I bonitní klientela ocení tradiční zážitky

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Plzeňský kraj lze poznat a zažít mnoha způsoby. Ať už do něj míří rodina s dětmi, nadšenec do historie či kultury, lázeňský host, pivař i sportovec, pro všechny tyto a další typy turistů se v kraji najde dostatek zábavy a zajímavostí. Umí však západočeský kout naší republiky zaujmout i bonitní klientelu? A touží vlastně po ní?

Dle vedoucí odboru kultury, památkové péče a cestovního ruchu Krajského úřadu Plzeňského kraje Aleny Svobodové se oddělení cestovního ruchu svými aktivitami zaměřuje především na rovnoměrné pokrytí všech cílových skupin. Nelze tudíž říci, že by náročnou klientelu vyloženě preferovalo. „I tak je ale v kraji řada možností, jak náročné klienty během dovolené uspokojit. Plzeňský kraj nabízí návštěvu atraktivních městských destinací, možnosti zážitkové dovolené (jako například golfové pobyty), vysokou úroveň ubytovacích i gastronomických služeb, lázeňské nebo wellnessové pobyty, návštěvu významných historických památek a také kvalitní sportovní vyžití v nádherné přírodě Šumavy,“ vyjmenovala Alena Svobodová. Region se snaží svou nabídkou jednoduše uspokojit co nejšířeji pojaté cílové skupiny a přestože bonitní klientela je jednou z nich, nestojí nijak zvlášť v centru pozornosti aktivit oddělení cestovního ruchu. „Nároční turisté v kraji bezesporu najdou množství atraktivních lokalit ke strávení své dovolené. Nepředpokládám tedy, že by se bonitní klientela stala primární cílovou skupinou návštěvníků Plzeňského kraje, ale rozhodně je jednou z několika významných cílových skupin,“ vysvětlila vedoucí odboru kultury, památkové péče a cestovního ruchu.

 

Poněkud jiná je pak situace v centru kraje, kterým je Plzeň. „Jsme jedním z mála českých měst, kam vždy jezdilo více zahraničních než domácích hostů. Mezi turisty pak převládají především Němci a v posledních letech také asijské skupiny. Přesto se tu objevuje hodně individuálních návštěvníků, kteří do města přijíždějí za akcemi a za zážitky. To vše je náročná klientela,“ konstatovala ředitelka Plzeň – TURISMUS Zuzana Koubíková a dodala, že pro samotné město je bonitní klientela přirozenou cílovou skupinou. „Odpovídá tzv. požitkářům, kteří jsou solventní a neváhají utrácet za hodnotné zážitky zejména v oblasti kultury, sportu, ale i třeba gastronomie. Nejsme však luxusní destinací typu lázeňských míst či Prahy. Město i jeho okolí disponuje pestrou a kvalitní nabídkou také pro rodiny s dětmi,“ doplnila dále Zuzana Koubíková.

Čím je zaujmout

Náročná klientela obecně vždy ocení především kvalitní služby, komfortní a luxusní ubytování i zajímavou gastronomii. „Tím vším samozřejmě Plzeňský kraj disponuje a k tomu nabízí mnoho atraktivních turistických cílů. Jeho nespornou předností je pak i překrásná příroda,“ podotkla Alena Svobodová. S tím souhlasí i ředitelka ­Plzeň – TURISMUS. „Příroda prostupující po březích řek až do centra města a krásně upravené parky, v nichž je radost posedět na předzahrádkách místních restaurací, je pro náročné klienty jednoznačně bonusem,“ doplnila.

A mezi stromy i uprostřed kopců se navíc skrývá ještě jedna tajná zbraň Plzeňska. Tou jsou golfové resorty a hřiště. Přestože kraj není tou nejvyhledávanější golfovou lokalitou v České republice, i zde lze několik kvalitních a zajímavých možností nalézt. Především pak opět v okolí Plzně. Nedaleko se nachází obec Dýšina, v níž je například Greensgate Golf & Leisure Resort, pro který je bonitní klientela primární cílovou skupinou. Po čem touží především? „Naši klienti jsou ve svých požadavcích stále náročnější, a to především kvůli širokým možnostem, které při svém výběru dnes mají. U nás je pak pro ně naprosto stěžejní vysoká kvalita hřiště. Právě na to se proto zaměřujeme a naše klienty to rozhodně velmi láká,“ přiblížila manažerka Greensgate Golf & Leisure Resortu Martina Lešová. Co resort nabízí? Technicky propracované 18jamkové golfové hřiště, které je navíc zasazené do kopcovité a zalesněné krajiny lemované řekou Klabavou a Ejpovickým jezerem. Martina Lešová však zároveň připustila, že někteří klienti chtějí kromě golfu zažít i další možnosti, které region poskytuje. I bonitní hosté tak chtějí velmi často navštívit například sklepy Plzeňského Prazdroje nebo prohlídky výroby a degustace šumivých nápojů v Bohemia Sekt Centru ve Starém Plzenci.

Plzeň je i se svým okolím zkrátka velmi atraktivní destinací s nepřeberným množstvím hodnotných památek, galerií, muzeí i dalším vyžitím. „Síla a jedinečnost města však pramení zejména z průmyslové tradice. Díky ní turisté z celého světa objevují nejen výrobu proslulého piva s označením pils nebo pilsner, minipivovary a pivní festivaly, ale také třeba noblesní interiéry architekta Adolfa Loose,“ zmínila Zuzana Koubíková.

Odkud přijíždějí

Jak již zaznělo v úvodu, necelých 60 procent turistů mířících do Plzeňského kraje tvoří Češi. Ze zahraničních návštěvníků pak převládají zejména okolní státy v čele s Německém. Právě příjezdy z této země tvoří zhruba 45 procent. A to samozřejmě platí i v případě bonitní klientely. „Nejčastěji nás navštěvují turisté ze sousedících zemí. Jedná se většinou o třídenní pobyty, přičemž výši jejich průměrné útraty nemáme detailně zpracovánu. Ale řádově se jedná o vyšší částky než u klientely tuzemské,“ uvedla Alena Svobodová.

Zuzana Koubíková navíc předpokládá, že konkrétně v případě Plzně se útraty bonitních turistů pravděpodobně neliší od zbytku republiky, respektive průměru ve větších městech. To dokládá i fakt, že pro město je typické velmi široké spektrum návštěvníků z celého světa. A stejně tak je dle ředitelky Plzeň – TURISMUS široký rejstřík důvodů, proč chce bonitní klientela do Plzně zavítat. „Turisté z opačné strany zeměkoule jsou pravděpodobně náročnější na služby než třeba aktivní senioři z Bavorska, kteří ale umí dobře využívat kulturní potenciál města. Pravidelně sem jezdí za akcemi, třeba na operu či balet. Němci město většinou znají a důvody jejich návštěvy mohou být velmi různé – od obchodních aktivit až třeba po návštěvu známých,“ objasnila. Zároveň poukázala na zajímavou skutečnost, a to že délka pobytu zahraniční i domácí klientely se neustále zkracuje, kdy v roce 2019 činila necelých 1,7 noci. Zásadně navíc souvisí s byznys turismem. „Snažíme se proto vábit naše sousedy zejména na opakovanou návštěvu. Plzeň poskytuje díky akcím a událostem vždy nové atraktivní zážitky,“ doplnila Zuzana Koubíková.

K opakovaným návštěvám se přitom daří motivovat také ve zmíněném Greensgate Golf & Leisure Resortu. Největší část jeho zahraniční klientely tvoří rovněž turisté z Německa. Martina Lešová navíc nastínila, že je to z velké části především díky velmi dobré dostupnosti Plzně, respektive samotného resortu. Plzeňský kraj totiž zaujímá velmi strategickou polohu na dálnici D5 mezi Prahou, Mnichovem a Norimberkem.

Marketingové aktivity a budoucnost

Se skladbou bonitních návštěvníků kraje pak souvisí i marketingové kampaně a další aktivity, kterým se věnuje nejen oddělení cestovního ruchu, ale také organizace Plzeň – Turismus. „Mezi ty hlavní patří především pravidelná publicita a propagace vedená všemi dostupnými informačními kanály a dále aktivní účast na českých i zahraničních veletrzích cestovního ruchu. Mezi nejinformovanější země patří především sousedící státy – Německo, Rakousko, Polsko a Slovensko,“ nastínila Alena Svobodová. A podobně to vnímá i Zuzana Koubíková: „Naším zájmem vždy bylo a je udržet si tradiční klientelu ze sousedních zemí. Naopak na asijské skupiny necílíme, byť občas využijeme možnosti spolupořádat press trip, fam trip nebo jinou prezentaci i pro tyto zdrojové trhy. Press tripy a fam tripy považujeme za zásadní pro oslovení zahraničních trhů, zejména těch vzdálenějších,“ podotkla.

V následujících měsících se však budou muset kraje, města i subjekty cestovního ruchu, které se zaměřovaly na bonitní a zejména zahraniční klientelu obrátit jiným směrem – a to zpět domů. „Vzhledem k aktuální situaci jsme začali cílit na tuzemskou klientelu. Připravili jsme proto například nabídku pro rodiny s dětmi a rozšířili tu možnosti pro začínající golfisty,“ zmínila příklad budoucích aktivit Greensgate Golf & Leisure Resortu Martina Lešová a na závěr dodala: „Snažíme se turistům jednoduše ukázat všechny možnosti, které Plzeňský region poskytuje.“

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com, Vysočina Tourism, Koruna Vysočiny (montáž: COT group)

Vysočina Tourism povede Oľga Königová

Novou ředitelkou organizace destinačního managementu Vysočina Tourism se stane Oľga Königová, která ve funkci nahradí Tomáše Čiháka. Ten měl chod krajské DMO na starosti od roku 2009. Oľga Königová doposud stála v čele destinační společnosti Koruna...

Číst více
Foto: Gorics / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Ceny cestovního ruchu Olomouckého kraje získaly lázně i terénní stezky

Absolutními vítězi loňského a letošního ročníku Cen cestovního ruchu Olomouckého kraje jsou Schrothovy léčebné lázně v Dolní Lipové na Jesenicku a Hanácká stezka na Prostějovsku, což jsou terénní stezky pro jízdní kola. Výsledky Cen cestovního ruchu Olomouckého kraje...

Číst více
Foto: Petr Manuel Ulrych

Hýbejte se s Teribearem a pomozte ohroženým dětem

Úderem dnešní 10. hodiny byl na pražské Letné odstartován 7. ročník charitativního happeningu Nadace Terezy Maxové dětem. Akce nazvaná „Hýbejte se s TERIBEARem aneb Prima pohyb s medvědem powered by ŠKODA AUTO“ je i letos virtuální, vše funguje přes mobilní...

Číst více