Jak na vzdělávání zaměstnanců? Využít můžete i dotace!

Vzdělávání zaměstnanců bude jednou z cest, jak se postarat vlastními silami o kvalitní personál. Kdo chce v dnešní době obstát, musí se posouvat neustále dál a stíhat současné trendy. Vhledem k nedostatku kvalifikované pracovní síly bude na zaměstnavateli, aby si své zaměstnance „vychoval“ sám a investoval do jejich vědomostí.

Firemní vzdělávání, co se týče obecných cílů (bez bližší specifikace), je možné rozdělit do tří kategorií podle zaměření na změny ve struktuře:

  • znalostí – osvojit a efektivně použít nové znalosti potřebné k výkonu profese, nebo prostřednictvím transformace své kvalifikace,
  • dovedností – rozšířit soubor dovedností, efektivně je kombinovat se stávajícími a využít je v praxi,
  • postojů – vytvořit a uplatňovat pozitivní postoje k práci a k lidem.
     

Firemní vzdělávání je často na kolezích, někdy na training manažerovi, nebo může společnost využít externích firem, které sestaví školicí program na míru. Vzdělávací program by měl korespondovat s potřebami společnosti a být nastaven tak, aby zaměstnance zajímal. Velmi často jsem se setkala s tím, že když firma nabídla v rámci pracovní doby „nějaké“ školení pro své zaměstnance, zájem byl téměř nulový. Při vzdělávacím programu by měl mít ředitel na paměti, že on potřebuje, aby se jeho podřízení vzdělávali, a musí jim to nabídnout stravitelnou formou.

Jaké zásady u vzdělávání dodržovat?

  • sestavit smysluplný a tematicky navazující program, který potřebuje firma,
  • zjistit, kteří zaměstnanci dané školení potřebují a příjemnou formou jim to oznámit,
  • školit v pracovní době zaměstnanců,
  • nabídnout jim pomůcky a občerstvení – připravit je na to, že je čeká hezký den,
     

a hlavně se postarat o dobrého školitele, který informace nejen předá, ale i udrží pozornost po celou dobu školení. Zaměstnanci by se neměli těšit, až to skonči, ale naopak, kdy bude pokračování…

Řada školicích firem na trhu nabízí různé školitele. Dbejte na reference a odškolené kurzy. K mému překvapení nabízejí na trhu již zaběhnuté školicí firmy lektory, které nikdy neviděly prezentovat, ani neznají jejich obsah školení. Cílový zákazník může být nemile překvapen, že dorazil téměř amatér, který o daném tématu nemá žádné povědomí a ještě tragicky prezentuje.

Co mohu doporučit, když budete volit ško­litele?

  • Vyberte si školitele, který se bude zajímat o vaši společnost a aktivity.
  • Chtějte vidět školitele při práci (stačí i nahrávka).
  • Poptejte se po referencích a odškolených projektech.
  • Jaké další parametry pro vás budou důležité?
  • osobnost lektora a jeho charisma, zda ho budou kolegové respektovat,
  • jakou má metodu výuky, zda je pro vás zajímavá,
  • zda je schopen zaujmout posluchače a udržet jejich pozornost,
  • schopnost přizpůsobit se různým typům účastníků (i dle vzdělání a profesí),
  • osobní přístup,
  • jaké má teoretické i praktické znalosti na dané téma,
  • zda je schopen poskytovat posluchačům i zajímavé příklady z praxe,
  • adekvátní reakce na konkrétní dotazy účastníků, které si z praxe přinesou,
  • zájem lektora o zpětnou vazbu,
  • cena a výkon, výsledek pro společnost.
     

Školení může přestavovat pro společnost značný finanční výdaj, který si nemůže dovolit. Stále ale existují granty, které mohou pomoci. I přes původní pesimistické odhady, že granty končí, budou po roce 2020 moci čeští podnikatelé stále čerpat peníze z Operačního programu Konkurenceschopnost (OPK). Určen je hlavně pro malé a střední podniky. Další zajímavý program je např. OP Životní prostředí nebo OP Lidské zdroje.

Dotace může firma získat na vzdělávací programy pro své zaměstnance. Čerpat tyto finance mohou podniky a OSVČ také na úhradu mzdových nákladů, které vynaloží na vzdělávání či rekvalifikaci zaměstnance za dobu jeho účasti na odborném rozvoji. Doporučuji se setkat s firmou, která se dotacemi zabývá a zjistit reálné možnosti pro získání financí a zda se to vůbec vyplatí.

Levnější formou školení jsou dnes i on-line kurzy, které začínají být stále více populární. Jsou dnes velmi propracované a mají řadu výhod. Pojďme si je shrnout ve zkratce:

  1. K informacím se můžete kdykoli vracet.
  2. On-line kurz vede ke konkrétní akci, kdy si můžete vše ihned vyzkoušet – pozastavit video, vyzkoušet si učený materiál a pokračovat dál.
  3. V on-line kurzu jsou diskusní skupiny, kde se nemusíte stydět sdílet své názory a připomínky (někdy se třeba před lidmi na to necítíte).
  4. Ušetříte čas i peníze.
     

Ať již se rozhodnete pro jakoukoliv formu školení, bude správná. Dnes je i trend brát nadané lidi bez zkušeností, kteří chtějí v cestovním ruchu pracovat, a věnovat se jim (tím nemyslím jen absolventy, ale jakoukoliv věkovou skupinu, z jakéhokoliv oboru). Vždyť jsme vyrůstali s heslem v zádech: Učit se! Učit se! Učit se!

Foto: Shutterstock.com

foto
Ing. Pavla Hodinkovámanaging director v personální Agentuře Dream job s.r.o.
pavla@dream-job.cz
Tel: +420 602 723 046
 

Nejnovější články z rubriky HR

Adventura nabízí volná místa

Hledáte-li zajímavé uplatnění v cestovním ruchu, případně chcete v rámci oboru „změnit dres“, naskýtá se vám hned několik zajímavých možností. Cestovní kancelář Adventura nyní do svého týmu hledá sedm nových kolegů!

Číst více
Foto: Shutterstock.com a -pmu-

Generálním ředitelem Lázní Luhačovice nově Jiří Dědek

Společnost Lázně Luhačovice má nového generálního ředitele. S účinností od začátku října byl do této funkce jmenován Jiří Dědek, který byl od roku 2013 výkonným ředitelem společnosti. Lázeňská společnost o tom informovala v tiskové zprávě.

Číst více
Foto: Čedok

Komunikaci Čedoku povede Kateřina Pavlíková

Tiskovou mluvčí cestovní kanceláře Čedok se stala od letošního října Kateřina Pavlíková. Nově bude řídit komunikaci společnosti, zodpovídat za strategii externí, interní i krizové komunikace a vytvářet mediální obraz firmy, jejíž historie se píše již od roku 1920. Do nejstarší...

Číst více