívit ať už organizovaně s cestovní kanceláří, nebo samostatně. Pozornost cestovatelů se v poslední době obrací čím dál více na region Barahona-Pedernales na západním cípu ostrova. Tato oblast leží naprosto mimo civilizaci, je zde spousta národních parků a přírodních rezervací. Např. desetikilometrová osamělá pláž Orlí zátoka (Bahía de las Águilas) je považována mnoha prestižními zahraničními periodiky za jednu z nejkrásnějších v Karibiku. Na této pláži nenajdeme žádné restaurace ani hotely. Specifické aridní klima, okolní laguny a divoké skály vytvářejí vhodné podmínky pro život sto třiceti druhů ptactva, z nichž je deset endemických. Tamější korálové útesy skýtají bohatý podmořský život.
Mění se nějak v průběhu posledních let cestovatelské zvyklosti českých turistů?
Dominikánská republika si již několik let drží pozici nejoblíbenější karibské destinace díky své všestranné turistické nabídce. Vedle pláží jsou to především vyhlášené all-inclusive resorty, památky z koloniálních dob, hory a celkem devatenáct národních parků. Pro české turisty je Dominikánská republika tradiční odpočinkovou destinací s vyhlášenými plážemi. Češi čím dál víc cestují v průběhu celého roku, tedy vedle „hlavní“ exotické sezony v zimě také od jara do podzimu. Povědomí o Dominikánské republice jako o celoroční destinaci se tedy mezi Čechy stále rozšiřuje.
Jak už jsem zmiňovala v minulém rozhovoru, český turista rád objevuje a poznává. Turisté, kteří pro svou dovolenou zvolí Punta Canu – Bávaro, oblast La Romana – Bayahibe, či Boca Chicu – Juan Dolio, mohou navštívit např. koloniální zónu Santo Dominga, uměleckou vesničku Altos de Chavón, Zázračnou jeskyni, tabákovou továrnu Tabacalera de García nebo proslulá golfová hřiště „Psí zub“ a „The Links“ v Casa de Campo. Nejoblíbenější jsou v těchto regionech u většiny zahraničních turistů již tradičně výlety na ostrovy Saona a Catalina ve Východním národním parku. Oba jsou symbolem nádherných panenských pláží, navíc zde roste na 572 rostlinných druhů, z nichž je 53 endemických, a trvale zde hnízdí na 60 ptačích druhů. Z vodních živočichů je možné pozorovat kapustňáky, mořské želvy a delfíny. Turisté, kteří zavítají do Puerto Plata na severním pobřeží, jsou spíše aktivní. Při dovolené využívají široké možnosti sportovního vyžití – od surfu, kiteboardingu, potápění, raftingu, slaňování až po cyklistiku. Blízkost hor Cordillera Central a vodopádů přímo vybízí k aktivní formě odpočinku. Popularitu si v posledních letech získávají také ziplines – lanové dráhy zavěšené v korunách stromů.
![]() |
![]() |
Co nového se letos v Dominikánské republice událo, pokud jde o cestovní ruch?
Dominikánská republika v posledních letech zaznamenává nebývalý rozvoj v oblasti infrastruktury, jako jsou mezinárodní letiště, nové dálnice a cesty, díky kterým je cestování mezi metropolí a jednotlivými ostrovními regiony mnohem rychlejší.
Mezi Dominikánskou republikou a evropským i americkým kontinentem operují celoročně pravidelné letecké linky. V zemi najdeme celkem osm mezinárodních letišť, která obsluhují hlavní plážové destinace a dvě metropolitní oblasti Santo Domingo a Santiago. Co se týká novinek v leteckém spojení přímo v Dominikánské republice, je nově možné využít pravidelné letecké spojení soukromého dopravce Tropical Aero Servicios (TAS) a to mezi Punta Canou a městy Puerto Plata a Santiago.
Až z 80 procent se cestovní ruch soustřeďuje do oblasti Samaná – Las Terrenas, Punta Cana – Bávaro a La Romana – Bayahibe. Nejvíce financí proto putuje do rozvoje turistické infrastruktury v těchto regionech. Díky nově otevřeným dálnicím trvá nyní cesta ze Santo Dominga na Samaná a do Punta Cany pouze dvě a půl hodiny. V regionu Punta Cana na východním pobřeží byl letos otevřen nový silniční tah mezi městy Bávaro – Uvero Alto – Miches o délce 72 km. K dokončení zbývá poslední úsek z Miches do přímořského městečka Sabana de la Mar, odkud dále vyjíždějí trajekty na poloostrov Samaná a výletní čluny do národního parku Los Haitises.
Na severním pobřeží bude tento měsíc slavnostně otevřen nový přístav pro zaoceánské parníky Amber Cove, ve kterém budou k dispozici bary, restaurace a trh s uměleckými předměty a suvenýry. Ambar Cove bude mít zázemí také pro nejrůznější volnočasové aktivity od výletů za památkami přes exkurze do továren na doutníky a rum až po jízdy v terénních vozech, projížďky na koních, lekce potápění a kulinářské cesty za ochutnáním autentické dominikánské kuchyně.
Zahraničí investoři, např. prezident skupiny Grupo Punta Cana Frank Rainieri či prezident skupiny Meliá Gabriel Escarrer Julio, investují do výstavby dalších hotelových resortů. Celkem letos vznikne přibližně 4 000 nových hotelových pokojů.
Spojené státy americké uvolňují embargo na cesty svých občanů na Kubu. Řada karibských destinací v tom vidí riziko – obávají se úbytku klientů, kteří budou chtít navštívit Kubu. Má i Dominikánská republika důvod k podobným obavám?
Dominikánská republika se nikdy nechovala sobecky v otázkách cestovního ruchu. Právě naopak, vládám ostatních karibských zemí vždy nabízela pomoc a sdílení zkušeností. Dominikánská republika jako turistická destinace v těchto měsících zažívá vůbec nejlepší období za posledních čtyřicet let, přičemž plánem Ministerstva cestovního ruchu je do příštích deseti let zvýšit příjezdové statistiky turistů na deset milionů. Nemáme obavy, že by otevření Kuby mělo na cestovní ruch Dominikánské republiky výrazně negativní vliv. Jednou z možností je Dominikánskou republiku a potažmo Karibik jako takový nabízet turistům jako multidestinaci, tedy vyvolat u turistů zájem o návštěvu více karibských destinací najednou. Hlavní konkurenční výhodu Dominikánské republiky vidím především v dostatku hotelových kapacit a v široké nabídce ubytovacích možností pro všechny typy klientů dle cenových kategorií od velkých mezinárodních resortů kategorie all-inclusive přes luxusní butikové hotely až po hostely a apartmány.
Komunikace Dominikánské republiky se v posledních měsících hodně zaměřovala na ekoturistické aspekty nabídky země. Je po těchto produktech podle vás v České republice a na Slovensku poptávka? Které z dalších produktů dominikánského cestovního ruchu jsou podle vás na těchto trzích potenciálně zajímavé?
Čeští turisté mají Dominikánskou republiku zavedenou jako tradiční dovolenkovou destinaci typu „slunce a pláž“. Ekoturistické aktivity jsou doplňkovými možnostmi, jak si zpestřit dovolenou. Jak už jsem zmiňovala, turisté tráví minimálně jeden až dva dny mimo resort na některém z výletů, aby poznali životní styl v dané destinaci. A pak je tu samozřejmě golfová nabídka. Dominikánská republika je golfovou jedničkou v regionu Karibiku, stejně tak je tomu i v případě již zmiňované svatební turistiky. Nicméně produktem, který má v současnosti největší potenciál, je segment MICE, jenž v posledních letech zaznamenal nebývalý rozkvět. Samozřejmě naše destinace reaguje pružně na rostoucí význam tohoto segmentu pro státní ekonomiku a pro zlepšování image země na mezinárodní úrovni. Dominikánská republika je v regionu Karibiku považována za lídra pro kongresy, obchodní a incentivní cesty, přičemž hlavní MICE destinací je Punta Cana. Podle údajů Centrální banky Banco Central přijelo do země za minulý rok celkem 106 344 turistů za účelem konference, kongresu nebo obchodního jednání. V této kategorii přitom chybějí cizinci, kteří přijeli v rámci incentivní cesty. Tato možnost totiž chybí na registračních formulářích, které turisté vyplňují po příletu do destinace.
Máte před sebou nějakou osobní metu, které byste ráda na českém a slovenském trhu dosáhla, pokud jde o výjezdy do Dominikánské republiky?
Má osobní meta byla a stále je zvýšit statistiky turistů přijíždějících z České republiky a Slovenska na deset tisíc. Vývoj nepokračuje tak rychle, jak bych si přála, nicméně jsem naprosto přesvědčená, že pokud budeme i nadále pracovat tak jak doposud, již velmi brzy bude možné prohlásit „Dosáhli jsme toho“.
Text: -red-
Foto: Národní turistický úřad Dominikánské republiky
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.
Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“.