Island školí z destinačního marketingu. Už zase…

Foto: Shutterstock.com Island je v době pandemie ideální destinací – zachovat sociální odstup není problém Foto: Shutterstock.com

Před pár týdny obletělo svět nové propagační video Islandu, které se okamžitě stalo hitem sociálních sítí. Tvůrci si v něm nesmírně vtipně dělají legraci ze zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga a přitom nenásilně propagují krásy Islandu. Podobných marketingových majstrštyků ale země v minulosti předvedla už vícero. A co je hlavní, přinesly kýžené výsledky.

Když Mark Zuckerberg v říjnu slavnostně ohlašoval změnu názvu své firmy z Facebook na Meta, jistě netušil, jakou službu tím prokáže islandské turistické centrále. Ta jen o pár dnů později vyrukovala s kampani, v níž jako hlavní nosič použila parodii na Zuckerbergovo video.

Icelandversum

Pakliže Zuckerberg vyzdvihuje svoje „Metaversum“, tedy z jeho pohledu dokonalý virtuální svět, v němž se mají uživatelé cítit, jako by tam byli s ostatními lidmi, islandské video, v němž herec Zuckerberga zdatně paroduje, staví naopak na opravdovosti a autentičnosti „Icelandversa“ a jeho obyvatel. A to tak roztomilým způsobem, že vůbec není divu, že se ze spotu stal přes noc nesmírně populární „virál“. Viděli jste video? Pak se bez mučení přiznejte, že vám vytáhlo koutky úst směrem vzhůru a že ve vás alespoň na chvíli vyvolalo nezvladatelnou chuť vydat se na sever. Nebo alespoň vyhledat si nějaké informace o Islandu jako turistické destinaci. Vůbec se nestyďte – autor tohoto článku, jinak zapřisáhlý milovník sluncem prozářených subtropických končin, je na tom úplně stejně jako vy. Pakliže jste spot dosud neviděli, klikněte na následující odkaz.

Kampaň má za sebou teprve pár týdnů, ale vůbec nemůže být pochyb o její úspěšnosti. Jen na oficiálním profilu Inspired by Iceland spot za tři týdny zaznamenal 1,5 mil. zhlédnutí. Kolik z nich se přetaví ve skutečné cesty na Island, se samozřejmě v tuto chvíli můžeme jen dohadovat. Mimochodem – podle Thorleifura Thora Jonssona z Visit Iceland spot zaujal i Marka Zuckerberga, který údajně po jeho zhlédnutí konstatoval, že se na Island bude muset přijet podívat…

Vyřvěte to ze sebe!

Kampaň s Icelandversem není zdaleka první, kterou Island v oblasti cestovního ruchu zabodoval. Loni například země zareagovala na situaci, kdy byli lidé z velké části světa kvůli pandemii covidu zavřeni doma, a přišla s kampaní Let it Out. A to přesto, že cestovat nebylo prakticky možné. „Je to jednoduché – připomínat se musíte pořád. Když přestanete, svět na vás rychle zapomene,“ řekl k tomu během čtvrtečního workshopu v Praze Thorleifur Thor Jonsson (na snímku).

Foto: -pmu-

Kampaň také nebyla postavena tak, aby prvoplánově zvala k návštěvě tohoto severského ostrova. Myšlenka byla úplně jiná – tvůrci vyšli z toho, že lidé už mají všeho, co souviselo s pandemií, dost a potřebují to ze sebe vykřičet. Založili proto speciální stránku (Looks Like You Need Iceland | Inspired By Iceland), prostřednictvím které mohli uživatelé na web nahrát svůj řev, který byl poté prostřednictvím žlutých reproduktorů umístěných na vybraných místech Islandu puštěn do světa. „Letos jste toho hodně prožili a vypadá to, že potřebujete ideální místo, kde můžete nechat své frustrace odeznít. Někde ve velkém, rozlehlé a nedotčené prostoru. Vypadá to, že potřebujete Island. Nahrajte svůj křik a my ho vypustíme v krásných otevřených prostorech na Islandu. A až budete připraveni, přijeďte to ze sebe vypustit doopravdy. Budete cítit se lépe, slibujeme,“ uvedli tvůrci na webu. Jste-li u počítače sami, případně máte na uších sluchátka, můžete si zkusmo pár křiků přehrát – ty obzvlášť vydařené jsou na zmiňovaných stránkách stále k dispozici.

Že se lidé tohoto nápadu chytili a že kampaň rádi sdíleli, není vůbec s podivem. Na webu pochopitelně našli i řadu informací o ostrově, cestovatelské tipy apod. Kampaň byla nadmíru úspěšná, vedla k dramatickému nárůstu vyhledávání na webu a zřejmě také přispěla k letošním velmi dobrým výsledkům islandského incomingu. Například v září tohoto roku země zaregistrovala téměř  698 tisíc přenocování, což je nárůst o 388 procent oproti loňskému září. V říjnu tohoto roku byl počet přenocování devítinásobný oproti říjnu 2020, obsazenost hotelů byla více než 62procentní.  Ani tak se ale Islandu ještě nepodařilo vrátit na předcovidové hodnoty – v porovnání s říjnem roku 2019 byly letošní říjnové výsledky horší o 13 procent. Na těchto výsledcích se ale ještě nemohl projevit vliv letošní kampaně. Budeme sami zvědavi, jak efektivní bude Icelandversum…

Autor

Nejnovější články z rubriky Evropa

Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Poreč – město mozaiky

Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v  Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.

Číst více
Foto: Patronato Provincial de Turismo de la Costa Blanca

Španělská Costa Blanca – celoroční paleta zážitků

Costa Blanca neboli Bílé pobřeží. Pravdou ale je, že provincie Alicante, spadající do společenství Valencie, vyniká mezi jinými svou nebývalou pestrostí. Není proto divu, že krajina, u Středozemního moře lemovaná písečnými i oblázkovými plážemi a směrem do vnitrozemí...

Číst více