Jan Čurda: Do Portugalska denně!

Mezi českými turisty v posledních letech vzrůstá popularita Portugalska. Je tomu tak částečně díky neutuchajícím aktivitám portugalské turistické centrály AICEP Portugal, nemenší zásluhu na tom má i portugalský národní letecký dopravce. S obchodním ředitelem TAP Portugal pro Českou republiku a Slovensko Janem Čurdou jsme na začátku září hovořili o novinkách a plánech, s kterými společnost vstupuje do letošní zimní sezony.

Kdo je Jan Čurda?
Se jménem Jana Čurdy, obchodního ředitele TAP Portugal pro Českou republiku a Slovensko, se čtenáři COT business setkali poprvé před měsícem. Pro partnery z oblasti cestovního ruchu ovšem není postavou neznámou – po studiu na vysokých školách (portugalština na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a mezinárodní vztahy na Vysoké škole ekonomické v Praze) nastoupil Jan Čurda do obchodního oddělení Českých aerolinií, od roku 2004 je pak jeho profesní dráha spojena se společností Globair. V té nejdříve působil coby obchodní zástupce pro hotely Marriott, od 1. ledna letošního roku pak převzal zodpovědnost za aktivity TAP Portugal na českém a slovenském trhu.

Na konci října vstupuje v platnost zimní letový řád. Co nového v něm vaše klienty čeká?
Hlavní novinka se týká naší linky Praha – Lisabon, kterou provozujeme od roku 2004 a která je jediným přímým spojením mezi Českou republikou a Portugalskem. Zájem o toto spojení neustále roste, což nás vedlo k zavedení nových frekvencí – od 28. října budeme mezi Prahou a Lisabonem operovat denně. Náš Airbus A320 se bude na letišti v Ruzyni objevovat každý den, přičemž většina letů bude přímá, některé budou trasovány přes Budapešť. Mimochodem – o této skutečnosti se zatím příliš neví, přitom představuje jednu z našich mnoha výhod. Díky tomu, že máme obchodní práva na linku Praha – Budapešť, můžeme nabídnout čtyřikrát týdně spojení do maďarské metropole. A za velmi zajímavé ceny – jednosměrná letenka stojí 1 198 korun, zpáteční 2 398 korun plus taxy.
Další novinkou je pak nákup dalších Airbusů A330, čímž se podstatně rozšiřuje naše dálková flotila. TAP, to totiž není jen Portugalsko. Nové stroje nám umožní „zahustit“ zejména provoz mezi Portugalskem a Brazílií. Mezi Lisabonem a Sao Paulem již létáme dvakrát denně, stejně tak mezi Lisabonem a Rio de Janeiro. Na jiných linkách, například do Fortalezy a Recife, těmito novými stroji „pouze“ nahradíme letadla starší. Navýší se tím naše sedačková kapacita na těchto linkách, a to nám umožní snížit cenu letenek. Rozšíření flotily se projevilo také v zavedení zcela nového spojení do hlavního města Brasília, kam dosud žádná mezinárodní linka nevedla. Linka do Brasílie umožňuje lepší návazná spojení do dalších brazilských vnitrozemských cílů jako Foz do Iguacu, Manaus či Campo Grande. Kromě Brazílie, na kterou se specializujeme, máme velmi dobře pokrytou třeba také západní Afriku, přičemž na všech linkách se vždy snažíme být cenovým lídrem.

Řekl jste, že na lince Praha – Lisabon si držíte výsadní postavení. Co vás vede k takovému optimismu?
TAP Portugal svou cenovou politikou a nabízenými službami skutečně představuje pro cestovatele atraktivní volbu. Jen pro ilustraci – v době, kdy jsme do Prahy nelétali, se u konkurence letenka s jedním přestupem prodávala za cenu překračující 11 tisíc korun. Dnes je naše nejnižší cena 2 790 korun. Na tuto cenu by se teoreticky mohl dostat některý z nízkonákladových dopravců, ovšem ti svým cestujícím nikdy nenabídnou takovou úroveň palubního servisu, jaká je obvyklá u TAP Portugal. I na takto poměrně krátkých linkách nabízíme klientům teplá jídla, skvělá portugalská vína apod. Kromě toho si mohou naši pasažéři nechat načítat body do věrnostních programů. Ať už do programu Miles&More Star Alliance, nebo do našeho vlastního programu Victoria. Firemní klienti mají navíc od letošního června možnost získávat body do programu Star Alliance Company Plus.
A aby toho nebylo málo, musím zmínit výhody, které plynou našim cestujícím na zemi. Pokud by například někdo cestoval s naší společností z Prahy do Brazílie a let z Lisabonu mu dobře nenavazoval, TAP Portugal mu uhradí přenocování v Lisabonu. V portugalské metropoli navíc stačí předložit útržek palubní vstupenky z našeho letu u některého z bezmála dvaceti partnerů a cestující získá zajímavé slevy na různé služby a zboží – od vstupného do Akvária Vasco da Gama přes různé průvodcovské služby, okružní jízdy městem a výlety do okolí až po ubytování. Pro golfisty je pak zajímavé, že jejich výbavu na rozdíl od mnoha ostatních společností přepravujeme zdarma.

Na co se orientujete ve své obchodní politice? Kladete důraz na prodej přes agentury, nebo se soustředíte na prodej letenek koncovým klientům?
V tuto chvíli jsou v našem hledáčku zejména IATA agentury a touroperátoři, které se snažíme stimulovat k vyšším prodejům letenek TAP Portugal. A to nejen do Portugalska, ale také do již zmiňované Brazílie, do Venezuely, Senegalu a dalších cílů. V souladu se strategií firmy přitom usilujeme o co nejnižší ceny a tím o co nejvytíženější linky. Z orientace na cestovní kanceláře vyplývá, že těmto partnerům jsme schopni nabídnout bloky sedaček na našich linkách.

Osobně jsem měl společnost TAP Portugal zafixovánu jako jednu z těch, které příkladně pečují o své prodejce. Bude tomu tak i nadále? Jaké motivační akce máte pro agentury připraveny na příští měsíce?
Taktika bude spočívat zejména v maximální informovanosti prodejců o našem produktu, o službách i o námi nalétávaných destinacích. Chci jít hlavně cestou individuálních setkání, ale v plánu mám i hromadnější akce pořádané ve spolupráci s AICEP Portugal, tedy s portugalskou turistickou centrálou.

Kauzou posledních týdnů či měsíců je tzv. jednotná cena zájezdů. Cestovní kanceláře čelí kritice za to, že do cen zájezdů nezahrnují palivové, bezpečnostní a letištní taxy. Hájí se ale tím, že ani letečtí dopravci neuvádějí jednotné ceny. Jaká je praxe TAP Portugal?
V tuto chvíli postupujeme podle zvyklostí českého trhu, tedy publikujeme zvlášť ceny letenek a zvlášť všech příplatků. Nicméně otevřeně říkám, že jsme ochotni tuto praxi kdykoli změnit, neboť z našeho pohledu by to bylo jen dobře. Pokud totiž letíte s TAP Portugal do Portugalska a zpět, zaplatíte příplatky jen za dva segmenty, kdežto s konkurencí minimálně za čtyři. Kdyby se tak hypoteticky na trhu objevil někdo, kdo bude nabízet opticky nižší cenu, jeho finální cena by byla kvůli příplatkům vyšší. Politiku jednotných cen proto pouze uvítáme. A já tuším, že ona doba se rychle blíží.

Troufnete si odhadnout, kdy nastane?
To záleží na lídrech trhu, mezi které se určitě počítat nemůžeme, nicméně tipnul bych si, že ke změně by mohlo dojít již před příští letní sezonou. Svoji roli v tom podle mě sehraje i blížící se vstup České republiky do Schengenského prostoru.

Text a foto: -pmu-

Autor

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více