Dnes je tomu padesát let od chvíle, kdy se k nebi poprvé vznesl Boeing 747, svého času největší dopravní letoun světa. Pro svoji velikost získal přezdívku Jumbo Jet, fandy létajících strojů bývá přezdíván i Královnou nebes.
První verze Boeingu 747 byla světu představena v září 1968, první let se ale uskutečnil až 9. února 1969. Do komerčního provozu byl historicky první širokotrupý letoun nasazen v lednu 1970 – konkrétně na pravidelnou linku společnosti Pan American World Airways (Pan Am) mezi New Yorkem a Londýnem. Boeing 747-100 měl rozpětí 59,6 m, délku 70,6 m a svislou ocasní plochu (směrovku) o výšce 19,3 m. V konfiguraci pro tři cestovní třídy měl kapacitu až 495 osob. Cestovní rychlost byla 895 km/h.
Během padesáti let se ikonické Jumbo dočkalo řady dalších typů a modifikací včetně nákladních a vojenských verzí. Jumba byla rovněž využívána pro přepravu amerických raketoplánů. Speciálně upravený Boeing 747-400 nazývaný Dreamlifter je používán pro přepravu dílů nově konstruovaných letounů typu B787-9 Dreamliner. Dopravní letouny z rodiny 747 byly upravovány i pro potřeby hlav států — dva letouny byly kupříkladu upraveny na Air Force One, tedy letadla užívaná americkým prezidentem, v salonních verzích Jumba cestovali po světě příslušníci panovnických rodin z Blízkého východu apod. Legendárním se stal také třeba letoun přezdívaný Ed Force One, který na světovém turné Book of Souls přepravoval britskou metalovou skupinu Iron Maiden. V kokpitu neseděl nikdo jiný než zpěvák kapely Bruce Dickinson.
[fotogalerie2]
Co jste možná nevěděli
- Jumbo Jet je sestaven z cca 6 milionů dílů.
- V kabině typu 747-400 byste napočítali 365 tlačítek, páček a dalších ovládacích prvků.
- Ekonomická třída B747 byla o 9 m delší než první let prvního motorového letadla bratří Wrightů (36,5 m).
- Kapacita nádrží B747-400 je víc jak 240 tisíc litrů.
- Pro typický mezinárodní let je na palubu B747 naloženo cca 5,5 tuny občerstvení.
- Během padesáti let přepravily letouny z rodiny 747 víc jak 3,5 mld. lidí.
- B747 společnosti El Al vytvořil v roce 1991 světový rekord v počtu přepravených pasažérů – stalo se tak 24. 5. 1991 během tzv. Operace Šalomoun, když na palubě letu z Etiopie do Izraele bylo 1 122 cestujících.
|
Zatím poslední člen rodiny, Boeing 747-800, byl představen v roce 2012. Oproti svému předchůdci (B747-400) má o 13 procent nižší provozní náklad, je tišší a má nižší emise. Podle informací výrobce je provoz tohoto typu efektivnější i ve srovnání s hlavním konkurentem, Airbusem A380, který „Královnu nebes“ v roce 2007 připravil o titul největšího dopravního letounu světa. S Boeingem 747-800 jsme se mohli v posledních letech setkávat i v Praze, společnost Korean Air jej nasazovala na linku ze Soulu. Aktuálně na této trati létá Boeing 787-9 Dreamliner. Zda se v letním letovém řádu Jumbo do Prahy vrátí, není zatím známo.
Vůbec poprvé se Jumbo v Praze objevilo v roce 1972. Stroj společnosti Air India na lince z New Yorku do Bombaje zde přistál, aby do Indie přepravil velkou skupinu turistů Čedoku. Obří letadlo tehdy způsobilo senzaci, podle pamětníků jeho přílet přilákal tisíce zvědavců. V posledních letech je Královna nebes v Praze poměrně častým hostem. Kromě již zmiňovaných letů Korean Air zde pravidelně přistává i nákladní verze společnosti China Airlines (kupříkladu dnes), nepravidelně bývá k vidění stroj v barvách Air Cargo Global.
Celkem firma za padesát let vyrobila víc jak 1 500 letounů z rodiny 747. Aktuální vývoj v mezinárodní letecké přepravě však takto velkým letounům nenahrává, aerolinky je postupně nahrazují menšími a úspornějšími dvoumotorovými typy letadel (např. Boeing 777 či Aibus A350). Poslední dopravní Jumbo tak Boeing vyrobil v červenci 2017. Letouny s typickou siluetou však z nebe ještě nezmizí, dále pokračuje výroba nákladních variant Boeing 747-800 Freighter.
Foto: Shutterstock.com, Boeing Company, US Missile Defense Agency / Wikimedia Commons, Ted Quackenbush / Wikimedia Commons