Češi a Belgičané mají mnoho společného

Zájmy regionů členských zemí Evropské unie neprosazují jen diplomatická zastoupení. Někdy je prostě lepší jednat přímo, a proto si krajské úřady zakládají v Bruselu své vlastní kanceláře. Takto aktivních regionů, respektive jejich reprezentací, je v hlavním euroměstě již okolo tří stovek, mezi nimi i všech 14 českých krajů včetně hlavního města Prahy. Wernera Hauptmanna, zástupce kraje Karlovarského, jsme se ptali na ty aktivity, které se dotýkají cestovního ruchu.

Bruselské úřady bývají pro běžné občany anonymní – představte nám tedy prosím v krátkosti činnost zastoupení Karlovarského kraje v Bruselu (ZKK). Proč právě vy vedete tuto agendu?
Veškeré aktivity zastoupení Karlovarského kraje jsou zaměřeny na posilování pozice kraje na evropské scéně a jeho integraci do EU. Konkrétně našemu zřizovateli a klíčovým institucím napomáháme v přístupu k programům finanční podpory EU, vyhledáváme příležitosti pro kraj, podporujeme jeho iniciativy. Pomáháme upevnit povědomí o charakteru i koloritu kraje mezi evropskými úředníky.
Osobně zastupuji Karlovarský kraj v Bruselu dva a půl roku. Před touto pozicí jsem pracoval pět let na krajském úřadě ve funkci vedoucího kanceláře hejtmana, a měl jsem tak možnost nasbírat cenné zkušenosti z fungování veřejné správy a samosprávní činnosti politického vedení. Do Bruselu jsem nastupoval ve velmi aktivním období, neboť se připravovaly nové dotační programy určené přímo pro kraje ČR, tzv. Regionální operační programy (ROP). Měl jsem tak možnost rok a půl přímo ovlivňovat proces těchto příprav a lobbisticky napomáhat zjednodušení vzájemných dialogů.

Které další konkrétní aktivity (ZKK) mají vztah k cestovnímu ruchu?
Cestovní ruch a rozvoj služeb patří mezi naše priority, které prezentujeme na konferencích a seminářích. Společně s agenturou CzechTourism jsme se zúčastnili lázeňských work-shopů a miniveletrhů cestovního ruchu pořádaných přímo v Bruselu. Na těchto akcích se významné subjekty cestovního ruchu Karlovarského kraje představily pozvaným zástupcům belgických, nizozemských a francouzských cestovních kanceláří a touroperátorů. Na jaro 2009, tedy během předsednictví ČR v EU, připravujeme projekt Dny českých regionů, v jehož rámci proběhne pět odborných konferencí na různá témata – např. inovační technologie, kohezní politika či moderní cestovní ruch. U posledního jmenovaného semináře je naše zastoupení garantem. Během desítek společenských setkání jsme také měli možnost prezentovat naše nejúspěšnější regionální značky – Becherovku, lázeňské oplatky, karlovarský porcelán a světoznámé sklo značky Moser.

Můžete v krátkosti zmínit některé dosažené cíle, na kterých může kraj dále stavět?
Mezi významné úspěchy řadím získání více než dvacetimilionové dotace z tzv. norských fondů na etapu rekonstrukce mezinárodního letiště v Karlových Varech. Opět se v tomto případě ukázala výhoda přímého dialogu s evropskými úředníky, kteří v naprosté většině případů hodnotí projekty bez osobní znalosti daného místa, a proto návštěvy a prezentace našeho prostředí napomáhají zdárnému dosažení našich cílů ohledně získání dotací z programů EU.

Co mají Belgičané a Češi společného? Je tato blízkost nebo naopak odlišnost motivem pro návštěvu České republiky?
Česká republika je v Belgii velmi známá. Je to ale především z politického hlediska. Belgie se zmítá v otázkách možného rozdělení státu a náš historický počin z roku 1993 je Belgičanům vzorem korektního řešení. I tato skutečnost podporuje zájem turistů o naši republiku. V Belgii se nyní velmi rozvíjí golfová turistika a Karlovarský kraj je s celkem devíti profesionálními golfovými hřišti „regionální velmocí“. Wellness nebo cykloturistika jsou dalšími lákavými produkty pro belgické návštěvníky.
Jinak jsou si oba národy relativně podobné. Velikostí země i počtem obyvatel, oblíbeným fotbalem – ve známém Anderlechtu nyní hrají tři čeští fotbalisté. Obě země jsou i pivními velmocemi. V Belgii je na 300 druhů piv a každý správný Belgičan zná i naše prestižní pivní značky. To jsem měl možnost si osobně již několikrát ověřit. Je to přátelský a inteligentní národ.

Text: Hana Čermáková
Foto: archiv WH

www.kr-karlovarsky.cz

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více