Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Island, jemuž se zřejmě po deseti letech podařilo dostat z finančního a ekonomického kolapsu, čelí dalšímu významnému existenčnímu problému. Ohrožen je cestovní ruch, který představuje hlavní hospodářské odvětví tohoto ostrova v severním Atlantiku. Právě turistika přitom výrazně pomohla zemi s 340 000 obyvateli dostat se ze dna. Nyní však, po letech expanze, začíná toto odvětví výrazně zpomalovat. Hromadí se také problémy aerolinek.
Arion Bank ve své zprávě „Turistika na Islandu: Měkké přistání, nebo plácnutí sebou na zem“ varovala, že zemi již v tomto roce hrozí pokles počtu návštěvníků. Za poslední desetiletí se přitom počet turistů zvýšil více než čtyřnásobně. Cestovní ruch je největším exportním odvětvím země. Na hrubém domácím produktu se podílí 12 procenty a na firemních investicích 20 procenty, uvedla banka.
Krize v cestovním ruchu by mohla ovlivnit celou ekonomiku včetně poptávky po zaměstnancích, investic do hotelů, bilance běžného účtu či směnného kurzu islandské koruny, upozornil docent Islandské univerzity Gylfi Magnusson.
Oslabení je nejvíce patrné v předních liniích odvětví. Islandské aerolinky narazily na turbulence a stejně jako další skandinávští dopravci jsou pod tlakem vyšších cen ropy poté, co se pustily do ambiciózních plánů s cílem zabrat co největší podíl na trhu.
Aerolinky Icelandair Group na podzim loňského roku zveřejnily varování před dalším vývojem zisku a byly nuceny požádat o pomoc majitele dluhopisů. Aerolinky se sídlem v Reykjavíku doufaly, že se zvýší ceny letenek u evropských letů, což se ale nestalo.
Vlna spekulací o budoucnosti se nevyhnula ani rychle rostoucím nízkonákladovým aerolinkám WOW air, které spolu s Icelandairem přivážejí na Island většinu turistů. Firma získala novou hotovost prostřednictvím emise dluhopisů a na zimu zrušila lety do Edinburghu, Stockholmu a San Franciska. Odůvodnila to zpožděním dodávek dvou letadel Airbus A330neo.
![]() |
||
Cestovní ruch je největším exportním odvětvím země. Na hrubém domácím produktu se podílí 12 procenty. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Zpoždění dodávek zmínila také skandinávská letecká společnosti Primera Air, která vyhlásila bankrot loni na podzim. Norwegian Air Shuttle, průkopník levných letů přes Atlantik, mezitím znovu snížil počet tras, protože bojuje s náklady a napjatou rozvahou.
Problémy nezůstaly bez povšimnutí u centrální banky. Ta byla na podzim nucena intervenovat na měnovém trhu, aby podpořila islandskou korunu, která se propadla kvůli obavám o finanční situaci WOW air. Další pokles nastal po zveřejnění zprávy Icelandairu.
„Není žádným tajemstvím, že letecké společnosti, zvláště zde v severním Atlantiku, se nyní musejí vypořádat s obtížnějším provozním prostředím než dříve,“ uvedl guvernér centrální banky Már Guðmundsson. „Ceny ropy se za rok téměř zdvojnásobily a konkurence na trhu je obrovská,“ dodal. Navíc islandské společnosti zatěžuje výrazný růst mezd.
Problémy přišly na pozadí zpomalení růstu cestovního ruchu, který podle odhadů centrální banky nebude již v tomto roce islandskému vývozu dominovat. Počet turistů v zemi v roce 2016 vzrostl o téměř 40 procent, o rok později však již jen o 24 procent. Islandská ekonomika pak v roce 2016 stoupla o 7,4 procenta a v roce 2017 o čtyři procenta. Loni měl podle provozovatele letišť ISAVIA počet turistů stoupnout o 15 procent.
Mezinárodní měnový fond uvedl, že následky silné islandské koruny mezi roky 2014 a 2016 se nyní projevují v růstu cestovního ruchu a domácí poptávky. Za potenciální rizika pro islandskou ekonomiku označil vysoké ceny ropy, rostoucí konkurenci v letecké dopravě, eskalaci globálního obchodního napětí a nejistotu kolem jednání o odchodu Británie z EU.
V zájmu objektivity je třeba dodat, že zdaleka ne všechny zprávy přicházející z Islandu jsou negativní. Kupříkladu letiště v Keflavíku zaznamenalo loni devátým rokem po sobě dvouciferný růst počtu pasažérů. Loni se počet odbavených cestujících meziročně zvýšil o 12 procent. A další růst bude nejspíš možné očekávat i letos. Mimo jiné i díky již zmiňované společnosti WOW air, která v prosinci zahájila provoz na historicky první pravidelné lince spojující Island s Asií. Konkrétně jde o lety mezi Keflavíkem a Dillí, které jsou operovány třikrát týdně.
Foto: Shutterstock.com
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.
Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.