Konference Vysoké školy hotelové v Praze se letos zaměřila na problematiku sdílené ekonomiky v ubytovacích službách

Již poosmé pořádala Vysoká škola hotelová v Praze (VŠH) ve svých prostorách ve středu dne 19. října 2016 mezinárodní odbornou konferenci Hotelnictví, turismus a vzdělávání, propojující aktuální názory a postoje pracovníků z praxe a akademické půdy. V letošním roce se konference zúčastnilo přibližně 200 osob z několika evropských zemí. Klíčovým tématem plenární a panelové části konference se stala sdílená ekonomika a její vliv na podnikatelské prostředí v sektoru HORECA.

Zvané přednášky v plenární části konference poukázaly nejen na aktuální stav a vývoj tohoto fenoménu, ale snažily se také odkrýt příležitosti a hrozby, které přináší sdílená ekonomika provozovatelům ubytovacích zařízení a celým destinacím cestovního ruchu. Konferenci zahájil rektor VŠH Václav Vinš, který věnoval pozornost novele zákona o vysokých školách, účinné od 1. září 2016. Prorektor pro výzkum VŠH Jan Hán informoval přítomné o stavu tvůrčí činnosti a o spolupráci mezi vysokou školou a praxí.

O proměnách podnikatelského prostředí v cestovním ruchu hovořil Ondřej Špaček, zastupující společnost KMPG Česká republika. Kapacitu městských center posuzovala v evropském srovnání Nora Dolanská, ředitelka Prague City Tourism. O digitální strategii hotelů hovořil Miroslav Bukva, ředitel Clarion Congress Hotelu ­Prague. Teoretické poznatky o sdílené ekonomice s praktickou aplikací v hotelnictví představil Martin Petříček, odborný asistent katedry ekonomie a ekonomiky VŠH a příklad jednoho ze slovenských ­produktů cestovního ruchu GOPASS prezentovali Jana Piteková z Katolické univerzity v Ružomberku a Dávid Pitek ze společnosti Tatry Mountain Resorts. Přednášky vystupujících jsou zveřejněny na internetových stránkách www.vsh.cz/konference.

V panelové části konference, které se zúčastnili Tomáš Blabla, generální ředitel Resortu Valachy, Petr Šalda, generální ředitel českobudějovického Grandhotelu Zvon, zástupce společnosti Expedia.com Jan NovákAleš Chmelař, vedoucí oddělení strategií a trendů EU Úřadu vlády ČR, se otevřela žhavá diskuse předkládající a posuzující různé návrhy na řešení situace a jejich případné dopady. Jak v úvodu diskuse zmínil Petr Studnička, vedoucí katedry hotelnictví VŠH, který celou diskusi řídil, je škoda, že účast na diskusi předem odmítly ty subjekty, které za implementací nástrojů sdílené ekonomiky v ubytovacích službách stojí především.

Odhadovaný obrat sdílené ekonomiky se pohybuje v celosvětovém měřítku okolo 15 mld. USD a v období jedné dekády vzroste více než dvacetinásobně. V České republice se výkony sdílené ekonomiky v ubytovacích službách podílejí zhruba 1 procentem a byty sloužící ke krátkodobým pronájmům jsou nabízeny především v Praze a dále například v Brně, Českém Krumlově či Karlových Varech. Cena za pokoj je průměrně 1 550 Kč/noc a v Praze je zhruba ještě o 250 Kč vyšší, přičemž v letní sezoně 2016 využilo sdíleného ubytování zhruba 15 procent turistů trávících svůj pobyt v hlavním městě. Generální ředitel Resortu Valachy uvedl, že v malých obcích není vliv sdílené ekonomiky příliš významný. Větší konkurencí jsou malí ubytovatelé, kteří hosty nepřihlašují, a spadají tak do sféry stínové ekonomiky. Generální ředitel Grandhotelu Zvon konstatoval, že rostoucí význam sdílené ekonomiky vnímá; především záleží na druhu ubytovacího zařízení a typu turisty, kterého při výběru poskytovatele ubytovacích služeb ovlivňuje celá řada faktorů. Vedoucí oddělení strategií a trendů EU Úřadu vlády ČR informoval o aktivitách týkajících se produktů sdílené ekonomiky, jako například Uber či Airbnb, a sdělil, že vláda ČR na své schůzi dne 17. října 2016 odsouhlasila aktualizovaný Akční plán pro rozvoj digitálního trhu. Jistá kontroverze k názorům odborníků zastupujících veřejnou správu byla zřejmá z vystoupení marketingového manažera společnosti Expedia pro český a slovenský trh, který vnímá sdílenou ekonomiku jako reakci na zvyšující se regulaci podnikatelského prostředí.

Odpolední část konference byla rozdělena do tří sekcí. Nosným tématem sekce Hotelového marketinguRevenue Managementu byla optimalizace distribučních kanálů a jejich kombinace s moderními nástroji on-line marketingu. Přátelskost a uvolněná atmosféra, ke které přispěl moderátor sekce Štěpán Chalupa, odborný asistent katedry marketingu VŠH, ukázala profesionalitu jednotlivých vystupujících a také společný cíl, kterým je pomoci hoteliérům s distribucí hotelových produktů a jejich vhodnou propagací. Jaromír Pažout (Bookassist Czech Republic) začínal celou sekci příspěvkem zaměřeným na nutnost nastavení vhodné marketingové strategie umožňující zvýšení počtu přímých rezervací. Na téma komunikace navazoval Jan Halíř (Hotel Solutions), který ukázal všem hostům možnosti cílení komunikace na základě dat společností Google a Facebook. Součástí marketingové on-line komunikace jsou webové stránky, které tvoří její klíčovou část. Pavel Kotas (Previo) mluvil o změně spotřebitelských návyků při vyhledávání ubytovacích služeb a na základě dat z portálu Hotel.cz mohl prezentovat důležitost mobilního webu pro hotel. První část sekce zaměřené převážně na získávání přímých rezervací uzavřel Maroš Krkoška (Expedia Lodging Services), který hovořil o tom, že i nepřímé distribuční kanály mají své důležité místo v distribučním mixu hotelových zařízení. Tématem distribuce se zabýval také Rami Ibrahim (IQ Sales), který na základě vlastních zkušeností a vývoje ICT v posledních letech mluvil o automatizaci hotelových procesů pomocí propojení jednotlivých hotelových systémů Channel Managementu, Revenue Mana­gementu, systémů PMS a dalších. Sekci uzavíral Patrik Kajzar (Obchodně-podnikatelská fakulta Slezské univerzity v Opavě) se svým příspěvkem zaměřeným na aktuální pohled akademické obce na problematiku řízení výnosů.

Odborná sekce Trendy v gastronomii se věnovala moderním trendům a technologiím v oboru stravovacích služeb. Petr Lošák ze společnosti Montycon představil nejnovější konvektomaty, zařízení pro úpravu sous-vide a další řešení pro výrobu pokrmů ve velkém objemu a dále přiblížil problémy současných provozovatelů gastronomických zařízení. Marcel Láznička představil inovativní technologie sloužící k servírování vína. Teoretický výklad byl doplněn praktickým přiblížením mechanismů Coravin pro degustaci vín bez nutnosti otevření vinné lahve a iFavine pro automatickou dekantaci. Příspěvek v anglickém jazyce od Manuely Guerry posluchače seznámil s možností moderního vzdělávání v hotelnictví a gastronomii v Portugalsku. Na závěr se posluchači dozvěděli o současných preferencích českých turistů v zahraničí od Jiřího Vaníčka ze Slezské univerzity v Opavě. Sekci moderoval odborný asistent katedry hotelnictví VŠH Jiří Zelený.

Odborná sekce Konkurenceschopnost destinací cestovního ruchu přinesla zúčastněným jak odborný pohled, tak zejména ukázky praktického uplatnění v oblasti identifikace konkurenční výhody, hodnocení pozice destinace na trhu a sledování vývoje konkurenceschopnosti pomocí indikátorů. Sekci zahájila a také následně moderovala Šárka Tittelbachová, odborná asistentka katedry cestovního ruchu VŠH. Ve svém vystoupení Markéta Vogelová, ředitelka Institutu turismu agentury CzechTourism, ukázala sledování konkurenceschopnosti České republiky pomocí indexu TTCI, Global Peace Indexu a podle NBI Anholt 2014. Prezentovala také výsledky výzkumů agentury CzechTourism. Poměrně čilou diskusi podnítil příspěvek, který přednesl Michal Blaško, výkonný manažer euroregionu Praděd a DMC. Ukázal konkrétní model měření a hodnocení kvality destinace, dopadů na návštěvnost, na příjmy od návštěvníků, na zaměstnanost a na příjmy do veřejných rozpočtů. Následující vystoupení Daniely Mikšové Manďákové, ředitelky Informačního centra Hradce Králové a Destinačního managementu Hradecko, přiblížilo specifika řízení destinace Hradecko a možnosti i bariéry měření výkonů cestovního ruchu. Závěrečný příspěvek Heleny Bezděk FraňkovéLudmily Claussové ze Státního fondu kinematografie ukázal, jaké konkrétní možnosti pro destinaci přináší loca­tion placement. Ekonomické přínosy pro destinaci dokladovaly přednášející na datech z realizace seriálu Policie Modrava. Uvedly ale, že destinace většinou nejsou dostatečně připravené poskytnout služby, které producenti požadují.

Velmi plodná a vstřícná diskuse probíhala ve všech třech odborných sekcích a pořadatelé konference ji museli k večeru z časových důvodů tlumit a přesunout do společenských prostor školy, kde na účastníky čekalo příjemné občerstvení podpořené partnerskými společnostmi Klubu partnerů VŠH. Obsluhu účastníků konference zajistili v průběhu dne studenti VŠH a žáci První soukromé hotelové školy, která si letos připomíná 25 let své existence.

Foto: Kevin Dostál, archiv VŠH

doc. Ing. Jan Hán Ph.D.Vysoká škola hotelová v Praze
prorektor pro výzkum
han@vsh.cz
www.vsh.cz/vyzkum
 
Ing. Veronika Studničkováodborná pracovnice oddělení výzkumu VŠH
studnickova@vsh.cz
 

Autoři

Nejnovější články z rubriky MICE

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Hana Krejbichová / Prague Convention Bureau

Zástupci kongresové Prahy si zvolili nové vedení

Ve středu 4. května se uskutečnila valná hromada Prague Convention Bureau, v rámci níž proběhla volba nového představenstva a členů revizní komise. Kongresový průmysl Prahy, který je oficiálně zastřešován právě Prague Convention Bureau, tak získal nové vedení.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vrátí se k nám v roce 2023 běžný rytmus?

Rozhovor s Lenkou Žlebkovou, ředitelkou Kongresového centra Praha, byl domluvený více než týden, na klidnější dopoledne prvního březnového pátku. Světové události ale na dohody tohoto typu ohled jaksi neberou. Setkali jsme se nakonec o několik hodin později....

Číst více