Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Bez channel managera je změna dostupných pokojů nebo úprava ceny manuální prodej, který nikdy nekončí. Stačí prodat jeden pokoj, udělat změnu v délce pobytu nebo přijmout zrušenou rezervaci a hned je potřeba vše upravit na každém distribučním kanálu zvlášť. Každý distribuční kanál má vlastní administrativu a všechny se od sebe diametrálně liší. Pro někoho, kdo v tomto oboru začíná během studií či po škole, nebo když se rozhodnete začít provozovat vlastní ubytovací zařízení, je ovládání jednotlivých portálů velká zkouška a jedna z největších nočních můr.
Channel manager je nástroj, který je schopný aktualizovat počet volných a obsazených pokojů z jednoho místa. Také přenáší ceny, omezení počtu přenocování a především rezervace. Propojuje mezi sebou váš on-line rezervační systém, který máte na webové stránce, všechny dostupné zprostředkovatele ubytování (Booking.com, Expedia.com, Slevomat, Hotely.cz, Airbnb a ostatní) a dokáže se napojit na váš recepční systém. Ubytovací zařízení ve velkým městech dokáže napojit i na globální distribuční systémy. Znamená to, že z jednoho místa ovládáte jedním kliknutím prodej svého hotelu, penzionu, apartmánu, chalupy či kempu.
Upřímně, bez channel managera si dnes již nedokážu chod hotelu vůbec představit. Tím prvním důvodem, proč byste vůbec měli uvažovat nad pořízením channel managera, je nebezpečí manuálního aktualizování vašich distribučních cest. I kdybyste prodávali dejme tomu pouze na čtyřech rezervačních portálech a cenu měnili jen jednou za den, jde o 15 minut na každém z nich. To už máte hodinu. Pokud byste každý kanál kontrolovali dvakrát denně, tato hodina pro vás znamená 14 hodin týdně. Zkrátka se tu nabízí spousta příležitostí udělat chybu. A to vás samozřejmě bude stát peníze.
Výhoda využití channel managera je nepopiratelná. V první řadě zvýšíte počet rezervací a začnete své pokoje prodávat rychleji, v druhé rozšíříte povědomí o svém hotelu přes velký dosah jednotlivých webů. Různé studie totiž dokázaly, že zákazník projde v průměru 5 rezervačních portálů včetně Googlu, než se rozhodne, kde si pokoj zarezervuje.
Nemusíte už trávit hodiny upravováním profilů jednotlivých prodejních kanálů včetně on-line rezervačního systému na vaší webové stránce. Channel manager pošle změnu okamžitě na každý jednotlivý kanál. Bude vás to stát jen pár kliků – cena, dostupnost, restrikce a především rezervace.
Samotný channel manager vám nabídne přístup ke stovkám domácích i zahraničních on-line rezervačních portálů. Kromě těch nejznámějších pak také k těm, které mohou být zaměřeny na specifickou klientelu, což zvyšuje šanci, že na nich host zvolí právě váš hotel. Dnes se můžete napojit třeba na Slevomat nebo Airbnb. Ještě před pár lety nic takového možné nebylo.
Na všech vámi zvolených on-line prodejních kanálech budete nabízet stejný počet volných pokojů za stejnou cenu. Můžete tak v danou chvíli udržovat jeden ceník a dodržet cenovou paritu. Uplatňujete-li strategii přímých rezervací, můžete svoji cenovou politiku rozlišit – na vlastní webovou stránku pošlete cenu A, a na portály cenu B. A to vše automaticky. Channel manager za vás vše vypočítá. Vy nastavíte jen jednu cenu.
Napojení mezi channel managera a recepčním systémem je fantastická věc. Rezervace z portálů přilétne do channel manageru, channel manager pak tuto rezervaci zapíše do recepčního systému. Máte-li vše nastaveno automaticky, přenese i platební kartu. To samé platí pro zrušené rezervace. Zároveň s potvrzenou, anebo zrušenou rezervací aktualizuje dostupnost na všech portálech. Mrknutím oka se tedy vše děje automaticky.
Další výhodou channel managera je schopnost sběru dat a jejich použití v boji s konkurencí. Channel manager jako jednoduchý most v komunikaci mezi hotelem a jeho prodejními kanály nabízí analytické moduly, které uživatelům skýtají informace o jednotlivých prodejích. Hoteliér tak může ihned kontrolovat, jaký je jeho zisk a jak se mění v čase, navíc má kontrolu nad cenami konkurence. Zkrátka něco, bez čeho nemohou revenue manažeři a obchodní manažeři žít.
Z naší zkušenosti se po zavedení channel managera vždy zvýší počet prodaných rezervací, a to nejen přes portály, ale i přes vlastní webové stránky. On-line rezervace budou i v budoucnu zvyšovat svůj poměr a channel manager vám může pomoci se této vlny chytit.
Silný channel manager vám umožní zobrazit vaši nabídku stovkám OTAs, což znamená statisíce potenciálních zákazníků. Podstatné je, aby vámi vybraný channel manager nabízel propojení na ty prodejní kanály, které jsou důležité především pro vás.
I když se to zdá být podivné, channel manager paradoxně umí zvýšit počet rezervací provedených přes váš vlastní booking engine. Spousta cestujících totiž používá OTAs jen ve fázi vyhledávání a srovnávání a pro samotnou rezervaci se prokliká na váš vlastní web. Říká se tomu billboardový efekt.
Vaším cílem je prodat co možná nejvíce pokojů a nocí. Channel manager vám umožní mít naprostý přehled nad vaší nabídkou, takže se vyhnete chybám v podobě zdvojených rezervací. Systém sám automaticky upravuje ceny a dostupné pokoje na všech zadaných kanálech, takže hosté rezervují jen kapacitu, která je dostupná v reálném čase. Znamená to tedy, že pokud daný pokoj prodáte, systém jej automaticky odstraní ze všech ostatních prodejních kanálů.
Vaši zaměstnanci už se nemusejí zabývat manuální aktualizací jednotlivých nabídek. Ve chvíli, kdy je pokoj zarezervován, se nabídka automaticky aktualizuje skrz celou distribuční síť včetně vašeho vlastního webu.
Moderní channel manager umí komunikovat se všemi vašimi ostatními technologiemi, počínaje on-line rezervačním systémem (neboli booking enginem), s recepčním systémem, nebo u větších hotelů s centrálním rezervačním systémem a revenue management systémem. Můžete tedy všechny operace provádět z jednoho místa.
Na příkladu hotelu České Žleby (stáhněte si studii na www.viceprimychrezervaci.cz) můžete vidět, že zavedení channel managera přináší skutečné výsledky. Hotel rok po zavedení tohoto nástroje dosáhl fantastického růstu přímých rezervací a během let práce s Profitroom se mu podařilo optimalizovat cenovou a prodejní politiku natolik, že letní pobyty prodává převážně jen na týdenní cykly.
Channel manager je software, který je uložen na vzdáleném serveru (tzn. cloudu) a vy nemusíte nikam nic do počítače instalovat nebo si kvůli tomu pořizovat nový server do vašeho ubytovacího zařízení. A prakticky to pro vás také znamená, že se do systému přihlásíte kdykoliv a odkudkoliv bez dalších nákladů či technických požadavků. A kolik to stojí? Spíše se ptejte, co použitím systému získáte.
Channel manager funguje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Přenáší dostupné pokoje, ceny, restrikce, nové rezervace, změny rezervací nebo zrušené rezervace. Díky němu máte dokonalý přehled o tom, kde, co a za jakých podmínek prodáváte v on-linu. Je to robot, který je dnes nedílnou součástí vaší obchodní strategie.
Při výběru channel managera hleďte především na to, aby nabízel možnost propojení také s vaším recepčním systémem (pokud samozřejmě recepční systém používáte) a vámi vybranými rezervačními kanály. Zvolte si takového partnera, který tuto technologii neustále vyvíjí a přizpůsobuje nejnovějším trendům a umí na ně při vývoji rychle reagovat. Technická podpora a trénink jsou dalším důležitým faktorem při jeho výběru, možná daleko důležitějším než samotná cena.
Používáním channel managera budete mít v konečné fázi mnohem více času, který byste měli využít ve prospěch svých hostů a jejich potřeb. Investujte například do kvalitnějších služeb a produktů nebo nabídněte něco extra, co nemá žádná vaše konkurence. Čím šťastnější bude váš host, tím větší je šance, že se k vám bude vracet a hlavně rezervovat už ne přes portály, ale napřímo. A to je tam, kam se chceme dostat. Více rezervací totiž znamená i více přímých rezervací.
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
V Pardubicích se včera sešli místní aktéři cestovního ruchu. Debatovali například o moderních technologiích v turismu nebo o výběru poplatků z pobytu. Pravidelné jednání uspořádala už pošesté oblastní organizace cestovního ruchu s názvem Pardubicko - Perníkové srdce Čech.
Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021. S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...