České podnikání v gastronomii představovalo před dvaceti lety především hotely a restaurace. Před deseti lety začaly vznikat nejrůznější gastrokoncepty a malovýroba produktů, které si chtěly říkat domácí. Mezi nimi jako solitér buduje svou firmu Jan Podešva s projektem MyGastro.cz, který původně vznikl jako obchodní.

To před dvanácti lety Jan objevil výborné milánské čokolády, půjčil si dodávku a odjel do Milána je nakoupit, aby je tady mohl prodávat. Trochu partyzánský nápad ale prošel. O pár let později již pra­videlně vozil z Milána čokolády s brandem LaVita, který vytvořil a pod nímž distribuu­je čokolády, které si výhradně pro sebe nechává v Itálii vyrábět.

Jak šel čas

Svět gastronomie je ale bohatý a úspěch s čokoládami přinesl myšlenky na rozšíření nabídky. Vždyť dobrých věcí je celá řada. „Když jezdíte po světě, objevíte spoustu zajímavých věcí. Některé si našly nás, některé jsme si našli my. Třeba čaje Simply chai, ty si našly nás. Slyšeli o nás němečtí manželé a přišli za námi, že chtějí, abychom je prodávali. Měli hezký produkt i příběh a snadno jsme se domluvili. V Itálii vyrábí Mr. Ferri zase sypané směsi čaje Coccole, toho jsme asi před devíti lety oslovili sami. A Choc-o-lait jsem objevil náhodou a prostě jsem ji chtěl, doslova jsme si na belgickém výrobci každodenním tlakem vynutili, že jsme je mohli začít prodávat. Dnes jsme spokojeni my i on,“ vzpomíná Jan Podešva v libeňském Light Roast Coffee, což je poslední projekt firmy. Kavárna, jejíž dvojče bude firma příští rok otevírat v jeho oblíbeném Miláně. Koncept, který je připraven na franšízový rozvoj.

Od obchodu k výrobě

Jan Podešva Obchodním nápadem to začalo, výrobní z toho ale udělal patrně lásku na celý život. Tři roky již společnost na Kladně vyrábí ovocné sirupy a pyré. Boom domácích limonád zachytil Jan Podešva včas; dnes se zdá, že když restaurace nemá v nabídce domácí limonádu, nemůže existovat. „Neskromně myslím, že jsme ten trend i podpořili. Domácí limonády tu byly většinou v trojkombinaci okurka, zázvor, citron. My jsme přišli s širokou nabídkou dalších chutí a s dalšími produkty,“ říká Podešva. Co je za úspěchem jeho značky? „Sama širší nabídka chutí by nestačila. Máme svou vlastní cestu, bez chemie, bez barviv, všechno od začátku do konce je ruční výroba od loupání ovoce až po balení. Máme vlastní receptury, které jdou s trendem moderního zdravého stylu života, a přitom vycházejí z babičkovských receptur. My sirupy děláme jinak, není to klasický cukrový rozvar a výluh z ovoce, nevaříme při sto stupních, nepoužíváme ovocný odpad či drť.“

Úskalí kvality

Jan Podešva vsadil na kvalitu, ačkoliv je to cesta dražší, delší a těžší. Nestačí nakoupit ovoce a zpracovat, nejprve musíte to správné ovoce najít. Co chutná skvěle jako čerstvá jahoda ještě nemusí být to nejlepší pro jahodový sirup. Ten potřebuje barvu i chuť. Zkoušejí se dodavatelé, odrůdy i poměry. Trpělivost se vyplácí v odlišnosti. Podobným způsobem se totiž limonády vyrábějí pomálu. Chtělo by se říci, že je to ideální situace pro to zaplavit trh. „Nemáme e-shop, nejsme v řetězcích, nebudujeme retail. Obsluhujeme především HoReCa segment a chceme být výluční. Kdybychom byli k mání všude a pro každého, nebudeme pro restaurace tak zajímaví.

16 000 lahví se značkou My Homemade Lemonade prodaných v dubnu je dobrým startem do sezony

Za námi si zákazník prostě musí přijít k nim,“ vysvětluje strategii firmy Jan Podešva, který má stále mnoho nápadů. Se sirupy a limonádami byl tak úspěšný, že sám sobě vytvořil konkurenci – přišel na trh i s ovocným pyré pod značkou My Homemade ­Pureé. Vhodné pro frozen drinky či na jogurtové mixy má potenciál, ale zatím se příliš neprosazuje. Stejně na úspěch zatím čeká řada zimních chutí limonád, které jsou připraveny k použití v podobě horkých nápojů. „U nás se povědomí zvyšuje, v zahraničí nás mají za blázny,“ říká muž, který si v tom, co dělá, neokázale zakládá na odlišnosti a rozumu. Proto nedělá bio, protože při jejich způsobu výroby by bylo finančně mimo možnosti trhu. Proto raději nabízí několikaměsíční trvanlivost bez chemie než několikaletou s chemií. A jeho limonády opanovaly trh.

Foto: Jakub Hněvkovský

Adam MašekC.O.T. media
 

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více