Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Nedostatkem personálu netrpí jen tuzemské hotely, restaurace a další podniky v oblasti turismu. S tímto problémem se bude obor potýkat třeba i v Chorvatsku. Myslí si to alespoň šéf tamního sdružení předních turistických podniků Veljko Ostojić, který svoji prognózu zveřejnil v rozhovoru pro agenturu Reuters.
Jedním z faktorů prohlubujících personální krizi je sezónnost. Chorvatský turismus se soustředí zejména na letní měsíce, řada sezonních pracovníků ale má teď možnost vydělat si více peněz v zahraničí. „V turistickém sektoru pracuje kolem 100 000 lidí a zhruba 30 000 až 35 000 lidí nám chybí,“ uvedl Ostojić. Mnozí podnikatelé proto podle něj zahájili kampaně k získání kvalifikovaných lidí.
Chorvatští hoteliéři a restauratéři přitom hledají zaměstnance nejenom na domácím trhu práce, ale také v dalších balkánských zemích, jako je Severní Makedonie, Bosna, Srbsko nebo Černá Hora, a dokonce i na vzdálenějších místech, například na Ukrajině či na Filipínách. O pracovní sílu přitom musejí soupeřit s konkurencí z bohatších členských zemí Evropské unie, například z Rakouska či Německa. Od ledna jim situaci navíce zkomplikuje otevření švýcarského trhu práce pro Chorvaty.
„Mzdy číšníků a kuchařů jsou například v Rakousku dvojnásobné. Můžeme ale soupeřit lepšími podmínkami pro ubytování, rychlejší administrativou v oblasti pracovních povolení, absencí jazykové bariéry a menší vzdáleností od domovů balkánských pracovníků,“ uvedl Ostojić. Upozornil, že v případě nedostatku pracovních sil budou muset některá turistická zařízení zůstat zavřená.
Turistický průmysl se na celkovém hrubém domácím produktu (HDP) Chorvatska podílí téměř 20 procenty.
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.
Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.