Evropa je kongresový region číslo jedna. Jak dlouho ještě?

Evropa má díky svým tradicím, rozmanitosti, bezpečnostní situaci a dalším faktorům výsadní pozici ve světě – na jejím území se koná víc než polovina všech kongresových a konferenčních akcí pořádaných mezinárodními asociacemi. Její postavení však není neotřesitelné a jednotlivé země, regiony i poskytovatelé kongresových služeb by měli sledovat trendy a přizpůsobovat jim nejen své služby, ale také marketingové aktivity.

Pozici Evropy v kongresovém průmyslu názorně demonstrují třeba tabulky 1 a 2. Jak je patrné, do dvacítky měst s nejvíce uspořádanými meetingy splňujícími kritéria Mezinárodní kongresové asociace (ICCA) se dostalo hned 14 evropských metropolí. V případě žebříčku zemí patří Evropě 12 z 20 zápisů. V Evropě se loni konalo 52,5 procenta všech světových meetingů splňujících kritéria ICCA, Asie na druhé příčce si připsala 20,1% podíl, USA pak 11,1%. Data ICCA zároveň napovídají, že jedním z klíčů k úspěchu Evropy je diverzita a široká nabídka. Svědčí o tom například to, že Německo, které je v žebříčku zemí druhé, má v pětadvacítce nejžádanějších měst jen dva zástupce.

Tab. 1: TOP 20 měst dle počtu asociačních meetingů v roce 2018

Pořadí Město Počet
meetingů
1 Paříž 212
2 Vídeň 172
3 Madrid 165
4 Barcelona 163
5 Berlín 162
6 Lisabon 152
7 Londýn 150
8 Singapur 145
9 Praha 136
10 Bangkok 135
11 Buenos Aires 133
12 Hongkong 129
13–14  Amsterodam 123
Tokio 123
15 Soul 122
16 Kodaň 120
17 Brusel 112
18 Dublin 104
19 Stockholm 103
20–21  Budapešť 100
Tchaj-pej 100

 
Globální nadvláda Evropy v kongresovém průmyslu je sice tradiční a v krátko- či střednědobém horizontu zřejmě neotřesitelná, nelze ale ignorovat posuny, které zaznamenávají ostatní světové regio­ny. Chce-li si Evropa svoji pozici udržet, je čas jednat. Z toho vycházely Strategické aliance národních kongresových kanceláří Evropy, když nechaly zpracovat studii s názvem Evropa jako destinace pro meetingy a konference. 

Tab. 2: TOP 20 zemí dle počtu asociačních meetingů v roce 2018

Pořadí Město Počet
meetingů
1 USA 947
2 Německo 642
3 Španělsko 595
4 Francie 579
5 Spojené království 574
6 Itálie 522
7 Japonsko 492
8 Čína 449
9 Nizozemsko 355
10 Kanada 315
11 Portugalsko 306
12 Jižní Korea 273
13 Austrálie 265
14 Švédsko 257
15 Belgie 252
16 Rakousko 240
17 Brazílie 233
18 Argentina 232
19 Polsko 211
20 Švýcarsko 208

 

 Zmiňovaný projekt mimo jiné popsal výzvy a příležitosti, které před Evropou jako MICE destinací stojí. Z ekonomických faktorů si autoři povšimli zejména očekávaného zpomalení, v potaz vzali brexit, společenské nepokoje ve Francii a celkově bezpečnostní situaci na kontinentu. Do úvahy byly vzaty také technologické trendy, konkrétně skutečnost, že celosvětově roste počet hybridních meetingů (tedy těch, kterých se někteří zájemci účastní fyzicky a jiní virtuálně prostřednictvím internetu), stejně jako meetingů ryze virtuálních. Do hry také čím dál častěji vstupují faktory jako umělá inteligence nebo internet věcí. A že pod vlivem těchto technologických trendů neustále vzrůstají nároky na kapacitu a rychlost internetového připojení v konferenčních prostorech, je nabíledni. Ze všech trendů, které se projevují specificky v kongresovém průmyslu, pak autoři studie vzali v potaz dva hlavní – tlak na návratnost investic do pořádaných akcí a důraz na jejich ekologickou udržitelnost.
  

S plným zněním studie se můžete seznámit na tomto odkazu: https://1url.cz/@europe .

Co z toho plyne?

Rozvíjíte-li své podnikatelské či jiné aktivity v kongresovém průmyslu, měli byste podle autorů citované studie věnovat pozornost uvedeným trendům a řídit se několika doporučeními, která byla zformulována v závěrečné části studie.

1. Komunikujte a odpovídejte obratem a při sdílení informací buďte otevření a transparentní

Z pohledu plánovače kongresové akce není nic lepšího než dostat všechny potřebné informace týkající se zvažovaného místa konání na jednom místě a on-line. To samozřejmě velmi podpoří efektivitu a rychlost rozhodování. Prodlevy na straně provozovatelů konferenčních center jsou pro firmy plánující kongresy noční můrou. A v dnešním on-line světě není samozřejmě nic jednoduššího než poptat kapacity jinde, nepřijde-li z původně zvažovaného místa rychlá a jasná odpověď. Autoři studie proto provozovatelům kongresových kapacit jednoznačně doporučují maximální on-line přítomnost, používání virtuálních prohlídek a ukázek možností jejich zařízení. To jsou věci, které od sebe mohou jednotlivé kapacity odlišovat a které často rozhodují o výběru toho či onoho místa.

2. Budujte vztahy

Přestože i do světa meetingů a eventů stále více pronikají moderní technologie, zůstává tento obor i nadále hájemstvím lidí. A jako takový je postaven na důvěře a silných vztazích. Jejich vybudování se pochopitelně neobejde bez jasné komunikace, jak bylo ostatně uvedeno již v prvním doporučení. Druhým zásadním aspektem je kontinuita. Studie ukázala, že máloco frustruje plánovače víc než fluktuace pracovníků na straně dodavatelů a s tím související neustálé změny kontaktů. Autoři proto provozovatelům kongresových kapacit i dalším dodavatelům doporučují zaměřit se mimo jiné i na svoji personální politiku.

3. Diverzifikujte

Kongresový průmysl není tak homogenní, jak by se mohlo nezasvěcenému pozorovateli zdát. Právě naopak, je charakterizován poměrně vysokou fragmentací, přičemž v jednotlivých geografických regionech hrají hlavní roli často naprosto odlišené faktory. Poskytovatelé prostor a dodavatelé služeb tak musejí diverzifikovat, chtějí-li se vyhnout ztrátám způsobeným nečekanými zvraty v jednotlivých světových regionech či hospodářských odvětvích. Stará známá poučka o tom, že není radno vkládat všechna vajíčka do jednoho košíku, platí i ve světě kongresů a eventů.

4. Investujte do technologií

Studie jasně ukázala, že plánovači kongresů mají vyčleněny poměrně významné prostředky na uspořádání virtuálních či hybridních akcí. Profitovat z toho pochopitelně budou ti dodavatelé, kteří dokážou své služby tomuto trendu přizpůsobit mezi prvními. Majitelé a provozovatelé kongresových kapacit by měli investovat do audiovizuální techniky, stejně jako do svých internetových sítí, aby umožnili svým klientům sdílet jejich akce do světa v reálném čase a ve vysoké kvalitě, radí autoři studie.

5. Zdůrazněte vědecké a ekonomické znalosti

Snadný přístup, dostupnost kapacit a vědecký i ekonomický potenciál regio­nu, to jsou některé z hlavních faktorů, které spolurozhodují o tom, zda se akce bude, či nebude konat v tom kterém místě či městě. A je jasné, že propagace postavená právě na těchto faktorech je důležitá zejména pro menší města, která neokupují přední příčky kongresových žebříčků. Mimochodem, ač k tomu realita občas svádí, kolektiv autorů průzkumu nedoporučuje komunikaci postavenou na nízkonákladovosti té které destinace. Byla by podle všeho neefektivní – respondenti otázky týkající se rozpočtu nezařadili mezi tři nejdůležitější faktory posuzované při rozhodování o umístění akce. Mnohem důležitější je tedy vyladit marketing destinace a daného místa spíše pomocí místních silných stránek a odborných znalostí. Máte v regionu špičkové profesionály v oboru technologií? Spojte s nimi síly a svoji komunikaci zaměřte na pořadatele akcí technologického zaměření. Nebo snad váš region dosáhnul zajímavých výsledků v oblasti udržitelného rozvoje a obnovitelných zdrojů energie? Pokuste se oslovit ty pořadatele akcí, o nichž je známo, že se zajímají o ekologické dopady svých eventů. A takto bychom mohli pokračovat dál. Předpokládá to ovšem, že si budou destinační manažeři a provozovatelé kongresových kapacit těchto předností vědomi. Zní to zvláštně, ale ne vždy tomu tak je…

Trendem dneška jsou také hybridní meetingy

Trendem dneška jsou také hybridní meetingy
 

Autoři studie jsou názoru, že v evropském kongresovém průmyslu je ještě značný prostor pro další růst a rozvoj. Vše pochopitelně závisí také na makro­ekonomickém vývoji, stejně jako vývoji politické a bezpečnostní situace, který označují za znepokojivý, přesto se prý ale může postavení Evropy jako destinace pro meetingy a konference dále zlepšovat. „Nyní je zapotřebí kreativní a flexibilní přístup, díky kterému moderní technologie dodají hodnotu pořádaným akcím a vylepší marketingové a komunikační možnosti prodejců, ale také pomohou uspokojit požadavky specifických cílových skupin na personalizované zážitky,“ uzavírají autoři studie.

Foto: Shutterstock.com

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Destinace

Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Poreč – město mozaiky

Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v  Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.

Číst více