Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Francii loni navštívilo 89 milionů turistů, což zemi opět umístilo na čelo žebříčku světových turistických destinací. Krom jiného se potvrdilo, že teroristické útoky mají na cestovní ruch čím dál menší, resp. krátkodobější vliv.
Příjezdy do Francie v uplynulých letech sice mírně, zato neustále rostly. Až do třetího čtvrtletí roku 2015. V listopadu téhož roku došlo v pařížském klubu Bataclan k teroristickému útoku, při kterém přišlo o život osm desítek lidí, dalších padesát zahynulo při návazných útocích v dalších částech Paříže. Bezprostředně po těchto událostech se začalo spekulovat o tom, jaký vliv budou mít na turismus, který je významnou součástí francouzského hospodářství. Francie je dlouhodobě nejnavštěvovanější turistickou destinací světa, Paříž se zase pravidelně umísťuje na předních příčkách v kategorii měst.
Obavy z poklesu cestovního ruchu se sice ukázaly jako logické a správné, naštěstí ale také jako přehnané. V roce 2016 Francie opravdu zaznamenala meziroční pokles o 2,2 procenta, když do ní přijelo 82,6 mil. turistů. Pokles byl prohlouben dalším teroristickým útokem, ke kterému došlo v červenci 2016 v Nice. Pod koly nákladního automobilu tam na promenádě zemřelo přes 80 lidí. Mimochodem, bez zajímavosti není fakt, že zmiňovaný pokles mají na svědomí evropští turisté, kterých ubylo o 3,8 procenta. Mimoevropských hostů ve francouzských ubytovacích zařízeních naopak přibylo – rovněž o 3,8 procenta. Například Američanů přijelo dokonce o 15 procent víc než v roce 2015. A to přesto, že třeba americký prezident Donald Trump označil po teroristických útocích Francii za nepřipravenou a nebezpečnou zemi. Tyto statistiky je možné interpretovat například tak, že teroristické útoky již nemají na cestovní ruch takový vliv jako na počátku tisíciletí. Zní to cynicky, ale zdá se, že lidstvo si na riziko terorismu začíná zvykat. Navíc je třeba vnímat, že chuť Američanů cestovat byla předloni podpořena příznivým směnným kurzem dolaru vůči euru.
Francie předloni v červenci hostila mistrovství Evropy v kopané. Jeho vliv na cestovní ruch však byl nejednoznačný. Odhady sice hovoří o tom, že do země v té době přicestovalo asi 2,5 mil. sportovních fanoušků, těžko už se ale odhadují počty turistů, kteří právě kvůli mistrovství zamířili jinam. Vysoké ceny letenek a ubytování jistě sehrály svoji roli. Jen pro zajímavost – ceny hotelů se v době šampionátu zvýšily asi o 80 procent, ubytování v soukromí podražilo o 54 procent.
Graf 1 – Vývoj mezinárodních příjezdů do Francie v letech 2007–2017 (v mil. osob)
Zdroj: UNWTO, odborný tisk (zpracování vlastní);
Pozn.: údaj pro rok 2017 je předběžným odhadem
Teorii o přehnanosti obav z poklesu turismu jednoznačně potvrdily loňské výsledky. Již v průběhu loňského roku bylo možné tu a tam číst zprávy o velkém zájmu turistů o prakticky všechny oblasti Francie. A před pár týdny pustily tiskové agentury do světa informaci o tom, že za celý rok 2017 přicestovalo do Francie přes 89 milionů turistů, což znamená nejen meziroční osmiprocentní přírůstek, ale také historicky nejvyšší hodnotu. A toto rekordní číslo zemi galského kohouta s přehledem potvrdilo coby nejnavštěvovanější turistickou destinaci světa. Na druhou příčku se pro zajímavost vyšvihlo Španělsko, když předstihlo USA.
Klíčovými trhy francouzského incomingu jsou dlouhodobě Spojené království, Německo, Belgie a Lucembursko, Itálie, Švýcarsko, Španělsko a Nizozemsko. Ze vzdálených trhů pak patří první místo Spojeným státům americkým. Detailní údaje najdete v tabulce. Francie je pochopitelně oblíbeným cílem i pro české turisty. Ovšem kolik jich ročně do této země vycestuje, kam přesně míří, kde se ubytovávají či kolik utrácejí, to je téměř nemožné zjistit. Francouzské statistiky se bohužel nemohou v tomto ohledu rovnat třeba rakouským, italským či švýcarským – sběr dat tu probíhá jinak. V praxi tak dochází i k paradoxním situacím, kdy se například zástupci francouzských lyžařských středisek pídí u tuzemského zastoupení Atout France po tom, kolik u nich vlastně v dané sezoně přespalo Čechů. Samozřejmě marně. Vyjít tedy musíme ze statistik Českého statistického úřadu (a mít na paměti úskalí používané metodiky). Potíž je v tom, že za uplynulé dva roky čeští statistici žádná data týkající se výjezdů do Francie nezveřejnili. Poslední dostupné údaje jsou z roku 2015, kdy prý na delší cestu (obnášející minimálně čtyři noclehy) do Francie vyrazilo 139 000 českých turistů, o rok dříve 116 000. Dá se ale předpokládat, že reálná hodnota bude vyšší. Možná i výrazně. Z tuzemského zastoupení Atout France jsme například získali údaj z Euromonitoru, který hovoří o necelých 300 000 výjezdů z Česka do Francie v roce 2016. A pokud jde o letošní rok, cestovní kanceláře nabízející zájezdy do Francie prý hlásí několikaprocentní nárůsty prodejů, a to jak u lyžařských zájezdů, tak u poznávacích cest.
Tab:. 1: Příjezdy do Francie z klíčových trhů v roce 2016
Země | Počet příjezdů (v mil. osob) |
Spojené království | 11,9 |
Německo | 11,4 |
Belgie a Lucembursko | 10,7 |
Itálie | 6,7 |
Švýcarsko | 6,0 |
Španělsko | 5,8 |
USA | 4,2 |
Nizozemsko | 4,1 |
Čína | 2,0 |
Kanada | 1,1 |
Zdroj: DGE, Banque de France, hraniční průzkum EVE (zpracování vlastní)
Cílem francouzské vlády je překonat do roku 2020 magickou stomilionovou hranici počtu mezinárodních příjezdů. Při současném tempu růstu je dosažení této mety pravděpodobné. Navíc je třeba vědět, že země neponechává nic náhodě a cestu k cíli vytýčila pomocí speciálního plánu a podpůrných opatření. Obecně se plán zaměřuje na bezpečnost, růst kvality a konkurenceschopnosti, zlepšení dostupnosti služeb cestovního ruchu širšímu okruhu potenciálních zákazníků, státní podporu investic a strukturovanost turistické nabídky země. Pokud jde o konkrétní opatření, zmínit můžeme například skutečnost, že občané osmi nových zemí mohou získat víza pro vstup do Francie ve lhůtě 48 hodin. Francouzský touristboard Atout France může díky navýšenému rozpočtu více investovat do propagace země – na jeho účet nově putují 3 procenta z částky získané za vydávání vstupních víz. Ročně půjde o zhruba 6 milionů eur. Spolu s dalšími (zejména soukromými) zdroji, které mají být postupně uvolněny, by se tak částka určená na propagaci Francie jako turistické destinace mohla navýšit o zhruba 15 milionů eur. Mimochodem – v tomto a příštím roce se Francie v zahraničí prezentuje zejména skrze svoji gastronomii. Podpůrný plán francouzské vlády spočívá rovněž v zjednodušení podmínek pro malé a střední podniky fungující v cestovním ruchu či v podpoře rozvoje cestovního ruchu v regionech. K dalšímu rozvoji turismu by měly přispět třeba i takové „banality“ jako redukce front na pařížských letištích či lepší úklid dálniční infrastruktury, na který byl uvolněn rozpočet ve výši 4 miliony eur.
Graf 2 – Příjezdy do Francie podle druhu dopravy (2017)
Zdroj: Canadean, UNWTO, DGCIS (zpracování vlastní)
Na druhou stranu je jasné, že sebelepší plán se neobejde bez kvalitního základu. A v tomto směru má Francie rozhodně na čem stavět. Její role ve světovém turismu je totiž z řady důvodů nenahraditelná. Stačí si uvědomit šíři škály francouzských turistických produktů. Paříž jako turistický cíl číslo jedna, středomořské pláže, 39 památek UNESCO, hrady a zámky, horská střediska, produkty vinařského a gastronomického turismu, kultura (jen samotný pařížský Louvre ročně přiláká asi 10 milionů turistů) – která evropská destinace se může pochlubit srovnatelnou nabídkou? Ve prospěch Francie hraje i její strategická poloha. Odhady některých expertů hovoří o tom, že 15–20 milionů příjezdů do Francie mají na svědomí turisté, kteří touto zemí jen projíždějí při svých cestách do Itálie či Španělska. A jelikož zájem o tyto destinace také roste, přibývá tranzitujících turistů i ve Francii. Kombinace všech těchto faktorů a opatření dávají Francii téměř stoprocentní jistotu, že o své výsadní postavení ve světovém cestovním ruchu jen tak nepřijde. Je těžké si představit, co by se muselo stát, aby se zájem turistů přelil do jiné destinace. Ale raději si to ani nepředstavovat…
Foto: Shutterstock.com
(Článek čerpá mj. z dat poskytnutých agenturou CzechTourism.)
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.
Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.