Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Více výsledků...
S novým ředitelem zastoupení Chorvatského turistického sdružení pro Českou republiku a Slovensko Dubravko Miholićem jsme rozebírali vpravdě náročné cíle této turistické centrály. Rebranding takto tradiční destinace totiž není nic jednoduchého.
Máte již k dispozici data za loňský rok?
Ano. V chorvatských ubytovacích zařízeních loni přespalo 19,7 mil. turistů, celkem realizovali 106 mil. přenocování. Pokud jde o Českou republiku, z té loni do Chorvatska vycestovalo 799 678 turistů (meziročně asi o 1,55 % více), kteří v tamních ubytovacích zařízeních realizovali 5 489 607 přenocování (cca o 1,09 % více než v roce 2017). Průměrná doba pobytu českého turisty v Chorvatsku byla loni 6,8 dne.
Chorvatsko je pro Čechy tradičně destinací číslo jedna. Laik by řekl, že ve srovnání s dalšími touristboardy máte jednodušší pozici…
A já bych odpověděl, že zdání klame. Musíme totiž velmi tvrdě pracovat na tom, abychom Čechy přesvědčili, že Chorvatsko nabízí víc než jen slunce a moře. Proč se třeba nevypravit do Rijeky nebo do Záhřebu. Byl jste tam?
Přiznám se, že v tomto ohledu jsem typický Čech.
Ale to je škoda, měl byste přijet! Není to jistě náhodou, že byl Záhřeb potřetí za sebou vyhlášen nejlepší evropskou vánoční destinací. Mimochodem loni byl osmým nejnavštěvovanějším cílem v Chorvatsku. A z České republiky do něj zavítalo 11 257 turistů. Míst, která teprve čekají na to, až je čeští turisté objeví, je u nás mnoho. Například Slavonie na východě země nebo vnitrozemí Istrie. Ale situace se zlepšuje a Češi začínají tyto nové oblasti poznávat. Třeba Rijeka loni zaznamenala 97% nárůst počtu přenocování českých hostů.
Chorvatsko, to nejsou jen pláže. Máme silný potenciál v oblastech zdravotního, kongresového či námořního turismu, stejně jako v kultuře či gastronomii. Zapomenout nesmím ani na aktivní turismus. Pokud vím, Češi jsou vášniví cyklisté – a naše cyklistická infrastruktura je opravdu úctyhodná.
A tyto produkty mohou být nabízeny během celého roku.
Přesně tak. Musíme turisty naučit, že Chorvatsko je celoroční destinací. Velká část českých turistů se rozhoduje na základě ceny, což nám dává šanci přilákat je k návštěvě před začátkem hlavní sezony, tedy v dubnu až červnu, případně po jejím skončení, tedy v září či říjnu, kdy jsou ceny mnohem dostupnější. Není tajemstvím, že před sezonou a po ní můžete pobyt v chorvatských čtyř- a pětihvězdičkových hotelech pořídit za poloviční či dokonce třetinovou cenu. Rozdíl v sezonních a mimosezonních cenách je velmi významný. Proč by nemohli Češi přijet na prodloužený víkend, aby poznali naše historická města, případně naši přírodu?
Možná proto, že jich většina přijíždí auty a na prodloužený víkend je to daleko?
To je další věc, kterou bychom rádi změnili. Proč se trmácet 14–16 hodin autem, když může člověk pohodlně cestovat letadlem? Aktuálně máte k dispozici celou řadu letů, které můžete využít pro eurovíkendové a další kratší pobyty. A ceny letenek jsou podle mne velmi rozumné. Osobně považuji za dobrý nápad přijet několikrát na kratší pobyt než na jednu dvoutýdenní dovolenou. Letecky se do Chorvatska dopravuje jen asi 15 procent turistů, 65 % jich přijíždí automobily. A pokud jde o český trh, leteckého spojení z Prahy na pobřežní letiště v Dubrovníku či Splitu loni využilo 62 839 pasažérů. Osobně věřím, že letecká doprava v příštích letech poroste.
Jaká spojení z České republiky jsou aktuálně k dispozici?
Po mnoha letech máme nyní během letní sezony přímá spojení z Prahy do Splitu a Dubrovníku, která operují Smartwings. Dále jsou tu lety Croatia Airlines a Českých aerolinií do Záhřebu, přes který je možné cestovat třeba do Puly nebo Zadaru. Loni byl každou sobotu v provozu také charter ČSA z Ostravy do Splitu a já doufám, že zůstane v nabídce i letos. A v dubnu by měla společnost Ryanair zahájit provoz na lince Praha–Zadar, přičemž ceny zpátečních letenek začínají na 60 eurech. Let do Chorvatska trvá asi 1,5 hodiny, proč si tedy neudělat třeba během květnových svátků čtyřdenní výlet a nezúčastnit se Májové regaty?
Jakými prostředky chcete svých cílů dosáhnout?
Letos zintenzivníme své aktivity na českém trhu a přijdeme se silnější marketingovou a PR kampaní pod sloganem Chorvatsko – plné života. Budeme přitom těžit ze spolupráce s PR agenturou, stejně jako s mediální agenturou. Vzhledem k tomu, že víc než třetina Čechů cestuje do Chorvatska s cestovními kancelářemi, jež jsou pro nás hlavním a klíčovým partnerem pokud jde o organizovaný turismus, budeme je i nadále podporovat. Na propagaci Chorvatska a klíčových myšlenek budeme samozřejmě spolupracovat i s médii.
Loni jsme registrovali nárůst v segmentu 40–50 let a 60 a více let, zatímco ve věkové skupině 20–40 let došlo k mírnému poklesu. Zaměříme se proto i na mladší generaci, zejména prostřednictvím sociálních médií a dalších forem digitální komunikace. Kromě webu www.chorvatsko.hr, který je v češtině, na denní bázi komunikujeme s českými turisty také prostřednictvím Facebooku a Instagramu. A opět v češtině.
Foto: archiv Dubravko Miholiće
Chorvatsko – plné životawww.chorvatsko.hr |

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“.