Cesta k většímu počtu rezervací začíná u channel managera

foto: Shutterstock.com foto: Shutterstock.com

Bez channel managera je změna dostupných pokojů nebo úprava ceny manuální prodej, který nikdy nekončí. Stačí prodat jeden pokoj, udělat změnu v délce pobytu nebo přijmout zrušenou rezervaci a hned je potřeba vše upravit na každém distribučním kanálu zvlášť. Každý distribuční kanál má vlastní administrativu a všechny se od sebe diametrálně liší. Pro někoho, kdo v tomto oboru začíná během studií či po škole, nebo když se rozhodnete začít provozovat vlastní ubytovací zařízení, je ovládání jednotlivých portálů velká zkouška a jedna z největších nočních můr.

Channel manager je nástroj, který je schopný aktualizovat počet volných a obsazených pokojů z jednoho místa. Také přenáší ceny, omezení počtu přenocování a především rezervace. Propojuje mezi sebou váš on-line rezervační systém, který máte na webové stránce, všechny dostupné zprostředkovatele ubytování (Booking.com, Expedia.com, Slevomat, Hotely.cz, Airbnb a ostatní) a dokáže se napojit na váš recepční systém. Ubytovací zařízení ve velkým městech dokáže napojit i na globální distribuční systémy. Znamená to, že z jednoho místa ovládáte jedním kliknutím prodej svého hotelu, penzionu, apartmánu, chalupy či kempu.

Parťák v on-linu

Upřímně, bez channel managera si dnes již nedokážu chod hotelu vůbec představit. Tím prvním důvodem, proč byste vůbec měli uvažovat nad pořízením channel managera, je nebezpečí manuálního aktualizování vašich distribučních cest. I kdybyste prodávali dejme tomu pouze na čtyřech rezervačních portálech a cenu měnili jen jednou za den, jde o 15 minut na každém z nich. To už máte hodinu. Pokud byste každý kanál kontrolovali dvakrát denně, tato hodina pro vás znamená 14 hodin týdně. Zkrátka se tu nabízí spousta příležitostí udělat chybu. A to vás samozřejmě bude stát peníze.

Výhoda využití channel managera je nepopiratelná. V první řadě zvýšíte počet rezervací a začnete své pokoje prodávat rychleji, v druhé rozšíříte povědomí o svém hotelu přes velký dosah jednotlivých webů. Různé studie totiž dokázaly, že zákazník projde v průměru 5 rezervačních portálů včetně Googlu, než se rozhodne, kde si pokoj zarezervuje.

Co používáním channel managera získáte?

Rychlost a přesnost

Nemusíte už trávit hodiny upravováním profilů jednotlivých prodejních kanálů včetně on-line rezervačního systému na vaší webové stránce. Channel manager pošle změnu okamžitě na každý jednotlivý kanál. Bude vás to stát jen pár kliků – cena, dostupnost, restrikce a především rezervace.

Jednoduchý přístup k prodejním kanálům

Samotný channel manager vám nabídne přístup ke stovkám domácích i zahraničních on-line rezervačních portálů. Kromě těch nejznámějších pak také k těm, které mohou být zaměřeny na specifickou klientelu, což zvyšuje šanci, že na nich host zvolí právě váš hotel. Dnes se můžete napojit třeba na Slevomat nebo Airbnb. Ještě před pár lety nic takového možné nebylo.

Centrální dostupnost a cenová politika jedním kliknutím

Na všech vámi zvolených on-line prodejních kanálech budete nabízet stejný počet volných pokojů za stejnou cenu. Můžete tak v danou chvíli udržovat jeden ceník a dodržet cenovou paritu. Uplatňujete-li strategii přímých rezervací, můžete svoji cenovou politiku rozlišit – na vlastní webovou stránku pošlete cenu A, a na portály cenu B. A to vše automaticky. Channel manager za vás vše vypočítá. Vy nastavíte jen jednu cenu.

Propojení s recepčním systémem

Napojení mezi channel managera a recepčním systémem je fantastická věc. Rezervace z portálů přilétne do channel manageru, channel manager pak tuto rezervaci zapíše do recepčního systému. Máte-li vše nastaveno automaticky, přenese i platební kartu. To samé platí pro zrušené rezervace. Zároveň s potvrzenou, anebo zrušenou rezervací aktualizuje dostupnost na všech portálech. Mrknutím oka se tedy vše děje automaticky.

Statistiky prodeje a přehled o konkurenci

Další výhodou channel managera je schopnost sběru dat a jejich použití v boji s konkurencí. Channel manager jako jednoduchý most v komunikaci mezi hotelem a jeho prodejními kanály nabízí analytické moduly, které uživatelům skýtají informace o jednotlivých prodejích. Hoteliér tak může ihned kontrolovat, jaký je jeho zisk a jak se mění v čase, navíc má kontrolu nad cenami konkurence. Zkrátka něco, bez čeho nemohou revenue manažeři a obchodní manažeři žít.

Proč se používání channel managera vyplatí?

Zvýšení počtu on-line rezervací

Z naší zkušenosti se po zavedení channel managera vždy zvýší počet prodaných rezervací, a to nejen přes portály, ale i přes vlastní webové stránky. On-line rezervace budou i v budoucnu zvyšovat svůj poměr a channel manager vám může pomoci se této vlny chytit.

Zlepšení pozice vaší značky na trhu

Silný channel manager vám umožní zobrazit vaši nabídku stovkám OTAs, což znamená statisíce potenciálních zákazníků. Podstatné je, aby vámi vybraný chan­nel manager nabízel propojení na ty prodejní kanály, které jsou důležité především pro vás.

Zvýšení počtu přímých rezervací

I když se to zdá být podivné, channel manager paradoxně umí zvýšit počet rezervací provedených přes váš vlastní booking engine. Spousta cestujících totiž používá OTAs jen ve fázi vyhledávání a srovnávání a pro samotnou rezervaci se prokliká na váš vlastní web. Říká se tomu billboardový efekt.

Konec překnihování a duplicitních rezervací

Vaším cílem je prodat co možná nejvíce pokojů a nocí. Channel manager vám umožní mít naprostý přehled nad vaší nabídkou, takže se vyhnete chybám v podobě zdvojených rezervací. Systém sám automaticky upravuje ceny a dostupné pokoje na všech zadaných kanálech, takže hosté rezervují jen kapacitu, která je dostupná v reálném čase. Znamená to tedy, že pokud daný pokoj prodáte, systém jej automaticky odstraní ze všech ostatních prodejních kanálů.

Konec manuálního aktualizování

Vaši zaměstnanci už se nemusejí zabývat manuální aktualizací jednotlivých nabídek. Ve chvíli, kdy je pokoj zarezervován, se nabídka automaticky aktualizuje skrz celou distribuční síť včetně vašeho vlastního webu.

Všechny systémy pod jednou střechou

Moderní channel manager umí komunikovat se všemi vašimi ostatními technologiemi, počínaje on-line rezervačním systémem (neboli booking enginem), s recepčním systémem, nebo u větších hotelů s centrálním rezervačním systémem a revenue management systémem. Můžete tedy všechny operace provádět z jednoho místa.

Zvýšení produktivity práce a revenue

Na příkladu hotelu České Žleby (stáhněte si studii na www.viceprimychrezervaci.cz) můžete vidět, že zavedení channel mana­gera přináší skutečné výsledky. Hotel rok po zavedení tohoto nástroje dosáhl fantastického růstu přímých rezervací a během let práce s Profitroom se mu podařilo optimalizovat cenovou a prodejní politiku natolik, že letní pobyty prodává převážně jen na týdenní cykly.

Cena vs. hodnota

Channel manager je software, který je uložen na vzdáleném serveru (tzn. cloudu) a vy nemusíte nikam nic do počítače instalovat nebo si kvůli tomu pořizovat nový server do vašeho ubytovacího zařízení. A prakticky to pro vás také znamená, že se do systému přihlásíte kdykoliv a odkudkoliv bez dalších nákladů či technických požadavků. A kolik to stojí? Spíše se ptejte, co použitím systému získáte.

  1. Měsíční poplatek
    Počítejte s částkou od 1 500 Kč za měsíc v závislosti na zvoleném programu, modulů, které používáte, kolik máte napojených on-line portálů nebo na jaké další programy bude systém napojen atp.
  2. Ostatní poplatky spojené s instalací a používáním systému
    Stanovte si funkce, které potřebujete pro práci s channel managerem, vyberte si portály, na které se chcete připojit a vyžádejte si nabídku 2–3 programů. Nezapomeňte si vyžádat reference na jiná ubytovací zařízení. Inspirujte se u vám podobných – jiné požadavky na channel managera budete mít, jste-li malý rodinný penzion s pěti pokoji v regionu nebo hotel v centru města s 50 pokoji. Zjistěte si, jsou-li s instalací systému spojeny nějaké vstupní poplatky. Jak je to s poskytováním technické podpory, tedy je-li, či není-li zahrnuta v ceně pronájmu softwaru.
  3. Poplatek za napojení na hotelový recepční systém
    Máte-li zájem napojit svého channel managera na tento systém, informujte se o obou systémech, zdali je propojení nějak zpoplatněno. Některé hotelové recepční systémy si účtují vstupní instalační poplatek, případně je napojení spojeno s měsíčním poplatkem, který slouží na úhradu nákladů spojených s trvale komunikujícím systémem. Uvědomte si, že ačkoliv zrovna s channel managerem nyní nepracujete, neznamená to, že systém spí. Aktualizuje ceny, dostupnost, restrikce nebo obsazenost podle prodaných pokojů a nonstop komunikuje s dalšími vzdálenými servery distribučních portálů. V těchto poplatcích je zahrnut nejen pronájem softwaru, ale např. i elektřina, bez které by servery nebyly schopny pracovat.
  4. Poplatek za napojení na on-line rezervační systém
    Máte-li on-line rezervační systém (booking engine nasazený na vlastním webu) od stejné firmy, zřejmě se takovému poplatku za napojení či udržování propojení vyhnete. Opět se informujte, je-li takové napojení zpoplatněno, pakliže váš on-line rezervační systém poskytuje jiná firma než ta, od které jste si právě pronajali licenci na channel managera.

Ten, kdo nikdy nespí

Channel manager funguje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Přenáší dostupné pokoje, ceny, restrikce, nové rezervace, změny rezervací nebo zrušené rezervace. Díky němu máte dokonalý přehled o tom, kde, co a za jakých podmínek prodáváte v on-linu. Je to robot, který je dnes nedílnou součástí vaší obchodní strategie.

Při výběru channel managera hleďte především na to, aby nabízel možnost propojení také s vaším recepčním systémem (pokud samozřejmě recepční systém používáte) a vámi vybranými rezervačními kanály. Zvolte si takového partnera, který tuto technologii neustále vyvíjí a přizpůsobuje nejnovějším trendům a umí na ně při vývoji rychle reagovat. Technická podpora a trénink jsou dalším důležitým faktorem při jeho výběru, možná daleko důležitějším než samotná cena.

Používáním channel managera budete mít v konečné fázi mnohem více času, který byste měli využít ve prospěch svých hostů a jejich potřeb. Investujte například do kvalitnějších služeb a produktů nebo nabídněte něco extra, co nemá žádná vaše konkurence. Čím šťastnější bude váš host, tím větší je šance, že se k vám bude vracet a hlavně rezervovat už ne přes portály, ale napřímo. A to je tam, kam se chceme dostat. Více rezervací totiž znamená i více přímých rezervací.

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více