Cestovní ruch Islandu čelí po úspěšných letech krizi

Island, jemuž se po deseti letech podařilo dostat z finančního a ekonomického kolapsu, čelí dalšímu významnému existenčnímu problému. Ohroženo je hlavní odvětví tohoto ostrova v severním Atlantiku – cestovní ruch. Právě turistika přitom výrazně pomohla této zemi dostat se ze dna. Nyní však, po letech expanze, toto odvětví začíná výrazně zpomalovat. Hromadí se také problémy aerolinek, píše agentura Bloomberg.

Island, jemuž se po deseti letech podařilo dostat z finančního a ekonomického kolapsu, čelí dalšímu významnému existenčnímu problému

Arion Bank ve své zprávě Turistika na Islandu: Měkké přistání nebo plácnutí sebou na zem varovala, že zemi příští rok hrozí pokles počtu návštěvníků. Za poslední desetiletí se přitom počet turistů zvýšil více než čtyřnásobně. Cestovní ruch je největším „vývozem“ země. Na hrubém domácím produktu se podílí 12 procenty a na firemních investicích 20 procenty, uvedla banka.

Krize v cestovním ruchu by mohla ovlivnit celou ekonomiku, včetně poptávky po zaměstnancích či investic do hotelů, upozornil docent Islandské univerzity Gylfi Magnusson. Oslabení je nejvíce patrné v předních liniích odvětví. Islandské aerolinky narazily na turbulence a stejně jako další skandinávští dopravci jsou pod tlakem vyšších cen ropy poté, co se pustily do ambiciózních plánů s cílem zabrat co největší podíl na trhu.

Aerolinky Icelandair Group zveřejnily varování před dalším vývojem zisku a byly nucené požádat o pomoc majitele dluhopisů. Aerolinky se sídlem v Reykjavíku doufaly, že se zvýší ceny letenek u evropských letů. To se však nestalo. Vlna spekulací o budoucnosti se nevyhnula ani rychle rostoucím nízkonákladovým aerolinkám Wow Air, které spolu s Icelandairem přivážejí na Island většinu turistů. Firma získala novou hotovost prostřednictvím emise dluhopisů a na zimu zrušila lety do Edinburghu, Stockholmu a San Franciska. Odůvodnila to zpožděním dodávek dvou letadel Airbus A330neo.

Zpoždění dodávek zmínila také skandinávská letecká společnosti Primera Air, která nedávno vyhlásila bankrot. Norwegian Air Shuttle, průkopník levných letů přes Atlantik, mezitím znovu snížil počet tras, protože bojuje s náklady a napjatou rozvahu. „Není žádným tajemstvím, že letecké společnosti, zvláště zde v severním Atlantiku, se nyní musí vypořádat s obtížnějším provozním prostředím než dříve,“ uvedl guvernér centrální banky Már Gudmundsson. „Ceny ropy se za rok téměř zdvojnásobily a konkurence na trhu je obrovská,“ dodal. Navíc islandské společnosti zatěžuje výrazný růst mezd.

Problémy přicházejí na pozadí zpomalení růstu cestovního ruchu, který podle odhadů centrální banky nebude již v příštím roce dominovat islandskému vývozu. Počet turistů v zemi v roce 2016 vzrostl o téměř 40 procent. Loni však již jen o 24 procent. Islandská ekonomika pak v roce 2016 stoupla o 7,4 procenta a loni o čtyři procenta. Letos má podle provozovatele letišť ISAVIA počet turistů stoupnout o 15 procent.

Foto: Shutterstock.com

 

Nejnovější články z rubriky Destinace

Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Poreč – město mozaiky

Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v  Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.

Číst více