Jak využít Lean canvas v cestovním ruchu

Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group) Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group)

V roce 2017 jsme poprvé na seminářích Travelbakers začali pracovat s tzv. Lean canvasem s cílem ukázat na  tvorbu smysluplného „plánu“ ze startupového prostředí a podílet se na zanesení této tvorby do cestovního ruchu v Česku.  Od té doby tento „plán“ začalo používat mnoho informačních center a měst k utříbení nápadů na nové produkty a aktivity v cestovním ruchu a díky tomuto se zavčas odhalilo mnoho nefunkčních produktů a služeb.

Co to je Lean canvas?

Lean Canvas je velmi jednoduchá jednostránková varianta zpracování nápadu (např. na nový produkt cestovního ruchu, novou cestovatelskou aplikaci, nové aktivita pro klienty atd.).  Základem Lean canvasu je jednostránková šablona, která nám rozkládá nápad nebo danou aktivitu na nejdůležitější body do 9 stavebních prvků. To pak následně pomáhá, aby se při tvorbě na nic podstatného nezapomnělo a ujasnilo se např., co přesně vytváříme, pro koho daná aktivita nebo produkt je a proč ho dotyčný chce využívat. Na rozdíl od klasického plánu/ projektového záměru je Lean canvas mnohem stručnější. Nehrozí tedy, že by se z něj stal dlouhý a nepřehledný dokument, s kterým se pak nikdo nebude řídit a který skončí v šuplíku stolu úřadu nebo podniku. Jeho prostorová omezenost nutí hned od začátku velmi stručně a jasně definovat hlavní stavební kameny produktu nebo aktivity. A jak se ukazuje  na našich seminářích Travelbakers, díky této stručnosti se pak velmi rychle začnou odhalovat slabé i silné stránky projektu  a samotná rizika.

Následně pak lze produkt cestovního ruchu snadno otestovat a zjistit jeho funkčnost. Přecházíme totiž z varianty: „vytváříme něco pro všechny, propagovat to budeme tak nějak všude a všichni to budou používat, ale nevíme proč, protože nebyl čas přemýšlet nad hodnotou pro zákazníka“ na variantu jasných definic. Díky Lean canvasu si před samotnou realizací dokážeme velmi rychle zodpovědět základní otázky a v případě nedostatků pak lze canvas během chvíle předělat  (na místo složitého projektového plánu). Lean canvas je tak skvělý časově nenáročný a jednoduchý plán/ záměr pro všechny aktivní osoby v cestovním ruchu, kteří vytváří nové produkty, služby nebo aktivity.

Z čeho se skládá Lean canvas?

Ukážeme si základní kameny Lean canvasu a kromě teoretického popisu si vytvoříme s Lean canvasem fiktivní projekt.

Zákazníci – doba, kdy se se dělalo všechno pro všechny, je již pryč a dochází ke specifikaci zákazníků. Otázka vždy zní: koho chcete svým produktem nebo službou oslovit? V druhé časti canvasu je dobré si také vypsat tzv. první vlaštovky = zákazníky, kteří mohou poskytnout dostatek zpětné vazby a nejvíce službu nebo aktivitu využijí.

Pokud např. v našem fiktivním projektu budeme vytvářet nový zdroj informací pro mladé cestovatele, budeme si zde přesně definovat jejich věk, hodnoty, sny, touhy, přáni.

Problém – zákazníci vždy budou využívat službu nebo aktivitu, která jim vyřeší nějaký problém. Pod problémem si lze kromě skutečných problémů představit např. přání zákazníků, kteří o něm třeba ještě vůbec nevědí.

V našem projektu mladí zákazníci řeší problém, že navštěvují přeplněná místa a už nedokáží odhadnout, které místo bude volné a které bude plné dalších klientů.

Řešení – v řešení popisujeme, jak daný problém co nejlépe vyřešíme, tak aby zákaznici daný produkt chtěli a toužili po něm.

V případě problému s přeplněnými místo to může být hypoteticky mapa, která dle barevnosti ukazuje intenzitu návštěvnosti jednotlivých míst.

Jedinečnost řešení a high-level – se využívá zejména ve startupovém světě, odkud Lean canvas pochází a hledá unikátnost, kterou se produkt nebo aktivita odlišuj od ostatních. I zde se lze inspirovat a přenést do segmentu cestovního ruchu a přemýšlet, čím je daný produkt unikátní nebo co nabízíte tak úžasného

Pokud si budeme hypoteticky hrát, naše mapa sbírá data z našich telefonů a ukazuje „zácpu“ turistických míst – takový „Waze pro turisty“

Distribuční kanály – jak svůj produkt dostanete k zákazníkům? Je třeba si definovat, jak se produkt nebo aktivita dostanou k relevantním zákazníkům a jaké kanály využijeme dle struktury zákazníků.

V případě mladých cestovatelů musíme zjistit, co a kdy konzumují, jak s médii tráví čas, jaký je jejich běžný den a kde se k nim můžeme „ dostat“.

Příjmy  Jak budete produkt financovat a kde se vezmou finance na údržbu, pokud je produkt zdarma? Jedna z prvních otázek, na které se na seminářích často zastavíme a o které se málo uvažuje.

Pokud budeme mít danou mapu, kde se bude zobrazovat návštěvnost, můžeme příjmy získat prodejem reklamy / partnerskou sekcí atd.

Náklady – co všechno budete muset zaplatit a platit pravidelně? Právě u tohoto kamene nejčastěji napíšeme v rámci workshopů nejvíce položek. Jedna věc je aktivitu zrealizovat a druhá pak udržovat a zlepšovat. Proto vždy doporučujeme přemýšlet i o údržbě a aktualizaci produktů.

V našem fiktivním příkladu to může být provoz mapy, pravidelná aktualizace, pravidelný marketing, zanášení nových bodů atd.

Měření úspěchu – podle kterých metrik se bude měřit úspěch a jak poznáme, že je produkt funkční? Kdy je dosaženo úspěchu (zisk, zájem zákazníků, noví zákazníci apod.).

Náš produkt můžeme hodnotit podle počtu přístupů na mapu, podle počtu článků, které se o daném produktu napíši, podle zájmu o mapu atd.

Nefér výhoda – poslední blok patří takové výhodě, kterou máme my a nikdo jiný. Mělo by se jednat o takovou výhodu, kterou jen tak někdo nenapodobí. Patří sem například expertní znalosti, interní informace, stávající zákazníci atd.

Co by to mohlo být v našem fiktivním projektu, necháme na vás

Nejčastěji využíváme Lean canvas u informačních center a měst při definici nových produktů – určujeme, pro koho budou, jaký problém vyřeší, jakým způsobem se tak stane, jak produkty dostaneme k zákazníkům a jak budeme měřit úspěšnost.

Pro celkové pochopení modelu doporučujeme krátký kurz zdarma, který je velmi dobře zpracován na https://www.leancanvas.cz/ a věříme, že odteď neuděláte žádný produkt nebo aktivitu bez canvasu.

Přejeme mnoho úspěchů s použitím tohoto malého „podnikatelského plánu v cestovním ruchu“.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Kvíz: Poznejte Česko – 5 tipů, které vám zpříjemní dovolenou

Jak dobře znáte Čechy a Moravu? Vyzkoušejte si náš kvíz! Nebojte se, není to nic těžkého. Správnou odpověď najdete vždy v nápovědě (článku) u každé otázky a po zodpovězení všech otázek v kvízu si můžete v klidu projít všechny odpovědi. Přejeme...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vysoká návštěvnost hradů i zoo v Olomouckém kraji

Správci památek v Olomouckém kraji si zatím pochvalují prázdninovou návštěvnost, kterou pomáhá zvyšovat příznivé počasí i vyšší počet lidí trávicích letní dovolenou v ČR. Spokojeno je s počtem návštěvníků také vedení zoologické zahrady na Svatém Kopečku, která je nejnavštěvovanějším...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Nárůst poptávky u rezervačních portálů

Rezervační portály u domácích pobytů v současné době zaznamenávají až extrémní nárůst poptávky. Například Slevomat o uplynulém víkendu evidoval oproti předchozím letům trojnásobný zájem o ubytování, portál Hotel.cz pak v posledním červencovém týdnu zaznamenal nejvyšší návštěvnost a počet telefonických rezervací za...

Číst více